Kaikki suomalaiset eivät ole köyhiä. Puolella suomalaisista (perheistä) tulee tilille kuussa 5000e tai enemmän
Suomalaisen mediaaniansio on 3600 eli käteen ainakin 2500 tai enemmän. Pariskunnalla 5000e tai enemmän.
Varmaan on paljon köyhiäkin, mutta tuossa on faktat mitä tulee 50% suomalaisista.
Kommentit (41)
Jep. Ja monilla työttömillä on satojen tuhansien säästöt asuntovarallisuuden päälle. Köyhiä on vähemmän kuin luullaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät puhuvat palkoista, rikkaat varallisuudesta.
Köyhät maksavat asuntolainaa, varakkaat asuvat omistamissaan asunnoissa - myös täällä Helsingissä. Naurattaa ihmiset, joilla on vielä nelikymppisinä asuntolainaa.
Itse otin lainaa ensimmäistä kertaa nelikymppisenä, kun päätin remontoida omistamani kartanon.
Elän yksin ja saan nettona 2000€ kk eikä rahat meinaa riittää mihinkään vaikken tuhlaile. Ei tuo 5000€ kk netto todella ole mikään hyvä pariskunnalle jolla on lappsia. Suurin osa ei vain taida ymmärtää täysin miten paljon rahan arvo on laskenut.
Mediaanitulon luvut vuonna 2026
Bruttopalkkamediaani: Noin 3 520 – 3 576 € / kk (Tilastokeskus).
Arvioitu nettotulo: Noin 2 650 – 2 750 € / kk käteen jäävänä osuutena.
Sukupuolten erot: Miesten mediaanitulo on noin 4 400 € / kk ja naisten noin 3 940 € / kk (vaihtelee kuukausittaisen otoksen mukaan).
Tulojen jakautuminen
Alin neljännes: Ansaitsee alle noin 2 350 € / kk (brutto).
Ylin neljännes: Ansaitsee yli noin 4 670 € / kk (brutto).
Näin.
Vierailija kirjoitti:
Mun ja puolison yhteenlasketut nettotulot on n. 6000e/kk. Just tällä viikolla juteltiin, että näillä tuloilla ei olisi kyllä varaa hankkia lasta/lapsia jos sellaisia haluttaisiin. Tai pitäisi ainakin luopua omista harrastuksista. Asutaan omakotitalossa maalla, meillä on omat autot, mulla on kallis harrastus, puolisolla taas edullinen.
Tekosyitä. Todellisuudessa ette välitä omista lapsista vaan omista harrastuksista. Puhutaanpa asioista suoraan eikä selitellä pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Elän yksin ja saan nettona 2000€ kk eikä rahat meinaa riittää mihinkään vaikken tuhlaile. Ei tuo 5000€ kk netto todella ole mikään hyvä pariskunnalle jolla on lappsia. Suurin osa ei vain taida ymmärtää täysin miten paljon rahan arvo on laskenut.
Tämä on muuten totta. Reilun tonnin vuokra ja sitten siihen päälle kaikki muu joka katetaan käteen jäävällä toisella tonnilla. Yksinäinen ei kyllä hirveesti juhli pelkällä palkkatulolla (nto 2000e), kun ei ole muita tuloja eikä varallisuutta..
Kyllä tiukkaa tekisi, jos molemmat olisi keskituloisia. Itse saan juurikin tuon 2500, mutta mies saa lapaseen melkein 6000. Siihen kun sitten lisätään minun vaatimaton palkkani niin ihan ok tulot perhekunnalle, eikä aivan kaikkia kilohintoja tarvitse kyylätä, eikä joka tarjouksen perässä juosta. Mutta kolmen nuoren kanssa rahaa palaa aivan älyttömästi jo pelkästään ruokakauppaan. Laadukas ruoka maksaa ihan sikana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ja puolison yhteenlasketut nettotulot on n. 6000e/kk. Just tällä viikolla juteltiin, että näillä tuloilla ei olisi kyllä varaa hankkia lasta/lapsia jos sellaisia haluttaisiin. Tai pitäisi ainakin luopua omista harrastuksista. Asutaan omakotitalossa maalla, meillä on omat autot, mulla on kallis harrastus, puolisolla taas edullinen.
Tekosyitä. Todellisuudessa ette välitä omista lapsista vaan omista harrastuksista. Puhutaanpa asioista suoraan eikä selitellä pskaa.
Juu ei missään nimessä haluta lapsia, koska kumpikaan ei ole valmis luopumaan nykyisestä elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Avaa nyt ihmeessä tarkemmin mihin nuo rahat sitten teillä menee, kun meillä kaksilapsisessa perheessä jää pienemmillä tuloilla yli tonni kuussa sijoitettavaa. Enkä nyt edes huomioinut asuntolainan lyhennystä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen henkilön perhe pärjää 5000e netolla varsin hyvin.
Ei kai kuoleeko ne nälkään jos tulot on 4999, luultavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät puhuvat palkoista, rikkaat varallisuudesta.
Köyhät maksavat asuntolainaa, varakkaat asuvat omistamissaan asunnoissa - myös täällä Helsingissä. Naurattaa ihmiset, joilla on vielä nelikymppisinä asuntolainaa.Jep, aika noloja ovat.
T. Varakas
Noloista puheen ollen, tämä oli noloista noloin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei missään nimessä haluta lapsia, koska kumpikaan ei ole valmis luopumaan nykyisestä elintasosta.
Mikä se sellainen harrastus, joska menee ohi elämän tärkeimmäin ihmissuhteen eli oman lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa nyt ihmeessä tarkemmin mihin nuo rahat sitten teillä menee, kun meillä kaksilapsisessa perheessä jää pienemmillä tuloilla yli tonni kuussa sijoitettavaa. Enkä nyt edes huomioinut asuntolainan lyhennystä tässä.
Onko sijoitusongelmia jo ?
😃😅😄
Juu niin tulee meilläkin, kahdestaan asutaan ja asuntolaina loppui pari vuotta sitten, ihan ok pärjätään.
N49
Joo taasko se alkaa kuka tienaa mitä, no miksi Suomi on konkassa kun kaikki tienaa vähintään viisi taikka kymppitonnin, haloo .
Meillä on näppiin kuussa 4200 verojen jälkeen, 2 aikuista yksi lapsi. Sillä saa sadan neliön omistusasunnon lainan ja vastikkeen kuitattua Helsingissä ja sijoitukseenkin jää. Ja kaikki me myös harrastamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina, autolainat, opintolainat, vakuutukset (näihin menee muuten ihan sairaasti rahaa!!), meillä on kaksi isoa koiraa ja mulla hevonen. Hevosen ylläpitäminen on kallista. Ja nyt joku tulee toteamaan, että olisihan meillä rahaa, jos luopuisimme hevosesta ja koirista. Juu varmasti olisikin, mutta se pointti tässä onkin ettemme halua niistä luopua, joten näiden kulujen jälkeen ei rahat riittäisi lapseen/lapsiin. Jos lapsia kovasti haluaisimme, olisimme varmasti valmiit jostakin kuluerästä luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo taasko se alkaa kuka tienaa mitä, no miksi Suomi on konkassa kun kaikki tienaa vähintään viisi taikka kymppitonnin, haloo .
Kaikki Suomen miljonäärit on aina palstalla joooka lauantai-ilta tyyliin: vain köyhillä on asuntolainaa😂😃😅
Käteiselläkö mennään pankkiin ostamaan kolmio etu-töölöstä?!?!😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Suomen miljonäärit on aina palstalla joooka lauantai-ilta tyyliin: vain köyhillä on asuntolainaa😂😃😅
Käteiselläkö mennään pankkiin ostamaan kolmio etu-töölöstä?!?!😂
Lisään vielä:
Ja KAIKKI sijoittaa kunnolla joooka kuukausi
😅😂 rahaa tulee ikkunoista ja ovista
Kaikilla ei ole varaa maksaa lainaa. Rikkailla on. Vain köyhät asuu lainattomissa asunnoissa. Köyhät eivät edes saa lainaa.