Paheksuttiinko julkista imetystä esim. 40 vuotta sitten yhtä paljon kuin nykyään?
Itsellä ei kokemusta ihan niin pitkältä ajalta. Mielikuvani on että tämä amerikkalaistyylinen sheimaaminen on lisääntynyt 2000-luvulla.
Kommentit (373)
Paha sanoa kun ei ollut moista paheksuttavaksi. :P
Minusta tuli äiti 39 vuotta sitten, enkä muista imettäneeni esikoistani koskaan julkisella paikalla. En oikein uskaltanut lähteä hänen kanssaan vauva-aikana minnekään, koska olin niin epävarma kaikesta ja pelkäsin ulkopuolisten kritiikkiä. Helsingissä pääsi silloin bussiin ja raitiovaunuun maksutta vaunujen kanssa, mutta muutimme Jyväskylään, ja siellä bussissa vauvanvaunuista piti maksaa tuplahinta! Niinpä hankin oman auton. Toisen lapsen kanssa ulkoiltiin kahta vuotta myöhemmin enemmän, ja imetin häntä esim. leikkipuistossa ja joskus nopeasti kahvilan pimeässä nurkassa. En siis ole koskaan vaatinut saada imettää keskellä Prismaa.
En halunnut häiritä ketään enkä myöskään halunnut että imetys häiriintyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän. Kaikki kehontoiminnot piti tapahtua peitossa ennen vanhaan. Raskausvatsa peitettiin vaatteilla. Nykyään paljasta mahaa esitellään somessa. Julkisilla paikoilla muutenkin piti olla peittävämmin kuin nykyään, mikroshortsit ja narutopit saati pikku bikinit on 2000-l. ilmiö.
Taidat puhua jostain 1950-lukua varhaisemmasta ajasta. 60-luvulta lähtien on naiset pukeutuneet miten haluavat, narubikinit ja pikkushortsit oli käytössä jo silloin.
Kyllä, 60-luvulla minimekot olivat ihan muotia. Ainakin kaupungeissa niihin pukeutuivat suunnilleen kaikki naiset. Ehkä ei mummoikäiset, mutta työssä käyvät perheenäiditkin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vauvoja enimmäkseen hoidettu ja imetetty kotona. Tää on ihan uutta, että pienet vauvat viedään parkumaan ja bakteerit pyydystämään kauppakeskuksiin.
40 vuotta sitten eli vuonna 1986 ei juurikaan edes ollut kauppakeskuksia, joihin vauvoja olisi voinut viedä. Vasta ysärin puolella alkoi putkahdella kauppakeskuksia. Itse olen kotoisin Lahdesta ja sinne rakennettiin ensimmäinen kauppakeskus vuonna 1993.
Kyllä mä imetin ainakin vuonna 2004 ihan normaalisti kahvilassa, puistossa jne. Muistan myös nähneeni kun naapuri imetti lastaan vuonna 1984.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti pidä esitellä intiimejä asioita yleisölle VAI KERÄÄNNYTÄÄNKÖ OIKEIN VIEREEN YLEISÖKSI.
Ruokailutilanne on sulle salainen ja intiimi asia? Ohhoh. Et varmaankaan kykene syömään ravintolassa, työpaikkaruokalassa tai kotonakaan, jos perhe on paikalla?
Syötkö sinä ravintolassa tai työpaikan ruokalassa jonkun tissistä? Tissi on aikalailla intiimimpi asia kuin lautanen.
Menetkö sinä oikein kyyläämällä kyyläämään sen imettävän äidin rintaa? Olisi kohteliasta antaa vauvalle ruokarauha, eikä mulkoilla miltei iholla.
Mulla ysärialun lapset eikä todellakaan kukaan kaivanut tissiä esille kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä imetin ainakin vuonna 2004 ihan normaalisti kahvilassa, puistossa jne. Muistan myös nähneeni kun naapuri imetti lastaan vuonna 1984.
Onko vuodesta 2004 mielestäsi 40 vuotta aikaa?
Silloin ei oltu tissit paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti pidä esitellä intiimejä asioita yleisölle VAI KERÄÄNNYTÄÄNKÖ OIKEIN VIEREEN YLEISÖKSI.
Ruokailutilanne on sulle salainen ja intiimi asia? Ohhoh. Et varmaankaan kykene syömään ravintolassa, työpaikkaruokalassa tai kotonakaan, jos perhe on paikalla?
Syötkö sinä ravintolassa tai työpaikan ruokalassa jonkun tissistä? Tissi on aikalailla intiimimpi asia kuin lautanen.
Menetkö sinä oikein kyyläämällä kyyläämään sen imettävän äidin rintaa? Olisi kohteliasta antaa vauvalle ruokarauha, eikä mulkoilla miltei iholla.
Vauva saa ruokarauhan, kun äiti menee imettämään rauhalliseen paikkaan. Jos ollaan esim. ravintolapöydässä, aika vaikea on olla näkemättä sitä tissiä, jos se kaivetaan esiin. Ei sitä oikein silmät kiinnikään voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen imettäminen on tuore ilmiö ja jotenkin wt-hommaa.
Tuttipullo om wt-hommaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla ysärialun lapset eikä todellakaan kukaan kaivanut tissiä esille kaupassa.
Oletko varma?
Helsingin keskustassa saa harjoittaa vapaasti pedofiliaa ja pervoilla alasti priden suojeluksessa, mutta vauvan imettäminen ostoskeskuksessa on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä imetin kyläpaikassa ihan siinä kaikkien edessä. Ihan normaali asia.
Niin ehkä sulle. Mutta kun muita ei kiinnosta. Niitä tissejä voi esitellä ihan omassa kotonaan. Tuttipullot on keksitty.
Et sitten tiennyt, että kaikki vauvat ei huoli pulloa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa saa harjoittaa vapaasti pedofiliaa ja pervoilla alasti priden suojeluksessa, mutta vauvan imettäminen ostoskeskuksessa on kielletty.
Ei ole kielletty. Saa ihan vapaasti imettää. Mutta sitten on turha parkua, jos tulee asiasta myös negatiivista kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva saa ruokarauhan, kun äiti menee imettämään rauhalliseen paikkaan. Jos ollaan esim. ravintolapöydässä, aika vaikea on olla näkemättä sitä tissiä, jos se kaivetaan esiin. Ei sitä oikein silmät kiinnikään voi syödä.
Et sä tissiä näe höppänä
https://green-rose.eu/fi/product/korkeakauluksinen-imetyspaita-merinovi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menen. Julkisella paikalla saa vapaasti katsella asioita. Jos äiti kaivaa tissin esiin, hän antaa minulle ja muille kiinnostuneille mahdollisuuden katsella sitä tissiäkin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Miehet alkoi osallistua synnytykseen joskus 80 luvulla .
Munastako imettävät?
Kyse oli nyt imetyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vuodesta 2004 mielestäsi 40 vuotta aikaa?
Kuka siitä puhui? Joku kommentoi että (muka) vasta 2010-luvulla näki imetystä
Hyvä idea. Kuvaan kaikki imettäjät julkisilla paikoilla.