Kyynerpää, rönkten, jäätelötöttörö, boxerit
Mitä muita ärsyttäviä väärinkirjoituksia tulee mieleen?
Kommentit (898)
Enään sydämmessäni diaknoosina agressiivinen onkelma.
Vierailija kirjoitti:
Inventteri.
Inventaari.
Nämähän ovat aivan oikeita sanoja. Mitä siis tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inventteri.
Inventaari.
Jaa, sieltä ilmoittautui näiden sanojen väärinkirjoittaja. 😂
Se on invertteri eikä inventteri.
Myös inventaario on oikea sana, eikä inventaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inventteri.
Inventaari.
Jaa, sieltä ilmoittautui näiden sanojen väärinkirjoittaja. 😂
Se on invertteri eikä inventteri.
Myös inventaario on oikea sana, eikä inventaari.
Sekä inventaario että inventaari ovat oikeita, samaa tarkoittavia rinnakkaisia muotoja Kielitoimiston sanakirjan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaa !
Auttakaa minut ALES täältä !Eniten tuossa sattuu välilyönti ennen välimerkkiä.
Toivottavasti pärjäät .
Väärin muotoillut aikavälimääritykset:
klo 8 – 16 välillä
3.9. – 15.10. välillä
jne.
Oikea muotohan on joko klo 8 – 16 tai klo 8 ja 16 välillä, ei näiden yhdistelmä.
(Noilla kahdella oikealla tavalla voi olla joissain tilanteissa merkityseroakin, tarkoitetaanko koko aikaväliä vai vain jotain hetkeä kyseisellä aikavälillä, mutta se käy yleensä ilmi kontekstista. Lisäksi voi olla, että numeroihin on tarpeen lisätä taivutuspäätteet, mutta tarkoitan nyt itse aikaväli-ilmausten rakennetta tässä.)
Jossain tavaransäilytyslokerikolla näkemääni englantia: "When closet keeps sound..."
Suomeksi oli kirjoitettu jotensakin niin, että "kun kaappi pitää äänen, lukko avautuu," josta lienee tullut tuo "closet keeps sound" -kukkanen, mutta ihmettelen silti, miten kädettömiä edelleen ollaan englannin kääntämisen kanssa, kun esim. ChatGPT on nykyään hirmu hyvä ja tarkka kääntäjä ihan ilmaiseksi.
Niin ei. Closet keeps sound.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinolassa ei sanota: Minä kaaduin, vaan minä kaatusin. Sanotaan myös, olen kaadunnut. Tätä kyllä kuulee harvemmin, mutta kaatusin on yleinen ilmaisu.
Tuohan on turun murretta. Kaatusin, nukkusin, kakkasin
Ja puhua saa mitä murretta tai slangia tahansa. Nythän oli kysymys väärin kirjoittamisesta. Sekään ei ole synti eikä rikos. Mutta tekee ehkä ihmisen kannanotot vähemmän vakuuttaviksi. Hauskin esimerkki tästä on mielestäni "Afkaani-muslimi".
ales
alespäin