Onko yleistä, että hoivakodissa yhteisessä tilassa soi aina aamuisin monta tuntia uskonnollista ohjelmaa?
Äitini on tuollaisessa hoivakodissa, eikä ole kuitenkaan koskaan voinut sietää uskontoja. Onko oikein, että nyt joutuu sitä kuuntelemaan, vaikka kyseessä ei ole mikään kristittyjen hoivakoti?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Televisio on auki.
Ja sieltä tulee uskonnollista ohjelmaa. Jumalanpalvelukset ja kristillinen kanava Taivas TV7.
Kammotuksen kammotus. T. 60.v.
Toivottavasti silloin jos minä joudun vanhustaloon siellä soi bläkkistä ja muuta extreme metallia.
He ovat sitä sukupolvea, jolle kristillinen usko oli luonnollinen osa niin yksityistä kuin julkista elämää.
Se kuului silloin suomalaiseen kulttuuriin. Riippumatta kunkin henkilökohtaisesta uskosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, telkkarista tämäkin tulee. Ovat löytäneet jonkun uskovaisten kanavan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sieltä tulee uskonnollista ohjelmaa. Jumalanpalvelukset ja kristillinen kanava Taivas TV7.
Kammotuksen kammotus. T. 60.v.
Mun hoivakodissa saa soittaa vain Eppuja! T. 67 v.
Vierailija kirjoitti:
He ovat sitä sukupolvea, jolle kristillinen usko oli luonnollinen osa niin yksityistä kuin julkista elämää.
Se kuului silloin suomalaiseen kulttuuriin. Riippumatta kunkin henkilökohtaisesta uskosta.
Anteeks nyt, mutta kenestä sä oikein puhut. Eppujen konsertissa keski-ikä oli lähempänä 70 vuotta! Ei ne ihmiset muutaman vuoden päästä muutu virsien laulelijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, telkkarista tämäkin tulee. Ovat löytäneet jonkun uskovaisten kanavan.
Ap
Taivas TV7 on suomalainen yhteiskristillinen televisiokanava, joka toimii nykyään valtakunnallisesti digitaalisessa kaapeliverkossa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan "kuului". Se on mennyt aikamuoto!
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaista vielä jossain?
Kuinka ilahduttavaa.
Suomen kristillistä arvoperustaa ei ole vielä täysin murennettu.
Haista persees.
On. Ja myös päivisin ja iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu olla.
Vanhukset ovat uskonnollisia. Veisaavat mieluusti virsiä ja viettävät hartautta.
Kyllä ne vanhatkin muuttuu. Kohta kuule vanhukset vetelee savuja ja harrastaa haureutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käy sanomassa, että tuo ei ole oikein. Jyrkkä ei uskonnon pakkosyötölle.
Sanoin jo, mutta mulle vastattiin, että kun ihmiset tykkää siitä. En vaan jaksa uskoa, että kaikki tykkää ja jos muutamat tykkää, niin eikö voisi kuunnella sitä omissa huoneissaan? Ja äitini ei ainakaan tykkää ja joutuu nyt kuuntelemaan.
Ap
Jos televisio on päällä, jokin kanava täytyy valita.
Varmaan enemmistön mielipiteen mukaan mennään.
Miksi äitisi ei mene omaan huoneeseen katsomaan omia ohjelmiaan jos ei muiden ohjelmat kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Se kohoaa jostai kaukaa menneisyydestä, että vanhuksista tulee vanhetessaan uskonnollisia, tai enemmän uskonnollisia kuin nuorempina. Kai niillä oli suurempi kuolemapelko ja sitten alkoivat vanhoina hurskastella lisää. Kai tätäkin on joku tutkinut.
Olen pohtinut samaa, että jos joskus joudun johonkin hoivakotiin, niin enkö saa kuunnella AC/CD:tä ja Motörheadia. Soitetaanko vaan virsiä, tai jotain humppaa. Saako käydä röökillä ja vetää väliin viskipäiväkännit.
MITÄ!
Mummo 65
Kannattaa tehdä ajoissa oma soittolista, niin sitä sitten soitetaan sinulle vaikka kuolinvuoteella. Paperille kirjoitettuna tietysti, mutta voi sen rakentaa valmiiksi myös Spotifyssakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käy sanomassa, että tuo ei ole oikein. Jyrkkä ei uskonnon pakkosyötölle.
Sanoin jo, mutta mulle vastattiin, että kun ihmiset tykkää siitä. En vaan jaksa uskoa, että kaikki tykkää ja jos muutamat tykkää, niin eikö voisi kuunnella sitä omissa huoneissaan? Ja äitini ei ainakaan tykkää ja joutuu nyt kuuntelemaan.
Ap
Ei kai siellä ole pakko olla yhteisissä tiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi ei mene omaan huoneeseen katsomaan omia ohjelmiaan jos ei muiden ohjelmat kiinnosta?
Jokaisella maksavalla asiakkaalla on oikeus oleskella myös yhteisissä tiloissa ilman uskonnon tuputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksei kerrostalon asukkaat mene muualle, jos jonkun parveketupakointi häiritsee?
Suomeni maa on tässä kunnossa ja jotku määkivät Suvirren ja vanhusten laitoksen virsistä ja iltarkouksist? Toisaalla taas hautakiviä kaadellaan urakalla. Viekää omaisenne paikkaan, jossa allah hoilaa ja hautakummuista ei ole hajuakaan ja lopettakaa ruikuttaminen. Käsittääkseni tänä päivänä pitää olla aika heikossa hapessa päästäkseen noihin paikkoihin. Jos mättää hoitakaa itse ja hoilatkaa omianna. Yksityisissä paikoissa voi varmasti jokainen rahalla ostaa mieleistään ohjelmaa, kenenkään kärsimättä.
Onko hoitajia alkanut heikottaa ja vaaditaan työympäristö ilman jeesusteluja?
Ap