Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Hoitajat käyttivät turvasumutinta kehitysvammaisiin ihmisiin

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko hoitajille antaa oikeuden käyttää etälamautinta niin ei tarvitsisi aina soittaa poliisia paikalle. Hyviä laitteita löytyy netistä ja ne ovat todella käteviä vaikka ahdistelijaa vastaan.

Vierailija
22/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan pakko tuollainen synnyttää niin hoitakoon itse. Turhaa verovarojen tuhlausta ylläpitää tuollaisia laitoksia.

Sikiödiagnostiikka ei vaikkapa 1970-luvulla ollut vielä samalla mallilla kuin nykyään, joten kehitysvammat ovat tulleet ilmi sitten vasta syntymän jälkeen. Eikös meinaan se etälamauttimeen kuollutkin ollut 5-kymppinen? Näistä sumutetuista en toki tiedä, että olisiko heidän kehitysvammaansa edes voinut tietää ennakolta.

Suuri osa v*mmaisista saa vammansa syntymässä, hapenpuutteessa, kun lapsi saa aivovaurion. Syndroomat ja geneettiset poikkeamat ovat tilastollisesti pieni osa v*mmaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida Ylelläkään olla kovin realistista käsitystä siitä, miksi laitoksiin suljetaan sairaita ihmisiä. Eikä niitä paikkoja ole läheskään niin paljon, kuin tarve olisi. Omaiset ei välttämättä tiedä koko totuutta omaisensa ongelmista.

Tietysti jos omainen on halukas ottamaan hoiviinsa laioksessa turhaan pidettävän henkilön, niin se sallittakoon. Halvemmaksi yhteiskunnalle tulisi, jos vaikka siitä hoidosta maksettaisiin.

Olen itse nähnyt, kun laitoksesta karannut mitä herttaisin vanha rouva muuttui kuin salaman iskusta väkivaltaiseksi ja kiroilevaksi siiliksi. Tarvittiin poliisi kuljettamaan hänet takaisin hoitopaikkaan.

Ei minusta ole diagnoosia tekemään, mutta totisesti hän oli hoidon tarpeessa,

Vierailija
24/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorena lähihoitaja-opiskelijana harkassa kehitysvammaisten hoitolaitoksessa. se oli traumaattinen kokemus. Yksi mies masturboi kokoajan julkisesti aulassa. Toinen yritti ottaa kiinni ja puristella. Muutama ölisi taukoamatta ja heijasi tai heilutti jotain kapulaa kädessä mikä näytti uhkaavalta jos meni lähelle. Yksi oli väkivaltainen ja hänestä varotettiin että saattaa kuristaa. Voimaa oli mutta tulkitsi lähestymistilanteen uhkaavana ja oli valmiina puolustautumaan turhaan. Vaipat oli melkein jokaisella ja haju sanoinkuvaamaton. Osa turhri eli levitti ulostettaan seinille ja lakanoille. 

Vierailija
25/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan pakko tuollainen synnyttää niin hoitakoon itse. Turhaa verovarojen tuhlausta ylläpitää tuollaisia laitoksia.

Sikiödiagnostiikka ei vaikkapa 1970-luvulla ollut vielä samalla mallilla kuin nykyään, joten kehitysvammat ovat tulleet ilmi sitten vasta syntymän jälkeen. Eikös meinaan se etälamauttimeen kuollutkin ollut 5-kymppinen? Näistä sumutetuista en toki tiedä, että olisiko heidän kehitysvammaansa edes voinut tietää ennakolta.

Kai ne työntekijät ovat tienneet että työskentelevät kehitysvammaisten kanssa.

Mitähän tuo kehitysvammatutkija meinasi että olisi parempi tehdä, jos nyt oletetaan ettei näitä sumutteita ole huvikseen käytetty. Ehkä näin ei ollut. 

Mutta kuulostaa paremmalta metodilta kuin mitä minä vuosia sitten jouduin katsomaan vakavasti autististen lastenkodissa. Teinipoika kun jostain syystä esim suuttui muut asukkaat vietiin vauhdilla ja väkipakolla pois huoneesta jonne poika lukittiin yksinään ennen kuin käy kimppuun. Ovessa kyttäysikkuna, jolla varmistettiin ettei tapa itseään, kunnes ryhtyi hakkaamaan päätään takan kulmaan. Siinä vaiheessa kun oletus on että nyt oikeasti menee niin kovaa että kohta kuolee oli oikeus keskeyttää pakolla. 4-5 hoitajaa rynni taklaamaan hänet ja yksi piikitti rauhoittavat. Sanoisin että luomien kouristelu on sata kertaa parempi. Onneksi olin uusi eikä tarvinnut ottaa osaa. En ollut kauaa siellä koska en halunnut koko työaikaani pelätä henkeni puolesta. 

Vierailija
26/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä väliä onko se päälle käyvä kehitysvammainen vai ei? Tossa jutussa oli joku kommentoinut että ihmisoikeuden loukkaus. Pitäisi laittaa tämä ratkaisemaan sitten tilanne jollain toisella keinolla jos kerran niin helppoa.

Vierailija
27/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan koskaan tavanneet esim. 190 pitkää, painonnostajan fysiikalla olevaa aikuista miestä, jolla ÄO jossain 40, ja on vielä luonteeltaan vaikea?

Juuri näin. Joku on voinut vaikka liimaa imppaamalla tuhota aivonta ja sitten riehuu jossain laitoksessa.

Vierailija
28/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais tietää, mikä arvon toimittelijoiden ja palstamammojen mukaan sitten on ratkaisu, kun joku taaperon tasolla oleva satakiloinen äijä käy apinan raivolla päälle. Ihan saa kertoa kaikki hyvät ideat tähän. Samaa jeesustelua näkee laitosnuorten osalta, ensin kauhistellaan kun on rajoitettu liikkumista ja sitten kauhistellaan kun lapsi on saanut käsiinsä huumeita tai lähtenyt hatkaan. 

Vierailija
29/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan koskaan tavanneet esim. 190 pitkää, painonnostajan fysiikalla olevaa aikuista miestä, jolla ÄO jossain 40, ja on vielä luonteeltaan vaikea?

Ei sellaisia olekaan...

Löytyy jokaisen punttisalin painonnostonurkkauksesta. 

Vierailija
30/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesä kehitysvammaisten asumisyksikössä ei unohdu. Suurin osa mukavia, mutta muutama väkivaltainen, joiden huoneisiin ei saanut mennä yksin.He myös tappelivat keskenään. He olivat ulkonäöltään ihan terveen näköisiä, jutut sitten 5-6 vuotiaan tasolla. en tehnyt siis hoitajan työtä. 

Vierailija
31/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaiken kertoo se, että hoitopaikan väki meni itse piiloon, kun mies sai hepulin. 

Vierailija
32/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi eikä sen taso näy missään raskausaikana. Hetkittäin tällainen puhumaton 3 v tasolla oleva 190 cm mies voi olla herttainen ja sitten hetkessä muuttua tappavaksi. Myös kehitysvammaisten hoitokodissa töissä ollut.

Vierailija
33/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hoidetaan itse omat keh srinsa kuten eräs ministeri tekee. Ei mitään vajakkitukia

Ei se sitä itse hoida, tyhmäkö olet. Kauhean metelöinnin ja hurskastelun säestyksellä se jäi hetkeksi kotiin kun kyseinen lapsi sairasteli, mutta eiköhän sillä ihan ympärivuorokautinen hoito ole noin muuten. 

Vierailija
34/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisia on ainakin turha enää soittaa paikalle. Eivät suostu tulemaan. 

Vierailija
35/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisten sumuttimien ja sähkölamauttimien  käyttö on mielestäni kyseenalaista jopa ei kehitysvammaisiin, jos  ei ole selvästi päällekarkarkaus tilanne kyseessä. 

Voi tulla silmä tai muita vaurioita ja kyseessä  oikeastaan törkeä fyysinen pahoinpitely tuolloin. . 

Ihmettelen erästä tapausta, mistä kuulin luotettavalta taholta. Siinä lukuisten rikosten ja vääryyksien  uhriin, käytettiin sähkölamauttimia ja kyynelkaasua tuosta vaan,  vaikka ei ollut tehnyt mitään pahaa,, hyökkäävää tai rikosta.

No totuus ei sitten pala tulessakaan.

Tekijät voi selittää omat motiivinsa. 
Käännettiin siis päinvastoin. Uhri oli rangaistava kohde. 

Miten niin? 
No sanooko vaino, härintä ja Gang stalking  jotain?. 
Oliko jotain sairasta: Et saa antaa tehdä tai kohdella itseäsi noin ja jos annoit mukamas, niin uhrille rangaistus??? 

Buhahaaaa! Sairas, , sairaampi maailma. . 

Järjestetään taistelut ja jos  ei taistele tai  puolusta tarpeeksi hyvin, niin rangaistaan? Oijoi oliko joidenkin mielestä ovelaa? No entäs kun tuo raukkamaisuus tulee niidenkin tietoon, ketkä eivät tiedä  tuosta tai selitetty ihan puuta heinää? Kuinka noloa tekijöille. 

Kuvottavaa, oksettavaa, järkyttävää! Rikollista. 

Vierailija
36/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä on olevinaan ongelma. Onko kehareilla joku erityisoikeus tehdä väkivaltaa muille ilman seurauksia? Onko hoitajat ainoa ammattiryhmä, jossa väkivaltaa pitää vain sietää ilman mitään seurauksia? 

Vierailija
37/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille osapuolille olisi parasta ns viimeinen palvelus.

Vierailija
38/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ongelmat ratkeaa kun lopetetaan kehitysvammaisten hoito kokonaan

Vierailija
39/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskalla veikata, että juttuun haastateltu vammaistutkimuksen professori ei ole ollut koskaan päivääkään töissä vammaisten parissa. 

Vierailija
40/52 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammalaitoksiin pitää hankkia turvahuone kaasuvalmiudella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme