Keitetyn riisin pelko mennyt liiallisuuksiin?
Kaverini kertoi, että kun hän keittää riisiä, hän syö heti ja heittää pois loput, jotka ovat olleet kattilassa yli 10min.
Töissä joku kertoi, ettei heillä kotona syödä lainkaan riisiä ruokamyrkytyksen pelossa. Eikä hän syö muuallakaan koskaan riisiä.
Eräs toinen kaveri kertoi, että riisi alkaa homehtumaan jo 15min keittämisestä.
Itse tavallisesti keitän riisin päivällä ja saatan syödä sitä samaa vielä illalla. Enkä laita kattilaa edes jääkaappiin välillä.
Miten kaikki riisipiirakat, valmisruuat ym. kaupoissa? Niissähän riisi seisoo monta päivää?
Kommentit (28)
"Riisi alkaa pilaantumaan heti, kun lämpötila laskee alle tietyn rajan, ehkä 55C."
Niin teoriassa, mutta ratkaisevaa on se miten nopeasti se pilaantuu niin paljon että siitä on käytännön haittaa.
Jos valtava määrä ihmisiä syö jatkuvasti ilman ensimmäistäkään ongelmaa vanhaa riisiä, se pilaantuminen ei voi olla kovin merkittävää.
"Kaikki tietää että riisi pitää huuhdella kylmällävedellä niin monta kertaa että riisin seassa oleva vesi muuttuu kirkkaaksi."
Valtava määrä ihmisiä tietää myös että siitä ei koidu mitään käytännnön haittaa jos niin ei tee.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksella keitän kahden tai kolmen päivän satsin riisiä. Jäähdytän ja laitan jääkaappiin. Hyvin kestää, ei tule mahavaivoja. Samoin riisipuuroa teen aina koko kattilallisen koska se on hyvää jälkiruokaa kylmänä hillon kanssa.
Sama homma. Jäädytän kaiken ruuan kylmässä säilytysastiassa vesialtaassa ja siirrän jääkaappiin. Ei koskaan vatsavaivoja. Koskaan en jätä hellalle mitään tuntikausiksi. Otetaan mitä syödään ja nopea jäädytys lopuille ja jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi sekosi kun luki pari kk sitten että riisi pitäisi pestä ennen keittämistä. Kauhea haloo ja ympäriinsä soittelu kaikille lapsille ja miniöille että nyt pitää ruveta teidänkin riisiä pesemään heti! Mehän olemme tietysti riisimme huuhdelleet aina.
Mitähän väliä niillä hänenkään riisin huuhteluilla kun on 70 vuotta ollut pesemättä🙄😁
Peseminen ja huuhtelu on eri, peseekö fairylla vai miten? Kaikki tietää että riisi pitää huuhdella kylmällävedellä niin monta kertaa että riisin seassa oleva vesi muuttuu kirkkaaksi.
Tietääkö? En mä vaan tienny joskus muutama vuosi sitten ja kokkailen paljon. Siinä paketissa voisi lukea huuhtelemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mennyt liiallisuuksiin. Meillä syödään usein 3-4 päivää vanhaa riisiä. Mutta pääasiallinen kokki (= mies) ei olekaan Suomesta eikä lue iltapäivälehtiä, vaan on riisinsyöjämaasta kotoisin.
Sama. Aivan kaikki ruoat menee 4 päivän päästäkin. Se mulla raja. Ei ikinä ole ollut mitään vaikka näin vuosikymmeniä jo.
Mulla sama. Kirjoitan aina listaan jääkaapin oveen milloin tehty. Joskus tuli ongelma, kun oli kokkaillut useamman ruuan ja ei enää muistanut mikä päivä mikäkin oli valmistettu.
Heh. Iltapäivälehdet tosiaan osaavat pelottelun taidon. Mitään ruokaa ei tietystikään pitäisi jättää kattilaan tai pannulle tuntikausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi sekosi kun luki pari kk sitten että riisi pitäisi pestä ennen keittämistä. Kauhea haloo ja ympäriinsä soittelu kaikille lapsille ja miniöille että nyt pitää ruveta teidänkin riisiä pesemään heti! Mehän olemme tietysti riisimme huuhdelleet aina.
Mitähän väliä niillä hänenkään riisin huuhteluilla kun on 70 vuotta ollut pesemättä🙄😁
Peseminen ja huuhtelu on eri, peseekö fairylla vai miten? Kaikki tietää että riisi pitää huuhdella kylmällävedellä niin monta kertaa että riisin seassa oleva vesi muuttuu kirkkaaksi.
Veden sameus johtuu irtoavasta tärkkelyksestä, ei epäpuhtauksista.