Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paheksuttiinko julkista imetystä esim. 40 vuotta sitten yhtä paljon kuin nykyään?

Vierailija
21.08.2026 |

Itsellä ei kokemusta ihan niin pitkältä ajalta. Mielikuvani on että tämä amerikkalaistyylinen sheimaaminen on lisääntynyt 2000-luvulla. 

Kommentit (373)

Vierailija
281/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvulla ja kun olin vauva, äitini kävi lähes joka päivä kahvilassa minun ja kaverinsa jolla samanikäinen lapsi. Imettivät molemmat kahvilassa aina. Kaverinsa lapsi oli todella vaativa ja häntä piti kuulemma imettää vaikka missä, esim ruokakaupan kassajonossa ja uimarannalla. Äitini ihmettelee tätä nykyistä haloota miksei saisi julkisesti imettää tai miksi siitä pitää edes puhua, kun se on ihan normaalia

Vierailija
282/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että nämä imettämisestä mielensä pahoittajat ja rintojen kyylääjät ovat omaan elämäänsä kyllästyneitä keski-ikäisiä naisia. 

Imettäjät niitä mielensä pahoittajia on 😃 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei oltu tissit paljaana. 

Silloin nimenomaan oltiin tissit paljaana, ainakin rannalla. Sitten omaksuttiin tämä tissi- ja nännikauhu Jenkeistä.

Joo,jossain maku rannalla🤪 Ei kyllä ollut tapana.Uima-asutkin ihan säädyllisiä ei mitään persebikinrjä.Pi niitä aikoja.

80-luvulla otettiin aurinkoa ilman yläosaa ihan yleisesti.

Ehkä kotipihalla suojassa katseilta Olin nuori parikymppine  silloin  ja ei täällä pikkukylällä kyllä moista villitystä ollut!

Oli ihan valtavirtaa. Se, että juuri sinä et ole niin tehnyt, ei muuta asiaa.

No ei kyllä kulkenut tissit paljaina kukaan 🤩

Vierailija
284/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuvat kertovat, että yläosattomuus oli lähes maan tapa 80-luvulla, kunnes jotain tapahtui

80-luvulla paljaat rinnat kuuluivat monen rannan ja uimalan arkeen ilman sen suurempaa ihmettelyä.

Muotitutkija Ana Nuutinen kertoo, että yläosaton uimarantamuoti tuli Suomeen Ruotsista.

– Suomihan aina seuraa. Katsomme edelläkävijöitä. Silloin se tuli Ruotsista. Yläosattomuus muuttui ilmiöstä muodiksi, kun sen omaksui niin sanottu kriittinen massa."

Vierailija
285/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että nämä imettämisestä mielensä pahoittajat ja rintojen kyylääjät ovat omaan elämäänsä kyllästyneitä keski-ikäisiä naisia. 

En usko, että kukaan kyylää kenenkään tissejä. Ne kaikki kun on esitelty jo aikapäiviä sitten. Eikä se maitotissi kiihota tai kiinnosta ketään. 

Itse suhtaudun imetykseen luonnollisena asiana, mutta sen esille tuominen näyttävästi vaikkapa supermarketissa tuntuu hieman nololta. Homman kun voi ihan hyvin hoitaa katseilta piilossakin, siis jos vaan haluaa. 

Vierailija
286/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin nimenomaan oltiin tissit paljaana, ainakin rannalla. Sitten omaksuttiin tämä tissi- ja nännikauhu Jenkeistä.

Joo,jossain maku rannalla🤪 Ei kyllä ollut tapana.Uima-asutkin ihan säädyllisiä ei mitään persebikinrjä.Pi niitä aikoja.

Ehkä kotipihalla suojassa katseilta Olin nuori parikymppine  silloin  ja ei täällä pikkukylällä kyllä moista villitystä ollut!

En kulkenut minäkään. Silti tunnen historiaa sen verran, että naiset ottivat aurinkoa yläosattomissa, ilman että se aiheutti mitään kohua tai ihmettelyä.

Vierailija
287/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imettäjät niitä mielensä pahoittajia on 😃 

Ovat uusavuttomia uuvatteja eivätkä osaa edes vauvaa kotona syöttää. Ennen kyllä osattiin ja osattiin paljon monimutkaisempiakin asioita.

Vierailija
288/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta sitten imettäjät eivät olleet niin agressiivisia kuin nykyään. Heille saattoi kertoa esimerkiksi  että lähellä on sovituskoppi jossa voi imettää istuen, ilman että imettäjä kynsii silmät päästä. 

Vauvatkin kestivät vähän odotusta, toisin kuin nykyään 

Kuinka yleisiä imettäjät olivat Suomessa 40 vuotta sitten? Saati nykyään?

Vierailija
289/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kulkenut minäkään. Silti tunnen historiaa sen verran, että naiset ottivat aurinkoa yläosattomissa, ilman että se aiheutti mitään kohua tai ihmettelyä.

Ennen saksalaiset naiset olivat hyvinkin estottomia ja suomineidot kainoja. Nyt on Suomen naiset vapautuneet ja päihittävät ronskit saksattaretkin. Kaikki tavara tarjolle muitta mutkitta.

Se on sitä fanssia vaan. 

Vierailija
290/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen, mutta en pahoita mieltäni säädyllisestä ja vauvantarpeisesta imettämisestä. Sellaista katson ihaillen: ihanaa, että tuo suomalainen nainen on synnyttänyt ja haluaa ruokkia vauvaansa eikä hautaudu kotiin. Paheksun vain sitä meuhkaamista ja tissit esillä esiintymistä, jos sellaista näen, ja sitä, jos jostain kumman syystä täytyy imettää julkisesti yli-isoa lasta. 

Vierailija
291/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuvat kertovat, että yläosattomuus oli lähes maan tapa 80-luvulla, kunnes jotain tapahtui

80-luvulla paljaat rinnat kuuluivat monen rannan ja uimalan arkeen ilman sen suurempaa ihmettelyä.

Muotitutkija Ana Nuutinen kertoo, että yläosaton uimarantamuoti tuli Suomeen Ruotsista.

– Suomihan aina seuraa. Katsomme edelläkävijöitä. Silloin se tuli Ruotsista. Yläosattomuus muuttui ilmiöstä muodiksi, kun sen omaksui niin sanottu kriittinen massa."

Silloin tosiaan nainenkin sai ottaa aurinkoa ihan kaikessa rauhassa.

Mentiin rannalle, asetuttiin ottamaan aurinkoa, riisuttiin yläosa ja käärittiin alaosa mahdollisimman pieneksi ja laitettiin herätyskello soimaan puolen tunnin päästä, kun piti vaihtaa puolta. :D

Toki nykyään tajutaan rusketuksen vaarat, mutta tuolloin oli kuitenkin päivänselvää, ettei kukaan tullut läähättämään tai häiritsemään.

Vierailija
292/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lestadiolaisperheen kasvatti ja meillä lapsia riitti. Silti IKINÄ ei kukaan imettänyt vieraiden nähden. Jos oli ihmisiä kylässä, imettävät menivät eri huoneisiin. Samassa huoneessa saattoi olla useampi imettäjä, mutta missään kahvipöydässä tai keskellä olohuonetta ei kukaan alkanut imettää. 

Noin juuri. Joillakin äideillä oli tapoja ja on vielä tänäkin päivänä. Arvostan.

Olen viime vuosina ystävystynyt vl-äidin kanssa jolla on 8 lasta. Tykkään heidän tyylistään imettää vauvat kotona. Muitakin hyviä tapoja olen heillä havainnut.

Vierailija
293/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 lasta ja olen imettänyt missä vain, myös ravintolassa.

Olen käyttänyt imetyspaitoja, joten tissin näkyminen oli minimoitu, ekalla käytin alkuun harsoa mutta se alkoi tuntua hankalalta, joten  jäi pois.

Joskus on vauvat pöllöniskailleet kaupassa ja tissi on vilkkunut. Eipä oo koskaan silti kukaan sanonut mitään x) kehuja vaan tullut.

Minulle oli tärkeää imettää ja kaikki vauvamme ovat viihtyneet rinnalla usein ja pitkään. 

Vierailija
294/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mentiin rannalle, asetuttiin ottamaan aurinkoa, riisuttiin yläosa ja käärittiin alaosa mahdollisimman pieneksi ja laitettiin herätyskello soimaan puolen tunnin päästä, kun piti vaihtaa puolta. :D

Toki nykyään tajutaan rusketuksen vaarat, mutta tuolloin oli kuitenkin päivänselvää, ettei kukaan tullut läähättämään tai häiritsemään.

Ei ollut siihen aikaan lähi-itäläisiä ukkoja häiriköimässä. 

Vierailija
295/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida monikaan ottaa huomioon, että on myös itse oletettavasti ollut rinta ruokinnalla. 

Mutta tuskin tässä enää kauaa menee, kun naisten tässäkin maassa tulee verhota itsensä päästä varpaisiin. Toivottavasti olette sitten tyytyväisiä.

Äidilläni on neljä lasta, minulla kaksi. Koskaan emme ole olleet sellaisessa tilanteessa, että olisimme joutuneet imettämään lapsiamme vieraiden ihmisten silmien alla, marketeissa tai muuallakaan.

Vierailija
296/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole se ainoa ongelma. Kyllä siellä olisi ihan peruspertitkin puhisemassa seksibätäng.

Ennen vaan oli niin toisin. Oli kunnia käyttäytyä hyvin.

Vierailija
297/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan vielä häveliäisyys missä ja miten sitten imettää.Tuossakin tapauksessa olisi mennyt sitten invavessaan jossa ilmeinen lastenhoito.

Samaa mieltä. Prismassa on hyvä mahdollisuus imettää sovituskopissa, joka on tarpeeksi tilava siihen tarkoitukseen. Sitä asiaa ajattelin eilen, kun kävin vaatetta sovittamassa ja oli jopa penkkikin.

Vaan nykyään kun ihan kaikki pitää esitellä kaikelle kansalle. 

Mukava odotella puoli tuntia pääsyä sovittamaan vaatteita, kun joku mamma on vallannut kopin lapsen ruokalaksi. 

Huolesi on turha, varmasti pääset sovituskoppiin! 

Vauvoja syntyy niin vähän ja suurin osa heistä vähistä imettää pilttinsä ihan kotosalla. 

Vierailija
298/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole se ainoa ongelma. Kyllä siellä olisi ihan peruspertitkin puhisemassa seksibätäng.

Ennen vaan oli niin toisin. Oli kunnia käyttäytyä hyvin.

Tuo on totta. 80-luvulla jopa puistonpenkeillä notkuvat puliukot olivat kohteliaita. :D

Vierailija
299/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan vielä häveliäisyys missä ja miten sitten imettää.Tuossakin tapauksessa olisi mennyt sitten invavessaan jossa ilmeinen lastenhoito.

Samaa mieltä. Prismassa on hyvä mahdollisuus imettää sovituskopissa, joka on tarpeeksi tilava siihen tarkoitukseen. Sitä asiaa ajattelin eilen, kun kävin vaatetta sovittamassa ja oli jopa penkkikin.

Vaan nykyään kun ihan kaikki pitää esitellä kaikelle kansalle. 

Mukava odotella puoli tuntia pääsyä sovittamaan vaatteita, kun joku mamma on vallannut kopin lapsen ruokalaksi. 

Onko teidän Prismassa vain yksi sovituskoppi? Yleensä se imetys ei kestä valtavan kauan kerrallaan. 

Itse asiassa on. Lähi-Prismani on varsin pieni ja siellä on tosiaan vain yksi sovituskoppi. Oman kokemukseni mukaan imetys voi kestää puolesta tunnista jopa tuntiin tai ylikin. 

No voi ei. Siinä on sitten sattunut pahemman luokan virhearviointi: Imettävän naisen olisi pitänyt mennä muualle kuin sinne koko marketin ainokaiseen sovituskoppiin. Ja kaiken lisäksi hän vei sinne pikkuvauvan, jolla on tiheän imun kausi, lainkaan ajattelematta, että siitä imetystilanteesta pitäisi päästä poiskin. Johan se imettäjän oma persuskin puutuu, kun siellä sovituskopin pienellä penkillä tuntikausia istuu. Kivempi se olisi omalla kotisohvalla maratonimettää kuin ahtaassa sovituskopissa. 

Syöttää vauvan ensin kotona ja menee sitten kauppareissulle. Simppeliä. 

Niinhän sinä nössö kuvittelet. Nykyään mennään kauppaan imettämään jos halutaan. 

Vierailija
300/373 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 4 lasta ja olen imettänyt missä vain, myös ravintolassa.

Olen käyttänyt imetyspaitoja, joten tissin näkyminen oli minimoitu, ekalla käytin alkuun harsoa mutta se alkoi tuntua hankalalta, joten  jäi pois.

Joskus on vauvat pöllöniskailleet kaupassa ja tissi on vilkkunut. Eipä oo koskaan silti kukaan sanonut mitään x) kehuja vaan tullut.

Minulle oli tärkeää imettää ja kaikki vauvamme ovat viihtyneet rinnalla usein ja pitkään. 

Ja varsinkin kauppareissuilla🥳🥳🥳🥳🥳Oot sinä upea äiti.Tässä🥇