Miksi koulunkäynninohjaajan työtä aliarvostetaan?
Minua sekä opettajat että oppilaat väheksyvät. kun olen koulunkäynninohjaaka.
Kommentit (29)
Kyllä- jos koulutustaso on molekyylibiologi. Akateminen työttömyys toi hänelle työvoimatoimiston työhönosoituksen - juurikin koulunkäyntiavustaksi sekä väkituntivalvojaksi ////// ne opintolainat- miksi jos elämä menee noin.
koulutetumpi kuin opet ja he neuvovat kolmosluoka- ysiluokan tehtävissä--- ossaatsää nyt neuvoa x koululaista-- juuri kun hänen oli tarkoitus tekemään väitöskirjaa-
opettajat kohteli kuin " piikaa" tyyliin- no ethän sää nyt tätä osaa- peruskoulun matikkaa--- hoh hoijaa-
eli ap mietippä sitä
Ei mitään sellaista työtä arvosteta mihin ei välttämättä tarvi mitään tutkintoa, että sitä pystyy ja osaa tehdä. Niin se valitettavasti on. Sitten, kun kukaan ei sitä työtä tee, aletaan huudella perään ja kauniiden lauseiden kanssa puhutaan kuinka tärkeää työtä se on. Nähty aina lakkojen aikaan.
Istuskelevat luokan perällä selaamassa puhelinta, jos eivät istuskele kahvilla. Kesäaikaan, kun ei koulu on tyhjillään, saattavat tehdä jotain pyydettyjä pikkuhommia. Olen yli 20v ihmetellyt että kunnilla on varaa pitää palkkalistoillaan melko isoakin joukkoa ohjaajia, jotka eivät tee juuri mitään eivätkä ole vastuussa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajan työtä aliarvostetaan, koska sen vaikutus on valtava mutta työ nähdään usein ”avustavana”, ei pedagogisena tai ammatillisesti vaativana. Lisäksi työn rakenteet, palkkaus ja julkinen keskustelu eivät vastaa työn todellista merkitystä.
Vähän kuin sairaanhoitaja. Tekee 90% kaiken potilaan hyväksi, mutta ei kelpaa, koska ei ole lukenut tarpeeksi.
Sairaanhoitajan työtä kyllä arvostetaan.Se on erittäin tärkeää ja vaativaa. Koulunkäynninohjaajan tärkein tehtävä on auttaa liikuntarajoitteinen koululainen tunnille ja vessaan.
Niin ilman sitä koulunkäynninohjaajaa monet oppilaat eivät pystyisi käymään koulua. Eli kohtalaisen tärkeää työtä sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on opettajan avustaja jolla ei ole itsenäistä vastuuta juuri mistään. Koulunkäyntiavustaja neuvoo oppilaita tehtävissä (jotka opettaja on määrännyt), käy tulostamassa tai kopioimassa opettajan osoittamia papereita, kuljettaa opettajan ohjeiden mukaan tavaroida paikasta toiseen jne.
Suuri osa koulunkäyntiavustajista on esim. välivuotta viettäviä ylioppilaita. Työtehtävät eivät edellytä koulutusta.
Tietosi on hieman vanhentuneita. Noin se oli joskus aikoinaan, kun oli kouluavustajia. Koulunkäynninohjaajaksi voi opiskella suorittamalla kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon, jonka laajuus on 150 osaamispistettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulun iltapäiväkerhossa töissä ja voi sitä nenän vartta pitkin katsomista!
Kyllä ne miehet ovat sitten sikoja!! Niin eiku ööh, sama ongelma kaikilla naisvaltaisilla työpaikoilla eli kanat nokkivat toisiaan.
Minulla on ollut nyt muutama eri ohjaaja luokassa.
Yksi kokenut kymmeniä vuosia alalla ollut. Osaa toimia itsenäisesti luokassa eli katsoo että oppilaat kuuntelevat kun opetan teorian. Kun aletaan laskemaan niin neuvoo oppilaita pääosin hyvin. Tuntee oppilaat jo vuosien takaa toisin kuin minä niin en ole puuttunut siihen kenen vieressä on ja mitä tekee. Meillä homma toimii saumattomasti yhteen. Kumpikin seuraa tilannetta luokassa ja auttaa/puuttuu asioihin missä tarvitaan.
Välillä apuna on ollut nuori tyttö joka myönsi ettei osa ysiluokan matematiikkaa. Kävi sitten kopioimissa ym kun ei osannut auttaa oppilaita laskuissa. mutta oli hänestäkin apua kun ei yllättävissä tilanteissakaan tarvinut jättää luokkaa yksin.
Elämme maassa missä koulutus on itsetarkoitus.