Onko oikein, että kihlaparista vain toinen kutsutaan häihin?
Siis, että kun olemme kihloissa,vain mieheni kutsutaan häihin.. Hullulta tuntuisi avioparistakaan vaan toista kutsua. No, minä en tosin ole tekemisissä hääparin kanssa, mutta ihmettelempä silti?
Kommentit (26)
Kun en tunne työkaveria enkä hänen tulevaa vaimoaan. Enkä tule heitä koskaan tuntemaankaan näillä näkymin. Niin en ymmärrä miksi minun pitäisi sinne mennä tai edes haluta mennä?
poikkeuksena työ-ja harraste- tms. porukat.
Eli kävin viime kesänä häissä, joista tunsin vain mieheni ja hänen vanhempansa. Morsiusparia en ollut koskaan tavannut, saati muuta sukuaan.
silloinhan te todennäköisesti tapaatte vielä tulevaisuudessakin monta kertaa?
Mies piti moukkamaisena ettei minua kutsuttu, ja harkitsee tosiaan mennäkö vai ei. No, minulle meneminen on tosiaan yksi lysti koska pari asuu kaukana ja on minulle outo, mutta väkisinkin tuli vähän paha mieli moisesta.. Tai sitten tämä on vain joku väärinkäsitys meiltä-- mutta olisi siinä kyllä pitänyt lukea osoitetiedoissa nimi tai merkintä avecista?
AP
Jos et edes tunne heitä, niin miksi olisivat sinut kutsuneet? Jotkut tosin voivat kutsua vasta seurustelun aloittaneet, vaikka eivät toista puoliskoa tuntisi lainkaan. Joskus vieraiden määrää vaan on karsittava/rajoitettava. Mieluiten ei ehkä karsita ensin esim. sukulaisista.
paitsi ehkä silloin kun kutsuu jonkin ison porukan. On aika kurjaa mennä yksin häihin jos ei tunne ketään.
Jos pienet häät niin kutsutaan vain läheisimät. Miksi miestäsi ei saisi kutsua jos hänet koetaan läheiseksi?
haluaa mennä, ilman muuta! Mutta kysyinkin että onko se oikein-tai edes yhtään missän mitenkään määriteltyä, että kihla-/avioparista vain toinen kutsutaan. Mutta kiitos teille, ymmärsin että sallittua on, tosin jotkut muutkin pitivät sitä outona ;)
Täytyy muistaa omia kutsuja lähetellessä...
Vierailija:
Jos et edes tunne heitä, niin miksi olisivat sinut kutsuneet?
Olimme taannoin isoissa häissä joissa morsiuspari oli kutsunut myös paljon yhteistyökumppaneitaan työelämästä. Olisiko näiden ihmisten puolisot täytynyt jättää kutsumatta??? Sepä vasta olisi ollut hupaisaa - isot häät mutta sitten ei kuitenkaan ole varaa kutsua tuttavien puolisoita. Tosi noloa, enpä sanoisi!
eikö ystävän kanssa olla tekemisissä jatkossakin, eikö ole tarkoitus tutustua ystävän kumppaniin. Aika oudolta tuntuisi, jos en tuntisi tai tietäisi hyvien ystävieni puolisoita.
Ehkä kannattaisi kysyä saako avecin tuoda mukaan? Minusta on outoa jos ystäväpiiri ei kutsu toistensa puolisoita häihin.
Kutsutaan puolisot (avio-, avo-, jne.) aina yhdessä, ihan sama tunnetaanko molemmat vai ei. Sen tuntemattoman nimi pitää myös selvittää, eli avioparille ei koskaan kutsua Matti & avec.
Sinkuille lähetetään kutsu Matti & avec, siitä huolimatta että he eivät seurustele.
Tämä on ainut etiketin mukainen tapa, ja kehitetty nimenomaan siksi ettei vieraita loukattaisi. Eli syystä suutuit, kutsut oli huonosti hoidettu. Häät pitää järjestää niin, että rahat riittävät. Parempi juhlia kunnolla viiden vieraan kanssa, kuin mokailla ja yrittää säästää 500 vieraan häissä.
Vähän ihmetyttää, pistän miehen utelemaan onko ystävistä muut saaneet avecillisen tai molemmille osoitetun kutsun... Kuokkimaan en kuitenkaan lähde, se on varma! AP
Mun bestis kutsui minut avec-kutsulla. Minusta se tuntui aika omituiselta, sillä tiesihän hän vakituisen seurustelukumppanini nimen. Kyllä mies sai naureskella, että kenethän minä aion ottaa mukaan, kun häntä ei olekaan henkilökohtaisesti kutsuttu.
Ja sitten taas ystävä, joka lähetti kaikille sinkuillekin avec-kutsun. Ilman sitä en olisi kyennyt menemään koko häihin. En siis silloin vielä seurustellut, kärsin työuupumuksesta, ja minusta tuntui lähes ylivoimaiselta lähteä häihin, joista en tuntisi ketään vieraista. Mutta tuon avec-kutsun turvin pyysin seuralaisekseni miespuolista ystävääni ja pääsin näin juhlistamaan ystäväni hienoa hääpäivää. Kiitos hänelle tästä mahdollisuudesta!
Siinä on sitten todella noloa alkaa kyselemään, että tarkoittaako se vauvojakin... Olis aikas selkeetä, kun kaikki olisivat selkeästi tervetulleita.
Kutsussa oli siis vain heidän nimensä, mutta he toivat mukanaan lapsensa (toinen yli 20v ja toinen 18v) ja lisäksi vielä toisen lapsensa silloisen poikaystävän. Kahden kutsutun sijaan tuli siis viisi henkilöä.
Mielestäni pariskunnista pitää kutsua molemmat, mutta kutsututkin voisivat vähän ajatella ja olla tuomatta perhettään mukaan, jos ei ole kutsuttu.
Äitini tietysti loukkaantui paljon eikä vanhempieni häihin kutsuttu edes isäni veljeä.
Syynä oli äitini perhe, joka työläisiä, vaikka äitini olikin jo yliopistossa.
Pitkään huonot välit, mutta nykyään aivan normaalit.
Munkin mielestä on aika outoa. Mieheni pelaa futista divarijoukkueessa. Jotkut joukkuelaiset ovat tehneet häissään sellaisen ratkaisun, että ovat kutsuneet tosiaan vain lähimmät pelikaverinsa ilman puolisoita. Me kutsuttiin aikoinaan taas samat ihmiset puolisoineen, koska meidän häissä moni yöpyi ja olisi kyllä ollut tosi ankeata olla puolisostaan/perheestään erossa yksi kesäviikonloppu.
Kyllä mun mielestä on siis asiallista kutsua ihmiset puolisoineen.
Tuota avec-sanaa kutsuissa pitäisi vain käyttää sellaisista tilanteissa, joissa jokaiselle tarjotaan mahdollisuus tuoda seuralainen ja sinkkujen seuralaisten nimet eivät ole etukäteen luonnollisestikaan tiedossa. Vakiintuneille pariskunnille matti mäkelä + avec -kutsu on kyllä todella epäkohtelias. Jos ei tiedä vaikka jonkun puolison nimeä, niin kyllä se pitää etukäteen selvittää.
Itsekkin olen ollut häissä seurustelumme alkuvaiheessa, niin etten ollut nähnyt koko hääparia ennen. Meidät molemmat oli kyllä kutsuttu, vaikka eivät siis tunteneet minua.
Miten tämä ilmenee että vain kihlattusi on kutsuttu...?