Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin tänä kesänä olevani Tätinainen kun pojittelin tuntematonta

Vierailija
14.08.2026 |

Sanan huonossa merkityksessä (vrt. Setämies).

Inhoan tytöttelyä itse, mutta sain itseni kiinni pojittelusta kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä. Ekan kerran totesin festareilla vieressäni käsiään pesseelle nuorelle miehelle että hyvä poika kun peset kädet huolella. Kyseinen herrasmies nosti heti katseensa ja kysyi että mitä sanoit? Sanoitko hyvä poika? Menin hetkeksi ihan änkäksi ja totesin että kyllä, niin sanoin, en tiedä miksi ja anteeksi. Mies siihen että ei se mitään, mutta eihän se asiallista ole kun aikuisia tässä ollaan. Pahoittelin vielä ja siirryin hiljaa takavasemmalle.

Toisella kertaa sanoin jotenkin kuules poika, ojennatko löylykauhan ystävättäreni huomattavasti häntä nuoremmalle (mutta tietysti täysi-ikäiselle) poikaystävälle. Hän totesi ykskantaan että en ojenna niin kauan kuin pojittelet. Taas pääsin häpeämään ja pyytämään anteeksi.

Onko minusta tullut vanha, vai ovatko miehet vihdoin heränneet porukalla siihen että pojittelu on ihan yhtä junttia ja typerää kuin tytöttelykin? Ja koska minusta tuli Tätinainen?

Yritän oppia läksyni tulevan syksyn aikana.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita tätejä linjoilla?

Ap

Vierailija
2/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmeisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtäkään noin tyhmää tätiä linjoilla. Olet aivan yksin ja se on täysin ansaittua. 

Vierailija
4/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan asian! 

Täällä Englannissa tätiyden raja menee juurikin tuossa puhuttelussa, tosin sukupuolesta riippumatta. 

54v iässä huomaan sanovani "Thank you, dear" kaikille alle nelikymppisen näköisille, ja bussista lähtiessä sanon "thank you driver". 

Kymmenen vuotta sitten se oli vain vertais- "thanks". 😁 

Toisaalta nuoriso (siis melkein kaikki) päästävät minut jonon ohi bussiin ja tarjoavat istumapaikan tarvittaessa. Ja taas pääsee se "Thank you, dear" suusta 🤭

En siis ole erityisemmin vanhan näköinen, mutta täällä ikäluokka-arvostus on taottu selkäytimeen niin että kaikki luonnollisesti huomaamattaan punnitsevat nokkimisjärjestystä ja senmukaista käytöstä. 

Vierailija
5/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tapana sanoa nainen..vaikka jos olisi kyseessä nuorempi.. ja mun tyylillä ou heck woman..jos on jostain enemmän negatiivisesta asiasta moitittavaa.

Vierailija
6/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätinainen eikä mua haittaa, jos mua tytötellään. Vähän aikaa sitten töissä oli kesätyöntekijöitä (nuoria) ja minä, ja työkaveri viittasi meihin sanalla "tytöt". Totesin kuulijoille, että huom. minäkin kuulun tyttöjen ryhmään, vaikka ei äkkiseltään uskois. En nyt toisaalta muista, että olisin pojitellut muita kuin poikia joissain tilanteissa, ts. minua nuorempia tuntemattomampia miehiä en ole kutsunut pojiksi edes vitsillä.

Vierailija
7/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan asian! 

Täällä Englannissa tätiyden raja menee juurikin tuossa puhuttelussa, tosin sukupuolesta riippumatta. 

54v iässä huomaan sanovani "Thank you, dear" kaikille alle nelikymppisen näköisille, ja bussista lähtiessä sanon "thank you driver". 

Kymmenen vuotta sitten se oli vain vertais- "thanks". 😁 

Toisaalta nuoriso (siis melkein kaikki) päästävät minut jonon ohi bussiin ja tarjoavat istumapaikan tarvittaessa. Ja taas pääsee se "Thank you, dear" suusta 🤭

En siis ole erityisemmin vanhan näköinen, mutta täällä ikäluokka-arvostus on taottu selkäytimeen niin että kaikki luonnollisesti huomaamattaan punnitsevat nokkimisjärjestystä ja senmukaista käytöstä. 

Ehkä täytyy itsekin opetella tuo dear-sana. :D Ojennapas löylykauha, kultaseni.

Tai ehkä ei sittenkään. 

Ap

Vierailija
8/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätinainen eikä mua haittaa, jos mua tytötellään. Vähän aikaa sitten töissä oli kesätyöntekijöitä (nuoria) ja minä, ja työkaveri viittasi meihin sanalla "tytöt". Totesin kuulijoille, että huom. minäkin kuulun tyttöjen ryhmään, vaikka ei äkkiseltään uskois. En nyt toisaalta muista, että olisin pojitellut muita kuin poikia joissain tilanteissa, ts. minua nuorempia tuntemattomampia miehiä en ole kutsunut pojiksi edes vitsillä.

No tytöttely on kyllä aika tilannekohtaista. Jos mies sanoo tytöksi, pidän häntä i d i oottina. Jos toinen nainen viittaa itseensä ja minuun tyttöinä, se on ihan hauskaa.

Ap

Vierailija
9/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kun ajattelen, miksi jotkut pahastuvat tytöttelystä, tulee mieleen, että ehkäpä siksi, että "tyttö" koetaan vähättelevänä. Minusta tyttö ei ole vähättelevä eikä tyttöydessä ole mitään vikaa. Työkavereitani (olemme kaikki naisia ja meitä on yht. 4) kutsun esim. nimityksillä emännät, rouvat, tytöt ja akat.

Vierailija
10/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pidä, tytöt on mahtavia.

Vierailija
11/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä oot ollut ystävättären poikaystävän kanssa saunassa? 🤔

Vierailija
12/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kun ajattelen, miksi jotkut pahastuvat tytöttelystä, tulee mieleen, että ehkäpä siksi, että "tyttö" koetaan vähättelevänä. Minusta tyttö ei ole vähättelevä eikä tyttöydessä ole mitään vikaa. Työkavereitani (olemme kaikki naisia ja meitä on yht. 4) kutsun esim. nimityksillä emännät, rouvat, tytöt ja akat.

Ei tyttöydessä ole mitään vikaa, mutta tytöllä viitataan kuitenkin lapseen.

Ap

Vierailija
13/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin me ihmiset eletään eri tavoilla. Toiset sekasaunoo, toiset ei.

Vierailija
14/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkireissulla oltiin koko porukka saunassa.

Ap

Vierailija
15/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tytöttely on kyllä aika tilannekohtaista. Jos mies sanoo tytöksi, pidän häntä i d i oottina. Jos toinen nainen viittaa itseensä ja minuun tyttöinä, se on ihan hauskaa.

Ap

Miten reagoit uutisointiin mopopojasta (jonnesta) ja poliisista (vanhempi konstaapeli? Eikö olisi parempi kirjoittaa tasapuolisuuden merkeissä poliisitäti?

Vierailija
16/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tyttöydessä ole mitään vikaa, mutta tytöllä viitataan kuitenkin lapseen.

Ap"

Ethän säkään viitannut pojalla noissa tilanteissa lapseen. Eli tyttökään ei aina viittaa lapseen.

Vierailija
17/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko mistäpäin?

Mä olen savolainen ja täällä ainakin mun ympyröissä sanotaan ihan reilusti tytöt ja pojat, ukot ja akat, vähän iästä riippumatta.

Musta se on ihan herttaista kun puhutaan parikymppisestä ja kuusikymppisestä samana tyttöjen porukkana.

Miehet ei taida tykätä jonkun iän jälkeen kun pojitellaan.

Vierailija
18/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten reagoit uutisointiin mopopojasta (jonnesta) ja poliisista (vanhempi konstaapeli? Eikö olisi parempi kirjoittaa tasapuolisuuden merkeissä poliisitäti?

No 15-kesäinen ihminen on kyllä vielä poika tai tyttö.

Ap

Vierailija
19/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tyttöydessä ole mitään vikaa, mutta tytöllä viitataan kuitenkin lapseen.

Ap"

Ethän säkään viitannut pojalla noissa tilanteissa lapseen. Eli tyttökään ei aina viittaa lapseen.

En viitannutkaan, ja siksi se noloa olikin.

Ap

Vierailija
20/47 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko mistäpäin?

Mä olen savolainen ja täällä ainakin mun ympyröissä sanotaan ihan reilusti tytöt ja pojat, ukot ja akat, vähän iästä riippumatta.

Musta se on ihan herttaista kun puhutaan parikymppisestä ja kuusikymppisestä samana tyttöjen porukkana.

Miehet ei taida tykätä jonkun iän jälkeen kun pojitellaan.

Kyllä on nykyään vaikeaa vastata näihin viesteihin, kun koko ajan menee johonkin filtteriin...

Asun Etelä-Pohjanmaalla. En mä oikeastaan usko, että moni mieskään pahastuu, jos pojaksi sanoo. Kai se aina vähän riippuu, miten sanoo. En mäkään lähde kutsumaan tuntemattomia akoiksi tai ukoiksi, vaikka tuttuja kutsunkin. Parhaita miespuolisia kavereitani nimitän ihan säännöllisesti setämiehiksi.