Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut tuhkarokon tai vesirokon?

Vierailija
18.08.2026 |

Nykyisin kai harvinaisia, mutta 70-luvulla ihan yleisiä tauteja

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapsena ja parikymppisenä tulirokon. Viimeksi mainittu oli melko kamala kokemus.

Mielenkiintoista. Tiedätkö mistä sait tartunnan? Olen elänyt luulossa ettei tulirokkoa enää ilmenisi, ainakaan länsimaissa.

Sekoitatko nyt isorokkoon? Kyllä tulirokkoa esiintyy, mutta se on hoidettavissa antibiooteilla (toisin kuin muut rokot).

Vierailija
22/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Myös sikotaudin.

Samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rokot sairastin. Vesirokko oli inhottava kun ne rakkulat kutisi.

Nyt on sitten vaarana saada vyöruusu, sen takia otan ne kalliit rokotteet.

En ymmärrä rokotevastaisia vanhempia ollenkaan.

Vierailija
24/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kummankin, sikotaudinkin vaikka oli rokotus 

Vierailija
25/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapsena ja parikymppisenä tulirokon. Viimeksi mainittu oli melko kamala kokemus.

Mielenkiintoista. Tiedätkö mistä sait tartunnan? Olen elänyt luulossa ettei tulirokkoa enää ilmenisi, ainakaan länsimaissa.

Kyllä tulirokkoa taitaa edelleen tänäkin päivänä esiintyä päiväkodeissa ja kouluissa. Tarttuu pisara- ja kosketustartuntana. Omasta tartunnan lähteestä ei ole selvyyttä. Vaikka antibiootin kohtuullisen pian, olin todella sairas ja sainkin toipuminen hidasta. 

Vierailija
26/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulirokkoon ei ole rokotetta. On bakteerin aiheuttama ja hoidetaan antibiooteilla. Muut rokot on viruksen aiheuttamia.

Olen syntynyt 70-luvun lopulla, vesirokko sairastettu pienenä, tuhkarokkoa vastaan olen saanut rokotuksen. En muista että kenelläkään kaverillanikaan olisi ollut tuhkarokkoa.

Vierailija
27/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se joskus on, kun korjaa sanajärjestystä. Menee vinksin vonksin. Vaikka antibiootin  sainkin kohtuullisen pian, olin todella sairas ja toipuminen hidasta.

Vierailija
28/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en väärin muista, niin molemmat ja sikotaudin myös noin 60 ja 70-luvun vaihteessa. 

Vierailija
29/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat. Vesirokon vasta nelikymppisenä päiväkodista saatuna. Kova tauti. Otin viruslääkkeen kun tarjottiin. 

Mun kaveri kans sai vesirokon aikuisena. Siihen tosiaan on lääke. Kaverillani oli kans voimakkaat oireet. Vanhempana tulee voimakasoireisempana. Itse sairastin lapsena erittäin lievin oirein. 

Vierailija
30/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikotaudin sairastin 60-luvulla, tuhkarokon 70-luvulla. Vesirokon sain 90-luvulla ollessani äitiyslomalla. En tiedä mistä sain sen. Sain siihen lääkkeet silloin.

Vierailija
31/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin sekä tuhkarokon että vesirokon  50-luvulla. Ja viime vuonna  sairastin vyöruusun, josta jäi kasvoihin neuralgia.

Vierailija
32/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut molemmat lapsena 1980-luvulla. Olen syntynyt 1973.

Vierailija
33/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. 17v vanhana, pikkuveli toi koulusta. Kuukausi kärsimystä ja ihossa edelleen paljon noita kuoppia. 

Vierailija
34/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin sairastaa tuhkarokon, sikotaudin ja vesirokon peräkkäisinä vuosina eli tokalla, kolmannella ja neljännellä 

Sekä sikotauti että tuhkarokko olivat tosi kovia tauteja. Kova kuume ja särky ja tuhkarokosta sain lapsuuteni ainoan korvatulehduksen.

Koulukaveri sai sikotaudista aivokalvontulehduksen, mutta onneksi selvisi siitä.

Vierailija
35/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokon 70-luvulla.

Tuhkarokkoon sain rokotteen 1980, en ole siis sairastanut.

Ja joo, vyöruusu onkin sitten ollut pariin otteeseen, onneksi ei kovinkaan isolla alalla. Sain siihen lääkityksen niin selvisin kohtuullisen helpolla.

Vierailija
36/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä eikä tiedä äitinikään. Pyydän lääkäriltä lähetteen labraan että selviäisi olenko vesirokon sairastanut.

Vierailija
37/37 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaakaan en ole sairastanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi