Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Retkeilyautoon asumaan puoleksi vuodeksi. Kokemuksia?

Vierailija
08.08.2026 |

Mies sai työtarjouksen toiselta puolen Suomea. Olen jo pidempään halunnut kokeilla retkipakussa asumista pidemmän aikaa ja nyt se toteutuisi, menisin koirien kanssa miehen mukaan. Ihan puskissa ei voitaisi asua koska teen etätyötä ja sähkö pitää olla, ja toimiva netti. Eli jokin hyvien lenkkireittien ympäröimä hiljainen leirintäalue tai matkaparkki joka on talvellakin auki, ja mies kulkisi töihin pyörällä tai julkisilla.

Jos koirat ei sopeudu olemaan rauhassa työpäiväni ajan niin sitten palataan kotiin, mutta kokeillaan ainakin.

Kokemuksia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin vessaratkaisuja kuin kemiallinen vessa. Kannattaa tutustua Cinderellaan:

https://cinderellaeco.com/fi/blogs/product/incineration-toilet-for-moto…

Minulla ei ole Cinderellasta kokemusta, muuta ystäväni on minulle tästä kertonut. Polttaa siis vessan jätteet.

Vierailija
22/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kesät retkipakussa, tien päällä Norjassa. Turistina olemiseen väsyy, mutta jos ajattelen teknistä puolta, ensimmäisenä kypsyn yleensä jatkuvalta tuntuvaan tiskaamiseen (kaikki pestään puhtaaksi ja laitetaan paikalleen aina ruokailujen jälkeen) ja siihen, ettei täällä oikeasti saa siivottu kunnolla, kun auto on täydessä retkivarustuksessa. Ahtaus ottaa päähän kun keli on huono, ei muuten. Lämmitys on must jo kosteudenpoiston takia ja pahvipakkaukset on tuhoontuomittu, eipä kai muuta.

Ja meillä siis on diesellämmitin, sähköllä lämmitetään vain leirintäalueella, johon tarvitsee päästä lähinnä pyykille tai suihkuun. 

Monesti matkailuajoneuvoissa on sähkön lisäksi kaasupullot, joilla saa toimimaan niin jääkaapin kuin lämmityksenkin (ml lämmin vesi).

Jep, meillä on kompressorijääkaappi, 52 l.. Kaasulla puuhataan ainoastaan kaksipolttimisen primuksen kanssa, johon riittää sama pullo kuin aikanaan Trangiaan.

Vettä meillä on mukana 60 litraa, puoletkin riittäisi. Tiskiin ei mene paljoa (usein korvattavissa putsiliinoilla), vessa ei ole vedettävä ja käsidesi korvaa vesipesun kun ei olla vesivessan läheisyydessä. Retkisuihku on harvoin käytössä.

Oikeastaan kaipaan Suomesta kahta asiaa, bideetä ja Herkkumaan maustekurkkuja. Kyllä tämä muuten menee. Sateella sisään tulee hiekkaa, sekin on vähän ärsyttävää. Talvea ei olla koskaan asuttu autossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä se aikansa menee.

Joo, kun tietää etukäteen, että väliaikaista on.

Toisaalta, se voi maksaa paljonkin, esim. parisuhteen, jos ahtaissa tiloissa hermot alkavat kiristyä ja siihen päälle mahdolliset käytännön kriisit.

Itse en enää rupeaisi. Nuoruudessa olisin hyvin voinutkin.

Olen asunut 8 kk rähjäisessä asuntovaunussa, yksin. Se menetteli.

Vierailija
24/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valmiita hyviä retkipakumalleja löytyy. Suosittele omaasi, mielellään sellaista jonka saa rekisteröityä kuorma-autoksi.

Vierailija
25/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä painajainen. Retkeilyautossa koirien kanssa. Etkö uskalla päästää miestäsi yksin?

Vierailija
26/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä asunut pakussa kaksi vuotta, olin samalla paikkakunnalla enkä etätöissä. Tunnen naisen joka asunut 7 vuotta pakussa johon tehty koti. Aika pienet tilat on pakettiautossa en tiedä miten koirien kanssa voisi asua. Kyllä autossa voi asua nykyään kun saa lämmittimiä ja akuilla saa sähköä. On sähköliedet jossa voi tehdä ruokaa. Itse kävin suihkussa uimahallissa tai veljeni luona.

Tunnen naisen joka asuu autossa 5 koiran kanssa. Hyvin onnistuu.

Asuuko jollain leirintäalueella? Miten pesi koirat kurakeleillä? 

Vierailija
27/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiktokissa on paljon retkeilyautossa asumisesta tekevien sisältöä. Vastaavat usein kysymyksiin videoilla tai viesteillä myösm

Ja ne on ihan pitkiä videoita, ei mitään  25 sekunttia 

Vierailija
28/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä se aikansa menee.

Joo, kun tietää etukäteen, että väliaikaista on.

Toisaalta, se voi maksaa paljonkin, esim. parisuhteen, jos ahtaissa tiloissa hermot alkavat kiristyä ja siihen päälle mahdolliset käytännön kriisit.

Itse en enää rupeaisi. Nuoruudessa olisin hyvin voinutkin.

Olen asunut 8 kk rähjäisessä asuntovaunussa, yksin. Se menetteli.

Meillä on toisinpäin. Autossa parisuhde kukoistaa 😊

Vierailija
29/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä asunut pakussa kaksi vuotta, olin samalla paikkakunnalla enkä etätöissä. Tunnen naisen joka asunut 7 vuotta pakussa johon tehty koti. Aika pienet tilat on pakettiautossa en tiedä miten koirien kanssa voisi asua. Kyllä autossa voi asua nykyään kun saa lämmittimiä ja akuilla saa sähköä. On sähköliedet jossa voi tehdä ruokaa. Itse kävin suihkussa uimahallissa tai veljeni luona.

Puskissa asuu. Autossa on suihku.

Me asumme ok-talossa, mutta ei meillä suihkua ole. Koirien tassut pyyhitään yleensä vain pyyhkeellä.

Vierailija
30/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiktokissa on paljon retkeilyautossa asumisesta tekevien sisältöä. Vastaavat usein kysymyksiin videoilla tai viesteillä myösm

Eikä tällaisia jaksa kukaan katsoa.

Vierailija
31/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tällaisia jaksa kukaan katsoa.

Juuri eilen eräs tällaista sisältöä tekevä kertoi, että videoillaan oli tullut täyteen 2,5 miljoonaa katselukertaa.

Vierailija
32/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskissa asuu. Autossa on suihku.

Me asumme ok-talossa, mutta ei meillä suihkua ole. Koirien tassut pyyhitään yleensä vain pyyhkeellä.

Kai siihen hajuun tottuu niin ettei huomaa.

Vierailija
33/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kamalan hankalalta. Miksi ette vain vuokraa asuntoa sieltä toiselta paikkakunnalta?

Vierailija
34/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kamalan hankalalta. Miksi ette vain vuokraa asuntoa sieltä toiselta paikkakunnalta?

Toisaalta. Miksi vuokrata asunto, jos kerran on auto jossa voi asua? Monelle sopii tällainen hyvinkin.

Vierailija
35/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HYI HELVETTI! Mahtaa olla tuoksut, mutta asuja ei itte huomaa...

Vierailija
36/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitys maksaa saman kuin asunnon vuokra

Vierailija
37/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn todella hyvin asuntoautossa asumassa, mutta se wc:n kanssa säätäminen kävi todella raskaaksi. JOllei auton wc:stä ole periaatepäätöstä että se on 100% käytössä niin joka aamu alkaa sillä että wc -käynti muualla on operaatio. Jos taas wc ON käytössä niin sen täyttyminen ja tyhjentäminen on yhtälailla ärsyttävää. Mitään muuta vikaa en keksi ja wc:stä huolimatta aion taas asua koko syyskuun ja pitkälle lokakuuhun asuntoautossa. N55

Vierailija
38/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HYI HELVETTI! Mahtaa olla tuoksut, mutta asuja ei itte huomaa...

Ei siellä itse asiassa ole, kun on ahkera siivoamaan. Olen siis autossa useamman kerran käynyt kun on yhdessä reissattu, siis minä omalla autollani. 

Vierailija
39/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sentään.

Vierailija
40/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sentään.

Samankokoisen -tai jopa isomman!- asunnon eli alle 10 neliön kopin, jossa kumminkin edes vessa ja pesutilat!

Mutta kun se koppi ei ole trendikäs ja romanttinen retkipaku. 😍🤩

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän