Paheksuttiinko julkista imetystä esim. 40 vuotta sitten yhtä paljon kuin nykyään?
Itsellä ei kokemusta ihan niin pitkältä ajalta. Mielikuvani on että tämä amerikkalaistyylinen sheimaaminen on lisääntynyt 2000-luvulla.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä, lapseni syntyivät 70iuvulla ja silloin isät osallistuivat jo synnytyksiin.
Lapseni syntyi 1975. Ei ollut isänsä eikä muidenkaan senaikaisten vauvojen isä mukana synnytyksessä. Ihan oli jotain alkuaikoja isien mukana olo ja synnytysvalmennukset ja kysyin kätilöltä. Hän sanoi, että kyllä hän on niistä kuullut, mutta ei pidä mitenkään tarpeellisena eikä tällä paikkakunnalla edes ole mahdollista.
Vauvaa ei syötetty julkisesti silloin. En muista kenenkään niin tehneen ainakaan missään kaupoissa tms. Kotona ja kylässä mentiin toiseen huoneeseen tai ainakin sivummalle jos oli pakko syöttää muiden aikana. Silloin oli löysiä mekkoja ja tunikoita jotka oli malliltaan suunniteltu odottaville äideille. Ei pidetty vatsan kohdalta tiukkoj vaatteita.
Ihan samanlaiset on muistot minullakin.
T. Toinen vuonna 1975 synnyttänyt äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei oltu tissit paljaana.
Silloin nimenomaan oltiin tissit paljaana, ainakin rannalla. Sitten omaksuttiin tämä tissi- ja nännikauhu Jenkeistä.
Joo,jossain maku rannalla🤪 Ei kyllä ollut tapana.Uima-asutkin ihan säädyllisiä ei mitään persebikinrjä.Pi niitä aikoja.
80-luvulla otettiin aurinkoa ilman yläosaa ihan yleisesti.
Niinpä. Tuo oli silloin ihan muotia, ettei tule rusketusraitoja. Eikä ne alaosatkaan olleet mitenkään peittäviä.
Mullakin löytyy kuvia, missä ollaan tyttöporukalla rannalla yläosattomissa ottamassa aurinkoa kasarilla.
Oli se mutkatonta aikaa.
Silti en muista nähneeni ketään imettämässä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut imettämään jopa junassa, ei kukaan kyylännyt tai päivitellyt. Juna sattui olemaan yli tunnin myöhässä, mutta ilmeisesti tämän palstan mielestä minun olisi pitänyt sekin ennakoida.
Korviketta tai pumpattua maitoa pullossa laukkuun. Niin helppo olisi tuokin ollut ennakoida
Vieläkään ne kaikki vauvat eivät huoli pulloa
Huolii, kun opetetaan huolimaan. Eihän kaikilta edes tule maitoa tarpeeksi. Silloin on pakko huolia pullo. Lapsi ei itseään nälkään tapa vain siksi, että tissiä ei ole tarjolla.
Kyllä. Julki-imetystä paheksutaan nykyään yhtä paljon kuin 40 vuotta sitten. Asenteet ovat menneet todella paljon takapakkia. Sääli.
Kaksinaismoralistit esittelee jalkoväliään julkisesti ja paheksuu vauvan rintaruokintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lestadiolaisperheen kasvatti ja meillä lapsia riitti. Silti IKINÄ ei kukaan imettänyt vieraiden nähden. Jos oli ihmisiä kylässä, imettävät menivät eri huoneisiin. Samassa huoneessa saattoi olla useampi imettäjä, mutta missään kahvipöydässä tai keskellä olohuonetta ei kukaan alkanut imettää.
Noin juuri. Joillakin äideillä oli tapoja ja on vielä tänäkin päivänä. Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyisin pelkästään yksinhuoltajaäitejä vai onko teillä vain niin laiskat miehet, etteivät he voi hoitaa kauppareissuja?
Moni isä on perheessä se joka käy töissä.
Moni äitikin käy töissä. Kukas sitten hoitaa kauppareissut, kun molemmat vanhemmat ovat töissä? Jos siis oletetaan, että työssäkäyminen estää kaupassa käymisen.
Silloin se vauva ei ole enää täysimetyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut imettämään jopa junassa, ei kukaan kyylännyt tai päivitellyt. Juna sattui olemaan yli tunnin myöhässä, mutta ilmeisesti tämän palstan mielestä minun olisi pitänyt sekin ennakoida.
Korviketta tai pumpattua maitoa pullossa laukkuun. Niin helppo olisi tuokin ollut ennakoida
Huolii, kun opetetaan huolimaan. Eihän kaikilta edes tule maitoa tarpeeksi. Silloin on pakko huolia pullo. Lapsi ei itseään nälkään tapa vain siksi, että tissiä ei ole tarjolla.
Ei ole noin yksinkertaista todellakaan. Riippuu pitkälti vauvasta. Moniko äiti tai isä uskaltaa pitää vauvaa nälässä vain opettaakseen hänet pulloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan vielä häveliäisyys missä ja miten sitten imettää.Tuossakin tapauksessa olisi mennyt sitten invavessaan jossa ilmeinen lastenhoito.
Samaa mieltä. Prismassa on hyvä mahdollisuus imettää sovituskopissa, joka on tarpeeksi tilava siihen tarkoitukseen. Sitä asiaa ajattelin eilen, kun kävin vaatetta sovittamassa ja oli jopa penkkikin.
Vaan nykyään kun ihan kaikki pitää esitellä kaikelle kansalle.
Mukava odotella puoli tuntia pääsyä sovittamaan vaatteita, kun joku mamma on vallannut kopin lapsen ruokalaksi.
Onko teidän Prismassa vain yksi sovituskoppi? Yleensä se imetys ei kestä valtavan kauan kerrallaan.
Itse asiassa on. Lähi-Prismani on varsin pieni ja siellä on tosiaan vain yksi sovituskoppi. Oman kokemukseni mukaan imetys voi kestää puolesta tunnista jopa tuntiin tai ylikin.
No voi ei. Siinä on sitten sattunut pahemman luokan virhearviointi: Imettävän naisen olisi pitänyt mennä muualle kuin sinne koko marketin ainokaiseen sovituskoppiin. Ja kaiken lisäksi hän vei sinne pikkuvauvan, jolla on tiheän imun kausi, lainkaan ajattelematta, että siitä imetystilanteesta pitäisi päästä poiskin. Johan se imettäjän oma persuskin puutuu, kun siellä sovituskopin pienellä penkillä tuntikausia istuu. Kivempi se olisi omalla kotisohvalla maratonimettää kuin ahtaassa sovituskopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyisin pelkästään yksinhuoltajaäitejä vai onko teillä vain niin laiskat miehet, etteivät he voi hoitaa kauppareissuja?
Moni äitikin käy töissä. Kukas sitten hoitaa kauppareissut, kun molemmat vanhemmat ovat töissä? Jos siis oletetaan, että työssäkäyminen estää kaupassa käymisen.
Eli äidin tekemä imettäminen estää isää käymästä kaupassa? Vai mitä yrität sanoa? Nythän kysyttiin, miksi isä ei voi hoitaa kauppareissuja, jotta äiti voisi imettää rauhassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaismoralistit esittelee jalkoväliään julkisesti ja paheksuu vauvan rintaruokintaa.
Tämä. Tissiä saa esitellä Onlyfansissa ja Instassa, mutta ei missään nimessä siinä tarkoituksessa, mihin luonto on sen luonut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Julki-imetystä paheksutaan nykyään yhtä paljon kuin 40 vuotta sitten. Asenteet ovat menneet todella paljon takapakkia. Sääli.
Eihän ole. Ihan itse kerroit, että silloin paheksuttiin yhtä paljon kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen isä kåvi kaupassa töistä tullessaan, kun olin äitiyslomalla. Tosin hän oli meillä se, joka muutenkin tykkäsi tehdä ostoslistat ja käydä kaupassa. Myös sen jälkeen kun palasin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noin yksinkertaista todellakaan. Riippuu pitkälti vauvasta. Moniko äiti tai isä uskaltaa pitää vauvaa nälässä vain opettaakseen hänet pulloon?
Kyllä on. Katsos, mussukka, kun läheskään kaikille imettäminen ei ole vaihtoehto. Silloin riippumatta vauvasta on pakko hoitaa ruokinta pullolla. Kun ei sitä vauvaa voi nälkäänkään tappaa. Myös imetettävä vauva oppii pullolle, kun sitä siiden systemaattisesti totutetaan. Ei kaikilta tule maitoa vauvan tarpeisiin nähden riittävästi ja silloin vauvan on pakko oppia pullolle. Ja se oppiikin, kunhan vanhempi ei panikoi, vaan antaaa reilusti pullosta, jos tissistä ei tule tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten ne on someäidit, jotka esittelevät sitä jalkoväliään, ja jos joskus saavat lapsen, pitää se onnenkantamoinen tuoda ruokakauppaan imetettäväksi. Only funs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Ihan itse kerroit, että silloin paheksuttiin yhtä paljon kuin nykyään.
Kyllähän on. Tässä oli välissä hyvinkin imetysmyönteistä aikaa, mutta onko z-sukupolvi sitten niin todellisuudesta irtaantunut, että eivät tajua, mitä varten rinnat ovat olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei kauan mene. Vai oletko kuullut yhdenkään vauvan kuolleen nälkään, koska on jouduttu siirtymään pulloruokintaan?
Vauvoja ruokitaan synnytysosastolla pulloruokinnalla ensimmäisinä päivinä, kun äidillä ei vielä tule maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin yksinkertainen? On paljon äitejä, jolle imettäminen ei syystä tai toisesta onnistu. Silloin on pakko opettaa vauva pullolle. On myös tilanteita, joissa synnyttänyt äiti saa koplikaatioita eikä voi sairaalassa imettää. Luuletko, että silloin paikalle tulee joku erillinen imettäjä? :D
Vuonna 1995 ei kukaan paheksunut raskauden js imetyksen näkymistä. Imetin 10 kuukautta juuri silloin, kun vauva halusi.
Juu. Kyllä ihmisen silmät (ja sitä myötä mahdollinen paheksunta) osuu sinne, mikä esille läväytetään, on se sitten paljas stringipylly, valtavat reidet pikkupikkushortseissa tai ne rinnat, jotka lätkäistään tiskiin. Vauvaa voi imettää huomaamattomastikin, eli niin, että rinta vain nopeasti vilahtaa, jos sitäkään, ja kun tissi on vauvan suussa, peitetään rinta ja vauvan pää harsolla. Moni ei edes huomaa koko tapahtumaa.