Kyynerpää, rönkten, jäätelötöttörö, boxerit
Mitä muita ärsyttäviä väärinkirjoituksia tulee mieleen?
Kommentit (714)
Succés-kahvilan ääntäminen "sukkesi".
Huvittaa erityisesti, koska sijaitsee Ullanlinnassa, jossa asuu potentiaalisesti kielitaitoisia ihmisiä, jotka saattaisivat hyvinkin kyllä tietää, että ranskankielinen onnistumista kuvaava sana äännetään osapuilleen "sykse". Suomeksikin on aiemmin käytetty esim. ilmaisua "se oli suuri suksee".
Mutta ei. Sukkesiin kahville. Sukkesista saa isoimmat korvapuustit.
Pelli, kun tarkoitetaan peltiä. Esim uuninpelli🙄
Murre ja puhekieli saa poiketa kirja/yleiskielestä.
Vierailija kirjoitti:
Reakoida
Reagtio
Vierailija kirjoitti:
Jäätölö
Jättölö. Myös jättälö on yksi minkä olen kuullut.
Kakkao. Mannarhaim. Kitumarket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reakoida
Reagtio
Segtio
Golleka
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi mielensä pahoittaa niin monesta asiasta, niin mikseipä tämän ketjun ap:stäkin. 🙂
ETYK-kokous, HIV-virus (mainittu jo aiemmin), yms. joissa lyhenteen viimeinen sana tullaan toistaneeksi.
CD-levy. CD tulee sanoista compact disc, eli siinä lyhenteessä on se levy sana jo valmiina. Oikea lyhenne pitisi siis olla C-levy. CD-levyhän tarkoittaisi kompaktilevy-levy.
Vierailija kirjoitti:
Heinolassa ei sanota: Minä kaaduin, vaan minä kaatusin. Sanotaan myös, olen kaadunnut. Tätä kyllä kuulee harvemmin, mutta kaatusin on yleinen ilmaisu.
Kuulostaa turkulaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitsa. (Oikea on pizza)
Pitsa on oikein. Kotimaisten kielten keskus (Kotus) suosittelee ensisijaisesti suomalaistettua muotoa pitsa
Kotus ei ole mikään auktoriteetti, saati absoluutti. Pizza on pizza niin kauan kuin suomen kielen aakkosissa on z-kirjain.
Sen sijaan sinä olet auktoriteetti?
Vierailija kirjoitti:
Hellyyttävä.
Miksi alanuolet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi mielensä pahoittaa niin monesta asiasta, niin mikseipä tämän ketjun ap:stäkin. 🙂
ETYK-kokous, HIV-virus (mainittu jo aiemmin), yms. joissa lyhenteen viimeinen sana tullaan toistaneeksi.
CD-levy. CD tulee sanoista compact disc, eli siinä lyhenteessä on se levy sana jo valmiina. Oikea lyhenne pitisi siis olla C-levy. CD-levyhän tarkoittaisi kompaktilevy-levy.
Tai ihan vain CD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meijärin vartia oli töölössä
Meijärin oikeinkirjoitushan on meijäri - mikä ihme on meijeri ?? Äännerakenteen kannalta meijäri on looginen ja niinhän suomalaiset sanovat - paitsi "kaksikieliset" tai sellaisexi pyrkivät .. ( looginen tarkoittaa järkiperäistä, loogillista ja johdonmukaista )
https://fi.wikipedia.org/wiki/Meijeri
Meijäri ei ole suomenkielinen sana ollenkaan.
Meijäri on alttosaksofonin suukappale.
https://www.soitinlaine.fi/product/7934/alttosaksofonin-suukappale-meij…
Vierailija kirjoitti:
Itse. Itse en syö kalaa. Itse kuljen polkupyörällä töihin.
Itsehän en syö kalaa. Itsehän olen asiantuntija.
Juurikin
Sitä mukaaN
Töölöö. Töölööseen.