Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi aloitti kolmannen luokan. On ollut tähän asti ET:ssä. Miten toimia jos toinen vanhempi haluaa vaihtaa uskonnonopetukseen ja toinen ei?

Vierailija
15.08.2026 |

Ja syy ei edes ole uskonnollinen vakaumus vaan se, että lapsi joutuu nyt siirtymään eri opetuspisteelle ET-tunneille. Kyseessä on siis parisataa metriä-puoli kilsaa max. Ja lapsi ei ole mitenkään erityistarpeinen vaan aivan kykeneväinen. Joo kuulostaa ihan paskalta provolta mutta tämä on valitettavasti aivan todellinen tilanne.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei voi tehdä. Kirkkoon jos ei kuulu on laitonta mennä ET

Toisinpäin. Kirkkoon kuuluvat eivät voi valita ET:tä. 

Vierailija
22/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yleissivistykseen kuuluu tietää uskonnoista ja kirkkokunnista. Ei opetus ole tunnustuksellista uskontotunneilla.

Moni viittaus kirjallisuudessa jää ymmärtämättä jos ei tunne kirkkohistorian tapahtumia.

Tämä on ehdottomasti totta, mutta se tieto pitäisi tulla neutraalista lähteestä, eikä koulun uskonnonopetus ole sitä, vaikka ei virallisesti tunnustuksellista saisikaan olla enää nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan vielä, pointti tässä on se, että toinen vanhempi yrittää tehdä lapsen elämästä mahdollisimman helppoa. Olen melko varma, että jos omassa opetuspisteessä ainoa uskonto olisi islam/buddhalaisuus/pastafarismi, hän haluaisi lapsemme vaihtavan siihen, jotta ei tarvitse kävellä toiseen rakennukseen. Ja kysymys oli että voinko minä tämän jotenkin estää, vai pitääkö vain kaikkien mennä tuon yhden ihmisen älyttömyyksiin mukaan.

Ap

Vierailija
24/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä edes on et

Vierailija
25/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on luultavasti palstan historian tylsin aihe.

Olen eri mieltä.

Vierailija
26/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaikka kysytte lapselta ? Minulta vanhemmat kysyi kumpaa haluan 

Vierailija
27/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi itse haluaa? Onko siirtymä turvallinen, jääkö jotain muita oppitunteja väliin siirtymän takia?

Meidän esikoinen oli 1- ja 2-luokan uskonnonopetuksessa ihan vain siksi että kunta teki et-opetukseen osallistumisen käytännössä mahdottomaksi.

Vierailija
28/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 12-vuotiaan voi liittää kirkkoon vain jos huoltajat ovat asiasta yksimielisiä ja toinen huoltaja on kirkon jäsen. 

12-vuotiasta ei voi liittää kirkkoon vastoin lapsen omaa suostumusta. Sen lisäksi vanhempien tulee olla asiasta yksimielisiä. 12 vuotta täyttänyt voi liittyä kirkkoon, vaikka vanhemmat ei olisi. 

https://evl.fi/asiointi/liity-kirkkoon/

Eli toisinsanoen, se on ihan sama mitä se toinen vanhempi haluaa tai sanoo. Jos sinä et anna lapselle lupaa liittyä kirkkoon, sitä ei voi tehdä. Olettaen, että teillä on yhteishuoltajuus. Parasta kuitenkin olisi, että noin ison lapsen kohdalla kuuntelette lapsen omaa näkemystä ja halua. Kumpaan lapsi itse haluaa osallistua? 

Vierailija
29/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan vielä, pointti tässä on se, että toinen vanhempi yrittää tehdä lapsen elämästä mahdollisimman helppoa. Olen melko varma, että jos omassa opetuspisteessä ainoa uskonto olisi islam/buddhalaisuus/pastafarismi, hän haluaisi lapsemme vaihtavan siihen, jotta ei tarvitse kävellä toiseen rakennukseen. Ja kysymys oli että voinko minä tämän jotenkin estää, vai pitääkö vain kaikkien mennä tuon yhden ihmisen älyttömyyksiin mukaan.

Ap

Kysy koululta. Mutta luulisin, että jos huoltajat eivät ole samaa mieltä asiasta, niin aikaisempi valinta pysyy voimassa.

Vierailija
30/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi tottuu. Itse ei kuuluta kirkkoon, eikä uskota jumalaan jne. Mutta lapset käy uskonnontunneilla ihan yleissivistyksen vuoksi, ymmärtääkeen mitä uskonnot ovat. 

Tämä asia käsitellään ET-tunneilla paljon kattavammin ja objektiivisemmin. Teet karhunpalveluksen lapsen sivistyksen kannalta.

Vierailija
31/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsi itse haluaa? Onko siirtymä turvallinen, jääkö jotain muita oppitunteja väliin siirtymän takia?

Meidän esikoinen oli 1- ja 2-luokan uskonnonopetuksessa ihan vain siksi että kunta teki et-opetukseen osallistumisen käytännössä mahdottomaksi.

Miten pieni paikkakunta?

Olin ällistynyt, miten edes Riihimäen kaupunki ei saanut asianmukaista ET-opetusta järjestettyä 10v sitten.

Vierailija
32/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysy koululta. Mutta luulisin, että jos huoltajat eivät ole samaa mieltä asiasta, niin aikaisempi valinta pysyy voimassa.

Kuolisin, jos joutuisin opettajana osallistumaan tällaiseen huoltajien väliseen pölhöyteen.

Vierailija
33/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on luultavasti palstan historian tylsin aihe.

Sinua ainakin kiinnostaa.

Vierailija
34/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Ap:n avaus käynee  esimerkiki siitä, minkä takia kannattaisi olla vain yksi vakaumuksista riippumaton kakillle yhteinen oppiainen joka korvaisi nykhyiset  elmänkatsomus ja  uskonnon  -oppitunnit,

Uskovainen mies 

Vierailija
35/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi tottuu. Itse ei kuuluta kirkkoon, eikä uskota jumalaan jne. Mutta lapset käy uskonnontunneilla ihan yleissivistyksen vuoksi, ymmärtääkeen mitä uskonnot ovat. 

Juuri näin. Uskonnon opetustunnit eivät ole enää vuosiin olleet uskon tuputusta, vaan maailman eri uskontoihin ja niiden historiaan ja etiikkkan perehtymistä. Yleissivistystä ja kulttuurintuntemusta  lisäävää.  Et- opetus taas on yleispuhetta, joka ei kiinnity historiaan eikä lisää lapsen tietoja millään tasolla, ainoastaan eettisiä valintoja, mikä toki on hyvä, mutta tavallinen lapsi kyllä ymmärtää ns. oikean ja väärän eron luonnostaankin.

Vierailija
36/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi teit lapsen "älyttömän" ihmisen kanssa? 

Vierailija
37/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitkaa niiden viidenkymmenen muun uskonnon väliltä, iisi nakki eikö :D Suvivirsi tuskin on ainoa ongelma :D

Vierailija
38/38 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mielipide mielestäni painaa. Sitten on myös se asia, että jollette pääse vanhempina yhteisymmärrykseen, hommaa jatkuu ennallaan ts. lapsesi alkaa käydä siellä toisessa paikassa. Ei tuo mielestäni ole ongelma. Oman lapseni koulu kärsii tilanpuutteesta ja osa tunneista on toisessa oppilaitoksessa. Kyllähän liikunnantunneillekin pitää mennä välillä matkan päähän, ainakin täällä. Jos on vaikka urheilupuistossa iltapäivätunnit, niin sinne menevät pyörällä kun matkaa on toista kilometriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän