Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehokas keino verensokerin hallintaan

Vierailija
14.08.2026 |

Aina ruokailun jälkeen n. 20 minuuttia kävelyä, (kunto)pyöräilyä, kevyiden painojen nostelua, tanssia, imurointia, käytännössä ihan mitä vaan liikettä joka aktivoi lihaksia.

Toimistotyössä se voi olla vaikka kävelymatto.

Tämäkin asia piti itse keksiä ja löytää, en ole ikinä kuullut lääkärien suosittelevan tätä enkä ymmärrä miksi.

Elimistö ottaa ravinnon sokereita suoraan lihasten polttoaineeksi jolloin verensokeri ei nouse läheskään niin korkealle kuin jos jäisi istumaan tai makaamaan ruuan päälle. 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VHH intoilijoille tiedoksi, että esim pitkäkestoisen stressin jäljiltä uupunut keho ei yleensä siedä ketoosia hyvin, koska se nostaa elimistön stressihormonitasoja jotka on jo ennestään korkealla. Eli vhh ei ole kaikille ja kaikkiin tilanteisiin soveltuva ruokavalio.

Kaikissa vhh:n muodoissa ei tavoitella ketoosia. Itse olen ollut 25 vuotta vhh:lla, ketoosissa vain aamuisin, kuten useat ns. tavisruokaa syövätkin ovat.

Jopa vastasyntyneet lapsetkin ovat ketoosissa, kyllä ei ole luonto käypähoitosuosituksia lukenut, juottaa nyt vauvalle rasvaista äidinmaitoa kun rasvatontakin olisi kaupasta saatavana ja makua ja täyteläisyyttä saataisiin maissitärkkelyksillä ja emulkointiaineilla joilla saadaan rypsiöljy sekoittumaan veteen, ei muut kuin ääntä kohti vauvasta vaariin. Ei lopu työt terveyssektorilta.

Vierailija
62/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös syödä niin, että ravinto ei nosta hurjasti verensokeria.

Voi, mutta nää vhh ruokavaliot ei sovi kaikille. 

Kyllä siellä veresokerijarruina toimii ihan proteiini ja rasva!

Ei hiilihydraatti tai sen poisjäänti.

Ja täysjyvä nostaa hitaammin muutenkin sokereita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiseen voin todeta, että ei ainakaan mun sokerimittarin mukaan. Kaurapuuroa pidetään superterveellisenä, mulle se on sama kuin sokeria söisi.

Vierailija
64/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiseen voin todeta, että ei ainakaan mun sokerimittarin mukaan. Kaurapuuroa pidetään superterveellisenä, mulle se on sama kuin sokeria söisi.

Testaa ihan omaksi huviksesi, syö pari kananmunaa voi nokareen kanssa ennen puuron syöntiä, kuinka verensokeriarvo käyttäytyy. Minulla ainakin puuronsyönti toimii kun syön samalla rasvaa ja kananmunia niin lounaan voi ohittaa ja syön vasta iltapäivällä seuraavan kerran, kaksi kertaa päivässä ilman välipaloja.

Vierailija
65/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VHH intoilijoille tiedoksi, että esim pitkäkestoisen stressin jäljiltä uupunut keho ei yleensä siedä ketoosia hyvin, koska se nostaa elimistön stressihormonitasoja jotka on jo ennestään korkealla. Eli vhh ei ole kaikille ja kaikkiin tilanteisiin soveltuva ruokavalio.

vhh vai keto vai mitä? Sulla menee asiat sekaisin.

Keto on yksi vhh:n alalaji. Ei mennyt sekaisin.

Mitä asiaa sinä nyt haluat tarkentaa, keto on yksi alalaji jutulla? Ketoosiin pääsee kun syö hiilareita alle 50 grammaa vrk, mieliummin alle 20 grammaa. VHH toimii vielä 100 grammassakin päiväkulutuksena. Normi suositus on että hiilihydraatteja syödään 200grammaa ja siitä ylöspäin vrk, vaikka ihminen käy kävellen postilaatikolla kerran päivässä ja istuu keinutuolissa lopun päivää. Painoin raksalla urakkaa kuukausikaupalla 100gramman päivä hiilareilla, hyvin jaksoin eikä läski viihtynyt vyötäröllä.

Vierailija
66/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testaa ihan omaksi huviksesi, syö pari kananmunaa voi nokareen kanssa ennen puuron syöntiä, kuinka verensokeriarvo käyttäytyy. Minulla ainakin puuronsyönti toimii kun syön samalla rasvaa ja kananmunia niin lounaan voi ohittaa ja syön vasta iltapäivällä seuraavan kerran, kaksi kertaa päivässä ilman välipaloja.

En ymmärrä miks mun pitäisi syödä sitä puuroa, kun syön munia ja jugurttia aamupalaksi. Siinä on ihan riittävästi energiaa, olo on kylläinen lounaaseen asti ja verensokeri pysyy tasaisena. Syön kolme kertaa päivässä, muuten menee yöunet pipariksi, kun kortisolitasot nousee pitkän syömättömyyden vuoksi.

Vierailija
67/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä puuroa tarvitaan enää kun on syönyt munia ja rasvaa?

Vierailija
68/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VHH;ssa ei olla ketoosissa siinä vaan vältellään viljoja sokereita tuoremehuja ylimakeita hedelmiä ultraprosessoituja valmisruokia, mikä näistä kieltäytymisen tekee ihmiselle vaarallista? Vierotusoireita voi tulla kun loppuu suklaapatukoiden ja limonaadien nauttiminen, eli krapula niinkuin alkoholistellekkin.

Hei alapeukuttaja, olen kiinnostunut kuulemaan sinun syysi alapeukuttamiseen, perustele kun anonyymisesti täällä ollaan.

Tää on parasta, kun kysyy syytä alapeukuttamiseen niin Suomalainen vastaa alapeukuttamalla lisää, hei Tevo ja Halme, tutkikaa tämäkin ilmiö kyllä tästä ironiaa löytää. Asiasta en ossoo sannoo mutta alapeukutan kun jiärki ei muuhu riitä.

Vierailija
69/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kaurapuuron syönnin jälkeen on sokerit 2 h päästä yli 10. On esidiabetes. Tuon totesin raskaana ollessani jo ja siihen jäi mun kaurapuuron syönnit, puhkesi siis ihan tyhjästä raskausajan diabetes, vaikka olin nuori ja normaalipainoinen.

Vierailija
70/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa kananmunassa on hädintuskin 120 kaloria. ainakin mies tarvitsee oikeita aterioita

Vierailija
71/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus mittailin libre-sensorilla ja mulla nousi sokerit ihan yhtälailla pelkästä puurosta kuin muniin ja rasvaan yhdistettynä. Eikä auttanut ruoan jälkeinen kävely laskemaan sokereita. Itsekin syön mieluummin nykyisin vain ne munat ja rasvan ja jätän puurot muille, en oikein tajua mihin sitä tarvitaan. Libre kokeilua suosittelen niille, joita esim. insuliiniresistenssin mahdollisuus mietityttää. Saattaa avata silmiä syömiselle. 

Vierailija
72/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miks mun pitäisi syödä sitä puuroa, kun syön munia ja jugurttia aamupalaksi. Siinä on ihan riittävästi energiaa, olo on kylläinen lounaaseen asti ja verensokeri pysyy tasaisena. Syön kolme kertaa päivässä, muuten menee yöunet pipariksi, kun kortisolitasot nousee pitkän syömättömyyden vuoksi.

juu, en syö sitä puuroa itsekkään kuin korkeintaan pari kertaa kuukaudessa mutta halusin vaan saada näitä joka aamupuuroa syövät tarkastelemaan syömisiään. Omaan puuroannokseeni kuuluu Kaurahiutaleita, kauraleseitä, chiansiemeniä, täysmaitoa ja voisilmä plus kaksi keitettyä kananmunaa, 100kiloinen mies pärjää arkiliikunnassa tällä aterialla iltapäivään, jolloin syön vihanneksia ja lihaa tai kalaa tai proileria, ei se tämän vaikeampaa ole.

Vierailija
73/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parissa kananmunassa on hädintuskin 120 kaloria. ainakin mies tarvitsee oikeita aterioita

Riippuu miten paljon voita on siinä paistinpannulla. Mun aamupala on noin 600 kcal kun lasketaan kakki yhteen, munat, paistinrasva, kasvikset ja marjat, kreikkalainen jugurtti, pähkinät ja siemenet. Kyllä sillä pärjää.

Vierailija
74/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustoa, jotain vihannesta ja kunnon kermakahvit munien lisäksi. Lounaan saat miettiä itse.

Vierailija
75/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun ruokailun jälkeen vedetään vähintään puolen tunnin päikkärit.

Muuten ruoka luulee että se on koiran mahassa, näin iskä mulle aina sanoi.

Ihana 😊 

Vierailija
76/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tulee nälkä, kun noita ateriakuvauksia lukee.

Vierailija
77/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kaurapuuron syönnin jälkeen on sokerit 2 h päästä yli 10. On esidiabetes. Tuon totesin raskaana ollessani jo ja siihen jäi mun kaurapuuron syönnit, puhkesi siis ihan tyhjästä raskausajan diabetes, vaikka olin nuori ja normaalipainoinen.

Mulla ihan sama juttu, kuopuksen raskaudessa oli rd, poika oli 4,5 kiloinen, ja normaalipainoinen olin ennen raskautta. Siitä lähtien olen karpannut.  Myöhemmin äiti kertoi, että hänellä on ollut rd kaikissa raskauksissa, eli sukurasitetta on.

Vierailija
78/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokerin säätely on aika tarkkaa ja tapahtuu insuliinilla alaspäin ja glukagoneilla ylöspäin. Mikäli verensokeri heittelee, säätelyjärjestelmässä on jotain vikaa. Ruokailun jälkeen verensokerin eli glukoosin pitääkin nousta, mutta pikkuhiljaa insuliinin vaikutuksesta laskea. Mikäli ei laske, jotain on rikki. Vastaavasti laktoosi-intolerantikko jos juo maitoa, hänen verensokerinsa ei nouse, koska elimistö ei eritä laktaasi-entsyymiä pilkkomaan laktoosia galaktoosiksi ja glukoosiksi, eli verensokeriksi. Glukoosia tuotetaan myös proteiineista ja rasvasta glukoneogeneesillä, eli ei ole pakko mussuttaa hiilareita koko ajan.

Niinpä. Keho ei pysty käyttämään energiaksi mitään muuta kuin glukoosia, siksi kaikki sokeristuu. Läski ja vihanneksetkin. Se nopeus ratkaisee.

Rasva ilmeisesti muuntuu huonosti glugoosiksi mutta proteiini kylläkin mutta kuluttaa energiia paljon enemmän verrattuna jos sen hiilareista elimistö ottaisi.

Vierailija
79/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tulee nälkä, kun noita ateriakuvauksia lukee.

Sinulla voi tulla nälkä nyt, mutta syöppä huomen aamulla aamupala ilman leipää, kananmunia juustoa ja joitain vihanneksia, ehkä pala kinkkua tai savukalaa, huomaatkin että nälkä ei vaivaa ennen iltapäivää. Jos lähdet hölkkälenkille niin syö omena ennen lähtöä niin ei tule heikotusta.

Vierailija
80/87 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokerin säätely on aika tarkkaa ja tapahtuu insuliinilla alaspäin ja glukagoneilla ylöspäin. Mikäli verensokeri heittelee, säätelyjärjestelmässä on jotain vikaa. Ruokailun jälkeen verensokerin eli glukoosin pitääkin nousta, mutta pikkuhiljaa insuliinin vaikutuksesta laskea. Mikäli ei laske, jotain on rikki. Vastaavasti laktoosi-intolerantikko jos juo maitoa, hänen verensokerinsa ei nouse, koska elimistö ei eritä laktaasi-entsyymiä pilkkomaan laktoosia galaktoosiksi ja glukoosiksi, eli verensokeriksi. Glukoosia tuotetaan myös proteiineista ja rasvasta glukoneogeneesillä, eli ei ole pakko mussuttaa hiilareita koko ajan.

Niinpä. Keho ei pysty käyttämään energiaksi mitään muuta kuin glukoosia, siksi kaikki sokeristuu. Läski ja vihanneksetkin. Se nopeus ratkaisee.

Rasva ilmeisesti muuntuu huonosti glugoosiksi mutta proteiini kylläkin mutta kuluttaa energiia paljon enemmän verrattuna jos sen hiilareista elimistö ottaisi.

Elimistö kyllä käyttää rasvaakin energiaksi, kunhan insuliinitasot eivät ole tapissa koko ajan, ts. ravinnon glykeeminen kuorma on matala. Rasva on kehossa triglyserideinä rasvakudoksessa.  Solujen sisällä mitokondriot polttavat ne hapen avulla vedeksi, hiilidioksidiksi ja energiaksi. Rasva palaa.

Aivot taas toimivat 20% tehokkaammin ketoneilla kuin hiilareilla.