Minkä ikäisenä lapsenne ovat olleet tunnin ajan yksin kotona?
Minulla on ekalle luokalle lähtijä. Mietin, että voiko ensimmäisen vuoden aikana totuttaa lasta olemaan lyhyen hetken yksin kotona. Ei tietenkään heti koulun alkaessa, vaan ehkä enemmin kevätlukukauden puolella.
Itse olen kyllä ekaluokkalaisena ollut muutamankin tunnin koulun jälkeen kotona, kun vanhemmat olivat töissä. Ilmeisesti osa asiantuntijoista sanoo, että alle 10-vuotiasta ei tulisi lainkaan jättää yksin. Tuntuu oudolta. Onko maailma muuttunut niin paljon….
Kommentit (27)
Eskarissa 0.5-1h, ekaluokalla 1-2h ja nyt tokalle mennessä pärjää jo muutaman tunnin yksin.
Jo 6-vuotiaana hyvä harjoitella, jos lapsi ei ole pelokas tms.. Toki yksilällistä.
Vierailija kirjoitti:
Eskari-iässöå on harjoiteltu 1-2 tunnin yksin oloa ja kelloa. Ekaluokkalaisen oli pakko olla yksin kotona jopa useita tunteja päivässä.
Kyllä, monet ekaluokkalaiset joutuvat väkisinkin olemaan jonkun aikaa yksin kotona, jos molemmat vanhemmat käy töissä, eikä ole etätyömahdollisuutta. Ekaluokkalaisten koulupäivät on todella lyhyitä, toki kouluissa on useimmiten iltapäiväkerho, johon on mahdollisuus mennä koulun jälkeen.
Ap, mene lapsen fiiliksen mukaan. Meillä nyt 8-vuotias on viimeisen vuoden aikana ollut aina välillä 1h yksin kotona. Helposti kyllä soittelee että äiti on tylsää, mitä tekisin, mutta muuten hyvin on mennyt. Hän tietää kenen naapurin ovelle voi hätätilanteessa mennä, ja kellopuhelin on ladattuna eli saa kyllä yhteyden meihin. Tuon ikäinen on jo tosi tolkullinen.
Itse olin ekaluokkalaisena välillä yötäkin yksin kun vanhemmat oli töissä. Omatoimisesti ulkoilutin ja ruokin koirat, ja lähdin aamulla kouluun. Ruokaa oli jätetty kaappiin, ja naapurin täti kävi välillä katsomassa että kaikki on kunnossa. Olisin kyllä päässyt tarvittaessa hoitoon, mutta en halunnut. Mielestäni oli noloa että sitä edes ehdotettiin.
Omia lapsia ei ole, mutta minä olin muistaakseni viimeistään toisella luokalla muutaman tunnin yksin kotona kun vanhemmat olivat töissä ja minä tulin koulusta kotiin. Ihan hyvin se minusta meni, tein läksyt ja söin välipalaa.
Väittäisin kuitenkin, että tämä on etu Suomessa. Turvallisuustilanne sallii lasten itsenäisyyden useimmilla alueilla (toki on ns. huonojakin alueita). Näin ei ole monessakaan maassa.
Suomessa koulut alkaa myöhään ja koulupäivät on lyhyitä, ja silti pärjätään kansainvälisessä vertailussa hyvin. Johtuu siitä, että lapset oppii peruslogiikkaa ollessaan huomattavasti itsenäisempiä kuin monessa muussa maassa - ihan oma teoriani :)