Jouduin päivystykseen ja kylläpä hämmästyin
Koko odotustila täynnä vanhuksia ja maamu-perheitä. Vanhuksilla ei silminnähden mitään hätää. Juttelivat keskenään ja kutoivat[!] Sukkia. Eräskin naureskeli että kolmatta kertaa täällä samalla viikolla että varmaan ihan turhaan mutta kun " ei ollu muutakaan tekemistä"
En edes viitsi maamuista sanoa... miksi pitää koko suku melkein tuoda paikalle jos yhdellä vaivasta?? Ei ihme että sairaalat ruuhkautuvat kun boomerit rynnivät päivystykseen kun vähän heikottaa tai kolottaa! Miksi nuo jästit ei mene terveyskeskuksiin?
Kommentit (88)
Päivystyksessä tuntikaupalla viruminen ei ole ilmaista lystiä. Olisin viettänyt lauantaipäiväni mieluummin jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama hämmästys kun vihdoin ja viimein pääsin julkiselle hammaslääkäriin. Maamuja, maamuja ja maamuja. Ei ihme, ettei kanta-suomalaiset saa aikoja enää.
Suomalaiset saa aikoja mutta potilaat ovat vammaisia, mielisairaita, tarve saada hampaat pois ennen sydänleikkausta tms. Normaalit ihmiset menevät aina yksityispuolelle ja siihen saa maksusitoumuksen joka korvaa todella vähän. Oletko vajakkí vai millä ilveellä pääsit julkiselle puolelle hammaslääkäriin?
Käyn aina kunnallisella hammaslääkärillä ja olen ihan normaali ihminen. Pienellä paikkakunnalla sinne pääsee suht helposti.
Eipä ihme että sinne ei saa aikaa kun jotkut ovat siellä jatkuvasti.
Hammaslääkärillä käydään silloin kun siihen on tarvetta, hammaslääkäri arvioi käyntien määrän joten en ymmärrä kommenttiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilahdessa on ainakin narkoelukoita pilivin pimein. Vttu kun joku ampuis nuo saastat. Pahinta jätettä maan päällä.
En ole koskaan nähnyt eläinten puhuvan. Olisko sulla videota?
En pidä huumeiden käyttäjiä ihmisinä koska heillä ei ole elämässä kuin yksi asia mielessa eli seuraava annos huumetta. Narkomaanien käytös ei ole millään tavalla inhimillistä ja heillä ei ole mitään tunteita toisia kohtaan. Käytös muistuttaa lähinnä eläintä joka etsii ruokaa nälissään. Narkoelukka kun tulee vastaan niin potku päähän tekee sille hyvää ja rauhoittaa vähän.
Pyysin videota puhuvista elämistä. Siitähän sinä puhut. Puhuvista eläimistä.
No n a r k e i s t a h a n hän kirjoitti.
Oletkohan a u t i s t i ? Eri
Vierailija kirjoitti:
Iloinen puheensorina siellä usein raikaa, sen olen minäkin huomannut. Aivan kuin olisivat lounasta odottamassa eivätkä apua kun suu käy eikä mistään erota missä kohden on kipuja.
Itkeä ja huutaako pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Päivystyshän on tarkoitettu hätätapauksille, Kyllä sinne sitten kuitenkin tunkee vaikka väkeä, joka ei ole muistanut uusia reseptiään ajoissa, ja sitten tuleekin äkkitarve vaikka keskellä yötä.
Reseptit uusitaan kanta.fissä tai apteekissa. Ei uusimiseen tarvita käyntiä päivystyksessä!! Myös sairaanhoitaja voi laittaa uusimispyynnön lääkärille. Aivan varmasti päivystykseen ei pääse, jos kyseessä on reseptin uusiminen!
Vierailija kirjoitti:
Iloinen puheensorina siellä usein raikaa, sen olen minäkin huomannut. Aivan kuin olisivat lounasta odottamassa eivätkä apua kun suu käy eikä mistään erota missä kohden on kipuja.
Päivystykseen voi joutua myös sellaisten vaivojen takia, jotka eivät aiheuta fyysistä kipua tai akuutti tilanne voi olla jo ohi. Ei kannata mitätöidä toisten kokemuksia ja tehdä oletuksia, että vain fyysisesti havaittavissa asioissa käsketään mennä päivystykseen.
Oma kokemukseni meilahden hammaspäivystyksestä. Vein ystäväni sinne syystä. Ilmoittaumisessa ooteltiin 40min kun edellä oli ei kantasuomalaisia 7 hlön porukka. Odottivat tulkkia. Tulkki sitten tuli paikalle ja homma eteni. Su päivä. Ei oo varmaan kovin halpaa.. taksi odotti ulkopuolella tätä porukkaa kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama hämmästys kun vihdoin ja viimein pääsin julkiselle hammaslääkäriin. Maamuja, maamuja ja maamuja. Ei ihme, ettei kanta-suomalaiset saa aikoja enää.
Suomalaiset saa aikoja mutta potilaat ovat vammaisia, mielisairaita, tarve saada hampaat pois ennen sydänleikkausta tms. Normaalit ihmiset menevät aina yksityispuolelle ja siihen saa maksusitoumuksen joka korvaa todella vähän. Oletko vajakkí vai millä ilveellä pääsit julkiselle puolelle hammaslääkäriin?
Käyn aina kunnallisella hammaslääkärillä ja olen ihan normaali ihminen. Pienellä paikkakunnalla sinne pääsee suht helposti.
Eipä ihme että sinne ei saa aikaa kun jotkut ovat siellä jatkuvasti.
Aina ei ole synonyymi jatkuvasti- sanalle. Aina voi tarkoittaa vaikka viiden vuoden välein, jos hän hoitaa hyvin hampaitaan.
Itse käyn kunnallisella 3 vuoden välein - aina.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyshän on tarkoitettu hätätapauksille, Kyllä sinne sitten kuitenkin tunkee vaikka väkeä, joka ei ole muistanut uusia reseptiään ajoissa, ja sitten tuleekin äkkitarve vaikka keskellä yötä.
Ei sinne mistä tahansa syystä pääse kirjautumaan. Hoidontarpeen arvioinnissa selvitetään, tarvitseeko henkilö päivystystä vai ei. Reseptejä siellä ei todellakaan uusita.
Romanit on tehneet tuota aina, että kun yksi tarvitsee lääkäriä, niin mukana on lauma saattajia.
Mitäs pakkaudutte sinne isoihin kaupunkeihin, kärsikää ne haitatkin sitten.
Täällä meillä ei koskaan näe tuollaista päivystyksessä. Ikinä en ole nähnyt siellä eläkeläisiä muuten vaan aikaansa viettämässä. Yhtään vierasmaalaista en ole nähnyt siellä koskaan.
Itse olen nyt joutunut tämän vuoden aikana muutamia kertoja käymään terveyskeskuksessa, ja kyllä on hiljaista ollut. Viimeksi olin ainoa ihminen odotustilassa.
Nuo kirjoitukset, joissa eläkeläiset istuskelee huvikseen terveyskeskuksessa, kun ei muutakaan tekemistä ole, on ikivanhoja legendoja. Eihän siellä tarvitse olla kuin kaksi vanhaa ihmistä, jotka juttelee keskenään, niin jo joku nuorempi saa siitä aiheen valittaa, kuinka ne tulee tänne vaan viettämään aikaansa.
Mitäs itse siellä teette? Vietätte aikaanne?
Minkälainen päivystys? Onko jossain muka päivystyksiä jossa mennään vaan jonoon?
Olen kaksibkertaa käynyt meidön kaupungin ainoassa päivystyksessä. Toisen kerran puolisoa elvytettiin takahuoneissa, menehtyi.
Toisen kerran äkillinen vaiva, yöllä leikattiin.
Odottajat istui odottamassa sitä ilmoittautumista, laskeeko sairaanhoitaja pitemmälle.
Minutkin vietiin sitten heti pitkälleen verhoilla eristettynä huoneeseen jossa tuntui paljon makoilijoita olevan. Ei siellä kukaan neulonut sukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilahdessa on ainakin narkoelukoita pilivin pimein. Vttu kun joku ampuis nuo saastat. Pahinta jätettä maan päällä.
En ole koskaan nähnyt eläinten puhuvan. Olisko sulla videota?
En ole yhtään narkkaria nähnyt Meilahden päivystyksessä. Toki oon aina tullut ambulanssilla vuodepotilaaksi. Kerran poliisit saattoi jonkun vuoteeseen ja yksi poliisi jäi huoneeseen. En tiedä oliko potilas rikollinen vai uhri, jota suojeltiin. Silmäsairaalan puolella helsinkiläinen katsotaan nopeasti hoidontarpeen arvoinnissa ja lähetetään kotiin/kahvioon tms jonottamaan, jos on pitkä jono. Sanovat vain arvioidun ajan, milloin pitäisi olla takaisin ja sitten sanoo hoitajille, kun on tullut takaisin. Itselläni on pari kertaa silmäsairaus vaatinut päivystys käyntiä, Malmilta lähettävät heti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne mistä tahansa syystä pääse kirjautumaan. Hoidontarpeen arvioinnissa selvitetään, tarvitseeko henkilö päivystystä vai ei. Reseptejä siellä ei todellakaan uusita.
Ei uusita ei. Mt-potilaatkin otetaan tarkkailuun ja aamulla erikoislääkäri tutkii ja aloittaa lääkityksen / muun hoidon tarpeen mukaan. Keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei reseptille määrätä, jos esimerkiksi voimakkaita kipulääkkeitä oikeasti tarvitsee, niin sitten on automaattisesti yön tarkkailussa/osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni meilahden hammaspäivystyksestä. Vein ystäväni sinne syystä. Ilmoittaumisessa ooteltiin 40min kun edellä oli ei kantasuomalaisia 7 hlön porukka. Odottivat tulkkia. Tulkki sitten tuli paikalle ja homma eteni. Su päivä. Ei oo varmaan kovin halpaa.. taksi odotti ulkopuolella tätä porukkaa kokoajan.
Jos taksi odottaa mittari päällä, kyseessä on melko varakasta porukkaa, koska itse tuollaisen matkan joutuu maksamaan. Kelakyydissä voi olla tietyin edellytyksin 1 saattaja. Kelakyydit eivät myöskään nykyisin odota paluukyytiä mittari päällä.
Naisma.muilla pitää miessukulainen olla saattajana. Lisäksi tarvitaan sitä yhtä perheenjäsentä, joka osaa suomea ja toimii siis tulkkina. Koska ei ole hoitajaa, niin koko lapsilauma pitää ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen voi joutua myös sellaisten vaivojen takia, jotka eivät aiheuta fyysistä kipua tai akuutti tilanne voi olla jo ohi. Ei kannata mitätöidä toisten kokemuksia ja tehdä oletuksia, että vain fyysisesti havaittavissa asioissa käsketään mennä päivystykseen.
Totta kai voi. Ei se tarkoita sitä ettei asiaa voisi ihmetellä. Hoitajahan sen päätöksen tekee ja mahdollisesti myös lääkäri vaikka olisi kuinka iloinen ja puhelias.
Vierailija kirjoitti:
"miksi pitää koko suku melkein tuoda paikalle jos yhdellä vaivasta??"
Miksi ei? Sehän on inhimillisempää. Ollaan sairaalle seurana, osoitetaan että välitetään. Yksinkö pitäisi jättää? No, ehkä se on suomalainen tapa että podetaan yksin.
Pitäisi rajata saattajien määrä yhteen, pl. jos on huollettavia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa ei koskaan
Vierailija kirjoitti:
Mikä paikkakunta?
Joka paikkakunnalla sama.