Lapsi on käynyt viikon ammattikoulussa ja nyt aikoo jättää kesken kun ei ole kavereita!
On todella ujo eikä meinaa saada sanaa suustaan ja vaikea ymmärtää muiden ikäistensä juttuja. Peruskoulun kävi kotikoulussa. Nyt toista astetta ei oikein voi käydä kotona, olen asiaa selvitellyt. Ala mitä nyt käy kiinnostaa kyllä, mutta ala on sosiaalisille ihmisille ja lapseni ei ole sellainen, sanoin kyllä hänelle tästä kun oli haut mutta ei kuunnellut ja oli väkisin pakko päästä. Heti viikossa on jo porukat kuulemma jo muodostuneet eikä ole enää mahdollisuutta päästä sisään. Nyt meinaa jättää kesken, sanoi että ensi viikolla ei enää mene. Mitä ihmettä tässä nyt tekee, ei kai voi pakottaakaan käymään koulussa? Mitä muuta tuosta edes voi seurata jos ei käy, lastensuojelu varmaan mutta tuleeko muuta?
Kommentit (154)
Koulua voi käydä ilman kavereita.
Miksi ihmeessä pidit hänet kotikoulussa? Ei ihme, ettei osaa olla porukassa kun on pidetty omassa kuplassa.
Onko hänelle tehty psykologin arviota ikinä? Onko autisminkirjolla?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Koulussa ei olla kaveeeiden takia.
Maksa joillekkin parisataa kuussa että hän pääsee heidän kaveriksi
Sano että puree hammasta ja käy ihan väkisin tunneilla, oman tulevaisuuden takia. Toinen vaihtoehto on että vaihtaa alaa koulun sisällä hakemalla toiselle linjalle. Kun joku toinen lopettaa, niin hän voi päästä tilalle.
Valinnoilla on seurauksensa. Kotikoulussa ei synny kavetisuhteita eikä opi sosiaalisia tapoja niin kuin koulussa.
Voi vtun kyynel, kokonaisen VIIKON.. Mitä se sun uniikki lumihiutalees on itse tehnyt saadakseen niitä kavereita? Yrittänyt edes rohkaista mielensä ja jutella muille? Kyhjöttänyt nurkassa naama nurinpäin odottelemassa että muut tekee kaiken valmiiksi eikä tarvitse kuin kävellä valmiiseen pöytään?
Itse pitää repiä itseään niskasta ihan vaan juttelemaan muille luokkatovereille ym. ja pikkuhiljaa siitä se rohkeus kasvaa ja ehkä löytyy niitä kavereitakin.
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
On oppivelvollisuus kyllä, mutta oppivelvollisuuden saa lain mukaan suorittaa myös kotona. Koulupakkoa ei Suomessa ole. Mutta miten noin käytännössä toisen asteen suorittaa kotona? Etälukio olisi mahdollisuus, olen kysynyt sieltäkin mutta vaativat psykologin lausuntoa siitä että saa olla etänä.
Ap
Miksi lellit piloille, kotikoulu oli iso virhe.
Itsekin olin ujo poika mutta niin vaan koulut kävin. Muutama kaveri oli joiden kanssa juttelin koulussa. Isommassa porukassa olin hiljaa. Luokalla saattoi olla oppilaita joiden kanssa en montaa sanaa kolmen vuoden aikana vaihtanut. Aikuisena ujous karissut mutta aikaahan se ottaa.
M39
Opon kanssa juttusille kartoittamaan vaihtoehtoja. Jos lopettaa voi siirtyä Tuvalle (tutkintoon valmistava), jossa voi suorittaa joitakin tutkintoon siirrettäviä opintojakin. Sosiaalisten taitojen harjoittaminen ja vahvistaminen kuulostaisi olevan nyt ensisijaista. Jossain opintoja on jatkettava ja ongelma tulee helposti aina uudelleen vastaan. Vaikeudesta ymmärtää ikäisten juttuja tulee autisminkirjo mieleen. Onko mahdollisesti piirteitä? Ihan siis mietin onko mahdollisuutta kouluihin, joissa enemmän tukea tarjolla. Tsemppiä!
Hyvä kun muistit vielä haukkua etukäteen, että ei sinusta tohon ole.
Mun poika aikoinaan lopetti ja oli kotona ja haki uudelleen ja taas lopetti.
Nyt menee hyvin koska opiskelee etänä lukiota. Ikää 22 vuotta.
Sanoi ihan samaa kun poikasi ja että maahanmuuttajat on sosiaalisia ja kovaäänisiä. Kertoi ettei osaa jutella muiden kanssa. Silloin kun meni ekan kerran amikseen niin ei ollut oppivelvollisuutta. Ei ollut hyvä koulussa mutta kun ikää tullut niin nyt sitten pärjääkin.
Vierailija kirjoitti:
Opon kanssa juttusille kartoittamaan vaihtoehtoja. Jos lopettaa voi siirtyä Tuvalle (tutkintoon valmistava), jossa voi suorittaa joitakin tutkintoon siirrettäviä opintojakin. Sosiaalisten taitojen harjoittaminen ja vahvistaminen kuulostaisi olevan nyt ensisijaista. Jossain opintoja on jatkettava ja ongelma tulee helposti aina uudelleen vastaan. Vaikeudesta ymmärtää ikäisten juttuja tulee autisminkirjo mieleen. Onko mahdollisesti piirteitä? Ihan siis mietin onko mahdollisuutta kouluihin, joissa enemmän tukea tarjolla. Tsemppiä!
Opot on yksi vitsi
Heitä roskiin ja tee uusi kakara.
Yleensä noita kotikouluja käy lähinnä hörhö uskovaiset esimerkkinä karfin lapset.
Sinä olet hänelle sallinut kotikoulun (=koulukavereiden vähyyden) ja nyt tulee yllärinä kun se yksin ollut ujo ja arka lapsi ei ole viikossa (???) saanut ystävää?!
Vierailija kirjoitti:
Voi vtun kyynel, kokonaisen VIIKON.. Mitä se sun uniikki lumihiutalees on itse tehnyt saadakseen niitä kavereita? Yrittänyt edes rohkaista mielensä ja jutella muille? Kyhjöttänyt nurkassa naama nurinpäin odottelemassa että muut tekee kaiken valmiiksi eikä tarvitse kuin kävellä valmiiseen pöytään?
Itse pitää repiä itseään niskasta ihan vaan juttelemaan muille luokkatovereille ym. ja pikkuhiljaa siitä se rohkeus kasvaa ja ehkä löytyy niitä kavereitakin.
Oletpa ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollinen.
On oppivelvollisuus kyllä, mutta oppivelvollisuuden saa lain mukaan suorittaa myös kotona. Koulupakkoa ei Suomessa ole. Mutta miten noin käytännössä toisen asteen suorittaa kotona? Etälukio olisi mahdollisuus, olen kysynyt sieltäkin mutta vaativat psykologin lausuntoa siitä että saa olla etänä.
Ap
Mitä pidempään välttelee oman ikäisten seuraa, sen vaikeampaa aloittaminen voi olla. Nyt on jo monen vuoden kontaktit jääneet tekemättä ja oppimatta.
Oppivelvollinen.