Onko sinut opetettu kotona siihen, että raha pitää ansaita työnteolla?
Että vähän tällaista tiedustelua omasta taustastasi tässä ketjussa.
Kommentit (43)
Kyllä, näin opetettiin eikä muuta mahdollisuuttakaan ollut. Vanhemmillani ei ollut rahaa kuin sen verran, että saatiin välttämättömät laskut maksetuksi ja ostettua ruokaa.
Kesätöistä saamallani palkalla ostin syksyisin farkut ja lenkkarit koulua varten. Isosiskolta lainasin joskus paitoja.
Ajokortin ostin myös kesätyörahoilla. Sitten muutinkin jo omilleni, pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Jep se ansaitaan työnteolla ja sitten se laitetaan poikimaan sijoituksilla ja säästöillä.
Tästä kasvatuksesta olen äärettömän onnellinen. Vaikka ihan keskipalkkaisena ollut niin helpottaa kummasti kun keski-ikäisenä alkaa salkku lähentelemään miljoonaa. Ei tarvitse stressata taloudesta ainakaan.
80-90-lukujen taitteessa peruskoulussa opo opetti että tukien hakeminen ei ole väärin ja suorastaan kannusti siihen.
Vierailija kirjoitti:
On opetettu, pienestä pitäen piti tehdä jotain että sai rahaa. Ja kun haaveilin taidealan koulutuksesta, niin kehotettiin miettimään realistisesti mitä se tarkoittaa. Joten kouluttauduin sitten arkkitehdiksi.
No itse menin sinne taidealalle.
Onneksi nyt kumminkin on lähes 40e/h (brutto n. 4000e) palkka ja vakiduuni, mutta ala on epävarma, ja vielä kun on hallitus, joka vihaa suomalaista kulttuuria, voi joutua jossain kohden miettimään uudelleen.
Ei ole opetettu. Ei varmaan tullut mieleen kertoa. Se oli sitä aikaa, kun vähänkin kouluja käyneelle löytyi ilman muuta töitä. Minäkin luulin, että ensin käydään koulua ja sitten mennään töihin, mutta kun valmistuin, olikin ysärin lama syvimmillään eikä töihin enää päässytkään.
Ei ole. Mutta se opetettiin että pitää olla aika varma suunnitelma siihen mistä raha tulee tulemaan. Ja velkaa ei mielellään kuin ihan pakollisiin ja silloinkin taloudellisesti järkeviin asioihin.
Ainoa velkani onkin ollut asuntoihin liittyvää.
M45
Ja pienyrittäjän ja laborantin lapsi. Jolla amk tutkinto ja alansa duuni
Näin kyllä. Mutta moni työ ei kyllä vaadi mitään ahkeruutta suinkaan. Ei sillä tienaa
Joo kyllä nöin on. Mutta jokainen tietää ilman opetusta että jos on työtln saa Suomessa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu opetti mulle, että työn tekeminen on orjuutta ja rahaa saa tekemällä toimeentulotukihakemuksen.
taas syy lopettaa koko tuo kallis jörjestelmä, lasten tappaminen paketoimalla ne lienee pienempi ongelma kun kalliisti kasvatettujen pummien tuottaminen
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä nöin on. Mutta jokainen tietää ilman opetusta että jos on työtln saa Suomessa tukia.
paitsi ettei saa jos on 20.000e osinkoja vuodessa
On, mutta on myös opetettu, että jos on joku joka ei ole yhtä onnekas, häntä tulee auttaa ja tukea. Ketään ei saa arvostella eikä pitää vähempiarvoisina. Äitini sanoi aina ”hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan”
Niinhän se spurgu väitti, itse se kyllä meni sossuun kun rahat oli ryypätty eikä töihinkään kyennyt eikä voinut maksaa vakiolaskuja.
Yritetty on. En oppinut.
T. Pitkäaikaistyötön ja onnellinen Luupää
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viikkoraha. Ihan kuin kansalaispalkka. Koko lapsikatraasta tuli laiska.
Hyvä että tiedostat ja pystyt myöntämään puutteesi.
Kyllä se varmaan kotoa perittyä oppia on, että työhön on tartuttava ja työkykyisen on pyrittävä itse ansaitsemaan elantonsa. Tästä syystä 1990-luvun työttömyysvaihe oli minulle erityisen vaikea ja pyrin siloinkin kyllä mahdollisuuksien mukaan pitämään itseni aktiivisena ja otin joka ikisen työn pätkäkin vastaan vaikka se ei rahallisesti olisi ollut kannattavaa ja osallistuin erilaisiin kurssituksiin jotta ei ihan tekemättönä olisi tarvinnut olla silloin, kun yhtään mitään töitä ei ollut eikä saanut.
Opetettiin, että varallisuus rakennetaan omistamalla, sijoittamalla ja laittamalla pääoma tekemään töitä. Mitä enemmän on pääomaa, sitä vähemmän omaa aikaa tarvitsee vaihtaa rahaan. Työstä saa palkkaa – omistamisesta saa tuottoa.
Tukina voi saada vähän rahaa. Enemmän voi saada perintönä, lottoamalla tai korruptiolla kuten kokoomus on näyttänyt mallia. Töitä tekemällä saa just niin vähän kuin riistäjät nihkeästi maksavat. Potkut tulee heti kun saadaan halvempi duunari tai botti tilalle.
On. Näin olen tehnyt jo 28 vuotta. Tosin tämäkään ei estä sitä, että enkö jossain vaiheessa voisi joutua työttömäksi. Etenkin yli 5- kymppisenä uuden työn saaminen tulisi olemaan todennäköisesti haasteellista.
Vierailija kirjoitti:
On. Näin olen tehnyt jo 28 vuotta. Tosin tämäkään ei estä sitä, että enkö jossain vaiheessa voisi joutua työttömäksi. Etenkin yli 5- kymppisenä uuden työn saaminen tulisi olemaan todennäköisesti haasteellista.
Lisäys: olen muuten vihervassari
Ei ollenkaan. Voi myös syntyä kultalusikka perseessä. Tai voittaa veikkauksessa. Molemmat perustuu vaan huikeaan tsägään, vaikka tietty omasta mielestä nerokkaaseen suunnitteluun ja vertaansa vailla olevaan älykkyyteen.