Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansanedustaja toi käyttöön lomakkeen, jolla vanhemmat voivat "kieltäytyä woke-opetuksesta lapsilleen"

Vierailija
15.08.2026 |

Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew hätkäytti ilmoittamalla luoneensa vanhemmille tulostettavan lomakkeen, jolla olisi hänen mukaansa "oikeus kieltäytyä woke-opetuksesta lapsilleen."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c619b901-519a-4971-a98f-a4e950fa1…

Kommentit (680)

Vierailija
641/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan kysymykseen suora vastaus:

Eläydy miten ajattelit lapsena.

..

Olisiko ollut kiva, jos tädit ja sedät olisivat pakottaneet sinut kuuntelemaan alapääjuttuja koulussa?

Tarhassa?

Minä olisin pelännyt tuollaisia tätejä ja setiä.

Olisin kokenut tuon seksuaalisena ja psyykkisenä ahdisteluna.

Miten noloa.

Kerro ihmessä, missä tällaista tapahtuu. 

Vierailija
642/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä päivää ei tulla näkemään, että vanhemmat voisivat päättää, mitä lapsille koulussa opetetaan.

Tenavathan yritetään aivopestä jo päiväkodista lähtien demareiksi. Luojan kiitos tuo ei onnistu läheskään jokaisen lapsen kohdalla.

Anna toki niitä esimerkkejä mitä täällä on pyydetty jo monta tuntia. 

Kersoille sanotaan päiväkodissa, että kaikille kuuluu sama ihmisarvo ja oikeudet  riippumatta  sukupuolesta tai ihonväristä ym tai siitä, paljonko isillä tai äitillä on rahaa.  Että ketään ei saa kiusata eikä saa perseillä ja nimitellä. Kauheaa demarihapatusta selvästi.

No onhan nuo ihan vasemmistolaisia arvoja ja siksi oikeistolaisen pitää niitä vaatustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa silloin tällöin aukoa lapsen oppikirjoja ja keskustella niistä löytyvistä sisällöistä. Kannattaa eritellä mikä sisällöstä on idealismia ja (länsimaista) politiikkaa ja mikä taas on realismia. Tasa-arvo on niin kovin tilannesidonnaista. Jos olet esim. 13v tyttö niin se sinulle viestittelevä aikuinen mies chatissa ei hyvin todennäköisesti näe sinua tasavertaisena jätkäkaverina kenen kanssa on kiva vaan keskustella ja hengailla. Myös kannattaa vähän miettiä jos joku on vakaasti sitä mieltä ettei voi olla onnellinen ellei hänen kehoaan muokata massiivisesti hormoneilla ja kirurgialla. Täällä Suomessa rsssismi on "etnnsten vähemmistöjen" välttelyä, voi mennä testaamaan millaista on olla valkoinen tyttö yksin jossain vähän lämpimämmässä maassa. Tai kokeilla käyttäytyä jossain toisessa maailmankolkassa samalla tavalla miten hoilottava hameväki täällä vuosisatoja ja katsoa seuraako jotain muutakin kuin mahdollisuus säännölliseen, ravitsevaan ilmaiseen ruokaan ja lepoon kaltereiden takana.

Kannattaa myös erityisesti miettiä, että ottaako vakavasti sellaisen henkilön mielipiteitä, joka puhuu muista ihmisistä ja heidän kokemuksistaan mitätöivästi, vähättelevästi ja halventavasti. 

Ja samat sinne. Entä jos täällä kirjoittaa henkilö, joka on joutunut, tai läheinen on joutunut uhriksi jollain mainituista aiheista? 

Vierailija
644/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Printtaan ja pyydän lapsiani viemään ne opeilleen. Jo riittää heille walehtelu!

Mitä heille on valehdeltu?

Vierailija
645/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Kyllä sitä maailmaan vielä heteroita valkoisia lapsia mahtuu, jotka haaveilee perheestä toisen valkoisen kanssa.

Juuri siksi outoa kaisalta kun hänellä on viisi tummaihoista lasta. Luulisi hänenkin olevan suvaitsevainen.

Luuletko että kaikki tummaihoiset tykkäävät seksuaalivähemmistöistä?

Itse olen aina vähä huvittuneena katsonut noita homo pride marsseja, koska siellä ei näy yhtään tummaihoisia, joten ne on yhtä valkoisia kuin white pride marssit. 

Minäkin oon kerran nähny yhden pridemarssin Vesilahdella ja huomasin saman, et ei ainakaan montaa tummaihoista ollut...ihme juttu...

Vierailija
646/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan kysymykseen suora vastaus:

Eläydy miten ajattelit lapsena.

..

Olisiko ollut kiva, jos tädit ja sedät olisivat pakottaneet sinut kuuntelemaan alapääjuttuja koulussa?

Tarhassa?

Minä olisin pelännyt tuollaisia tätejä ja setiä.

Olisin kokenut tuon seksuaalisena ja psyykkisenä ahdisteluna.

Miten noloa.

Kyllähän sullakin on täytynyt olla koulussa ihmisen biologiaa, ja jotain seksuaalivalistusta. 

Koitko siis ne seksuaalisena ahdisteluna? 

Ne olivat hyvin kiusallisia. Huomasimme, että myös opettajalle.

Se oli lyhyt tiivistys ihmisen lisääntymisestä.

Onneksi ei ollut enempää.

Totta kai me jo tiesimme sen koulukavereiden kautta miten ihmiset lisääntyvät. Isommat kaverit kertoivat. Ei kiinnostanut kuunnella opettajan länkytystä. Hyi olkoon.

.

Ihmettelen aikuisia ihmisiä jotka jaarittelevat lapsille sukupuolista ja seksistä ym. eikä heitä se häiritse. Eikä hävetä.

Perverssiä. Herää heti epäilys pedofiliasta kiinnostuneesta yksilöstä.

Vierailija
647/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni vie opelleen huomenna täytetyn lomakkeen. Woke-kielto on ehdoton! 

Avaisitteko vähän, mitä kaikkea tämä Kaisan lomake haluaa kouluista kieltää.  Osaavatko opettajat sitten varmasti toimia lomakkeen vaatimalla tavalla?  Kumpaa opettajan on virkavastuulla noudatettava: valtakunnallista opetussuunnitelmaa vai yksittäisen kansanedustajan laatimaa lomaketta?  Eivätkö Suomen lait sido kansanedustajia?

Lomake kieltää käytännössä kaiken transihmisistä puhumisen.

Erikoista. Transihmisiä kuitenkin on. Tunnen useita. Tavallisia ihmisiä. Miksi heistä ei saa puhua? Samalla logiikalla pitää kieltää persuista puhuminen. Min kun en tykkää niistä.

Vierailija
648/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Kyllä sitä maailmaan vielä heteroita valkoisia lapsia mahtuu, jotka haaveilee perheestä toisen valkoisen kanssa.

Juuri siksi outoa kaisalta kun hänellä on viisi tummaihoista lasta. Luulisi hänenkin olevan suvaitsevainen.

Itse olen aina vähä huvittuneena katsonut noita homo pride marsseja, koska siellä ei näy yhtään tummaihoisia, joten ne on yhtä valkoisia kuin white pride marssit. 

Niin, mitähän noissakin loppujen lopuksi juhlitaan, homoutta vai valkoisuutta? Tietysti ihmiset tietoisesti väittävät juhlivansa homoutta, mutta alitajunta ohjaa ihmisiä enemmän kuin tietoinen mieli. Nuo homo marssit on ainoa paikka pääkaupungilla missä saa olla rauhassa valkoisten kanssa, se on se pääasiallinen syy miksi ihmiset menee sinne.

"Pride juhlii seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen eli sateenkaariyhteisön (LGBTQ+) yhdenvertaisuutta, moninaisuutta ja ihmisoikeuksia. Se on samanaikaisesti iloinen juhla ja tärkeä mielenosoitus, joka muistuttaa jokaisen oikeudesta olla oma itsensä ilman pelkoa syrjinnästä."

Vierailija
649/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitähän noissakin loppujen lopuksi juhlitaan, homoutta vai valkoisuutta? Tietysti ihmiset tietoisesti väittävät juhlivansa homoutta, mutta alitajunta ohjaa ihmisiä enemmän kuin tietoinen mieli. Nuo homo marssit on ainoa paikka pääkaupungilla missä saa olla rauhassa valkoisten kanssa, se on se pääasiallinen syy miksi ihmiset menee sinne.

Valkoiset ovat Suomessa enemmistö ja LGBT:hen positiivisesti suhtautuvien parissa vielä suurempi enemmistö, joten ei ole yllättävää että kulkueet näyttävät valkoisilta. Mutta joka ikinen vuosi olen nähnyt siellä monenlaista ihmistä koska sinne ovat kaikki tervetulleita ihonväristä riippumatta.

Mutta syy miksi valkoiset suhtautuu positiivisemmin LGBT:hen johtuu vain siitä, että valkoiset valtiot ei salli sitä, että valkoiset ovat ylpeitä valkoisuudesta, joten siksi valkoiset näyttävät olevan ylpeitä vain niistä asioista joita valtiot sallii, kuten homous, ja siksi nuo homomarssit ovat niin valkoisia. Kaikista ihonväreistä saa olla ylpeä, paitsi valkoisesta.

Voi sinua valkoisuudesta syrjittyä uhriraukkaa.

Vierailija
650/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin oon kerran nähny yhden pridemarssin Vesilahdella ja huomasin saman, et ei ainakaan montaa tummaihoista ollut...ihme juttu...

Moni afrikkalainen on kokenut sosialismin jo omassa maassaan eikä se houkuta heitä enää pätkääkään. Länsimaiset ovat haavoittuvia sellaiselle mistä heillä ei ole karvasta kokemusta menneisyydessä. Maailmassa on kuitenkin paljon kansallisuuksia joilla on näitä kokemuksia , heitä moni kuunteleekin.  Että kaikki ei ole sitä mitä luvataan ja koreaa pintaa eri muodoissaan. Jos ne eivät ole sotilasparaateja niin ne voivat olla hollywoodin eliittiparaatejakin.

Vierailija
651/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset ovat Suomessa enemmistö ja LGBT:hen positiivisesti suhtautuvien parissa vielä suurempi enemmistö, joten ei ole yllättävää että kulkueet näyttävät valkoisilta. Mutta joka ikinen vuosi olen nähnyt siellä monenlaista ihmistä koska sinne ovat kaikki tervetulleita ihonväristä riippumatta.

Mutta syy miksi valkoiset suhtautuu positiivisemmin LGBT:hen johtuu vain siitä, että valkoiset valtiot ei salli sitä, että valkoiset ovat ylpeitä valkoisuudesta, joten siksi valkoiset näyttävät olevan ylpeitä vain niistä asioista joita valtiot sallii, kuten homous, ja siksi nuo homomarssit ovat niin valkoisia. Kaikista ihonväreistä saa olla ylpeä, paitsi valkoisesta.

Luulisi sitten että ne valkoisuudesta ylpeät ihmiset olisivat Pridestä innoissaan, mutta he ovatkin yleensä niitä homo- ja transvastaisimpia tapauksia, koska he näkevät Priden degeneroivana uhkana valkoiselle rodulle. Sen sijaan ne Pridessä marssijat pitävät "valkoisuudesta ylpeyttä" tapana oikeuttaa valkoinen ylemmyys -tyylinen ajattelun ja muun rasismin, ja siksi tuomitsevat sen.

Sitä paitsi Etelä-Amerikasta löytyy monia maita, joissa LGBT-oikeudet ovat jopa hyvät ja Meksikon LGBT-tilanne luokitellaan paremmaksi kuin Yhdysvaltojen (LGBTQ Equality Index), kun taas Venäjä sekä Valko-Venäjä ovat tulleet tunnetuksi LGBT-ihmisten syrjinnästä.

Ihmiset haluavat tulla hyväksytyksi, mutta valkoisia ei hyväksytä sellaisina kuin ne ovat, siksi monet valkoiset menee noihin homomarsseihin, koska sillä tavalla saa valtion ja yhteiskunnan hyväksyntää. Jos valkoinen olisi vain oma itse, ja olisi ylpeä valkoisuudesta ja omista ajatuksistaan, eikä valtion ajatuksista, silloin hän ei saisi hyväksyntää valtiolta eikä yhteiskunnalta. 

Voi luoja mitä paskaa. Taitaa olla itse hupitrolli asialla.

Vierailija
652/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen saanut olla rauhassa kaikkialla pääkaupungissa valkoihoisten seurassa. Erikoista, jos joku ei ole. Enntosin liiku rasistisista piireissä. Kukaan ei mene Prideen ihmisten värin takia, vaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen takia.

Vierailija
653/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua valkoisuudesta syrjittyä uhriraukkaa.

Jos työ annetaan ennemmin mm:lle kantiksen jäädessä nuolemaan näppejään sen sijaan että ulkoa ei tuoda porukkaa ainakaan ennen kuin oma väki on mahdollisimman hyvin työn syrjässä, niin miksi sinä tälläistä järjestelyä kutsuisit? Oikeudenmukaiseksi? Tasa-arvoiseksi? Kestäväksi kehitykseksi?

Vierailija
654/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun perehtyy Kaisan taustaan, alkaa ymmärtää häntä paremmin.  Käännynnäiset ovat yleensä kaikkein jyrkimpiä.

Niin. Pirihoratsu, joka löysi 'uskonnon' - eikä sillä hänet pelastaneella (lue:uudelleen ohjelmoinnilla) Irti Huumeista Ry:lläkään ole lutuisia jauhoja pussissaan. Tietäjät tietää.

Jos olisi vassari niin tämä olisi joko ylpeyden aihe tai patriarkaatin säälittävä uhri. Molempia voi vaihdella sen mukaan kumpi hyödyttää kulloinkin enemmän.

Kyllä, jos hän olisi vassari, voisi hänestä olla ylpeä. Hän ajaisi asioita, jotka ovat hyväksi kaikille ihmisille, kuten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja ihmisarvo. Nyt vassarit eivät ole hänestä ylpeitä, joska hänen ajamat asiat ovat typeriä.

Vierailija
655/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen saanut olla rauhassa kaikkialla pääkaupungissa valkoihoisten seurassa. Erikoista, jos joku ei ole. Enntosin liiku rasistisista piireissä. Kukaan ei mene Prideen ihmisten värin takia, vaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen takia.

Joiden osuus kummasti romahtaa muissa etnisyyksissä kuin valkonassut? On se aika erikoista jotenkin.

Vierailija
656/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persulapsilta täytyy pimittää osa todellisuudesta, että salaliittoihin uskominen sujuu sitten luontevammin myöhemmin XD

Monta sukupuolta tänään on oikea lukumäärä? 

Miten liittyy wokeen?

Melko olennaisesti, olisi lisäksi hyvä tietää päivän virallinen totuus ja uusin fakta sukupuolten määrästä. Jossain vaiheessa niitä oli 17:sta, mutta niitä on sittemmin todennäköisesti keksitty lisää 

-eri

Miten liittyy wokeen?

Vierailija
657/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallista. Jonkunhan täytyy suomalaisten lasten ja nuorten oikeuksiakin ajaa. Moni kansanedustajakin unohtaa. Että Suomi on suomalaisten maa. 

Ja Suomessa lapsen oikeuksiin kuuluu saada kattava, opetussuunnitelman mukainen opetus kaikista aiheista, vaikka ne olisivatkin vanhemmille harmillisia faktoja.

Faktoja? Onko 100 sukupuolta faktaa? 

Woken suurin ongelma on juuri se, että se ohittaa tieteen ja faktan. Siksi sitä ei tule opettaa lapsille. 

Näytätkö sen kohdan opetusmateriaalista, jossa puhutaan sadasta sukupuolesta? 

Miten näytän sinulle sen? Voit ihan itse katsoa koulujen opetusmateriaalit läpi ja löydät sen sieltä.

T. Ope 

T: "ope"

Jos vihjataankin sukupuolen kirjoon niin silloin puhutaan lukemattomista sukupuolista, joita olemme vain rajoittuneesti oppineet pitämään kahtena mutta joka käsitys on nyt vanhentuneena poistettava. Eikö koko muusuus perustu tälle: ei voida alistua joko tytöksi tai pojaksi?

Vierailija
658/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä. Kieltäisin lapsiltani nuo kaikki setatyöpajat ilman muuta. 

Tiedätkö paljon niitä on ja mikä niiden sisältö on?

Tuskin tietää, vaikka toisessa IL-artikkelissa aiheesta se kerrotaan:

"Seta kertoo verkkosivuillaan, ettei järjestö itse tee kouluvierailuita. Osa Setan jäsenjärjestöstä tekee kouluvierailuita peruskouluihin ja toisen asteen oppilaitoksiin, korkea-asteelle sekä nuorten leireille eri puolilla Suomea.

Vierailuita ei toteuteta oma-aloitteisesti, vaan kaikki vierailut toteutetaan aina koulutuksen järjestäjän kutsusta ja osana opetusta. Vierailujen sisällöt noudattavat voimassa olevia opetussuunnitelmia ja tunneilla on aina läsnä opetushenkilökuntaa, järjestö kertoo.

Sen mukaan sateenkaarivierailu on oppitunti seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta. Sateenkaarivierailu ei ole seksuaalikasvatusta, eikä se pidä sisällään tietoa seksin harrastamisesta tai turvaseksistä.

Järjestön mukaan sateenkaarivierailuita on toteutettu kourallinen."

Kuitenkin koulujen tiloista ja nuorisotalojen seiniltä on jo vuosia löytynyt sateenkaarevaa propagandaa kuten älä oleta. Kiusaamisjauhantakin perustuu hyvin pitkälle joko etnisyyden tai seksuaalisen/sukupuolen toisenlaisuudesta juontuvaan ahdasmielisyyteen, joka on yllättäen ihan sietämätön vitsaus kaikkialla, missä jokaista "muotista poikkeavaa" rääkätään ja syrjitään niin jumalattomasti. Hohhoijjaa. Ihanko oikeasti?

Miksi on paha asia muistuttaa, ettei kannata olettaa?

Vierailija
659/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma siinä on jos ei lapsi osallistu wokeen? Onko se muilta oppilailta jotenkin pois? Peruskoulun tehtävä on opettaa tiedettä ja faktaa. Ideologiat eivät peruskouluun kuulu.

Se ei ole ideologiaa, vaan faktaa. Sinä taas haluat kieltää faktojen opettamisen.

Miksi sitten samaan aikaan PISA-tulokset ovat romahtaneet erityisesti Marinin hallituksen aikaan? Vassarit eivät koskaan vasta tuohon mitään. Woke pilasi koko koulujärjestelmän kun lapsille opetetaan muuta kuin tiedettä ja lukutaitoa.

Kouluissa on opetettu paljon muutakin kuin tieteitä ja kieliä jo vuosikymmeniä. Kotitalous on ollut tytöillä aineena jo 1800-luvulla. Oikeita ongelmia ovat erikoisluokkien katoaminen, kurinpidon puute ja oppilaiden matala motivaatio, muiden muuassa. On naurettavaa yrittää ujuttaa suomalaisen koulujärjestelmän ongelmia tiettyjen oppiaineiden syyksi.

Persut onneksi haluavat lisätä kurinpitoa. Vasemmistolle jokaisen pitää olla tasa-arvoinen.

Persuko vastustaa ihmisten tasa-arvoa?

Älkää naurattako tuolla tasa-arvon härskillä irvikuvallanne, hevosetkin sille nauraa.

Siksi sitä pitää ajaa, kun se ei toteudu. Mutta sitä kohti pitää pyrkiä. Olis kiinnostavaa kuulla persujen perusteet tasa-arvon vasrustukselle.

Vierailija
660/680 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se woke-opetus on? Että maa on pallo ja kiertää aurinkoa? Ro kotteet toimivat?

Biologia on väärässä. Sitä se woke on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän