Pulauttelusta
Meillä vauva pulauttelee melko runsaastikin maitoa lähes jokaisen syötön perään. Röyhtäisyn yhteydessä pulauttaa ensin vähän ja sitten vielä lisää kun olen laskenut esim sängylle makaamaan. Johtuuko pulauttelu aina vain ylensyönnistä vai jostain muista mahavaivoista? Vauva on tällä hetkellä täysimetyksellä, eikä juo pullosta ollenkaan. Vauva on nyt vähän vajaa 2kk.
Sitten toinen tähän asiaan liittymätön kysymys. Uskallatteko imettäjät kesällä mennä normaalisti uimaan? Olen juuri parantumassa todella pahasta rintatulehduksesta ja nyt mietin miten kesällä uskaltautuu uimaan ilman että rinnat kylmettyvät.
Kommentit (5)
Meidän tänään 5viikkonen poitsu on kanssa todella kova pulauttelemaan meinaan että menee monet rätit sekä vaatekerrat päivässä. Ja siitä vähän huolestuneena että kasvaako vauva tarpeeksi mut sen näkee sit neuvolassa... Mut siis onhan se normaalia että vauvat pulauttelee, jotkut ylensyönnin takia ja toisilla voi olla refluksiotauti eli mahaportti (kait?:) on vielä niin kehittymätön..mut en tiedä kuinka pienillä se voidaan todeta. Mun kaverin vauvalla ilmeni maitoallergia ja kova pulauttelu oli oire siitä että kaipa se voi olla melkein mitä vaan.. eopä tainut paljoa auttaa =) mut neuvolasta varmaan otetaan asiaan kantaan varsinkin jos vaikuttaa kasvuun.
Toivotaan että pulauttelut vähenis itsekullakin.
Hauskaa kesän alkua!
Sanna ja Valtteri 5vko
Meillä on poitsu nyt jo reilun 6kk, mutta sillon muutama kuukausi takaperin pulautteli myöskin aika reilusti. Just heti syönnin päälle tai jonkin aikaa sen jälkeen.. Ei yhtään voinu tietää. Koko ajan sai rätti olalla kulkea ja niitä kului päivän mittaan, samoin kuin vaatteita. Kasvoi kuitenkin komeesti, joten sen puolesta en huolehtinut, enkä oikeestaan muutenkaan.
Nyt kun kiinteitä menee jo aika hyvin päivän mittaan, niin tein tässä semmosen havainnon, et pulauttelu on miltei kokonaan loppunut. Joskus huomaa, kun nousee suuhun, mutta urhoollisesti hän nielee ne takasin. :) Joskus sit tulee ihan pieniä määriä syönnin päälle ja varsinkin tissin syönnin päälle.
Meillä siis näin.
Hello. Meidän skottiprinsessalle " todettiin" Refluksi joskus parin kuukauden iässä ja sai siihen sellaista " lääkettä" joka vastasi varmaankin perunajauhoa. Pulveria sekoitettiin rintamaitoon ja sitä " geelimäistä hyytelöä" syötettiin ennen jokaista imetystä lusikalla. Homma rauhottu viikossa ja lopetin pulverin. Mutta pulauttelee vähän vieläkin nyt 6,5kk vanhana. Silloin pienempänä ei suositeltu ruokailun jälkeen vaakatasoon laittamista vaan väh. 15 min piti istuttaa sitterissä heti ruokailun jälkeen. Ja sängyssä ja hoitopöydässä piti korottaa pääosa (pyyherulla patjan alle). Vieläkään ei laiteta mahalleen kuin vasta puolen tunnin päästä maidosta/ruokailusta. Vaikka pulautuksia voi tulla joskus tunninkin päästä. Kiinteitä on syönyt hyvällä ruokahalulla 4kk iästä asti ja maitoa vetää parhaimmillaan 800ml vuorokaudessa. Itse olen kyllä ollut sitä mieltä että neiti vetää kaikki napaansa sellasta vauhtia että sen takiakin pulauttelee. Mutta kantsii kokeilla noita pystyssä pitämisiä.
Meillä tilanne eri kun pullo ruokinta mutta pulauttelua on ollut täälläkin. Nyt ikää 8vkoa ja huomasin että eivät ole enää pulautelleet n.viikkoon ennen kun vaihdoin tutin sellaseen josta virtaa maito kovempaa niin taas lenti pukli.
Jos sulla virtaa maito tosi helposti ja vauva haukkoo sitä tosi nopeesti niin uskon että siitä johtuu tuo puklailu. Näin päättelin ton pulloruokinnan perusteella. Tiedä sitte...
Moikka,
taidat olla HUHTImammoista 2007? Kirjoittelit tonne odotus puolelle?
Minä myös!
Meillä nti tänää tasan 6vko ja pulautellut n. 4vkoa. Täysimetyksellä on myös tämä nti.
Syö ensin, sit laitan olkapäälle. Röyhtäisee ja pulauttaa vähäsen. Tytön kun laskee vaaka-asentoon johonkin, pulauttaa lisää. Sitä vaan niinkun valuu suunpielistä. Neuvolasta kysyin, sanoivat vaan että jotkut vauvat pulauttelee. Niinpä!
Muuten tyttö tyytyväinen joten en uso että pulauttelu johtuisi mistään vatsavaivoista.
Meillä ei ainakaan oo mitään väliä onko syönyt 2h sitten vai 5h sitten, pulauttaa aina vaan.. Höh..
Kun keskimmäinen lapsemme (05/05) oli vauva, kävin kyllä kesällä uimassa. Pumppasin aina molemmat rinnat tyhjixi ja heti kun olin tullut vedestä ylös, paita tai pyyhe ympäri ettei rinnoille tuu vilu=o)
Ja muista, ota heti uikkarit tai bikinien yläosa pois, sitten vasta pyyhe ympäri. Näin minä ainakin tein.
Rintatulehduksesta mulla ei oo kokemusta.
Mukavaa kevättä ja kesää sulle!
t. jonzku80