Mies väittelee lapseni kanssa?
Te joilla on kokemusta uusperheistä (ja saa muutkin vastata), onko tämä mielestänne hyvä vai huono asia? Minulla on teini-ikäinen tytär jonka kanssa mieheni väittelee melkein jatkuvasti. He eivät siis riitele, vaan se on sellaista ihme kinastelua kuin sisaruksilla tai toisiinsa kyllästyneellä pariskunnalla. Itseäni tämä ärsyttää, enkä tiedä pitäisikö olla tyytyväinen kun he kehtaavat väitellä keskenään, vai sanonko miehelle että hänen täytyy olla tässä se aikuinen ja lopettaa. Omalle isälleen tyttö ei siis oikein kehdannut koskaan sanoa vastaan tai näyttää edes hapanta naamaa.
Kommentit (30)
Hmm, vaikea sanoa. Pysyykö miehesi ns aikuisena eli jos tyttö alkaa hermostua niin tajuaa olla sovittelevampi? Puhu tyttäresi kanssa kahden kesken ja kysy, kokeeko hän kinastelun jotenkin ikävänä? Sinänsä ei kuulosta kovin huoletuttavalta (ja sanon tämän kamalassa uusperheessä kasvaneena).
Kysy heiltä onko teillä kaikki hyvin?
Asiat riitelevät... ja miehet siinä sivussa.
Onkos niitä yhteisiä oikeita lapsia?
Tuo on ärsyttävää, toivottavasti ei seksuaalista. Olen erästä perhettä seurannut, jossa on kaiken kyseenalaistaminen, väittely ja kysely päivittäistä. Siellä on tytär nyt 30v ja on kyllä hyvä puolustautumaan, ei jää hiljaiseksi hissukaksi, sanoo vastaan ja pitää kantansa. Eli tuossa on kyllä hyviäkin piirteitä nykymaailman menoa kun ajattelee.
Mun tytär ja miesystävä sanailevat koko ajan, eivät siedä toisiaan kovin hyvin. Saman katon alla ei olla asuttu ikinä, eikä tulla asumaan. Vaikea vain kestää sitä sanailua, kun itse en kestä minkäänlaista aggressiivisuutta edes puheen tasolla, sillä menen heti taistele tai pakene-tilaan lapsuustraumoista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ärsyttävää, toivottavasti ei seksuaalista. Olen erästä perhettä seurannut, jossa on kaiken kyseenalaistaminen, väittely ja kysely päivittäistä. Siellä on tytär nyt 30v ja on kyllä hyvä puolustautumaan, ei jää hiljaiseksi hissukaksi, sanoo vastaan ja pitää kantansa. Eli tuossa on kyllä hyviäkin piirteitä nykymaailman menoa kun ajattelee.
Minullekin tuli mieleen, että voi olla yksi laji flirttailua. Toivottavasti ei.
Miesystäväsi ei ole kovin älykäs. Käytöksellään lienee lisäksi menettänyt arvovaltansa, jos sitä on koskaan ollutkaan.
Aikuinen ei väittele lapsen/teinin/kenenkään muunkaan kanssa, vaan sanoo mielipiteensä ja antaa sitten vastapuolen sanoa myös mielipiteensä ja siinä se. Aikuinen voi kuitenkin kehittää ja viedä keskustelua eteenpäin jos se on mahdollista. Jos keskustelu ei mene eteenpäin vaan jää jankkavaksi, niin siihen fiksu ei todellakaan lähde.
Vierailija kirjoitti:
Perheessä 30-vuotias tytär joka päivä mukana väittelemässä? Eikö hänen olisi aika väitellä omassa asunnossaan vähitellen?
Vierailija kirjoitti:
Siis miehesi väittelee, mutta teinipissiksesi ei?
Teini on tietysti se joka väittää kaikille vastaan, mutta mies menee siihen mukaan. Itse taas lopetan keskustelun heti alkuunsa teinin kanssa jos huomaan että se menee jankkaamiseksi. Siksi en oikein ymmärrä miksi mies jatkaa tuota.
Ap
Mene sanomaan, että nyt turvat kiinni
Väittely on älyllisesti stimuloivaa.
Isäpuoleni kyseenalaistaa usein edelleen sanomani ja väittelee asioista suorastaan vttuilee takaisin. Olen 45v ja tottunut siihen. Se on meidän kummallinen tapamme kommunikoida ja näyttää ulospäin varmasti kummalta. Toisaalta, meillä on hyvät välit hän on aina valmis auttamaan, jos tarvin jotain ja esim rengas, kun piti vaihtaa viimeksi itse, soitin hänelle en isälleni. Minä myös autan, jos hän tarvitsee jotain/haluaa muelipiteen. Ei siis välttämöttä syytä huoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on tietysti se joka väittää kaikille vastaan, mutta mies menee siihen mukaan. Itse taas lopetan keskustelun heti alkuunsa teinin kanssa jos huomaan että se menee jankkaamiseksi. Siksi en oikein ymmärrä miksi mies jatkaa tuota.
Ap
Ego.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, vaikea sanoa. Pysyykö miehesi ns aikuisena eli jos tyttö alkaa hermostua niin tajuaa olla sovittelevampi? Puhu tyttäresi kanssa kahden kesken ja kysy, kokeeko hän kinastelun jotenkin ikävänä? Sinänsä ei kuulosta kovin huoletuttavalta (ja sanon tämän kamalassa uusperheessä kasvaneena).
Kiitos asiallisesta kommentista! Mies osaa kyllä olla viemättä sanailua liian pitkälle, vaikka toki teini on teini ja hermostuu välillä meihin kaikkiin. Olen tytön kanssa puhunut ja hänen vastauksensa riippuu päivästä, välillä isäpuoli on hänestä ärsyttävä ja tekee kaiken väärin, välillä taas on hauska. Mutta ilkeänä tyttö ei häntä koskaan pidä, joten ehkä se on tässä tärkein?
Entisessä liitossani ei puhuttu oikein mistään koskaan, ja lapsuudenkodissani riideltiin rajusti, joten en oikein osaa tunnistaa terveen kinastelun rajaa.
Ap
No jos se on sellaista eihän oo, eihän oo, mistä tiiät tyylistä, niin ei ihme että kyllästyttää. Tai mistä minä tiedän. Mistä aiheista ovat väitelleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tyypillistä miehille. Täytyy saada viimeinen sana.