Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 15 vuotta – vaadinko suhteelta liikaa?

Vierailija
16.08.2026 |

Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 15 vuotta. Nyt olen alkanut miettiä, vaadinko suhteelta liikaa ja olenko täysin seonnut eroajatusten hiipiessä mieleeni.

En kaipaa täydellisyyttä, jatkuvaa romantiikkaa tai ylitsepursuavaa aktiivisuutta. Kaipaan enemmän yhteistä arkea, miehen aloitteellisuutta ja tunnetta siitä, että rakennamme elämää yhdessä.

Mieheni on kaikin puolin hyvä ja ihana ihminen. Hän rakastaa minua, on todella kiltti ja uskollinen, tekee joitain kotitöitä oma-aloitteisesti ja ottaa tunteeni huomioon. Ei siis ole mitenkään yksinkertaista sanoa, että suhde olisi huono, kun toinen on oikeasti hyvä ihminen.

Olemme kuitenkin hyvin erilaisia monessa asiassa. Minä olen aamuvirkku ja mieheni yökukkuja. Emme siis juuri koskaan mene samaan aikaan nukkumaan tai juo aamukahvia yhdessä. Mieheni haluaa enemmän rentoutumista, kun taas minä kaipaisin yhteistä tekemistä – muuta kuin sohvalla makoilua.

Ruokaa emme laita yhdessä, ja saman pöydän ääressä syöminenkin tapahtuu vain aniharvoin.

Minulla on jatkuvasti tunne, että vaikka asumme yhdessä, elämämme ovat monessa kohtaa erilliset. Toivoisin arjelta muutakin kuin puhelimen, television tai tietokoneen ruudun tuijottamista. Ymmärrän toki, että raskaan työpäivän jälkeen jaksaminen voi olla kortilla, mutta silti kaipaisin enemmän yhteistä tekemistä ja parisuhteen kehittämistä.

Tuntuu siltä, että olen yksin kaikkien haaveiden ja tulevaisuuden suunnitelmien kanssa. Meillä olisi paljon asioita, joita voisimme tehdä yhdessä: remontteja kotona, yhteisiä kokemuksia, kesälomia, kulttuuritapahtumia ja ihan pieniäkin arjen juttuja.

Minä olen kuitenkin aina ollut se ”työnjohtaja”, esimerkiksi remonttien aloittamisessa tai retkien suunnittelussa. Monet asiat ovat kuitenkin jääneet tekemättä, koska vaikka kuinka suunnittelisin, en pysty yksin toteuttamaan kaikkea. Mieheni tuskin koskaan muuttuu oma-aloitteiseksi, aktiiviseksi remontoijaksi tai retkien järjestäjäksi. Hän on myös itse todennut, ettei haaveile juuri mistään.

Tämä asia häiritsee minua paljon.

Toivoisin, että parisuhdetta rakennettaisiin yhdessä ja että molemmilla olisi ideoita ja ajatuksia siitä, miten voisimme tehdä elämästämme mielekkäämpää – sellaista, jota olisi mukava myöhemmin muistella.

Olen alkanut ajatella, että olen vuosien mittaan sopeutunut elämään mieheni näköistä elämää ja unohtanut jollain tasolla itseni, omat tarpeeni ja sen, mitä itse haluan elämältä. Nyt kaikki nämä ajatukset tuntuvat yhtäkkiä vyöryvän päälle.

Myös mieheni alkoholinkäyttö oli melko runsasta muutaman vuoden ajan. Tämän vuoksi olin jonkin verran yksin kotona, ja se on varmasti jättänyt jälkensä minuun. Tällainen toiminta on tietysti entisestään syönyt miehen motivaatiota kaikilta kotona tehtäviltä asioilta.

Mieheni kuitenkin ymmärsi tilanteen ja vähensi oluen juomista. Keskusteltuamme siitä, etten halua elää alkoholistin kanssa, hän teki muutoksen. Tämä kertoo minulle siitä, että hän kyllä haluaa, että minulla  on hyvä olla, vaikka toisinaan toimiikin typerästi.

Siksi olenkin nyt ristiriitaisissa ajatuksissa. Mieheni ei ole huono ihminen – päinvastoin. Hän on hyvä, rakastava ja turvallinen ihminen. Kehityskelpoinenkin tietyissä asioissa. Mutta riittääkö se, jos koen jatkuvasti kaipaavani enemmän yhteistä elämää, tekemistä, aloitteellisuutta ja tunnetta siitä, että olemme tässä yhdessä?

Vaadinko suhteelta liikaa, pitäisikö ehkä katsoa peiliin, vai olenko vain vuosien aikana oppinut sivuuttamaan omat tarpeeni?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no oletko kertonut hänelle, että toivot että syötte (edes joskus) yhdessä?

Vierailija
2/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö se chatgpt sepusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

#porvoolaistarina

Vierailija
4/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennät miehesi johtamista, ja katsot mihin se johtaa 

Vierailija
5/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä mies vapaaksi ja mene etsimään unelmiesi remppareiskaa.

Vierailija
6/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 🥱🥱🥱🥱

Vierailija
7/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä meiltä kysy, kysy mieheltäsi. 

Vierailija
8/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet itse itsellesi ongelmia. Mutta jatka sitä toki ja ihan vaikka eroa. Sitten voit sinkkuna tulla valittamaan palstalle. 

Vierailija
9/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, miten voisit olla edes jotensakin haluttava ja kiinnostava. Aloita siitä, että et tuhlaa enempää kuin tienaat. Maksa kuluista ainakin yhtä paljon, mieluummin enemmän, koska olet t y h m ä   l ä s k i  tai  tyh mä  r  u m a keskinkertaisen näköinen prinsessa.

Vierailija
10/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne aina ollut tuollainen? Jotain yhteistä pitäisi saada. Muuten on sama, vaikka eroaisitte. Onnistuisiko yhteinen ateria kerran päivään.

Vierailija
11/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mies enää muuttuu. Mutta jos eeoat,varaudu siihen, että uuden naisen kanssa hän tekee kaikkea sitä, mitä sinun kanssasi ei tehnyt, pyynnöstäso huolimatta. 

Sellaisia miehet ovat ja tätä olen usein todistanut, myös omalla kohdallani

Vierailija
12/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin puolisot ovat samasta muotista ja elävät yhteistuumin symbioosissa etenkään alkuhuuman jälkeen. Lisäksi ihmisillä on tapana muuttua vuosien saatossa, eikä välttämättä samaan suuntaan, vaikka moni niin toivoo ja uskoo.

Jos miehesi muuttuisi aktiiviseksi suunnittelijaksi ja toimiaksi, voi olla, ettei ne tekemiset vastaakaan sinun toiveitasi. Mitäs sitten?

Vierailija
13/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hyvä, että saat päättää rennoista, koska kuitenkin ainoa oikea tapa tehdä ne on, kuten sinä haluaisit? Vai onko pääasia se, että saisit jyrätä miehen mielipiteen? Itse ole huomannut tämän ja jos vaimo haluaa sen vuoksi erota, erotkoon.

Vierailija
14/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin puolisot ovat samasta muotista ja elävät yhteistuumin symbioosissa etenkään alkuhuuman jälkeen. Lisäksi ihmisillä on tapana muuttua vuosien saatossa, eikä välttämättä samaan suuntaan, vaikka moni niin toivoo ja uskoo.

Jos miehesi muuttuisi aktiiviseksi suunnittelijaksi ja toimiaksi, voi olla, ettei ne tekemiset vastaakaan sinun toiveitasi. Mitäs sitten?

Näinhän se menee.

Vierailija
15/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut tuollaisessa suhteessa missä ei tehty mitään muuta yhessä ku katottiin makuunin leffoja ja nussittiin. Mutta se oli silloin nuorena.

Vierailija
16/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko missään vaiheessa tehneet mitään yhdessä? Jos ette, vähän turha vinkua nyt aiheesta. 

Kannattaa ottaa mies joka on alunperinkin sellainen mitä haluaa. 

En tiedä mitä sinun kuuluisi tehdä, mutta 20v avioliittokokemuksella voin kertoa että on aivan mahdollista juoda aina aamukahvit yhdessä, päivällistää yhdessä, retkeillä yhdessä, mökkeillä yhdessä, urheilla yhdessä. Ja silti jää aikaa omallekin elämälle. Yhdessä remontointia en suosittele, kahdesti kokeiltiin ja vihasimme sitä kumpikin koska kummallakaan ei ole lahjoja siihen. 

Useimmat tuntemani pariskunnat näyttävät kyllä tekevän aika paljon asioita yhdessä. Että et sinä minusta liikaa vaadi. 

Mutta miehesi tuskin muuttuu 15v jälkeen. Jos teillä ei ole lapsia, vaihda miestä.

Vierailija
17/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette oikeasti niin erilaiset kuin sanoit, niin miksi menitte alunperin yhteen? Kyllä tuo aamu-iltavirkkuus oli jo varmasti silloin tiedossa, samoin se että miehesi haluaa enemmän rentoutua kotona ja sinä haluat enemmän tehdä asioita. Kun aikataulut ovat täysin päinvastaiset, sitä yhteistä aikaa ei vaan jää. Ainoa keino olisi tehdä kompromisseja aikatauluun, mutta haluaako kumpikaan muuttua? Miehesi on varmasti hyvä ihminen, mutta jos ette koskaan kohtaa, niin on se yhteiselo silloin aika hankalaa.

Vierailija
18/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti nämä kohdat luovat AI-vaikutelmaa:

Hyvin systemaattinen rakenne. Ajatus etenee lähes oppikirjamaisesti: ensin suhteen hyvät puolet, sitten erot, ongelmat, alkoholinkäyttö, ristiriita ja lopuksi kysymys.

Saman asian toistaminen hieman eri sanoin. Esimerkiksi yhteisen elämän, aloitteellisuuden ja yhdessä tekemisen kaipuu tulee esiin monta kertaa.

Tasapainottava ilmaisu on hyvin korostunutta. Teksti muistuttaa paikoin rakennetta ”hän on hyvä ihminen mutta minä kaipaan tätä en silti syytä häntä”. Tekoäly käyttää tällaista vastakkainasettelua helposti.

Hyvin huolitellut virkkeet. Tekstissä on vähän sellaisia pieniä epätarkkuuksia, sivulauseita tai ajatuksen hyppäyksiä, joita spontaanissa keskustelupalstakirjoituksessa usein olisi.

Loppuun rakennettu tiivistävä kysymys: ”Vaadinko suhteelta liikaa, pitäisikö ehkä katsoa peiliin, vai olenko vain vuosien aikana oppinut sivuuttamaan omat tarpeeni?” Tämä on erittäin tehokas tekstillinen lopetus, mutta juuri siksi myös hieman ”AI-mäinen”.

Vierailija
19/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mutta näin yksinäisenä ikisinkkuna sanoisin, että olisin valmis maksamaan aika paljon rahaa, että saisin kumppaniksi tuollaisen miehen. 

Vierailija
20/25 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en syytä aloituksia keksityiksi, mutta tämä oli AI-teksti, ne tunnistaa helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi