Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keitetyn riisin pelko mennyt liiallisuuksiin?

Vierailija
13.08.2026 |

Kaverini kertoi, että kun hän keittää riisiä, hän syö heti ja heittää pois loput, jotka ovat olleet kattilassa yli 10min.

Töissä joku kertoi, ettei heillä kotona syödä lainkaan riisiä ruokamyrkytyksen pelossa. Eikä hän syö muuallakaan koskaan riisiä.

Eräs toinen kaveri kertoi, että riisi alkaa homehtumaan jo 15min keittämisestä.

Itse tavallisesti keitän riisin päivällä ja saatan syödä sitä samaa vielä illalla. Enkä laita kattilaa edes jääkaappiin välillä. 

Miten kaikki riisipiirakat, valmisruuat ym. kaupoissa? Niissähän riisi seisoo monta päivää?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmissushi

Vierailija
2/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaupan karjalanpiirakat, lihariisipasteijat, sushi, pokebowlit...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän yleensä sopivan määrän ja syön kerralla. Joskus kumminkin on jäänyt jotkut jämät ja syön ne illalla, kattila ollut huoneenlämmössä tietty. En ole sairastunut. Näin teen jatkossakin. 

Vierailija
4/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kaupan valmisruokia ihmettelen myös. Jos riisi on niin vaarallista, miksi saa myydä riisituotteita?

Vierailija
5/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi sekosi kun luki pari kk sitten että riisi pitäisi pestä ennen keittämistä. Kauhea haloo ja ympäriinsä soittelu kaikille lapsille ja miniöille että nyt pitää ruveta teidänkin riisiä pesemään heti! Mehän olemme tietysti riisimme huuhdelleet aina.

Mitähän väliä niillä hänenkään riisin huuhteluilla kun on 70 vuotta ollut pesemättä🙄😁

Vierailija
6/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska riisistä tuli vaarallísta? Olen syönyt viikonkin riisipuuroa ja hengissä olen.

Vierailija
7/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska riisistä tuli vaarallísta? Olen syönyt viikonkin riisipuuroa ja hengissä olen.

Silloin kun se alkoi kampeamaan perunan suosiota suomalaisessa keittiössä. 

Vierailija
8/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassua. Mä olen tehnyt tässä pari kertaa sushia ja ensin ne  huuhdellaan ja laitetaan likoamaan kattilaan  vartiksi (hengenvaarallista!!!!!!) ja sen jälkeen vasta aletaan keittämään. Ei mitään oireita muuta kuin hyvänmielen tunne kun saa syödä itsetekemiä tonnikalasushia.

Koska riisistä tuli vaarallista?

Vierailija
9/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt liiallisuuksiin. Meillä syödään usein 3-4 päivää vanhaa riisiä. Mutta pääasiallinen kokki (= mies) ei olekaan Suomesta eikä lue iltapäivälehtiä, vaan on riisinsyöjämaasta kotoisin.

Vierailija
10/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yleensä itselleni kaksi annosta riisiä lisukkeeksi, toinen syötäväksi samana päivänä, ja toinen seuraavana päivänä. Kun riisi on valmista, laitan sen seuraavan päivän annoksen samantien rasiassa kylmään veteen lavuaariin, tai talvella partsille. Ei ole tullut mitään koskaan. 

Olen kyllä nähnyt miten huolettomasti ihmiset viilentävät ruuan (ei siis viilennä ollenkaan), ja saattavat jättää useaksi tunniksi ruuan huoneenlämpöön, niin en toisaalta ihmettele, että tällaisia varoituksia tarvitaan. Mutta jos normaalisti jäähdyttää riisin nopeasti, niin ei mitään ongelmaa!

Vierailija
11/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mennyt liiallisuuksiin. Meillä syödään usein 3-4 päivää vanhaa riisiä. Mutta pääasiallinen kokki (= mies) ei olekaan Suomesta eikä lue iltapäivälehtiä, vaan on riisinsyöjämaasta kotoisin.

Sama. Aivan kaikki ruoat menee 4 päivän päästäkin. Se mulla raja. Ei ikinä ole ollut mitään vaikka näin vuosikymmeniä jo. 

Vierailija
12/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suön nykyään ohraa ja kauraa riisin sijaan, mutta en ole koskaan tullut kipeäksi riisistäkään.

Vierailija
13/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksella keitän kahden tai kolmen päivän satsin riisiä. Jäähdytän ja laitan jääkaappiin. Hyvin kestää, ei tule mahavaivoja. Samoin riisipuuroa teen aina koko kattilallisen koska se on hyvää jälkiruokaa kylmänä hillon kanssa.

Vierailija
14/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että kaiken maailman keski-ikäisille tädeille tuli muotiin käydä hygieniapassi suorittamassa ja siellähän nämä ottavat ravintoloille tarkoitetut asiat kuin jumalan sanana myöa kotona. 

Vierailija
15/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimääräinen riisi menee jääkaappiin en mä sitä huoneenlämmössä tunteja säilyttele. Seuraavana päivänä sitä voi hyvin syödä uudestaan. 

Vierailija
16/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen yleensä itselleni kaksi annosta riisiä lisukkeeksi, toinen syötäväksi samana päivänä, ja toinen seuraavana päivänä. Kun riisi on valmista, laitan sen seuraavan päivän annoksen samantien rasiassa kylmään veteen lavuaariin, tai talvella partsille. Ei ole tullut mitään koskaan. 

Olen kyllä nähnyt miten huolettomasti ihmiset viilentävät ruuan (ei siis viilennä ollenkaan), ja saattavat jättää useaksi tunniksi ruuan huoneenlämpöön, niin en toisaalta ihmettele, että tällaisia varoituksia tarvitaan. Mutta jos normaalisti jäähdyttää riisin nopeasti, niin ei mitään ongelmaa!

Painu nyt vi t t u u n pakko-oireittes kanssa!

Vierailija
17/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi alkaa pilaantumaan heti, kun lämpötila laskee alle tietyn rajan, ehkä 55C.

Sama koskee kaikkia elintarvikkeita.

Pilaantuminen hidastuu, kun lämpötila laskee alle huoneenlämmön, mutta ei se koskaan pysähdy - no ehkä syväjäässä.

Homeessa ja bakteereissa merkitsevää on niiden määrä. Niitä on ruoassa aina. Joitakin bakteereja ja homeita saa olla enemmän, jotkut on jopa suotavia (maitohappobakteeri, hiivat, juustohomeet), toisia vähemmän (botuliini, listeria, salmonella jne.).

Vierailija
18/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla, papalle piti keittää sillointällöin riisivelliä; maitoon tietenkin. 4-5L kattilallinen, sinänsä isotöistä: piti koko ajan hämmentää, ettei ota/pala pohjaan. Sitä en tiedä tänäkään päivänä miksi: riisi halpaa vai kalsiumin puute vai molemmat???

Joka tap. sen piti sitten antaa jäähtyä, aluksi kyökissä, sitten se kattila viedä verannolle, yöksi. Aamulla sitten lämmittää uudestaan. Psktautia ei tullut. No, hän eli yli 90-vuotiaaksi ja itsekin tässä nyt kirjottelen, niin ....

Muuten kyllä pidän enemmän perunasta; joskus tein ohrattoa. Baarikaveri kyseli ruokajutuista: kerroin, et tein ohrattoa. Hän siihen: minä kyllä otan ohran näin nestemäisessä muodossa! :))

Vierailija
19/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksella keitän kahden tai kolmen päivän satsin riisiä. Jäähdytän ja laitan jääkaappiin. Hyvin kestää, ei tule mahavaivoja. Samoin riisipuuroa teen aina koko kattilallisen koska se on hyvää jälkiruokaa kylmänä hillon kanssa.

Lämmitän tähteeksi jääneen riisipuuron paistinpannulla seuraavana päivänä.  Näin teen joka kerran kun keitän puuroa.

Vierailija
20/28 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi sekosi kun luki pari kk sitten että riisi pitäisi pestä ennen keittämistä. Kauhea haloo ja ympäriinsä soittelu kaikille lapsille ja miniöille että nyt pitää ruveta teidänkin riisiä pesemään heti! Mehän olemme tietysti riisimme huuhdelleet aina.

Mitähän väliä niillä hänenkään riisin huuhteluilla kun on 70 vuotta ollut pesemättä🙄😁

Ei ennen puhuttu mistään riisin huuhtelemisesta. Pari vuotta vasta itse huuhdellut, kun luin jonkun jutun. Ei nyt niin usein riisiruokaa muutenkaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme