Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siinä meni sekin tienestimahdollisuus

Vierailija
12.08.2026 |

https://www.iltalehti.fi/mokkiextra/a/225115c3-45ce-4f73-ae22-d34c33164….

Eli toimeentulotuella oleva ei voi rehellisesti myydä marjoja menettämättä tukia. Ja tähän ei kiitos kommenttia: "Se on ihan oikein."

Ehkä se on oikein, mutta motivaatio kerätä satasen edestä marjoja, jos menettää satasen edestä tukia, on aika lähellä nolla. Ei mulla muuta.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niittämälläkö 

Vierailija
22/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mikä ongelma on käyttää käteistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko soittaa kelaan ja kertoa että myi marjoja Ei ole pakko. Olen myynyt marjoja ja olen kalastanut ja myynyt kalaakin.

Mutta jos haluaa olla rehellinen. En tykkää maailmasta, jossa epärehelliset pärjää paremmin.

Tuon vertaisten summien kanssa on ihan sama, onko rehellinen tai epärehellinen.

Vierailija
24/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisellä voit myydä. Jos ostaja haluaa maksaa vain tilille, ilmoita sellaisen läheisesi tili joka ei saa kelan tukia.

Vierailija
25/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota mikä ongelma on käyttää käteistä?

Kuitti on silti annettava pyydettäessä.

Vierailija
26/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloista ne kirjoittaa. Mut kyl sä omiin tarpeisiin voit kerätä menettämättä tttukea

Vierailija
27/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kesän aikana tienannut marjoilla noin kolmetuhatta euroa. Nyt alkaa riittää. Kroppa huutaa hoosiannaa. Ens viikolla lähden kahdeksi viikoksi lomalle Kreikkaan. T: työtön työnhakija

Vierailija
28/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuonna 2026 vielä niin tyhmiä että ilmoittaa tulonsa verottajalle. 

Vierailija
29/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihtokauppojen tekeminen kielletty? Tyyliin "vaihdan 5 litraa mustikoita kolmeen kahvipakettiin" tms.

"Vaihdan yhteen 50 euron seteliin keräilykokoelmaani varten"? 

" Vaihdan 10 ämpäriä fender stratocasteriin"? 

"5 ämpäriä vaihtuu yhteen S-ryhmän lahjakorttiin"? 

Annan ilmaiseksi päättäjille jos kela sais inhimilliset aivot. 

Toisaalla sit jaetaan kauppaan ruokakortteja (eli ylimääräistä tuloa) ja ruokajonotkin on, jossain kuulema ilmaisuokailua, miten kukaan ei ole niihin puuttunut? Joissain otetaan nimet listaan. 

Vierailija
30/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö itse ne marjat. Saat vitamiinit ja säästät ruokakuluissa.

Ei köyhällä ole varaa syödä poimimaan marjoja kun niistä saa liksaakin. 

Ruokakuluissa se ei säästä sillä mitään. 

Vierailija
31/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pimeänä ja käteisellä. Maan tapa.

Vierailija
32/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö poimii marjoja ja on samalla työttömänä työnhakijana, Kela katsoo lähtökohtaisesti mustikoiden poiminnan ja myynnin harrastustoiminnaksi. Tällöin marjojen myynnistä saadut tulot eivät vaikuta etuuteen, elleivät tulot ole poikkeuksellisen suuret.

Marjojen kerääminen on verovapaata, ei siis tarvitse edes verottajalle ilmoitella

Vierailija
33/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kesän aikana tienannut marjoilla noin kolmetuhatta euroa. Nyt alkaa riittää. Kroppa huutaa hoosiannaa. Ens viikolla lähden kahdeksi viikoksi lomalle Kreikkaan. T: työtön työnhakija

Mitä kaikkea olet myynyt ja mihin? Miten pitkää päivää teit ja kuinka usein? 

Mä olen yleensä kerännyt mustikoita tonnin edestä. Tänä vuonna vain puolet, on ollut loukkaantumisia, raju väsymys ja paljon päällekkäisiä hoidettavia asioita. (jalka halvaantui viime vuonna, metsään menin, edelleen kipuilee ja lantio kiertyy ja muukin kroppa ihan loppu) 

(laitan vain talvea varten säästöön ja koitan löytää uudet lenkkikengät ja liikuntavaatteita. 

Vierailija
34/34 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö poimii marjoja ja on samalla työttömänä työnhakijana, Kela katsoo lähtökohtaisesti mustikoiden poiminnan ja myynnin harrastustoiminnaksi. Tällöin marjojen myynnistä saadut tulot eivät vaikuta etuuteen, elleivät tulot ole poikkeuksellisen suuret.

Marjojen kerääminen on verovapaata, ei siis tarvitse edes verottajalle ilmoitella

Puhutaan toimeentulotuesta.