Siinä meni sekin tienestimahdollisuus
https://www.iltalehti.fi/mokkiextra/a/225115c3-45ce-4f73-ae22-d34c33164….
Eli toimeentulotuella oleva ei voi rehellisesti myydä marjoja menettämättä tukia. Ja tähän ei kiitos kommenttia: "Se on ihan oikein."
Ehkä se on oikein, mutta motivaatio kerätä satasen edestä marjoja, jos menettää satasen edestä tukia, on aika lähellä nolla. Ei mulla muuta.
Kommentit (63)
Rehellisyys kannattaa aina, mutta raivorehellisyys vain stressaa. Jos poimit marjoja muutaman satasen edestä niin sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään. Koko Suomen marjakauppa ylipäätään on pieni pisara meressä jos vaikka verrataan yritystukiin.
Laita hyvällä mielin ansaitsemasi rahat vaikka sukkalaatikkoon. Se tuo sinulle hybän mielen, sinulla on hätävaraa, voit henkisestikin paremmin etkä kuormita mielenterveyspalveluja. Ruumiillinen kuntosikin kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko soittaa kelaan ja kertoa että myi marjoja Ei ole pakko. Olen myynyt marjoja ja olen kalastanut ja myynyt kalaakin.
Mutta jos haluaa olla rehellinen. En tykkää maailmasta, jossa epärehelliset pärjää paremmin.
Teet sillä vain itsellesi vahinkoa. Jokainen työssäoleva ja yrittäjänä toimiva koijaa raha-asioissa. Joka ikinen!! Miksi työtön ei sitä tekisi. Turha inttää vastaan, tunnen kymmeniä yrittäjiä ja satoja töissä olevia. Jokainen myy jotain ilman ilmoitusta verottajalle tai kelalle. Älä ole hyväuskoinen hölmö. Pidät suusi kiinni ja laitat rahat puskuriksi jemmaan. Jokin kodinkone hajoaa kuitenkin ihan kohta ja sulla on silloin rahaa ostaa se käteisellä.
Eikös kela korvaa senkin?
Ei ihme, että on vaikeaa, jos tästäkin saa näin hankalaa eikä keksi miten voisi saada rahat käyttöön ilman, että ne pienentävät tukia. On ihan joku syy miksi tuollaiset ovat työttömiä, jos oman hoksaamisen tila on tuolla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyys kannattaa aina, mutta raivorehellisyys vain stressaa. Jos poimit marjoja muutaman satasen edestä niin sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään. Koko Suomen marjakauppa ylipäätään on pieni pisara meressä jos vaikka verrataan yritystukiin.
Laita hyvällä mielin ansaitsemasi rahat vaikka sukkalaatikkoon. Se tuo sinulle hybän mielen, sinulla on hätävaraa, voit henkisestikin paremmin etkä kuormita mielenterveyspalveluja. Ruumiillinen kuntosikin kiittää.
Kannattaako pyytää maksamaan käteisenä? Kyllä kela näkee mitä on tilille maksettu? Toimeentulotuen on tarkoituskin olla tukea mikä oikeuttaa kyttäämistä. En itse ole koskaan ollut näin orja omien rahojen vuoksi koska en ole tätä tukea hakenut, tuskin olisin saanutkaan mutta tunnen joitakin jotka todella joutuvat tilille kulutuksestaan. Mielestäni marjojen ja sienien poimiminen on hyvä asia, ihan jo vaikka itselle pakastettavaksi. Metsistä on hyvä saada tuo aarre käyttöön ennen talvea. Toimeentulotukea en ole koskaan nuoruudessakaan pyytänyt, työttömänä sinkkunakaan, ihan vain ylpeydestä, jokin roti, mieluummin olen ottanut työtä kuin työtä (ei seksityötä, eikä epärehellistä) vastaan. Kyllä sillä eli ilman tukia, matkustelin, bailasin, hoikkana en välittänyt niin ruuasta, oli vain polttoainetta muttei ollut koskaan nälkää, maksoin vuokran siitä pienestä palkasta. On ihan totta että työnteko kasvattaa sisäisiä mielen ja henkisyyden muskeleita, tuet surkastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kautta voi myydä. Minä ostan marjat myyn ne eteenpäin ja tilitän poimijalle.
Marjatrokari! Vai peräti parittaja, kun toimit välikätenä marjamyyjän ja marjojen ostajan välisissä bisneksissä. Diileri! Rakkaalla lapsella monta nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako pyytää maksamaan käteisenä? Kyllä kela näkee mitä on tilille maksettu? Toimeentulotuen on tarkoituskin olla tukea mikä oikeuttaa kyttäämistä. En itse ole koskaan ollut näin orja omien rahojen vuoksi koska en ole tätä tukea hakenut, tuskin olisin saanutkaan mutta tunnen joitakin jotka todella joutuvat tilille kulutuksestaan. Mielestäni marjojen ja sienien poimiminen on hyvä asia, ihan jo vaikka itselle pakastettavaksi. Metsistä on hyvä saada tuo aarre käyttöön ennen talvea. Toimeentulotukea en ole koskaan nuoruudessakaan pyytänyt, työttömänä sinkkunakaan, ihan vain ylpeydestä, jokin roti, mieluummin olen ottanut työtä kuin työtä (ei seksityötä, eikä epärehellistä) vastaan. Kyllä sillä eli ilman tukia, matkustelin, bailasin, hoikkana en välittänyt niin ruuasta, oli vain polttoainetta muttei ollut koskaan nälkää, maksoin vuokran siitä pienestä palkasta. On ihan totta että työnteko kasvattaa sisäisiä mielen ja henkisyyden muskeleita, tuet surkastuttaa.
koita nyt tajuta, ttei niitä pienipalkkaisia töitä enää ole. ja niistäkin saa 1600 -1800 käteen ei se 600 euron jälkeen ole mikään pieni palkka. ja mitään nälkää et ole koskaan nähnyt jos ruoka on vain polttoaine.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se tukiloukku mistä paljon puhutaan. Ei vaan kerta kaikkiaan motivoi tehdä minkäänlaista osa-aikaista tai pienipalkkaista työtä, kun saman rahan saa tekemättäkin.
Ei ole tukiloukku! Vaikka rahallinen etu olisikin 0 €, voi marjanpoiminnan kuitenkin laittaa CV:hen, mikä näyttää tulevalle työnantajalle (lol) hyvältä.
t. perskokkkare
Vierailija kirjoitti:
Tuota mikä ongelma on käyttää käteistä?
Eihän käteistä käytä kukaan, paitsi jos on jotain salattavaa. Kuten tässäkin tapauksessa on.
Toimeentulotuki ei ole palkkaa, joten tietenkin jokainen tienaamasi euro vähennetään toimeentulotuesta, koska se on viimesijainen tuki, jota maksetaan, kun muuta tuloa ei ole. Marjanmyynti on sitä muuta tuloa, ei joku ylimääräinen kiva käyttörahasumma, joten tietenkin se pienentää tukea.
Yhteiskunnan pitäisi maksaa AP:lle ilmaiseksi ilman mitään vastiketta kaikki, aivan kaikki. Yhteiskunta on paha, kun se ei tee niin tai vaatii jotain takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että on vaikeaa, jos tästäkin saa näin hankalaa eikä keksi miten voisi saada rahat käyttöön ilman, että ne pienentävät tukia. On ihan joku syy miksi tuollaiset ovat työttömiä, jos oman hoksaamisen tila on tuolla tasolla.
Tässä kohtaa ymmärrän tuon, palkat ovat monilla niin pieniä ja jo pelkkä työssä käynti ja menestyminen edellyttää rahallista panostusta, mikä on pois siitä itselle saadusta hyödystä arjessa. Tulos plus miinus nolla, voipi siinä jäädä häviölle taloudellisesti kun töitä tekee, siihen tulee mukaan byrokratia mikä ainakin estää ottamasta mitään lyhytaikaista satunnaista työtä, tuet viivästyvät ja ihminen on hetkittäin työttömyyden taas alettua ilman rahaa viikkojakin.
Ajatella, jos sä teet duunia niin et tarvitse tukia. Mullistavaa.
Äh, APn niinsanottu rehellisyys perustuu vain siihen, ettei tarvitse tässäkään tapauksessa hilata hanuriaan ylös sohvalta. Iltalehti tarjoili hopeatarjottimella syyn olla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koita nyt tajuta, ttei niitä pienipalkkaisia töitä enää ole. ja niistäkin saa 1600 -1800 käteen ei se 600 euron jälkeen ole mikään pieni palkka. ja mitään nälkää et ole koskaan nähnyt jos ruoka on vain polttoaine.
Kun et ymmärrä niin ei kannata sekaantuakaan. Olen tehnyt työtä alle tuhannen kuukausipalkalla, silti en ole halunnut olla toimeentuloluukun asiakas. Siitä kaikesta olen ITSE kustantanut kaiken. Olen ollut oman itseni "herra", en nöyristelijä ja piiloutuja. Nälkää en ole nähnyt koskaan. Minulla on kuitenkin lähes katkeamaton työhistoria, ylpeys ja itsetunto. Hyvä maine ja liuta hyviä jos huonojakin muistoja mutta paljon ihmisiä, työkavereita joita muistan hyvällä.
" onko kelassa ?.....haloo..täällä soittaa marjaleena päivää. olisin ilmoittanut poimimistani marjoista. voinko jättää tähän ilmoituksen. niin...siis olen poiminut marjoja , ja siten myynyt niitä, niin ilmoitan siitä nyt, kun ne vaikuttaa kuitenkin tukiin.
Ei ole pelleilyä, enkä ole juovuksissa...olen oikeasti myynyt marjoja. minulla on lista, johon olen merkinnyt marjojen määrän, ja siitä saadut rah........haloo haloo. ei ole pelleilyä, olen tosissani..
kyllä...olen oikeustoimikelpoinen ihminen, miten se tähän liittyy......haloo.....halooo "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et ymmärrä niin ei kannata sekaantuakaan. Olen tehnyt työtä alle tuhannen kuukausipalkalla, silti en ole halunnut olla toimeentuloluukun asiakas. Siitä kaikesta olen ITSE kustantanut kaiken. Olen ollut oman itseni "herra", en nöyristelijä ja piiloutuja. Nälkää en ole nähnyt koskaan. Minulla on kuitenkin lähes katkeamaton työhistoria, ylpeys ja itsetunto. Hyvä maine ja liuta hyviä jos huonojakin muistoja mutta paljon ihmisiä, työkavereita joita muistan hyvällä.
Onpa erikoista, että vielä vuonna 2026 toimeentulotuen hakeminen on jonkun mielestä sossun luukulla nöyristelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko soittaa kelaan ja kertoa että myi marjoja Ei ole pakko. Olen myynyt marjoja ja olen kalastanut ja myynyt kalaakin.
Mutta jos haluaa olla rehellinen. En tykkää maailmasta, jossa epärehelliset pärjää paremmin.
Kenenkään ei pidä olla noin typerän rehellinen, että menee ilmoittamaan marjanpoimintatulonsa yhtään kenellekään.
Käteinen käyttöön.
Ei mene minulle jakeluun valitus menetetyistä tuista jos voi marjoja poimimalla tienata. Juu olisi kiva, ettei jokainen itse tienattu euro leikkaisi muutenkin niukkaa toimeentulotukea, mutta jos on mahdollisuus ansaita marjoja poimimalla sanotaan 500 - 1000 euroa, niin kuka jaksaa itkeä menetettyä tukea? Jos voi ansaita vieläkin enemmän niin valitus kuulostaa vieläkin surkeammalta tekosyyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja korruptio. Sillä tavalla suomessa saa enemmän rahaa.
myy marjat bulvaanin kautta eli vaikka äitisi tai miehesi tai tyttäresi tms. olihan kotilietessäkin juttu thaikusta joka kerää satoja ämpäreitä ellei tuhansia kesässä ja tienaa 100 000 euroa.