Paljonko tiedät ihmisiä, jotka ovat suhteessa mukana vain, koska se ei ole epämukavaa, mutta poistuvat vähänkin epämukavuuden myötä takavase
Tämä tiivistää ihmissuhteiden kyynisimmän mutta valitettavan yleisen ilmiön: passiivisen opportunismin.
Jos ihminen on mukana periaatteella "olen tässä, koska tämä ei satu", kyseessä ei ole aito sitoutuminen vaan jonkinlainen tunnepohjainen vapaamatkustus.
Tällaiselle asenteelle on tyypillistä muutama tietty piirre:
Sietokyky vain mukavuusalueella: Suhde toimii niin kauan kuin se tarjoaa jotain helppoa – oli se sitten seuraa, turvaa, statusta tai taloudellista hyötyä. Heti kun vastaan tulee vastuuta, vaatimuksia tai konfliktia, panos-tuotos-suhde muuttuu epäedulliseksi.
Toisen käyttäminen välineenä: Ihminen ei ole suhteessa toisen persoonan vuoksi, vaan sen funktion vuoksi, jota toinen palvelee. Hän on mukana, koska yksin olo tai vaihto ehto sattuisivat enemmän.
Totaalinen poistumisvalmius: Koska mitään syvää tunnesidettä tai arvostusta ei ole rakennettu, kynnys lähteä on olematon. Asianajajakortti tai mikä tahansa muu jyrkkä raja toimii vain laukaisimena: se tekee
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet kysynyt tekoälyltä, että sait tuon vastauksen?
Tunnen itseni, ja tiedän kuormittuvani, kun joudun mukavuusalueeni ulkopuolelle. En edes pysty haluamaan suhdetta sellaisen henkilön kanssa, joka toistuvasti aiheuttaa minulle epämukavuutta. Itsesuojeluvaistoni toimii.
Jotain ihmisistä, jotka ovat ihmissuhteissa vain, koska ovat "suhteessa, joka ei satu"
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itseni, ja tiedän kuormittuvani, kun joudun mukavuusalueeni ulkopuolelle. En edes pysty haluamaan suhdetta sellaisen henkilön kanssa, joka toistuvasti aiheuttaa minulle epämukavuutta. Itsesuojeluvaistoni toimii.
Tarkka kommentti mitä ennen muuta keskustelua :
tavallaan ihminen saattaa olla suhteissa asenteella "olen mukana koska tämä ei satu"
Miksi suhteen pitäisi sattua? Entä jos BDSM ei ole oma juttu?