Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin tänä kesänä olevani Tätinainen kun pojittelin tuntematonta

Vierailija
14.08.2026 |

Sanan huonossa merkityksessä (vrt. Setämies).

Inhoan tytöttelyä itse, mutta sain itseni kiinni pojittelusta kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä. Ekan kerran totesin festareilla vieressäni käsiään pesseelle nuorelle miehelle että hyvä poika kun peset kädet huolella. Kyseinen herrasmies nosti heti katseensa ja kysyi että mitä sanoit? Sanoitko hyvä poika? Menin hetkeksi ihan änkäksi ja totesin että kyllä, niin sanoin, en tiedä miksi ja anteeksi. Mies siihen että ei se mitään, mutta eihän se asiallista ole kun aikuisia tässä ollaan. Pahoittelin vielä ja siirryin hiljaa takavasemmalle.

Toisella kertaa sanoin jotenkin kuules poika, ojennatko löylykauhan ystävättäreni huomattavasti häntä nuoremmalle (mutta tietysti täysi-ikäiselle) poikaystävälle. Hän totesi ykskantaan että en ojenna niin kauan kuin pojittelet. Taas pääsin häpeämään ja pyytämään anteeksi.

Onko minusta tullut vanha, vai ovatko miehet vihdoin heränneet porukalla siihen että pojittelu on ihan yhtä junttia ja typerää kuin tytöttelykin? Ja koska minusta tuli Tätinainen?

Yritän oppia läksyni tulevan syksyn aikana.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon melkein 40 ja kaverini (mies) on 8 vuotta nuorempi. Sanon vieläkin häntä pojaksi, ei ole loukkaantunut kun ihan kaikella rakkaudella.

Yks mua 16 vuotta nuorempi veti täydet kilarit samasta.

Se on kai vähän kuka sanoo ja millä tavalla. Itseä on vain kerran kärähtänyt tytöttely korvaan ja sekin oli vanhempi nainen "mees nyt pikkutyttö pois siitä", olin kai 30.

Vierailija
22/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tätinainen eikä mua haittaa, jos mua tytötellään. Vähän aikaa sitten töissä oli kesätyöntekijöitä (nuoria) ja minä, ja työkaveri viittasi meihin sanalla "tytöt". Totesin kuulijoille, että huom. minäkin kuulun tyttöjen ryhmään, vaikka ei äkkiseltään uskois. En nyt toisaalta muista, että olisin pojitellut muita kuin poikia joissain tilanteissa, ts. minua nuorempia tuntemattomampia miehiä en ole kutsunut pojiksi edes vitsillä.

No tytöttely on kyllä aika tilannekohtaista. Jos mies sanoo tytöksi, pidän häntä i d i oottina. Jos toinen nainen viittaa itseensä ja minuun tyttöinä, se on ihan hauskaa.

Ap

Miten reagoit uutisointiin mopopojasta (jonnesta) ja poliisista (vanhempi konstaapeli? Eikö olisi parempi kirjoittaa tasapuolisuuden merkeissä poliisitäti?

No 15-kesäinen ihminen on kyllä vielä poika tai tyttö.

Ap

Miksi juuri nuorta henkilöä pitää profiloida sukupuolella ja iällä, kun poliisi on vain poliisi? Mopoilija ja poliisi tai mopopoika ja poliisitäti, oikein olisi mopoilija ja raivohullunainen.

Okei. En osaa ottaa tähän kantaa. Tätihän tarkoittaa siis oman vanhemman siskoa, ei tietyn ikäistä naista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tais olla siinä 35 vuoden paikkeilla se kun alkoi pikkuhiljaa olla emollinen olo nuorempien seurassa ja herkästi kutsuu tytöiksi ja pojiksi (joo tiedän, ei hirveän varttunut ikä itselläkään.)

Ennen sitä kaikki vanhemmat oli tätejä.

Vierailija
24/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tais olla siinä 35 vuoden paikkeilla se kun alkoi pikkuhiljaa olla emollinen olo nuorempien seurassa ja herkästi kutsuu tytöiksi ja pojiksi (joo tiedän, ei hirveän varttunut ikä itselläkään.)

Ennen sitä kaikki vanhemmat oli tätejä.

Jep, olen 34 ja nyt se näemmä alkoi. Täytyy kyllä opetella tuosta pois heti. Ihan hyvä että se taottiin nyt kallooni kahteen kertaan.

Ap

Vierailija
25/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on herkkähipiäisiä poikia jos tuollaisesta pahoittaa mielensä. Minä olen 42-vuotias, olen töissä raksalla ja edelleen kuulen pojittelua minua vanhemmilta työntekijöiltä toisinaan. Ehkä se raksa sitten vaan on eri maailmansa tuon suhteen.

Vierailija
26/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on herkkähipiäisiä poikia jos tuollaisesta pahoittaa mielensä. Minä olen 42-vuotias, olen töissä raksalla ja edelleen kuulen pojittelua minua vanhemmilta työntekijöiltä toisinaan. Ehkä se raksa sitten vaan on eri maailmansa tuon suhteen.

Tai omanarvontuntoisia. Tiedä näistä. Minusta on vain hyvä että kaltaisilleni törpöille laitetaan luu kurkkuun. Samat säännöt kaikille.

Raksa varmaan on eri maailma monessakin suhteessa. Kiinnostavaa kyllä kuulla että siellä kuulee pojittelua.

Ap

Vierailija
27/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä oot ollut ystävättären poikaystävän kanssa saunassa? 🤔

🥵🥵

Vierailija
28/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että kukaan olisi vuosikymmeniin (koskaan?) pojitellut. En varmaan loukkaantuisi, jos ei jotain selvää vit...lua olisi kyseessä.

Vierailija
29/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sinusta tuntuisi, jos nuoret tytöttelisivät sinua tai kutsuisivat sinua vanhaksi naiseksi?

Aikuisten tytöttely ja pojittelu ei ole vain junttia, vaan se on myös ikäsyrjintää ja itsensä näkemistä toista ikäryhmää arvokkaampana. Kyllä se tytöttely ja pojittelu on ollut epäasiallista käytöstä aina ja ainakin minulle tämä oli selvää jo ainakin 10 vuotta vuotta sitten, enkä tytöttele tai pojittele tai muutenkaan vähättele nuorempiani ja heidän ymmärrystään tai elämänkokemustaan, vaikka monet ikäiseni näin tekevät ja myös minua nuoremmat minua kohtaan, koska olettavat minua huomattavasti nuoremmaksi.

Vierailija
30/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, että kukaan olisi vuosikymmeniin (koskaan?) pojitellut. En varmaan loukkaantuisi, jos ei jotain selvää vit...lua olisi kyseessä.

Minä en kyllä v i t tuillut yhtään. Tai siis se ei ollut tarkoitukseni, mutta siltä se ilmeisesti kuulosti.

Ap

Vierailija
31/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa päättää, onko enemmän tätiä pojitella vai kehua tuntemattoman käsienpesua.

Saunakeississä ihmettelen, minne tämän "pojan" nimi unohtui. 

Vierailija
32/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kiusanteolta. Halusit korostaa sitä, että mielestäsi mies on liian nuori ystävällesi. Olet ikävä ihminen.

Vierailija
33/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä sinusta tuntuisi, jos nuoret tytöttelisivät sinua tai kutsuisivat sinua vanhaksi naiseksi?

Aikuisten tytöttely ja pojittelu ei ole vain junttia, vaan se on myös ikäsyrjintää ja itsensä näkemistä toista ikäryhmää arvokkaampana. Kyllä se tytöttely ja pojittelu on ollut epäasiallista käytöstä aina ja ainakin minulle tämä oli selvää jo ainakin 10 vuotta vuotta sitten, enkä tytöttele tai pojittele tai muutenkaan vähättele nuorempiani ja heidän ymmärrystään tai elämänkokemustaan, vaikka monet ikäiseni näin tekevät ja myös minua nuoremmat minua kohtaan, koska olettavat minua huomattavasti nuoremmaksi.

Tiedän. Kuten aloituksessa sanoin, inhoan tytöttelyä. Siksi ihmettelenkin koska minusta kuoriutui pojittelija.

Ap

Vierailija
34/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He tekevät sitä vähätelläkseen nuorempiaan. Se on epäasiallista käytöstä, vaikka olisi tottunut siihen eikä tunnistaisi sanavalintojen epäasiallisuutta.

Vierailija
35/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa päättää, onko enemmän tätiä pojitella vai kehua tuntemattoman käsienpesua.

Saunakeississä ihmettelen, minne tämän "pojan" nimi unohtui. 

Sitä minäkin ihmettelen. Tai olisin voinut sanoa ihan vain että ojentaisitko kauhan, ei meitä siellä saunassa mitään valtavaa laumaa ollut.

Käsienpesuun kiinnitin huomiota koska valtaosa ihmisistä ei pessyt käsiään ollenkaan, tai kasteli vain nopeasti sormenpäät vedessä. Olen suuri käsihygienian ystävä, ja pikku siideripäissäni sitten heitin small talkia.

Ap

Vierailija
36/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pojittelen mun työkavereita raksalla. En edes tiedä tarkalleen minkä ikäisiä ne on, mutta veikkaan ikähaarukaksi noin 3-60. Noi kolmevuotiaat on siis todellisuudessa jotain ykkösellä alkavia, ehkä just 20-vuotiaita. Mutta pojittelen ihan samalla lailla niitä keski-ikäisiäkin ukkoja. 

t: täti38

Vierailija
37/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kiusanteolta. Halusit korostaa sitä, että mielestäsi mies on liian nuori ystävällesi. Olet ikävä ihminen.

En halunnut, eikä hän mielestäni ole mitenkään liian nuori. Mutta siltä se selvästi hänen korviinsa kuulosti, ymmärrettävästi.

Ap

Vierailija
38/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pojittelen mun työkavereita raksalla. En edes tiedä tarkalleen minkä ikäisiä ne on, mutta veikkaan ikähaarukaksi noin 3-60. Noi kolmevuotiaat on siis todellisuudessa jotain ykkösellä alkavia, ehkä just 20-vuotiaita. Mutta pojittelen ihan samalla lailla niitä keski-ikäisiäkin ukkoja. 

t: täti38

Ja yksikään ei ole muuten tytötellyt. Eläköön kaksoisstandardit!

Vierailija
39/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tätinainen eikä mua haittaa, jos mua tytötellään. Vähän aikaa sitten töissä oli kesätyöntekijöitä (nuoria) ja minä, ja työkaveri viittasi meihin sanalla "tytöt". Totesin kuulijoille, että huom. minäkin kuulun tyttöjen ryhmään, vaikka ei äkkiseltään uskois. En nyt toisaalta muista, että olisin pojitellut muita kuin poikia joissain tilanteissa, ts. minua nuorempia tuntemattomampia miehiä en ole kutsunut pojiksi edes vitsillä.

No tytöttely on kyllä aika tilannekohtaista. Jos mies sanoo tytöksi, pidän häntä i d i oottina. Jos toinen nainen viittaa itseensä ja minuun tyttöinä, se on ihan hauskaa.

Ap

Riippuu kai siitä, millaista sävyä käyttää. Pääsääntöisesti olen mielelläni tyttö vaikka loppuikäni.

Mutta loogisesti ajatellen poikina voisi ajatella niitä miehiä, jotka ovat sen verran nuorempia, että voisivat ikänsä puolesta olla lapsiani.

Vierailija
40/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Onpa hassua. :D