Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku kertoi kuinka hänen ekaluokkalaistaan kiusataan jo

Vierailija
15.08.2026 |

Siitä se lähtee ja voi kestää 9 vuotta. Omasta kokemuksesta tiedän.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua yritettiin kiusata mutta pidin puoliani. Kun annoin samalla mitalla takas,niin ne kiusaajat juoksi itkien pois. 

Eli esim. 120 cm laiha tyttö voi tuosta vaan piestä itseään isomman teinipojan?

No jos iso teini poika pieksee pientä tyttöä,niin siihen luulis jo puututtavan, että ei tartte antaa samalla mitalla takas. Mulle kävi niin, että pojat heitti mun päälle hiekkaa, minä heitin takas ja ne lähti itkien, et niillä meni hiekkaa silmiin. No voi voi ja minä olin silloin pieni tyttö.

Okei, ja tuon takia sinua ei koskaan enää kiusattu? Helppo elämä, joten helppo huudella muille. Sinusta itesstäsi tuli kiusaaja, jolla ei ole yhtään empatiaa muille. 

Vierailija
62/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa lapsi vaikka judoon tai johonkin muuhun itsepuolustuslajiin, jotta osaa puolustaa itseään sitten kun kiusaaminen menee fyysiseksi.

Väkisin  harrastukseen, josta ei tykkää jo taaperoiästä alkaen? Voihan olla, että kiusaaja on käynyt judo-, karate- ja nyrkkeilytunneilla. 

Muutenkin outoa, että vastaus on aina väkivalta, eikä esim. se, että kiusaaja saisi aikuisten puolelta rangaistuksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elämä on paljon parempaa kaikille kun ei kasvatetaan lapsista lumihiutaleita, jotka pelästyvät vähän kieroon katsomista ja kielen näyttämistä. Usein juuri nämä kiusatut kasvattavat kiusattuja lapsia, kun perheessä on jo oletus että koulussa kiusataan"

Tuon logiikan mukaan ei pitäisi haitata, jos kiusattu kasvattaa kiusaajan, koska vikahan on niissä muissa, jotka pelästyvät kiusaamisesta. 

Vierailija
64/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ja opettajien pitäisi kertoa kiusatulle lapsille, että heidän pitää nyt vain sietää kiusaamista ainakin seuraaviin presidentinvaaleihin asti, ja luultavasti kuusi vuotta sen jälkeen. Pitää kunnioittaa kansanvaltaa vaikka se tarkoittaisikin kiusaamiseksi joutumista.

Mikä juttu tuo on ja että miten liittyy pressaan?

Ai miten koulukiusaajan suosio liittyy koulukiusaamiseen? Mietipä sitä.

Vierailija
65/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa lapsi vaikka judoon tai johonkin muuhun itsepuolustuslajiin, jotta osaa puolustaa itseään sitten kun kiusaaminen menee fyysiseksi.

Väkisin  harrastukseen, josta ei tykkää jo taaperoiästä alkaen? Voihan olla, että kiusaaja on käynyt judo-, karate- ja nyrkkeilytunneilla. 

Muutenkin outoa, että vastaus on aina väkivalta, eikä esim. se, että kiusaaja saisi aikuisten puolelta rangaistuksen. 

Jos lapsi on taaperoiästä alkaen ollut aktiivisesti jossain urheilu- ja ryhmätoiminnassa mukana, kuten vanhempansakin (kuljeta, kustanna,...), niin on epätodennäköistä että joutuu kiusatuksi. Urheilulliset ja taitavat lapset ovat ennemminkin ihailtuja ja heillä on ennestään paljon kavereita harrastuspiireistä. 

Te joiden lapsi on kiusattu- oliko lapsi päiväkodissa ennen kouluunmenoa ja oliko kavereita sieltä? Kun oman lapseni luokalle siirtyi tuttuja jo varhaisvuosilta päikyn kautta.

Vierailija
66/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ja opettajien pitäisi kertoa kiusatulle lapsille, että heidän pitää nyt vain sietää kiusaamista ainakin seuraaviin presidentinvaaleihin asti, ja luultavasti kuusi vuotta sen jälkeen. Pitää kunnioittaa kansanvaltaa vaikka se tarkoittaisikin kiusaamiseksi joutumista.

Pressa on saanut superhyperkiusaajan kintereilleen 🤣🤣🤣

Vierailija
67/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen voi olla monesti myös hienovaraista ettei aikuiset koskaan tajua että tota kiusataan. 

Totta. Meillä bättre folkilla on erittäin sivistynyt tapa kiusata. Saatamme kiusata esim. näkövammaista, jotta kiusattu ei näkisi kiusaamista omin silmin. Niin humaaneja me olemme.

Terv. Mäntyniemen herra

Vierailija
68/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen pitää puuttua heti. Jos kiusaamista on koulussa, pitää ottaa yhteys opettajaan.

Ei se välttämättä mitään auta. Mulla tiesi opettajat, rehtori, koulutoimenjohtaja jopa niiden lasten vanhemmat.  Muutto on ainoa joka voi auttaa.ap

Näinpä, mun kohdalla puututtiin herkemmin mun hankalaan käytökseen kuin mun kiusaajien käytökseen. Olin jopa puhuttelussa. Jos olisin alkanut mätkimään heitä niin voin vain kuvitella että olisin itse ollut se pahis. Ehkä nykyään on järjellisempää puuttumista, mutta ei se siltä vaikuta että kiusaamista saataisiin loppumaan.

Vierailija
69/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on paljon parempaa kaikille kun ei kasvatetaan lapsista lumihiutaleita, jotka pelästyvät vähän kieroon katsomista ja kielen näyttämistä. Usein juuri nämä kiusatut kasvattavat kiusattuja lapsia, kun perheessä on jo oletus että koulussa kiusataan ja mitään ei siedetä. Isoisäni sanoi aina, että lapsista tulee mölliköitä, jos heitä ei rakkaudella härnää, aina oli oltava varuillaan ettei isoisä nappaa tikkaria muka sen syödäkseen. Jos ei napannutkaan sitä kaipasi.

MUTTA väkivaltaa tai jatkuu härkkimistä tai joukkokiusaamista  ei tietenkään pidä hyväksyä, minusta pitää kouluväkivallasta puhua oikealla nimellä ja siihen puuttua heti.

Oli hakemassa 6v poikaani eskarista, hän oli pyörällä ja kaatui heti lähdössä, kaveri oli vieressä ja nauroi, poikani nousi ylös katsoi kaveria  ja totesi, ei ole kivaa nauraa kun kaveria sattuu. Eli rohkeutta kaikille kiusatuille sanoa  että tuo ei ole kivaa.

Se jo voi lopettaa kiusaamisen alkuunsa.

Ei toimi silloin kun kiusaajat nimenomaan haluavat aiheuttaa pahaa mieltä.

Se toimii vain silloin kun joku nauraa ajattelemattomuuttaan.

Vierailija
70/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen pitää puuttua heti. Jos kiusaamista on koulussa, pitää ottaa yhteys opettajaan.

Ei se välttämättä mitään auta. Mulla tiesi opettajat, rehtori, koulutoimenjohtaja jopa niiden lasten vanhemmat.  Muutto on ainoa joka voi auttaa.ap

Näinpä, mun kohdalla puututtiin herkemmin mun hankalaan käytökseen kuin mun kiusaajien käytökseen. Olin jopa puhuttelussa. Jos olisin alkanut mätkimään heitä niin voin vain kuvitella että olisin itse ollut se pahis. Ehkä nykyään on järjellisempää puuttumista, mutta ei se siltä vaikuta että kiusaamista saataisiin loppumaan.

Olisit puhunut kiusaajalle kunnioittavammin. Hän saattaa olla tuleva tasavallan presidentti.

Vierailija
71/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiusaan sinua kaikesta, olet sitten sokea tai näkevä. Ei ole sellaista syntiä, josta minun omatuntoni ei soimaisi.

– kultarantalainen sanonta

Vierailija
72/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ykkösluokkaiset vielä edes tiedä mitä kiusaaminen on :D Se on ihan normaalia että lapset nahistelee. Siitähän se opettelu vasta lähtee liikenteesee kun ne lapset alkaa tajuamaan että ne ei ookkaa kaiken napa vaan sielä 30 muutakin. 

Kyllä mä tiesin kiusaavani muita lapsia jo ennen ala-astetta. 

Vierailija
73/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa yritti kiusata yksi vanhemmiltaan huostaanotettu sijaisvanhempien kanssa asuva, nimitteli toisia ja yritti määräillä kaikessa, esimerkiksi siitä että kuka hänen mielestään saa tai ei saa olla kenenkin kanssa, hermostui koulussa aina kun kaikki ei mennyt hänen mielensä mukaan. Aloin kysellä siltä kiusaajalta toisten kuullen, että miksi hänellä on niin heikko itsetunto että kiusaat? Häpeätkö sitä että olet päätynyt huostaan? Etkö pärjännyt edes omien vanhempiesi kanssa? Käyttäydyitkö noin typerästi sielläkin?

Auttoi. Ehkä joskus yritti taas kiusata, mutta ei sillä kiusaamisellaan ollut sillä tavalla vaikutusta, kun kaikki pitivät sitä vähän nolona tyyppinä.

Vierailija
74/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän osoittanut kunnioitusta muslimeille?

Vierailija
75/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kiva-koulu hoitaa asian, eiks ni? Salli minun nauraa.

Vierailija
76/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kiva-koulu hoitaa asian, eiks ni? Salli minun nauraa.

Ainakin omalla kohdallani tapahtui niin, aluksi koulussa pidettiin koko luokalle yleinen keskustelu kiusaamistoiminnasta ja mitä siitä seuraa. Aktiivisesta kiusaajasta joka oli jäänyt lapsena orvoksi tehtiin lastensuojeluilmoitus, tämä päätyi tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa. Kiusaaja joutui jonnekin lastensuojelun arviointeihin ja lopulta lastensuojeluyksikköön, kun katsottiin ettei pärjää siinä sukulaisperheessä missä oli aiemmin elänyt. Oli aika hiljaa sen jälkeen.

Vierailija
77/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muun muassa USA:n kouluissa kiusaamisesta on tehty nöyryyttävä ja hävettävä tapa. Nimittäin jos joku lapsi huutelee toiselle painon, värin, vammaisuuden tai varallisuuserojen takia, tai keksii pilkkanimiä, hänet erotetaan koulusta määräajaksi. Yleensä 1-10 päiväksi. Pahimmassa tapauksessa jopa 3 kk:ksi jos väkivaltaisuutta.

Koulusta erotettu kiusaaja päätyy itse niin naurunalaiseen tilanteeseen, sillä kukaan ei kehtaa olla koulusta erotettu eikä mennä kertomaan kotiin, naapureille tai sukulaisille olevansa koulusta erotettu tapaus. Kiusaajalle käännetään selkä eikä kiusaajan kanssa kehdata edes kulkea missään, eikä pitää kaveripiirissä.

Näin pitäisi olla Suomessakin, että nollatoleranssi kiusaamiselle.

Suomessa tehdään juuri toisin päin. Kiusattua syytetään siitä että on kiusattu. Kiusaaja saa kavereita ja huomiota. Kiusattu joutuu puhutteluun koska "ei tule toimeen muiden kanssa". Miksi suomalainen kannustaa kiusaajaa ja hyljeksii kiusattua?

Vierailija
78/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ehdotus, että kiusaamisesta tehdään häpeäkulttuuria eli nimenomaa kiusaaja on se typerä simpanssi, jolle heti leima otsaab. 

Ei suomalainen kykene tuota tekemään. Mieluummin alkaa kiusaamaan sitä yksin jäänyttä.

Vierailija
79/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämieluisa mielipide: kiusaamista tulee olemaan niin kauan kun on ihmisiä.

Kiusaaminen on väärin ja siihen pitää puuttua, mutta ajatus, että voisi olla maailma ilman kiusaamista ei ole lainkaan realismia. 

Ihmisyyteen kuuluu myös ihmisten pahat puolet. Ei vain kiusaaminen, myös muut pahat asiat. Meillä tulee aina (niin kauan kun on ihmisiä) olemaan kiusaamista, syrjimistä,valehtelua, väkivaltaa ym. 

Ehkä näiden pahojen asioiden ehkäisyn lisäksi, pitäisi myös opettaa lapsia selviämään eteenpäin sen jälkeen, jos kohtaa jotain edellisistä. 

Voisi myös kannustaa puuttumaan siihen kiusaamiseen. Mutta ei. Sen sijaan kannustetaan kiusaamaan. Useimmat ihmiset seisovat tumput suorana eivätkä tee mitään vaikka toista hakataan vieressä.

Vierailija
80/96 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pikkusta ei se saa mennä näin, luokkatoverit olkaa toistenne  tukena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi