Anoppi siivosi meidän kaapit kysymättä lupaa, menisikö teillä kuppi nurin?
Anoppi oli meillä viikonloppuna lapsenvahtina, kun oltiin miehen kanssa viettämässä iltaa. Kun tultiin kotiin, hän ilmoitti ylpeänä "järjestelleensä vähän paikkoja". Oli siis käynyt läpi meidän keittiön kaapit, liinavaatekaapin ja jopa vaatehuoneen, heittänyt kuulemma "turhaa tavaraa" roskiin ja laittanut loput omien logiikoittensa mukaan.
Mies on sitä mieltä, että pitäisi vain kiittää avusta, mutta minusta tämä on törkeää yksityisyyden loukkaamista ja rajojen ylittämistä. En halua sitä ihmistä enää meidän kotiin ilman valvontaa. Olenko liian herkkä, vai onko muilla kokemusta näin tunkeilevista anopeista? Miten te teitte rajat selviksi?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Yhden illan aikana vaikka piti olla lapsenvahti? En usko.
Anopit on hurjan nopeita! Ne asiat, joihin miniällä menee vuosi, sujuu anopilta parissa tunnissa. Siinä on samantien nimikoitu lasten vaatteet, korjattu repsottavat ripustuslenkit, harjattu lenkkareista rapa pois, ommeltu napit, vaihdettu vetoketjut, kiristetty fillarin ketjut ja pudistettu niin astianpesukone kuin pyykinpesukonekin. Ja tietty siivottu kaapit ja vaatehuone ja kellarikomerokin!
Onni on saada tekevä anoppi, itse voi keskittyä treffeihin miehen kanssa.
On kokemusta. Se ei lopu ikinä ja pahenee vain. Ette uskokaan.
Joo, muutama muki on tässä asiaa sulatellessa mennyt.
Mun anoppi tuli kerran omilla avaimilla sisään ja siivosi kun olin lasten kanssa puistossa. Siihen aikaan oli tarkat rutiinit ja oltiin aamulla unien välissä ulkona aina n 1,5 tuntia.
Meni kuppi nurin ja mies kävi hakemassa avaimet pois. Jotenkin tosta teki vielä karua se, että oli varmaan jossain pusikossa kykkinyt ja odottanut että lähdettiin ulos.
Kun mies sanoi, ettei ole ok, suuttui kamalasti ja pisti välit poikki moneksi kuukaudeksi. Appiukkokin kävi pitämässä meille puhuttelun, että pitää pyytää anteeksi kun toinen vaan auttaa.
Minusta se tuntui urkkimiselta ja arvostelulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisi kuppi nurin. Meni jo siitä nurin että anoppi päätti järjestellä kotini sisustuksen uudelleen sillä välin kun kävin saunassa. Sanoin anopille että kotonaan saa tehdä mitä haluaa, mutta tämä on minun kotini. Pyysin laittamaan kaiken entisille paikoilleen.
Kuinka pitkään olit saunassa?
Puoli tuntia.
Ei todellakaan menis. Tarjoaisin kupillisen anopillekin kiitokseksi.
Mun mutsi on enemmän tuommoinen kaappien siivooja, mutta häntäkin kiitin. Pyysin, että seuraavan kerran on sitten lasten kanssa, eikä käytä sitä aikaa siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Provoilet
Hullu. Olen itse kokenut saman. Eri
Mahdollisimman tarkka lista menetetystä omaisuudesta ja eukko korvatkoon sen. Jos ei suostu, niin yhteys virkavaltaan. Mutsi joskus järjesti mun keittiön kaapit oman mielensä mukaan ja räjähdin sille sellaisessa mittakaavassa, ettei ole uskaltanut enää edes ajatella tekevänsä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt provo.
Että kehtaat! Olet itse kasvanut pumpulissa! Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Taas miehen äiti. Vaimon äiti saa kiitokset jos tekee saman.
Ei saa.
Sitäpaitsi me naiset irtaudumme äidistämme murrosiässä, kuten tekevät myös normaalisti kehittyvät miehet. Äitimme eivät siis uskalla olla noin omavaltaisia - ja eihän sivistynyt ihminen missään oloissa auo toisten kaappeja.
Itse tekisin rikosilmoituksen koska tavaroitani on varastettu ja anoppi ei tulisi meille enää koskaan.
Toisaalta en koskaan olisi ottanut miestä jolla on tuollainen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi tuli kerran omilla avaimilla sisään ja siivosi kun olin lasten kanssa puistossa. Siihen aikaan oli tarkat rutiinit ja oltiin aamulla unien välissä ulkona aina n 1,5 tuntia.
Meni kuppi nurin ja mies kävi hakemassa avaimet pois. Jotenkin tosta teki vielä karua se, että oli varmaan jossain pusikossa kykkinyt ja odottanut että lähdettiin ulos.
Kun mies sanoi, ettei ole ok, suuttui kamalasti ja pisti välit poikki moneksi kuukaudeksi. Appiukkokin kävi pitämässä meille puhuttelun, että pitää pyytää anteeksi kun toinen vaan auttaa.
Tuo olisi ollut kiva yllätys. Voisi tulla toistekin.
En voi uskoa aloitusta. Lasten vahtimisessa menee kyllä kaikki aika. Ja anoppi haluaa toki viettää ajan ni.enomaan lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Toisen kotiin on laitonta mennä omin lupineen.
Eikä se mitään auttamista ole, että oman pään mukaan häärätään. Jos tahtoo auttaa, voi ihan kysyä mistä olisi apua -tau mielellään odottaa että pyydetään.
Jos olisi vain siivonnut ja laittanut tavarat samoille paikoille, olisi OK. Mutta jos on heittänyt jotain pois ja/tai järjestänyt tavaroita uudelleen, hän ei jäisi enää koskaan kotiini ilman valvontaa.
Mutta anoppejakin on moneen junaan, ja osa jää asemalle, toiset eivät nouse junasta sovitulla asemalla.
Itse olen nyt käynyt poikani ja hänen puolisonsa luona hoitamassa lemmikkejä. Siisteystaso heillä on sellainen, että tekisi mieli pyyhkiä keittiön kaapit, tasot, liesi ym, mutta en todellakaan astu toisten reviirille. Sehän olisi kuin suoraan sanoisi, että teillä on likaista.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaus tulossa?
Onko tää nyt tämän hetken trendi palstalla... kaikki toiminta liittyy muistisairauteen.
Yhdessä vaiheessa kaikki oli narsisteja, sitten tuli elämänhallinta ongelmat...
Olisin vihainen ettei keskittynyt lapsiin.