Jos kerran akateemiset on vain kirjaviisaita, eivätkä käytännössä osaa yhtään mitään
Niin miksi heitä sitten palkataan yrityksiin ja maksetaan vielä hyvää palkkaakin??
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset osaa vain ajatella kun taas duunarit osaa ajatella ja tehdä käytännön työtä.
Jos pitää vaikka rakentaa jotakin niin duunarit osaa suunnitella sen ja ne osaa rakentaa sen kun taas akateemiset osaa vain suunnitella eikä sitäkään hyvin osaa.
Osaako ne lukea monimutkaisen, teoreettisen ohjekirjan ja soveltaa sen käytäntöön?
Jos akateemiset olisivat vain kirjaviisaita niin palstapersujen kaltaiset sivistymättömät nulikat olisivat keksineet kaiken tietokoneista ydinreaktoreihin, tosiasiassa ne ovat keksineet vain tumputtamisen ja juoksukaljan.
Ei akateemisuus tee kenestäkään osaamatonta tai tyhmää, mutta sen asian korostaminen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla akateemikolla löytyy oikeasti massia. Ovat lähinnä jatkuvasti pummimassa rahoitusta ilman kestävää liiketoimintaa. Tutkinto itsessään ei vielä tarkoita yhtään mitään. Kyseessä on lähinnä alin ylitettävä rima pätevyydelle.
Akateemikkoja on Suomessa alle 30 kpl ja heidän keski-ikänsä on yli 80 v. Luulisin, että heiltä kyllä löytyy kaikilta "massii".
Duunarit voi hyvin suunnitella ydinreaktorit, syöpälääkkeet, sähköautot, droonit, tekoälyn, jne niin säästyy kalliit akateemisten palkat
Tuo on aika oudosti sanottu. Esim. itse olen akateeminen, olen ohjelmistosuunnitelija eli käytännössä koodari. En ymmärrä miten "kirjaviisaus" sulkisi pois käytännön osaamisen. Minusta päinvastoin tietty määrä kirjaviisautta tarvitaan, että siitä käytännön tekemisestä voi tulla mitään. Vielä korostuneempaa tämä on vaikka lääkärillä. Kyllä asiakkaana toivon, että he ovat kirjansa lukeneet, ja ymmärtävät laajasti elimistön toimintaa ja erilaisten lääkkeiden ja hoitotoimenpiteiden vaikutusmekanismeja.
Ei kaikki akateemiset ole kirjaviisaita. Minä opiskelin tietojenkäsittelyä eikä montaa tenttikirjaa tullut luettua pääaineessa. Me koodattiin, suunniteltiin ja tehtiin erilaisia laskutehtäviä tenteissäkin. En väitä olevani mitenkään älykäs, mutta väitän että nuo aivojumpat opiskellessa ja myöhemmin työelämässä teki minusta hiukkasen verran fiksumman mitä olin ennen niitä. Aivojakin voi kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset osaa vain ajatella kun taas duunarit osaa ajatella ja tehdä käytännön työtä.
Jos pitää vaikka rakentaa jotakin niin duunarit osaa suunnitella sen ja ne osaa rakentaa sen kun taas akateemiset osaa vain suunnitella eikä sitäkään hyvin osaa.
Miksi sitten raksamiehet eivät itse suunnittele taloja, mihin arkkitehtejä ja insinöörejä tarvitaan? Jos ovat kerran ylivoimaisia heihin nähden heidän kannattaisi suunnittella rakennukset itse ja vetää nekin rahat omaan taskuun.
Siksi koska kulttuuri.
Mitenkäs kulttuuri liittyy tähän?
Kulttuurialat on pitkälti akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten raksamiehet eivät itse suunnittele taloja, mihin arkkitehtejä ja insinöörejä tarvitaan? Jos ovat kerran ylivoimaisia heihin nähden heidän kannattaisi suunnittella rakennukset itse ja vetää nekin rahat omaan taskuun.
Itse suunnittelin taloni ja pienin muutoksin meni kuvat läpi. Olen amiksen käynyt pitkänlinjan metallimies eikä raksahommista ollut hajuakaan vaikka rakensinkin sen talon paitsi sähköt,putket ja lattiavalut. toiset tekee muut puhuu !
Vierailija kirjoitti:
Jos akateemiset olisivat vain kirjaviisaita niin palstapersujen kaltaiset sivistymättömät nulikat olisivat keksineet kaiken tietokoneista ydinreaktoreihin, tosiasiassa ne ovat keksineet vain tumputtamisen ja juoksukaljan.
Juoksukalja ja tumputtaminen on persujen perinnöllisiä ominaisuuksia, eivät keksimisen kautta saavutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytännön juttuja duunarit muka osaa? Kaikki duunarit on kertonut mulle ettei ne edes ymmärrä mikä compileri on, puhumattakaan että saisivat siitä mitään läpi. Suunnitelusta nyt puhumattakaan.
Olen tekniikan tohtori ja osaan konkreettisesti laatia matemaattisia malleja asioista, ilmiöistä ja systeemeistä. Olen soveltavan matematiikan asiantuntija. Esimerkiksi tilastollisilla malleilla on valtavasti hyödyllistä käyttöä eri yhteiskunnan sektoreilla.
Se on vain tyhmemmän keino hakea lohtua (vaikkakin valheesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suunnittelin taloni ja pienin muutoksin meni kuvat läpi. Olen amiksen käynyt pitkänlinjan metallimies eikä raksahommista ollut hajuakaan vaikka rakensinkin sen talon paitsi sähköt,putket ja lattiavalut. toiset tekee muut puhuu !
Ja tämä tarina todistaa ettei ammattitaitoisia insinöörejä tai arkkitehtejä tarvita? Vai mitä ihmettä yrität sanoa, ei omakotitalo ole sieltä vaativimmasta päästä. Oma isoisänikin osasi sellaisen rakentaa ja hän oli käynyt pelkän kansakoulun.
Lisäksi tuo ei edes pidä paikkaansa. Kyllä moni "kirjaviisas" tekee kaikenlaisia käytännön hommia vapaa-ajallaan ihan sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla akateemikolla löytyy oikeasti massia. Ovat lähinnä jatkuvasti pummimassa rahoitusta ilman kestävää liiketoimintaa. Tutkinto itsessään ei vielä tarkoita yhtään mitään. Kyseessä on lähinnä alin ylitettävä rima pätevyydelle.
Siinä taas yksi palstaidiooteista, joka ei tiedä, mikä ero on akateemikolla ja akateemisella. Voi hyvää päivää...
Akateemisuus on sosiaalisen hierarkian porras. Se on päätehtävä. Toki toissijaisena toimintona kouluissa oppii ja kehittyy, mutta itseasiassa moni opiskelija on siinä iässä että oppisi ja kehittyisi muutenkin paljon. Akateemisesti koulutettu laittaa aika paljon sen akateemisen koulutuksen piikkiin, koska nyt kun hänellä on siitä todistus se hyödyttää häntä itseään ja hyödyttää näitä tahoja jotka koulutusta järjestävät. Heidän motiivinsa ovat luonnollisesti itsekkäät.
Aika moni olettaa että jos et ole yliopistolla niin se aika kuluu tyhjiössä lähinnä kaljaa juodessa. Tai jotain autoja rassatessa. Mutta itseasiassa autojen rassauskin on jonkinlaista aivojumppaa. Ei se nyt ihan tekniikan tohtorin papereita vastaa mutta ei myöskään sulje pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi palstaidiooteista, joka ei tiedä, mikä ero on akateemikolla ja akateemisella. Voi hyvää päivää...
Kyllä ne tietää mutta ne ei välitä.
Vierailija kirjoitti:
Puhattakaan kuin tämän palstan persut suunnittelisivat satelliitin tai kuuraketin. Menee näille persuidiooteille liian monimutkaiseksi ymmärtää, millaista matematiikkaa ja fyysiikka pelkästään kännykkä, nykyajan auto, drooni saati avaruusteknologia vaatii.
jotkut duunarit ei opi ajattelemaan, eikä soveltamaan, eikä ymmärtämään jonkun työntekoon liittyvän säännön oikeutusta. edes kantapään kautta. toiset taas oppii. näillä em. toimii vain kontrolli, palkinto/ rangaistus ja ohjaus.