Kannattaako aurinkopaneleita oikeasti laittaa?
Niin kannattaako ovat kalliita laittaa ja sähköä saa vain kesällä, silloinhan se on muutenkin lähes ilmaista.
Eivät taida koskaan "maksaa itseään takaisin" kerkeävät hajota ennen sitä? Vai olenko väärässä?
Ja jos tulee ylimääräistä sähköä maksaako sähköyhtiö millaista korvausta myynnistä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
No hyötysuhde Suomessa on n 25% eli jos maksat 8000e ja säästät sähkössä omakotitalossa vaikka 400e vuodessa investointi kuoleentuu 20 vuodessa. Siitä voi laskea.
Maalämmönkin hyötysuhde on vain n 40-50%
Väärin. Menee noin 33 vuotta, kun laskee 8000 eurolle vaivaisen 2 prosentin nettokoron.
Tämähän on niin tapauskohtaista ja riippuu omasta kulutuksesta, katon lappeiden aurinkoisuudesta jne. Itseä ei ainakaan kiinnosta pätkääkään paneelit. Parhaimmillaankin ovat sellaiset, että joo teoriassa maksavat itsensä juuri ja juuri paneelien elinaikana, ehkä jotain pientä plussaakin voi ihan optimitilanteessa tulla (ainakin pitää olla sähköauto, joka ei ole päiväsaikaan työpaikalla).
Mutta tuollaisen lähes olemattoman hyödyn vuoksi ei kiinnosta ottaa investointiriskiä ja riskiä siitä, että katto alkaa vuotaa, kiinanelektroniikka tai asennusvirhe polttaa koko mökin jne. Jossain todella erikoistilanteessa hyöty voi olla merkittävä, mutta normi ok-asujalla ei ole. Jos haluaa harrastaa, niin mikäs siinä, mutta jos siitä, minkä sähkölaskuissa säästää 90% menee paneelien valmistajien ja asentajien elättämiseen, niin ei kiitos.
Sähkön myynti verkkoon ei kannata. Kesällä meidän ison okt:n peruskulutus on vain 10kWh päivässä, eli se, mikä menee varmasti. Riittäisi siis joku 1 kW luokkaa olevat paneelit ja jos olisi sähköauto, korkeintaan 2 kWh. Sellaiset voisi enintään laittaa, jos saisi jostain halvalla asennuksen. Sitten kannattaisi, muuten ei. Jos haluaa harrastaa, niin se on sitten eri asia. Harrastukset maksaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nollattiin sähkölasku vuositasolla. Ja meillä on sähköauto.
Ai miten "nollasitte" Ei mene sähköä ollenkaan?
No ei mene rahaa. Eikä verkkosähköä. Eli laskut nollautui ja verkkosähkön käyttö nollautui.
Eli käytätte aurinkosähköä kesät ja talvet? Asutko suomessa?
Kyllä hyvät paneelit lataa talvellakin.
Ai niin paljon että kaikkeen riittää?
Sehän on vain mitoituskysymys.
Meillä mies oli innostunut jonkun kiertävän aurinkopanelien myyjien puheista niin paljon että olisi halunnut meillekin oman aurinkovoimalan. Tätä aurinkovoimalaa toisteli koko ajan kun kertoi miten hyvän tarjouksen oli saanut ja miten paljon tällä tulisi säästämään. Itse en lämmennyt ajatukselle ollenkaan, koska laskin ettei tällainen kannattaisi missään tapauksessa. Mies haukkui minut pataluhaksi (taas kerran) miten saan sitten jatkossa maksaa sähkölaskut yksin jos en suostuisi nyt kun näin hyvä tarjous olisi saatavilla vain niin ja niin kauan. Eipä mennyt aikaakaan kun tuli samalta myyjältä uusi tarjous aika paljonkin halvemmalla kuin aiempi niin paljon hehkutettu ja vain rajoitetun ajan voimassa. Sanoin miehelle että ota ne panelit jos sillä onnelliseksi tulet. Olin nimittäin tehnyt päätöksen etten enää jaksa tuollaista joka asiasta vöyhkääjää. Vuosikausia hän oli tarttunut joka ikisen kiertokauppiaan tarjouksiin ja esittelyihin ja käyttänyt tuntikausia heidän kanssaan jutteluun ja meni täysin heidän puheisiinsa ja tarjouksiinsa eikä yhtään osannut suhteuttaa asioita. Kaikki tämä aika minkä hän näihin käytti oli aika mittava ja pois perheeltä. Mies laski nämä myyjien kanssa keskustelut kaiken lisäksi kotitöiksi joten hän katsoi voivansa luistaa kaikista oikeista kotitöistä noiden vuoksi. Olin lopen kyllästynyt tuohon että mies on niin vieraiden vietävissä ja höynäytettävissä mutta minuun suhtautui kaikessa äärimmäisen kriittisesti ja epäilevästi. Minulla oli paljon parempi talousosaaminen (jo ammattini vuoksi) mutta hän vähätteli minun tietoani ja muutenkin minua kaikessa. Ero tuli tietenkin miehelle ihan puskista, kuinkas muuten. Ajelin jokin aika sitten entisen kotimme ohi ja ei ollut näköjään hehkuttamaansa aurinkovoimalaa hankkinut eikä ole uutta emäntääkään löytynyt vaikka aina kertoilikin aikoinaan minulle miten huono olen verrattuna muihin. Ainoa vaan ettei hän oikeasti tuntenut ketään, kaikki perustui hänen autistisiin kuvitelmiinsa.
Tämä lienee kysymys tekemällesi laskelmalle eikä mikään av-mutu juttu.
Kulutushyödyke. Ei se sähkö, siirto, vero, avl, perusmaksut, tehomaksut, huoltovarmuus, hiilijalanjälki, yms maksut ainakaan laskemaan tule. Laskulla alkaa olla jo niin paljon rivejä ettei se A4 riitä.
Meille tuli talon mukana. Ei niistä nyt haittaakaan ole ollut ja me ei ainakaan 3 vuoteen olla jouduttu mitenkään noita huoltamaan / ylläpitämään. Tai pesin minä ne samalla kuin katonkin keväällä
Erikseen ostettuna on aika paljon riippuvainen siitä saako koko valoisan ajan hyödyksi. Ja omaan käyttöön. Tuotto putoo olemattomiin heti jos on vaikka joku puu tai pilvi edessä. Joten aika vähissä on ne täyden tuoton päivät meilläkin. Myynnistä verkkoon nyt ei saa kuin känsiä käteen.
Eli ei ne nyt haitaksikaan ole. Ja lisäävät talon jälleenmyyntiarvoa arvolla x. Kuitenkin. Kun ihmisiä ne kiinnostaa.
Kannattaa, jos hommaa kotiakun rinnalle.
Eikö ne panelit ole nykyään joku 50€ kpl, aikamoisen systeemin saa jos laittaa 8000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet tuleeko sähkönsiirto ja -vero laskemaan lähivuosina?
Ja paneelien hinta on tullut alas tuntuvasti. Tosin nousua voi tulla nyt kun sähkönhinta on tuntuvassa nousussa ja se saattaa nostaa kiinnostusta.Rahoja tuskin tulet saamaan takaisin, eli en asentaisi jos sulla ei sitä rahaa ei ”käteisenä” ole.
Paneelien laatukin on parantunut tuntuvasti ja ne tuottaa ei niin aurinkoisena päivänä sen minkä talo kuluttaa. Ja paistaahan se aurinko talvellakin.
Paistaahan se mutta lunta voi olla puolimetriä panelin päällä. Alkaa jo täällä Oulunkorkeudella olla sitä luntakin, eikä päivät ole pitkiä talvella.
Meillä on erikseen ”kesä- ja talvipaneelit”, katolla sekä tontin rajalla ”maassa”, vähän kallellaan ja on helposti putsattavissa lumesta.
Ja itse kun asennettiin päästiin muutamalla tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
No hyötysuhde Suomessa on n 25% eli jos maksat 8000e ja säästät sähkössä omakotitalossa vaikka 400e vuodessa investointi kuoleentuu 20 vuodessa. Siitä voi laskea.
Maalämmönkin hyötysuhde on vain n 40-50%
Kun kuviion lisää pari sähköautoa, niin muuttuu oleellisesti takaisinmaksuaika, kun voi aina käyttää kaiken sähkön itse.
Vierailija kirjoitti:
Paperilla ainakin näin. Koska silloin saa talteen ne aurinkovoimat. Mutta.... Nyt kun paneelit on halventuneet, niin noi akustot on edellee aika kalliita. Ja onko toimintavarmuus minkälainen? En ehkä hirveetä etua kuitenkaan niissä nää. Eli maksaako enää yhteensä yli 10ke järjestelmä itseään takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin juuri tuo akkukokonaisuus tekee siitä kannattamattoman, eikä maksa itseään koskaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
On ne myös huoltovarmuutta, se rahan säästö ei aina ole merkittävää työhön nähden.
Tuotanto loppuu lokakuussa ja alkaa maaliskuussa+ joten enen tarve talvella ei tuota silloin kun oikeaa tarvetta, sekä että akut maksavat enemmän kuin kennot. Myös pitää maksaa cash ei velaksi korkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin juuri tuo akkukokonaisuus tekee siitä kannattamattoman, eikä maksa itseään koskaan takaisin.
Pörssisähköisessä omakotitalossa on paneelit ja kotiakku kannattanut ainakin vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne myös huoltovarmuutta, se rahan säästö ei aina ole merkittävää työhön nähden.
Tuotanto loppuu lokakuussa ja alkaa maaliskuussa+ joten enen tarve talvella ei tuota silloin kun oikeaa tarvetta, sekä että akut maksavat enemmän kuin kennot. Myös pitää maksaa cash ei velaksi korkoineen.
Ei mulla ole tuotanto ainakaan loppunut tuohon aikaan. Joulukuu ja tammikuu melko nollissa ja helmikuussa lopulla viimeistään tuotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nollattiin sähkölasku vuositasolla. Ja meillä on sähköauto.
Ai miten "nollasitte" Ei mene sähköä ollenkaan?
No ei mene rahaa. Eikä verkkosähköä. Eli laskut nollautui ja verkkosähkön käyttö nollautui.
Epäuskottavaa. Vain paneelien myyjän myyntipuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköisessä omakotitalossa on paneelit ja kotiakku kannattanut ainakin vuoden ajan.
Johan nyt vitsin murjaisit. Jos on pörssisähkö ja omakotitalo, jossa sähkölämmitys tai maalämpö, niin ne akut on tyhjänpanttina lokakuusta huhtikuulle, koska se vähäinen sähkö minkä paneelit tuottaa menee suoraan kulutukseen ja verkosta sitten lisää. Akkuihin saat varattua käytännössä enempi toukokuusta - syyskuulle, jolloin voit olla jopa omavarainen kesä-elokuun välisen ajan.
Meillä on myös omakotitalo maalämmöllä varustettuna ja toukokuu - syyskuun sähkölaskut siirtoineen on yhteensä noin 150 - 200 euroa. Kerropa paljon investointi akustoon, lisälaitteineen maksoi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on korkea omakäyttöaste. Hyöty on suurimmillaan kun käytät sen itse. Silloin säästät sähkön energiahinnan lisäksi myös sähkönsiirtomaksut ja sähköveron.
Ja jos talossa on kesäisin viilennystä vaativa ilmalämpöpumppu tai jos lataat sähköautoa päiväsaikaan.
Olen valmis maksamaan satasen ettei Caruna saa viittäkymppiä.😂
Kyllä mua tuo verokin sieppaa. Sähköverosta maksetaan myös se alv.
Mulla on sähkölämmitteinen talo. Kun ostin niin täällä ei ollut muuta lämmitysmuotoa kuin ei-varaava lattialämmitys. Olen itse tähän asennuttanut varaavan takan, ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit. Rahaa on mennyt noin 15 tuhatta ja ehkä tuo ilppi on ainut joka on "maksanut itsensä takaisin". Mutta itse ajattelen niin että kaikki investoinnit ovat toivottavasti plussaa ostajalle. Hän saa kaikki nämä käyttöönsä ilman sentinkään panostusta. Muuttotappiokunnassa toivon että nämä auttavat talon myynnissä, joka tulee ajankohtaiseksi lähivuosina. Toki on niitä joille esim. aurinkopaneelit on heti ehdoton ei, mutta toisaalta moni ajattelee varmasti toisin.
Niin ja ne paneelit. Ostosähköä mulla menee tätä nykyä noin 8000 kWh vuodessa, mikä on ihan kohtuullinen 120-neliöiselle talolle. Lisäksi tietysti osa paneeleiden tuotosta menee väkisinkin myyntiin, mikä pienentää sähkölaskuja jonkun verran. Tarkkoja lukuja mulla ei ole, en ole ollut niin kiinnostunut seuraamaan.
Heko heko, meillä meni vuodessa ennen paneeleja noin 20000kwh ja nyt noin 9000kwh. Ja se mikä on varmaa mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään.