Lasten kaverit kyläilemässä
Miten suhtaudutte kyläileviin lasten kavereihin? Meillä yksi alakouluikäinen ja kaksi pienempää. Koululainen ja kaverinsa viettävät aikaa toistensa luona koulun jälkeen. Välillä jääkaappi tyhjenee ja välillä meillä ei syö edes oma lapsi päiväkausiin. Täytyy sanoa, että ehkä vähän ärsyttää kaappeja koluavat lapset ja joidenkin lasten tapa kommentoida kodin siisteyttä, sisustusta ja välipalavalikoimaa epäkohteliaasti. Tai valitusta siitä, että pienemmät sisarukset ovat kiinnostuneita koululaisten touhuista. Tapasinpa yhden lapsen kuivaamassa käsiään kylpytakkiin käsien pesun jälkeen. Näistä on ystävällisesti huomautettu. Sitten vielä se pieni huoli, osaako oma lapseni käyttäytyä kylässä olleessaan...
Kun olin itse lapsi, äitini ei antanut ikinä kavereiden syödä meillä ja en saanut itsekään syödä kavereilla. Se oli kurjaa ja olenkin ottanut aika rennosti oman lapsen kohdalla. Millaisia sääntöjä teillä on kavereiden suhteen?
Nykyään saa äkkiä myös vieraan lapsen vanhemmat kimppuunsa, jos nikopetteriä erehtyy komentamaan. No eipä siinä, jos ei saa aiheesta komentaa niin sitten ei tarvitse kyläänkään tulla. Vierailevankin lapsen turvallisuudesta ollaan kuitenkin viime kädessä itse vastuussa.