Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte jos amisopiskelija haluaa vaihtaa alaa useita kertoja?

Vierailija
15.08.2026 |

Mietin olenko itse kohtuuttoman tiukka kun olen nyt sanonut lapselleni että joku ammatti on opiskeltava jos minun rahoillani meinaa edelleen elää. Hän aloitti juuri kolmannen alan opiskelun. On siis opiskellut ensin vuoden yhtä, sitten toisen vuoden toista ja nyt vaihtoi kolmannelle linjalle. Toisaalta on hyvä jos tiedostaa jo nyt että ei ole soveltuva alalle, toisaalta mietin että valmistuuko hän koskaan. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ei tiennyt mihin soveltuu ja millä alalla on töitä. Piti hakea vain ’johonkin’ . 

Vierailija
22/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuollainen yleiskoulu pitäisi ollakin missä oppii ja näkee vähän kaikkea ja eri aloja. Itse kävin elektroniikkapuolen 2000-luvun alussa ja en päivääkään ole tehnyt niitä töitä. Olen ollut metallialalla 18 vuotta koska sillä alalla oli avoinna työpaikka. Mulla ei ole mitään koulutusta metallialalle mutta olen yksi parhaista työssäni ja täysin töissä tekemällä oppinut.

M39

Periaatteessa se Tuva on juuri tuollainen mutta täällä se ei ilmeisesti toimi kovin hyvin. Siellä on 40-50 sellaista tyyppiä jotka eivät päässeet mihinkään kouluun peruskoulun jälkeen, joko siksi että rahkeet ei riitä tai siksi että ei ole kiinnostanut. He vain sparraavat toisiaan syvemmälle apatiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoresta tulee haahuilija. Nykynuorilla on liikaa valinnanvapautta ja se vastuu ahdistaa. Yksi parin vuoden amis tai lukio ja sen jälkeen maailma on avoin jatko-opintoihin vaikka toiselle alalle. Ei 15-16 vuotiaalta voi odottaa muuta, vanhemman on tuettava.

Olen tukenut. Nyt hän on 18 ja aloittanut kolmannen amislinjan. Joko voi odottaa että hän hankkii tästä ammatin itselleen? 

Aika vähän on tullut kommentteja vanhemmilta joiden lapsi on samanlainen. Tuskin omani ainut haahuilija on? Vai onko? 

Vierailija
24/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoresta tulee haahuilija. Nykynuorilla on liikaa valinnanvapautta ja se vastuu ahdistaa. Yksi parin vuoden amis tai lukio ja sen jälkeen maailma on avoin jatko-opintoihin vaikka toiselle alalle. Ei 15-16 vuotiaalta voi odottaa muuta, vanhemman on tuettava.

Olen tukenut. Nyt hän on 18 ja aloittanut kolmannen amislinjan. Joko voi odottaa että hän hankkii tästä ammatin itselleen? 

Aika vähän on tullut kommentteja vanhemmilta joiden lapsi on samanlainen. Tuskin omani ainut haahuilija on? Vai onko? 

On hän haahuilija, se ei tarkoita mitään pahaa vaan ihmistä joka ei tiedä mitä haluaa. Nuoret eivät tiedä, siksi kannattaa käydä joku koulu loppuun, ei sen viimeinen koulu tarvitse olla. Toivotaan että löytää paikkansa kuitenkin! Ainakin hän on yritteliäs, se on hyvä. Vaatiiko hän paljon itseltään tai toisilta?

Vierailija
25/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hän haahuilija, se ei tarkoita mitään pahaa vaan ihmistä joka ei tiedä mitä haluaa. Nuoret eivät tiedä, siksi kannattaa käydä joku koulu loppuun, ei sen viimeinen koulu tarvitse olla. Toivotaan että löytää paikkansa kuitenkin! Ainakin hän on yritteliäs, se on hyvä. Vaatiiko hän paljon itseltään tai toisilta?

Hän on ennemminkin alisuorittaja. Minä olen se joka vaatii paljon itseltään enkä haluaisi vaatia liikaa lapsiltani ja ehkä siksi aloin nyt kysellä että vaadinko liikaa kun haluaisin että hän tekee tämän loppuun. 

Vierailija
26/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lähihoitajaksi oli ihan paskaa myös kirjailemmisesti lopetin sen ja nyt mietin jotain toista alaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän