Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Marrasmasujen perjantai :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parina viime yönä on uni jääny seittemään tuntiin. Tuntuu etten oikeen sillä unimäärällä pärjää vaan itepä oon ollu vähän rentoutumassa...Eilinen Pirates of the Caribian oli hyvä niin ku kaks aiempaa ja Orlando varsinki kutkuttavan sulonen ;)

tosca kyseli tuplavaunuista. Ootteko ostamassa ihan vaunut vai rattaat? Meillä oli Oran vierekkäin istuttavat tuplavaunut ja mä tykkäsin niistä tosi paljon. Oli kätevät ja kuitenki sen verran kapeet et mahtu kaikista ovista ja kaikkiin hisseihin. Ja tavaratila oli loistavan iso eli mahtu kauppaostokset kunnolla. Nyt kuopus saa käyttää seisomalautaa ku on jo 3 vaikka vielä saaki istuu rattaissa ku bussilla mennään.

Rypäle: Mäkin oon muutaman kerran tuntenu lepatusta ku istun koneella. Oiskohan se tää paikallaan olo ja asento jossa tuntee liikkeet paremmin?

Kukka: Mä en tiedä painonnoususta vielä koska tokassa neuvolassa ei ees katottu painoa. Puolentoista viikon kuluttua sit neuvolalääkäri eli eiköhän siellä sit.

Yazmin: Kuopus synty sektiolla eli nytkin synnytystapa-arvioon loppuraskaudesta. Muutaman kerran oon tuntenu pientä vetoa haavan alueella mutten viel muuta. Liitoskipuja kylläki on ollu.

Ja nyt aamupalalle...

Tarald ja tiitiäinen 14+6

Vierailija
2/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ihan alkuraskaudesta kirjoitellut, ja ahkerasti teitä lukenut mutta aikaiseksi en ole saanut kirjoittaa.

Nyt jos vähän :)

Olen nimimerkin mukaan siis lähestymässä kolmeakymppiä, onneksi en vielä tänä vuonna ;)

Mies on vähän vanhempi, ja esikoispoika tulee kesällä kaksi vuotta. Raskausviikkoja on nyt 13+4, eli marraskuun lopulle menee la.

Kateellisena olen lueskellut teidän joidenkin kokemuksia koti-dopplerista, mieli tekisi ostaa itsekin mutta en raaski.

Taustalla on kaksi km (rv 12 ja rv 6), joten pelko persiissä on koko ajan :/

Np-ultrassa ja alkuraskauden ultrassa on kyllä kaikki näyttänyt hyvältä, mutta..

Jos jonkun teistä koti-dopplerin omistajista tuntisin niin tulisin kyllä kylään ... ;D

Sisarusrattaita olen kyllä pohtinut, mutta en nyt tiedä. Esikoinen on siis 2 ja puoli vuotta toisen syntyessä, että en tiedä onko tarvetta vai eikö ole. Kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta,

Ihan pikaisesti töiden lomasta tulin sisarusrattaista kommentoimaan eli meillä tyttö myös vähän vajaa 2,5 v vauvan syntyessä ja rattaita on pähkäilty. Tyttö mielellään kävelee itse eikä oikeastaan rattaissa suostu istumaan, mutta tiedä sitten, kun vauva on vaunuissa. Ollaan ajateltu, että ostetaan sitten vauvan jo synnyttyä, jos tuntuu, että tarvetta on. Etukäteen en aio ostaa, jos sitten osoittautuvatkin tarpeettomiksi. Kantoliinan aion hankkia vauvaa varten ja sitähän voi käyttää ulkonakin. Itseasiassa on kyllä jo se vauvalehden tilaajalahja liinakin, mutta haluan vielä hug-a-bubin tai jonkin muun trikoisen.

Ihanaa, kun on perjantai ja viikonloppu edessä, olisi tarkoitus tehdä pihahommia.

Nyt täytyy kuitenkin jatkaa työntekoa, palailen taas.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Harmon rv 17+3 (tai 17+1)

Vierailija
4/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ihan joka päivä käydä täälä kirjoittelemassa, kun ei oikein ole edes tapahtunut mitään ihmeellistä. Luen kyllä kirjoituksianne! Oksettaa, maha kasvaa jne. samaa vanhaa.

Onnea kaikille kaikesta ja tervetuloa uusille. Nyt on tämäkin hoidettu. ;-)

Rattaat mietityttävät. Esikoisella oli yhdistelmät, mutta niitä ei oikeasti käytetty rattaina kovinkaan kauaa vaan ostettiin ihan kunnon rattaat. Niitä onkin sitten käytetty. Ovat vaan niin paljon kevyemmät ja ketterät. Tekisi mieli ostaa pelkät vaunut. Toisaalta esikoinen on 2,5-v. kun vauva syntyy. Kaksosten rattaita mietin siis. Toisaalta en varmaan ihan hirveästi liiku talvella lasten kanssa ilman autoa ja tuskin jaksan niitä kaksosten rattaita autoon sulloa. Puisto ja ranta on vieressä, noin niinkuin kesää ajatellen ja silloin esikko on on yli 3-v.

Laitatteko/annatteko isompien olla hoidossa kun vauva tulee? Meillä ollaan päätymässä puoli viikkohoitoon. Eli on hoidossa esim. ma-ke ja sitten kotona äidin ja vauvan kanssa to-pe. Poika on sen verran meneväinen ja sosiaalinen tapaus, että jo viikonloppuna kahdella aikuisella menee hermot, ellei käydä jossain ja puuhata jotain extraa. Toki halvemmaksi tulee jos hoitaa kotona, ainakin kun meillä menee täydet hoitomaksut, mutta toisaalta uskon pojalle olevan parempi, että saa olla tuttujen lasten kanssa. Sitten palaan töihin kuitenkin heti vuoden päästä ja silloin olisi haaveissa saada kumpikin samaan hoitopaikkaan.

Tällaista mietintää tällä kertaa..

Rv 15 vasta (laskin jo muutama päivä sitten väärin, että 16 tuli täyteen)

Vierailija
5/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs ärsytti herätä kun heti herättyäni tunsin että päätä särkee =( Nyt on sit jo valmiiksi päivä pilalla kun tiedän että saan kärvistellä koko päivän pääkivun kanssa kun ne panadolit ei tehoa mihinkään! =(

No, toivottavasti hellittäis päivän mittaan.

Rilla78: Kiva että tulee muitakin " loppukuulaisia" kun tuntuu että kaikilla muilla marraskuisilla on tuo laskettuaika jo kuun alussa =) Itselläni la on marraskuun viimeinen päivä =)

Jeps, nyt ei hoksaa muuta kirjoittaa, täytyy lähteä vähäks aikaa pitkälleen uudestaan kun päätä niin särkee..

K & Himpula rv13+0

Vierailija
6/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän oli, kun tänä aamuna ois nukuttanut ihan kauheesti vaikka tyttökin antoi nukkua ysiin asti..ja sit hirveellä vessahädällä juoksin vessaan. Muuten oisin vieläkin nukkumassa:)

Rattaista on ollut puhetta..

Meillä myös esikko ois n.pari viikkoa päälle 2½v. En yhtään tiiä minkälaisia rattaita ollaan hankkimassa, kertokaa ihmeessä vinkkejä, jos samalainen ikäero perheessänne jo on..

Meillä on esikon vanhat yhdistelmät ja sit yhden istuttavat rattaat,joissa esikko istuu kaupungilla käydessämme..tai no, vaihtelevalla menestyksellä istuu.

Ja sit siitä painonnoususta..

Mulla oli nyt toisen aikaan jo ekassa neuvolassa 2 kiloo enemmän kuin mitä esikon eka neuvolassa. Ja siitä ei oo onneksi vielä noussut kuin n.pari kiloa, joka kyl sekin tähän painoon nähden on jo paljon..

Pelottaa miten paljon se ehtiikään nuosta, esikolta nous päälle 20kg, ja voi sitä valitusta minkä sain terkalta:( Ens alkuun ei sanonut mitään, vaan sitten kun se alkoi nousemaan, niin kyllä alkoi valituksia kulumaan..ensinnäkin mulle tuli iha yllätyksenä, et pitää sinne sokerirasitukseen mennä, kun terkka ei etukäteen varottanut, sanoi vaan ettei oo liikaa noussut, tyyliin; ei vaaraa.

Mielestäni ois kyl voinut vähän etukäteenkin sanoa et alkaa lähestyä rajaa se paino, mut ei..

No, pitää nyt mennä.

Milenna 15+6

Vierailija
7/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä ehtii kuopus täyttämään jo 4 v ennen kuin vauva syntyy (synttärit tosin vain 5 pvää ennen laskettua aikaa, joten voi käydä toisinkin). Muuten meillä oli edellisten lasten kohdalla, joiden välit 2v8kk ja 2v2kk Emmaljungan rattaat, joihin sai sisaristuimen. Sisaristuin jäi aika vähälle käytölle. Käytettyä tuli ainoastaan kaupungilla käydessä ja lomareissuilla.

Onko muilla jo turvotusta? Minulla alkaa olla, minkä huomaa erityisesti siitä, että ennen hyvin mahtuneet sormukset alkavat tuntua tosi ahtailta. Nappasinkin aamulla jo yhden purkin ananasmurskaa ja illalla varmasti toisen. Sunnuntaihin mennessä varmasti sitten turvotus taas hetkeksi helpottanut. Olen huomannut nimittäin ananasmurskan tosi tehokkaaksi nesteen poistajaksi. Pari purkkia ja kolmen päivän päästä paino on tippunut yleensä 1-1½ kg. Tosin tuleehan se turvotus aina takaisin, mutta on se mukava olla edes hetken hieman vähemmän turvonnut...

Muuten väsymys painaa edelleen ja duracell-pupu ei ole vieläkään päässyt iskemään. Pahoinvointiakin on edelleen jonkin verran. Loppuisi nyt jo, koska olemme viikon päästä lähdössä lomareissulle ja on tylsää, jos veto on ihan veks!

Viikkoja tänään 16+5

Vierailija
8/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shakatak: Meillä ihan sama meininki kun teillä, tyttö on maaliskuinen -05 ja jatkaa 2-3 päivää tutussa, ihanassa hoitopaikassa vaikka jään kotiinkin. Ja ihan samat pohdinnat kuin teilläkin :) Hoitaja on kaikenlisäksi tytön kummi ja emme halua menettää hoitopaikkaa!

Turvotusta ei ole vielä ollut, eiköhän sitä kesällä ehdi tulemaan :)

Muuten oma olo ihan oireeton mutta illalla välillä närästää kuten esikoista odottaessakin. Sykkeet oli 140, verenpaineet ok (niiden kanssa oli viimeeksi ongelmaa) ja hemppa oli nyt 134. Lähtötilanne 154 ja kuukausi sitten se oli 117. Pyysin että nyt mittaavat, ei ole enää niin väsyttänyt ja ihan normaalihan tuo onneksi oli. Syön niitä odottaville/imettäville tarkoitettuja Multitabs special tabletteja.

Rattaita olen minäkin miettinyt. Sain vinkin " ipanalle" sivustoista, siellä aika hauska vaihtoehto kaksostenrattaille, sellainen vaunuihin kiinnitettävä " pyörä" . Ikäänkuin lapsi istuisi pyörän selässä. Käykää kurkkaamassa, on siellä tarvikkeissa.

Hyviä vointeja kaikille ja uusille lämpimästi tervetuloa mukaan!!

T: Nasulina rv 15+5 (ultran mukaan 16+2)

Vierailija
9/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipäs tänne mitään erikoista kuuulu.

Samaa rataa.

Eilen tuli taas kierreltyä kirpparilla ja tein ostoksia vauvalle.

Joku oli tuonut myyntiin melkein käyttämättömiä vaatteita, no minähän ne sit hamstrasin =)

Alle 4euroa se kasa maksoi, et ei sillä olis saanut uutena oikein mitään.

Muutama on tuntenut vauvan liikkeitä tietokoneen ääressä istuessa.

Myös minä olen tuntenut tässä kun istuksin.

Ehkä vauvalla on silloin vähemmän tilaa ja liikkeet tuntuu paremmin.

Huomenna sit uusi viikko ja kohta jo ollaan puolessa välissä.

oikku ja pähkinä 15+6

Vierailija
10/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen tässä pääni puhki pähkäillyt mitä teen ton seerumiseulonnan kanssa.

Ens viikko kun olis vielä mahdollisuus siinä käydä (15+0-16+6)

Mut mua pelottaa se ihan hirveesti, np-ultrassa kun kaikki oli ok, mut neuvolassa sanoivat et seulonnassa näkyisi tämän ikäisellä paremmin kaikki kehityshäiriöt. Vaikka eihän sekään ole 100% varmaa.

Jos siinä sitten oliskin jotain häikkää ja joudun sit lapsivesinäytteen ottoon ja siihen kun liittyy pieni keskenmenon riski.

Täytyy tässä viikonlopun aikana tehdä päätös.

oikku

Vierailija
11/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkäilet hankalan päätöksen kanssa. Minähän sain silloin yhdistetyn veruseulan (täällä otetaan jo 9-10 vkolla) ja np-ultran mukaiseksi down-riskiksi 1:25 (mikäli suurempi kuin 1:250, suositellaan lapsivesitutkimusta). Minultahan otettiin sitten jo parin päivän sisällä np-ultrasta istukkanäyte. Kaikki oli onneksi hyvin. Vääriä hälytyksiä tulee todella paljon. Minun ikäriskini oli 1:350 (olen vuosimallia -71), joten sinulla tulee riskiä sitä kautta jo, jos olet -69 syntynyt. Jos np-ultrassa kaikki oli kuitenkin hyvin, niin kyllä se antaa jo jonkinnäköistä indikaatiota.

Vierailija
12/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin edellispäivänä neuvolassa ja hienosti sydänäänet kuuluivat. :-) ihana jyske!

Millaisia ovat nuo liitoskivut, voiko tässävaiheessa jo supistella? Mulla tuntuu välillä kipua muutaman sekunnin tuolla ihan alhaalla. Nytkin koko ajan pistelee.. Välillä ei mitään ja välillä pitää oikein pitää pimpskusta kiinni... (heh) Sitä ihmettelen vaan kun tuntuu se kipu niin alhaalla ja hieman sellaista painon tunnetta myös.. Olenkohan liian vainoharhainen... Ja tuntuu vaan kun olen itse rauhassa vaikka tässä koneella, mutta esim. koiran kanssa lenkillä en huomaa mitään...

Kuutti 15+1

Vierailija
13/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taraldille: ollaan aateltu ostaa sellaset, jossa toisen istuimen saa vauvaa varten makuuasentoon. Parhaat ois sellaiset, johon sais pehmeän kantokopan (mahtaako semmoisia ollakaan). Meillä on kans yhdet Oran vaunut, muuten ovat olleet hyvät, mutta selkänojan säätö meni rikki reilun vuoden käytön jälkeen. Oon kans miettinyt (niin kuin moni muukin näköjään), että tartteeko noita tuplavaunuja, jos esikoinen yli 2 v. Toisaalta en viitsi lähteä esim. keskustaan autolla ja lähikaupassakin rattailla on helppo käydä, joten luulen, että tuplat tai ainakin sisaristuimelliset vaunut on hommattava.

PikkuKuuttilolle: oiskohan noi sun kivut liitoskipuja tai jotain kohdun kasvuun liittyviä kipuja. Jos eivät ole mahassa, eivät kai ole supistuksiakaan (?)... Mulla on hieman pingottava olo tällä hetkellä masussa: johtuu varmaan aamupäivän rasituksesta, kun kannoin esikoista ja kauppakasseja. Tuli näköjään rehkittyä liikaa.

On vähän semmoinen olo, että voinko todellakin olla vielä raskaana kun on aika oireeton olo. En vielä tunne liikkeitä eikä pahoinvointia enää ole. Viikon päästä pääsen toivottavasti ekaa kertaa kuulemaan sydänäänet.

Aurinkoista viikonloppua! (Sunnuntaiksi on ainakin luvattu jo yli +20 astetta, jee!!) tosca ja maha-asukki 15+4

Vierailija
14/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri soitteli just niistä eilisistä kilpirauhasarvoista ja ne oli ihan ok. Siitä ei siis tämä uskomaton väsymys ja palelu tällä kertaa johdu. Hankala lasten kanssa ulkoillakkaan kun tämä mamma tärisee ihan horkassa heti kun nenänsä pihalle pistää. Viikonlopuksi pitäisi jaksaa taas töihinkin mennä ja työmotivaatio on taas puhdas nolla, ei oikein jaksa kiinnostaa. Mistähän sitä saisi vähän virtaa?

Ratasasiaa olen miettinyt pääni puhki. Meillä tulee lasten ikäeroksi tasan kaksi vuotta, mutta noi tuplarattaat ei oikein houkuttele. Ovat niin isot ja kömpelöt. Seisomalaudalla olisi tarkoitus pärjätä, tiedä tuota onko täysin utopistinen ajatus, tytöltä kun tuota temperamenttia löytyy. Meillä ollut nyt käytössä Brion Racet ja olen niihin aivan ihastunut. Mitkään isot ja kömpelöt brion tai emmaljungan yhdistelmät ei kauheesti jaksa innostaa. Onko kellään kokemuksia Teutonian Mistraleista tai Rockyistä? Ovat nähtävästi huomattavasti pienemmät ja ketterämmät menopelit. Mukavaa viikonloppua kaikille!

T.Rypäle ja Pikkuihme rv 14+1

Vierailija
15/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kutsun liitoskivuiksi kipuja ja jomotusta, jotka ovat mulla häntäluun alueella ja tuolla alakerran luiden tienoolla. Hormonit kai löystyttävät niveliä (tai jotain :), valaiskaa jos olen väärässä).

Vierailija
16/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin tänään tyttöjen kanssa kirppiksellä ja yhet ihanat raitapotkuhousut tarttu mukaan. On eka vaate mitä uudelle vauvalle ostan :) Tytöille löyty Playmobil-leluja: on ihan innoissaan mun vanhoista ja nyt sai uusiaki.

Tuplavaunukeskustelusta: Meillä tytöillä ikäeroa 2v1kk ja tuplat oli ihan ehdoton juttu. Tosin meillä ei oo autoakaan ollu vuosiin joten ihan senki takii jo. Käytettiin kyl tuplia siihen asti ku esikoinen täytti 4 ja kuopus 2 vaikkei esikoinen läheskään aina enää istunu niissä. Rinnakkais käytössä oli tavalliset rattaat joissa seisomalauta ja niitä tuli yhessä vaiheessa käytettyä enemmän (esim. junaan ei tuplilla mahtunu). Jos esikoinen huono/laiska kävelijä ja välimatkat pitkiä ku liikkuu paljon busseilla tai junilla ni suosittelen tuplia.

Shakatak: Esikoinen käy 2 kertaa viikossa kerhossa joka kestää kerralla 3 tuntia. Kuopus menee syksyllä samaan kerhoon ja odottaaki jo innolla millon siitä tulee kerholainen :)

Kauris-80: Toivottavasti pääkipu on helittäny! Se on ikävä vaiva ja pilaa helposti kyl päivän jos alkaa jo aamusta.

Mies lähti mökille mun veljen kaa hommiin ja tytöt nukkuu jo: onpa oudon hiljasta ja yksinäistä :( Jospa laittas iltapalaa ja menis vähän sohvalle...

Tarald ja tiitiäinen 14+6

Vierailija
17/17 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tällanen kipujen asiantuntija, kun kahden raskauden aikana oon varmaan käyny läpi kaikki mahdolliset kivut ja vaivat joita raskauteen voi liittyä :)

Liitoskivut on tosiaan sellasia vihlovia/osin myös jomottavia kipuja, jotka tuntuvat häpyluissa, ne ovat siis häpyluun liitoskipuja. (häpyluut tuntee helposti, ne on ne joiden läpi vauva tunkeutuu sitten synnytyksessä ja ne venyvät jo tässä raskausvaiheessa aiheuttaen näitä kipuja)

Kipuja voi olla jo tässä vaiheessa mutta ne ovat pahimmillaan yleensä viimeisten kuukausien aikana. Itselläni oli ekan raskauden aikaan viikoilla 32-37 niin pahoina etten kärsinyt kävelemään kuin kyynärsauvoihin nojaten pieniä matkoja, muuten makasin vain sohvalla. Jokainen pienikin liike makuuasennossakin toi kyyneleet silmiin. Se oli kamalaa. Liitoskivut tuntuvat pahiten liikkeessä.

Toinen asia mikä aiheuttaa jomottavaa kipua alapäähän ovat suonikohjut. Niitä voi tulla emättimen reunoille(ja sisällekin) ja voivat tuntua/ilmestyä missä vaiheessa raskautta vain. Nämä kivut ovat pahimmillaan pitkän kävelemisen jälkeen tai yleensäkin iltaisin pitkän jalkeilla olon päälle, mutta voivat tuntua myös istuessa yms. Suonikohjut voi tuntea tai nähdäkin jos uskaltaa peilillä katsoa sinne alas... Ne häviävät itsestään synnytyksen jälkeen.

Kohdun kasvukivut taas tuntuvat kohdun reunoilla sellaisina repäisevinä kipuina. Supistukset tuntuvat tässä vaiheessa lähinnä kohdun lyhyinä kovettumisena, se ei tunnu alhaalla vaan ainoastaan kohdun alueella. Itsellä on ollut supistuksia tänään koko päivän eikä ole kyllä kivaa! Kesän ajan pitäs pystyä olemaan vielä töissä, joten vielä ei sais alkaa supistella!

Neuvolassa kävin toissapäivänä ja kaikki oli hyvin. Hb oli laskenut 120:een, joten pitää kuulema alkaa syödä rauta-tabletteja joka toinen

päivä. Liikkeiden tuntemisesta en oo varma, kyllä siellä jotakin tuntuu, mutta tiedä siitä sitten...

Tähkäpää rv 16+ 4