Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka käyttäytyy kyläpaikassa näin?!

Vierailija
16.08.2026 |

Toisesta ketjusta bongattu kommentti:

"Omakohtainen kokemus. Lapsiperhe oli kutsuttu kylään. Kerrottu etukäteen, että tarjolla on suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Tulivat kylään klo 14. Valittelivat, miten olivat syöneet lounasta matkalla, joten ei ole nälkä, eivätkä syöneet. Pari tuntia myöhemmin lähtiessään kyselivät, mihin voisivat meiltä lähdettyään mennä päivälliselle. Oli loukkaavaa."

Siis oikeasti: kuka tulee kylään toisten luo ja syö ennen kylään tuloa, kun on kerrottu, että kyläpaikassa on tarjolla suolaista ja makeaa?! Sori, mutta meilläpäin tuollainen kutsu nimenomaan tarkoittaisi "älkää tulko täydellä vatsalla, täällä saatte syötävää".

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonotapaiset.

Vierailija
2/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei voi pakottaa syömään. Mutta on moukkamaista, jos on ilmoitettu, että on tarjottavaa, sitten närpitään ja lopuksi kysytään, että mihinkäs ravintolaan tästä voisi lähteä syömään. Onhan tuo suomeksi sanottuna sellainen reaktio, että pitäkää ruokanne, minua ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaista ja makeaa kahvin kanssa.

Ei tarkoita ruokailua.

Vierailija
4/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheissä on eroja kyläilyjen ruokakulttuurien suhteen. Toisista on töykeää mennä kylään ja "rohmuta" ruokapöydässä. Näiden ihmisten logiikka on, että kyläpaikassa ei todellakaan syödä mahaa täyteen, vaan kohtuudella tai jopa vähän. Toiset taas ajattelevat, että tarjolla pitää olla montaa sorttia/paljon ruokaa ja syytäkin on syödä maha täyteen.

Vierailija
5/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita ruokailua.

Mulla on tapana ilmoittaa jo vierailusta sovittaessa, että "täällä on sitten lohipiirakkaa, karjalanpiirakoita, keksejä ja kahvia, kun tulette kylään." Kyllä tuo minusta ihan ateriasta käy.

Vierailija
6/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ihmiset ymmärtävät kahville kutsumisen hyvin eri tavoin. Jonkun logiikka on, että on pelkkää kahvia ja ei mitään muuta. Tai jos muuta on tarjolla, niin juodaan silti vain se kahvi. Osalle taas kahville kutsuminen meinaa kahvia ja pientä makeaa, toisille taas suolaista ja makeaa sen kahvin lisäksi. Siinäpä sitten on iloisia hetkiä, jos osuu kovin erilaiset logiikat samaan kahvipöytään. :D

Vierailija
7/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen toki päättää itse, syökö kyläpaikassa. Mutta minusta on todella törkeää, että jätetään vieraita varten laitetut tarjoilut väliin ja kysytään lähtiessä, että mihinkäs muualle voidaan mennä ruokailemaan. Vaikka vierailun jälkeen kurvaisikin ravintolaan, niin ei sitä isäntäväelle pidä sanoa ääneen.

Vierailija
8/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne vaan tykkää käydä ulkona syömässä? 

Vierailija
9/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita ruokailua.

Itse olen ilmoittanut vieraille, että meillä on tarjolla ruoka x ja kahvit. Silti on tultu täydellä vatsalla kylään ja jätetty tarjoilut lähes koskematta. 

Vierailija
10/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pälä,pälä, pälä,  pälä päääääääääääää paskan pälinääääääää

Vierailija
11/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita ruokailua.

Mulla on tapana ilmoittaa jo vierailusta sovittaessa, että "täällä on sitten lohipiirakkaa, karjalanpiirakoita, keksejä ja kahvia, kun tulette kylään." Kyllä tuo minusta ihan ateriasta käy.

Ei minusta, ottaisin kahvin kanssa varmaan pienen palan piirakkaa ja sitten vielä keksin. Kahvittelu ei tarkoita ruokailua.

Vierailija
12/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on menossa vierailulle ja saa etukäteen tiedon, että kyläilykohteessa on kahvia/ruokaa:

Minusta pitää ehdottomasti sanoa etukäteen, jos ei aio syödä ruokaa. "Kiitos kutsusta, mutta syödään jo lounas matkalla, niin meitä varten ei kannata laittaa uunilohta." "Kiitos kutsusta, mutta ei kaivata kahvin kanssa mitään isompaa tarjottavaa, kun ollaan käyty lounaalla ennen teille tuloa."

Ei ole mikään kiva asia valmistella isompia tarjoiluita vieraita varten ja sitten käykin ilmi, etteivät aio syödä (juuri mitään). Tältä vaivannäöltä säästyisi, jos kerrottaisiin etukäteen, jos ei aiota syödä.

Vierailija
13/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää varmasti alapeukkuja:

Itseäni on risonut pari reippaasti ylipainoista kaveria. Kotiini tullessa ottavat tarjoiluita tosi vähän, vaikka tiedän niiden olevan heille mieleisiä. Eivät ole laihdutuskuurilla ja tiedän, että syövät muuten hyvin isoja määriä ruokaa. Hämmentää ja turhauttaa, kun kylään tullessa eivät syö kunnolla ja sitten kotoani lähdön jälkeen syövät urakalla ravintolassa/kotona.

Vierailija
14/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolainen ja makea voi tarkoittaa pientä purtavaa… en minä tuollaisella viestillä odota ruokaa ja söisin varmaan matkalla, jos nälkä. Olisi hyvä ilmoittaa, mitä se ”suolainen ja makea on”, niin tietää etukäteen, syökö oikeaa ruokaa vai ei. 

Vierailija
15/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita ruokailua.

Ei tuo ole ateria. Ihan tavallinen "sritsemän sortin" kahvitarjoilu harvemmin käyville vieraille. 

Vierailija
16/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita ruokailua.

Ei minusta, ottaisin kahvin kanssa varmaan pienen palan piirakkaa ja sitten vielä keksin. Kahvittelu ei tarkoita ruokailua.

En ole koskaan tajunnut ihmisiä, jotka noudattavat pilkuntarkasti jotain ruokailuun liittyvää kellotaulua "kahviaika ei ole ruokailua/lounasta ei voi korvata välipalalla ja syödä lounasta välipalan paikalla". Hirveää niuhottamista. Meidän perheessä ei kukaan mene rikki siitä, vaikka ruoka-ajat heittäisivät tai hui kauhistus - syötäisiin vaikka lounasaikaan jäätelöt ja iltapäivällä vasta lounas!

Vierailija
17/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolainen ja makea voi tarkoittaa pientä purtavaa… en minä tuollaisella viestillä odota ruokaa ja söisin varmaan matkalla, jos nälkä. Olisi hyvä ilmoittaa, mitä se ”suolainen ja makea on”, niin tietää etukäteen, syökö oikeaa ruokaa vai ei. 

Minä olen ihan suoraan ilmoittanut, että meillä on tarjolla lämmin ruoka x. Silti on tultu kylään kommentoiden, että syötiin tuossa huoltoasemalla matkalla teille. Koin, että ko. pariskunnalla oli todella huonot sosiaaliset taidot, kun tuollaista tekivät. Eikä siis ollut kerta, vaan tapahtui joka kerta heidän tullessa kylään. Lakkasinkin lopulta laittamasta ruokaa, kun eivät kuitenkaan syöneet.

Vierailija
18/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on risonut pari reippaasti ylipainoista kaveria. Kotiini tullessa ottavat tarjoiluita tosi vähän, vaikka tiedän niiden olevan heille mieleisiä. Eivät ole laihdutuskuurilla ja tiedän, että syövät muuten hyvin isoja määriä ruokaa. Hämmentää ja turhauttaa, kun kylään tullessa eivät syö kunnolla ja sitten kotoani lähdön jälkeen syövät urakalla ravintolassa/kotona.

Monet lihavat esittävät olevansa pieniruokaisia. 

Vierailija
19/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet lihavat esittävät olevansa pieniruokaisia. 

Anteeksi, mutta jos ihmisellä on ylipainoa +20 kg, niin ei ne ruokatottumukset ole mitkään pienet. En ymmärrä, miksi ei voi syödä normaalisti muiden seurassa. Jokainen arvaa, ettei pieniruokaisuudella liho kymmeniä kiloja.

Vierailija
20/26 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ennen kuin menen vieraisille. Näin siksi, että aika montq kertaa kun olen mennyt johonkin, missä on sanottu olevan tarjolla ”suolaista ja makeaa”, tarjolla on jotain koktailpiirakka ja kuivakakunpala per nenä.  Se ei varsinaisesti korvaa kunnon lounasta.

Lisäksi meidän perhe syö kunnollisen lounaan lounasaikaan ja päivällisen päivällisaikaan. Niiden välissä kolmen aikaan tarjoiltu tarjottu lusikallinen kinkkupiirakkaa ja pulla ei korvaa näistä aterioista edes toista, puhumattakaan molemmista.