Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katkaissut kaverisuhteen toisen osaamattomuuden vuoksi?

Vierailija
13.08.2026 |

Mulla on ollut uusia tuttavuuksia, joista on paljastunut myöhemmin kummallista osaamattomuutta ja avuttomuutta. Mua on häirinnyt asia niin paljon, etten ole halunnut enää olla tekemisissä.

Yksi ei osannut ajaa pyörällä, ja mulle pyörällä kulkeminen on ensisijainen keino mennä paikasta toiseen. Muutoin mukava ihminen, mutta en vain päässyt yli ajatuksesta mikä ihmisessä on vikana, jos ei osaa pyöräillä.

Muita asioita ovat osaamattomuus tehdä ruokaa, uida, kovat ja rajoittavat pelot jne. Jostain syystä en vain enää jaksa ihmisiä, joilla on liikaa rajoitteita. 

Onko joku muukin jättänyt kaverin taka-alalle moisesta syystä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ap? Osaatko remontoida kotiasi tai huoltaa autoa?

Mihin vedät rajan että mitä pitää osata?

Osaan.

Vierailija
22/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei osannu vastata viesteihin. Saatto mennä joskus useampi viikko, että sai vastattua ja aina yleensä meni joitakin päiviä vastaamiseen. Nyt on ihanaa kun ei tarvii ootella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Empatiakyvyn puute on mulle aina se syy, miksi ihminen jää taakse.

Kysyn uteliaisuuttani, kuinka matalan ÄO:n ihmistä olet valmis kestämään pelkän empatian voimin?

Ei kyse ole älykkyysosamäärästä, vaan siitä että tuleeko ymmärretyksi ja kuulluksi omana itsenään. Ei älykkäät lääkäritkään ymmärrä minua, vaan keksivät diagnoosi leimoja. Toisaalta kehitysvammaiset eivät ymmärrä asioiden symboliikkaa.

Vastasit jotain aivan asian vierestä, tai sitten en kertakaikkiaan edes ymmärrä mitä kysyttiin.

Vierailija
24/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen seurustelukumppankn jätin:

Ei ollut ajokorttia. 

Ei ollut koskaan pilkkonut puita kirveellä. 

Ei ymmärtänyt yhtään mitä ylläpitohommia omakotitalossa tai mökissä on. 

Pelkäsi vettä (ei mm. suostunut veneilemään) 

Vierailija
25/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen mies pelkäsi merta, siis uimista, rannalla olemista ja oikeastaan ihan kaikkea veden lähellä olemista, rantalomat hänen kanssa olisi olleet ihan mahdottomia. Hänen läheisiään oli kuollut tsunamissa hänen ollessaan nuori joten varmaan siihen liittyy nuo pelot. Hän ei kuitenkaan yrittänyt tehdäkään mitään näille peloille, tuolloin tsunamistakin oli jo 10 vuotta aikaa. Ei ehkä ollut ainoa syy suhteen loppumiseen, mutta kieltämättä se ainainen varovaisuus ja pelko kaikkea kohtaan oli raskasta.

Vierailija
26/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn uteliaisuuttani, kuinka matalan ÄO:n ihmistä olet valmis kestämään pelkän empatian voimin?

Ei kyse ole älykkyysosamäärästä, vaan siitä että tuleeko ymmärretyksi ja kuulluksi omana itsenään. Ei älykkäät lääkäritkään ymmärrä minua, vaan keksivät diagnoosi leimoja. Toisaalta kehitysvammaiset eivät ymmärrä asioiden symboliikkaa.

Vastasit jotain aivan asian vierestä, tai sitten en kertakaikkiaan edes ymmärrä mitä kysyttiin.

Vastasin niin kuin se minulle näyttäytyy, en siihen olkiukko-kysymykseen jolla yritetään sumuttaa asia sivuraiteille.

Vierailija
27/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei häiritse ystävyydessä yksittäisten asioiden osaamattomuus, ei ole tullut edes mieleen. Mulla on yksi kaveri joka ei koskaan ui ihosairauden vuoksi, eipä ole ystävyyttä haitannut.

Sitten jos kyse on sellaisesta, että kaverin osaamattomuus aiheuttaa kohtuuttomia hankaluuksia muille, esim. soittaa pelastamaan jostain ihan normaalista tilanteesta tai lupaa vaikka varata liput jonnekin mutta jättää tekemättä kun ei osannutkaan niin se olisi eri asia.

Vierailija
28/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin niin kuin se minulle näyttäytyy, en siihen olkiukko-kysymykseen jolla yritetään sumuttaa asia sivuraiteille.

Itse sinä empatiakyvyn toit esille, mutta tiedät varmaan itsekin oikein hyvin, että sillekin on olemassa jokin raja, jonka jälkeen et enää toista ihmistä jaksa ymmärtää. Tässä ei ole mitään olkiukkoja eikä sivuraiteita. Se on vain helppoa sananhelinää puhua empatiakyvystä. 

Vierailija
29/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole katkaissu välejä osaamattomuuden takia. Mulla oli joskus kaveri joka ei osannut uida eikä sitten vain käyty uimassa.

Vierailija
30/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et opettanut kaveriasi uimaan ja ajamaan pyörällä?

Vierailija
31/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on jätetty, kun en osannut ajaa autoa. Jälkikäteen olen ollut vain hyvilläni, että niin kävi, koska ukko tarvitsi vain juoppokuskia itselleen.

Vierailija
32/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et opettanut kaveriasi uimaan ja ajamaan pyörällä?

Jos aikuinen ihminen haluaisi oppia, olisi tämä jo opetellut. Sitten tulee muitakin asioita vastaan, joita ei osaa.

Vierailija
33/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sinä empatiakyvyn toit esille, mutta tiedät varmaan itsekin oikein hyvin, että sillekin on olemassa jokin raja, jonka jälkeen et enää toista ihmistä jaksa ymmärtää. Tässä ei ole mitään olkiukkoja eikä sivuraiteita. Se on vain helppoa sananhelinää puhua empatiakyvystä. 

Niin puhuinkin ja sinä kysyt älykkyysosamäärästä, mikä on nimenomaan sivuraiteille johtamista. Kuten esimerkilläni kerroin, niin ei ole kyse älykkyysosamäärästä vaan kyvystä ymmärtää toisen maailmaa ilman tuomiota. Empatiakyvyn lisäksi mielikuvituksen puute on mulle iso ongelma. Oikeastaan nuo kytkeytyvät toisiinsa. Mitä voimakkaampi mielikuvitus, sitä empaattisempi.

Vierailija
34/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat siis viedä roskat (eli itsesi) ulos toisten pyytämättä. Se onkin ainoa hyvä asia, joka on ystävyydestäsi seurannut.

Vierailija
35/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaat siis viedä roskat (eli itsesi) ulos toisten pyytämättä. Se onkin ainoa hyvä asia, joka on ystävyydestäsi seurannut.

Voi pientä, osuiko arkaan paikkaan? 

Vierailija
36/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pientä, osuiko arkaan paikkaan? 

Harmittiko paljonkin, kun kehuin taitoa, joka on  APn ystäville hyödyllisempi kuin kaikki muut AP:n itsekehumat taidot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä