Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinut opetettu kotona siihen, että raha pitää ansaita työnteolla?

Vierailija
19.08.2026 |

Että vähän tällaista tiedustelua omasta taustastasi tässä ketjussa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan. Voi myös syntyä kultalusikka perseessä. Tai voittaa veikkauksessa. Molemmat perustuu vaan huikeaan tsägään, vaikka tietty omasta mielestä nerokkaaseen suunnitteluun ja vertaansa vailla olevaan älykkyyteen. 

Vierailija
22/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, näin opetettiin eikä muuta mahdollisuuttakaan ollut. Vanhemmillani ei ollut rahaa kuin sen verran, että saatiin välttämättömät laskut maksetuksi ja ostettua ruokaa. 
Kesätöistä saamallani palkalla ostin syksyisin farkut ja lenkkarit koulua varten. Isosiskolta lainasin joskus paitoja.

Ajokortin ostin myös kesätyörahoilla. Sitten muutinkin jo omilleni, pois kotoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep se ansaitaan työnteolla ja sitten se laitetaan poikimaan sijoituksilla ja säästöillä. 

Tästä kasvatuksesta olen äärettömän onnellinen. Vaikka ihan keskipalkkaisena ollut niin helpottaa kummasti kun keski-ikäisenä alkaa salkku lähentelemään miljoonaa. Ei tarvitse stressata taloudesta ainakaan.

Vierailija
24/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90-lukujen taitteessa peruskoulussa opo opetti että tukien hakeminen ei ole väärin ja suorastaan kannusti siihen.

Vierailija
25/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On opetettu, pienestä pitäen piti tehdä jotain että sai rahaa. Ja kun haaveilin taidealan koulutuksesta, niin kehotettiin miettimään realistisesti mitä se tarkoittaa. Joten kouluttauduin sitten arkkitehdiksi.

No itse menin sinne taidealalle.

Onneksi nyt kumminkin on lähes 40e/h (brutto n. 4000e) palkka ja vakiduuni, mutta ala on epävarma, ja vielä kun on hallitus, joka vihaa suomalaista kulttuuria, voi joutua jossain kohden miettimään uudelleen.

Vierailija
26/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opetettu. Ei varmaan tullut mieleen kertoa. Se oli sitä aikaa, kun vähänkin kouluja käyneelle löytyi ilman muuta töitä. Minäkin luulin, että ensin käydään koulua ja sitten mennään töihin, mutta kun valmistuin, olikin ysärin lama syvimmillään eikä töihin enää päässytkään.

Vierailija
27/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mutta se opetettiin että pitää olla aika varma suunnitelma siihen mistä raha tulee tulemaan. Ja velkaa ei mielellään kuin ihan pakollisiin ja silloinkin taloudellisesti järkeviin asioihin.

Ainoa velkani onkin ollut asuntoihin liittyvää. 

M45

Ja pienyrittäjän ja laborantin lapsi.  Jolla amk tutkinto ja alansa duuni

Vierailija
28/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kyllä. Mutta moni työ ei kyllä vaadi mitään ahkeruutta suinkaan. Ei sillä tienaa

Vierailija
29/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä nöin on. Mutta jokainen tietää ilman opetusta että jos on työtln saa Suomessa tukia. 

Vierailija
30/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu opetti mulle, että työn tekeminen on orjuutta ja rahaa saa tekemällä toimeentulotukihakemuksen.

taas syy lopettaa koko tuo kallis jörjestelmä, lasten tappaminen paketoimalla ne lienee pienempi ongelma kun kalliisti kasvatettujen pummien tuottaminen

Vierailija
31/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä nöin on. Mutta jokainen tietää ilman opetusta että jos on työtln saa Suomessa tukia. 

paitsi ettei saa jos on 20.000e osinkoja vuodessa

Vierailija
32/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta on myös opetettu, että jos on joku joka ei ole yhtä onnekas, häntä tulee auttaa ja tukea. Ketään ei saa arvostella eikä pitää vähempiarvoisina. Äitini sanoi aina ”hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan”

Vierailija
33/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se spurgu väitti, itse se kyllä meni sossuun kun rahat oli ryypätty eikä töihinkään kyennyt eikä voinut maksaa vakiolaskuja. 

Vierailija
34/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetty on. En oppinut.
T. Pitkäaikaistyötön ja onnellinen Luupää

Vierailija
35/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli viikkoraha. Ihan kuin kansalaispalkka. Koko lapsikatraasta tuli laiska.

Hyvä että tiedostat ja pystyt myöntämään puutteesi.

Vierailija
36/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan kotoa perittyä oppia on, että työhön on tartuttava ja työkykyisen on pyrittävä itse ansaitsemaan elantonsa. Tästä syystä 1990-luvun työttömyysvaihe oli minulle erityisen vaikea ja pyrin siloinkin kyllä mahdollisuuksien mukaan pitämään itseni aktiivisena ja otin joka ikisen työn pätkäkin vastaan vaikka se ei rahallisesti olisi ollut kannattavaa ja osallistuin erilaisiin kurssituksiin jotta ei ihan tekemättönä olisi tarvinnut olla silloin, kun yhtään mitään töitä  ei ollut eikä saanut.

Vierailija
37/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettiin, että varallisuus rakennetaan omistamalla, sijoittamalla ja laittamalla pääoma tekemään töitä. Mitä enemmän on pääomaa, sitä vähemmän omaa aikaa tarvitsee vaihtaa rahaan. Työstä saa palkkaa – omistamisesta saa tuottoa. 

Vierailija
38/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukina voi saada vähän rahaa. Enemmän voi saada perintönä, lottoamalla tai korruptiolla kuten kokoomus on näyttänyt mallia. Töitä tekemällä saa just niin vähän kuin riistäjät nihkeästi maksavat. Potkut tulee heti kun saadaan halvempi duunari tai botti tilalle.

Vierailija
39/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Näin olen tehnyt jo 28 vuotta. Tosin tämäkään ei estä sitä, että enkö jossain vaiheessa voisi joutua työttömäksi. Etenkin yli 5- kymppisenä uuden työn saaminen tulisi olemaan todennäköisesti haasteellista. 

Vierailija
40/43 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Näin olen tehnyt jo 28 vuotta. Tosin tämäkään ei estä sitä, että enkö jossain vaiheessa voisi joutua työttömäksi. Etenkin yli 5- kymppisenä uuden työn saaminen tulisi olemaan todennäköisesti haasteellista. 

Lisäys: olen muuten vihervassari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi