Lapsi on käynyt viikon ammattikoulussa ja nyt aikoo jättää kesken kun ei ole kavereita!
On todella ujo eikä meinaa saada sanaa suustaan ja vaikea ymmärtää muiden ikäistensä juttuja. Peruskoulun kävi kotikoulussa. Nyt toista astetta ei oikein voi käydä kotona, olen asiaa selvitellyt. Ala mitä nyt käy kiinnostaa kyllä, mutta ala on sosiaalisille ihmisille ja lapseni ei ole sellainen, sanoin kyllä hänelle tästä kun oli haut mutta ei kuunnellut ja oli väkisin pakko päästä. Heti viikossa on jo porukat kuulemma jo muodostuneet eikä ole enää mahdollisuutta päästä sisään. Nyt meinaa jättää kesken, sanoi että ensi viikolla ei enää mene. Mitä ihmettä tässä nyt tekee, ei kai voi pakottaakaan käymään koulussa? Mitä muuta tuosta edes voi seurata jos ei käy, lastensuojelu varmaan mutta tuleeko muuta?
Kommentit (154)
Miten ajattelit, että lapsi pärjää elämässä, jos arkana ja ujona kävi kotikoulua. Oppivelvollisuus tulee täytettyä, mutta ei siinä saa eväitä elämään. No ei muuta kuin yksityisyrittäjäksi somepuolelle...
Ole nuoren tukena ja apuna.Keksikää jokin ratkaisu, yhteys opettajaan?
Kuinka moni teistä ilkkujista kykenee menemään nuoren asemaan?
Ne tunteet on hirveitä ja tosia mitä kokevat noissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
On oppivelvollisuus kyllä, mutta oppivelvollisuuden saa lain mukaan suorittaa myös kotona. Koulupakkoa ei Suomessa ole. Mutta miten noin käytännössä toisen asteen suorittaa kotona? Etälukio olisi mahdollisuus, olen kysynyt sieltäkin mutta vaativat psykologin lausuntoa siitä että saa olla etänä.
Ap
Miksi sinä ehdoin tahdoin haluat vaikeuttaa tilannetta edelleen ja pitää hänet eristyksissä muista? Eikö tällainen ole jo lasun paikka? Nyt ihan viimeiset mahdollisuudet antaa hänen oppia sosiaalista elämää ja ottaa koppia pärjäämisestään. Olet kyllä tehnyt hänelle karhunpalveluksen josta pahimmillaan kärsii koko loppuelämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
On oppivelvollisuus kyllä, mutta oppivelvollisuuden saa lain mukaan suorittaa myös kotona. Koulupakkoa ei Suomessa ole. Mutta miten noin käytännössä toisen asteen suorittaa kotona? Etälukio olisi mahdollisuus, olen kysynyt sieltäkin mutta vaativat psykologin lausuntoa siitä että saa olla etänä.
Ap
Mitä pidempään välttelee oman ikäisten seuraa, sen vaikeampaa aloittaminen voi olla. Nyt on jo monen vuoden kontaktit jääneet tekemättä ja oppimatta.
Ja taas on ap:lla ratkaisuehdotus ETÄlukio. Lisää vaan yksinäisyyttä, por favor.
Vierailija kirjoitti:
Ole nuoren tukena ja apuna.Keksikää jokin ratkaisu, yhteys opettajaan?
Kuinka moni teistä ilkkujista kykenee menemään nuoren asemaan?
Ne tunteet on hirveitä ja tosia mitä kokevat noissa tilanteissa.
Niin vanhempien olisi pitänyt tehdä jo aiemmin jotain eikä nyt kun ollaan jo amitsuiässä. Nuori tarvitsee kaverin/kavereita. Ne voi olla myös harrastuksen parista, ei välttämättä koulusta. Itse olen introvertti ja aikuisena aikalailla erakkotyyppi, mutta lapsena harrastin kaikenlaista "kerhotoimintaa" ja vietin aikaani kavereiden kanssa. Eväät täytyy antaa jo lapsuudessa, aikuisena voi sitten valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
Ap
No sen saat hankittua ja aina lukio kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
Ap
Mitä pidempään välttelee oman ikäisten seuraa, sen vaikeampaa aloittaminen voi olla. Nyt on jo monen vuoden kontaktit jääneet tekemättä ja oppimatta.
Ja taas on ap:lla ratkaisuehdotus ETÄlukio. Lisää vaan yksinäisyyttä, por favor.
Ap on jo itse omalla toiminnallaan pilannut pentunsa tulevaisuutta myöten. Nauttikoon peräkammarin incelinsä elättämisestä täysin rinnoin.
Sen jälkeen etätyö, koko elämä etänä. Etä tyttöystävä?
Miksi tämä menee moderointiin????
No ei lainata sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
Ap
Ja sitten pitäisi saada työpaikka etänä! Ota itseäsi niskasta kiinni ja hanki lapsellesi terapeutti.
Sosiaalisten taitojen oppiminen on tärkeintä elämässä. Ymmärrän toki, että kiusaaminen pelottaa ja usein ihan aiheesta.
Kannattaa ottaa pois koulusta, en tiedä millainen lapsesi luokka on mutta itse ainakin järkytyin kun oma lapseni kertoi luokkalaisten käyttävän alkoholia, huumeita, tupakkaa, irtosuhteita ja bileitä jatkuvasti. Haloo, alaikäiset lapset. Nuo asiat eivät ole lapsille. Laitoin etälukioon. Sano sille psykologille että lapsi ei vain tule toimeen muiden kanssa. Ei tarvitse mitään erikoisia diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
Ap
Ap on jo itse omalla toiminnallaan pilannut pentunsa tulevaisuutta myöten. Nauttikoon peräkammarin incelinsä elättämisestä täysin rinnoin.
Ala-arvoinen kommentt, täysin ilkeältä tulee tuommosta tekstiä.
Voisiko muille oppilaille vinkata ryhmätöiden ym. kautta, että lapsesikin pääsisi mukaan, jutelkaa myös opettajalle ym.. Jos hän tykkää alasta, niin älä anna lopettaa heti. Pyydä 3-4 viikkoa kokeiluaikaa.
chatgpt antaa ihan hyviä vinkkejä sosiaalisten tilanteiden harjoitteluun. Linjaa ja oppilaitosta voi vaihtaa kymmeniä kertoja, mutta ongelma seuraa, jos lapsi ei harjoittele. Tärkeintä on, että teette töitä lapsen ujouden voittamiseksi. Lopetin itse varmaan 7 opinnot peruskoulun jälkeen ja ne aukot eivät näyttäneet hyvältä CV:ssä. Yrittäkää työstää asiaa, koska ujoudesta yli kasvamisella on suuri merkitys ihan kaikkeen elämässä. Harjoitelkaa "mokia" ja niiden ignooraamista, harjoitelkaa oman tilan ottamista ja näkymistä, harjoitelkaa sekä kotona, että pikkuharjoituksia kouluun. Tärkeintä harjoituksissa on, että ette valmiiksi odota muilta positiivista reaktiota, vaan harjoitukseen kuuluu se, että toisen reaktio voi olla negatiivinen. Sellaisia ihmisiä on (liikaa) ja oma elämä on elettävä heistä huolimatta. Mitkä asiat ovat lapselle vaikeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
Ap
Tämä. Supersosiaaliseksi ei ole pakko oppia, mutta täysin ilman sosiaalisiataitoja ei pärjää. Kotikoulussa ei pääse harjoittelemaan, niin vanhemmalla on (samoin kuin oppiaineista) vastuu löytää mahdollisuuksia harjoitella omassa elämänpiirissä. Etälukio taas vain siirtää ongelmaa eteenpäin, jos mitään ei keksi rinnalle sosiaalisten kontaktien luomiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten taitojen oppiminen on tärkeintä elämässä. Ymmärrän toki, että kiusaaminen pelottaa ja usein ihan aiheesta.
Tai no ei ehkä tärkeintä, tärkeintä on kestää itseään. :)
Indikoi isoja ongelmia työelämässä jos ei pysty käymään koulua sosiaalisten ongelmien vuoksi. Veisin lapsen tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen etätyö, koko elämä etänä. Etä tyttöystävä?
Miksi tämä menee moderointiin????
No ei lainata sitten.
mistä päättelit että apn lapsi on poika?
Mitä ihminen tarvitsee? Ruokaa, katon, järkevää tekemistä. Siihen ei kiusaajia tarvita, mutta yksin oleminen vaatii kovaa nuppia, johon ERITTÄIN HARVASTA on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihminen tarvitsee? Ruokaa, katon, järkevää tekemistä. Siihen ei kiusaajia tarvita, mutta yksin oleminen vaatii kovaa nuppia, johon ERITTÄIN HARVASTA on.
Työnnähän alapeukkusi anaa liiin. :)
Ei, vaan realisti, joka ei sokerikuorruta mitään.