Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytännössä tapahtuu jos on terveysongelmien vuoksi 10v työttömänä

Vierailija
12.08.2026 |

Ilman että on mitään virallisia diagnooseja jos mitään ei ole kunnolla tutkittu. Loppuelämä työttömänä, kuka sellaisen palkkaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman virallista diagnoosia et ole päivääkään työttömänä "terveysongelmien takia" vaan siksi ettet halunnut mennä töihin.

Eipä työnantaja mitään todistuksia vaatisi pöytään koska se ei ole muutenkaan kutsumassa 10v työttömänä ollutta edes haastatteluun joten on yksi lysti mikä tuollaisen aukon työhistoriaan aiheutti.

Vierailija
22/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevytyrittäjyys siivousalalla on harvoin pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavaa, sillä laskutuspalvelun ottama provisio (noin 5–8 %), YEL-vakuutusmaksut ja siivouksessa tarvittavien omien työvälineiden sekä aineiden kulut syövät katetta. Pienimuotoiseen tai satunnaiseen kokeiluun se sopii helpoutensa vuoksi, mutta säännöllisessä työssä perinteinen toiminimi tulee halvemmaksi. [1, 2, 3]

Kannattavuuden haasteet

Palvelumaksut: Laskutuspalvelut veloittavat siivuansa jokaisesta laskusta, mikä vähentää tuntipalkkiotasi.

Kulujen vähennys: Siivouksessa tarvitaan koneita, pesuaineita ja matkakuluja, joiden vähentäminen on laskutuspalveluiden kautta usein vaikeampaa tai rajallisempaa kuin omalla Y-tunnuksella. [1, 2]

Piilokulut: Yrittäjän eläkevakuutus (YEL) on pakollinen myös kevytyrittäjälle, jos tulorajat ylittyvät, eikä työttömyysturva ole aina paras mahdollinen.

Alalla yleiset ongelmat: Esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitto PAM on nostanut esiin, että siivousalalla kevytyrittäjyyttä käytetään joskus kyseenalaisesti työsuhteiden kiertämiseen, jolloin taloudellinen vastuu jää työntekijälle. [1]

Milloin se voi toimia?

Sivutoimena: Teet vain muutaman tunnin viikossa siivouskeikkaa tuttaville tai omalle verkostollesi.

Alkuvaiheessa: Testaat kysyntää ennen oman toiminimen perustamista. [1, 2, 3, 4]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käy miten sattuu. Voit saada töitä tai et. Itse olen ollut aina terve sekä henkisesti että fyysisesti ja tehnyt kunnolla sen työn, mitä olen saanut eli paskatyön. En pääse edes haastatteluihin, kun olen pyrkinyt muuta tekemään.

Vierailija
24/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomessa ei mitään. pompit työkkärin ja sairasloman väliä. jossain vaiheessa kela evää sairaslomatkin. eläkkeelle ei pääse. sivistymätön maa.

Minä roikun työttömänä yleistuella. Ei työnhakuvelvoitetta. 

Vierailija
25/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Voit kokeilla yrittäjyyttä työttömänä ilman alkupääomaa, sillä voit saada työttömyysturvaa ensimmäisen neljän kuukauden ajan ilman, että viranomainen arvioi yrityksen päätoimisuutta. Pienimuotoisen toiminnan voi aloittaa esimerkiksi kevytyrittäjyydellä tai ilman isoja laitehankintoja. [1, 2, 3, 4]

Miten kokeilu toimii

Neljän kuukauden sääntö: Työvoimaviranomainen ei tutki yritystoiminnan pää- tai sivutoimisuutta ensimmäiseen neljään kuukauteen.

Tuen sovitelu: Jos saat tuloja yrityksestä, työttömyysetuus maksetaan soviteltuna.

Kokeilun jälkeen: Neljän kuukauden jälkeen arvioidaan, onko toiminta päätoimista vai sivutoimista. [1, 2]

Keinot ilman pääomaa

Kevytyrittäjyys: Laskutat asiakkaita ilman omaa Y-tunnusta laskutuspalvelun kautta.

Osaaminen tuotteena: Myyt omaa työtäsi tai palveluitasi, jolloin et tarvitse varastoa tai kalliita koneita.

Y-tunnuksen perustaminen: Voit perustaa toiminimen ilmaiseksi verkon kautta, jos haluat kokeilla suoraan yrittäjänä olemista. [1]

Aika väsynyttä postata tekoälyn vastaus 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi