Rovaniemelle ei kannata mennä omalla autolla.
Fix bussilla pääsee vähän yli 30 eurolla. Jos menis omalla autolla niin bensaaan menisi 150 euroa vähintään.
Kommentit (29)
Tämä on totta, jos on liikkeessä yksin. Mutta kun minulla on viisi lasta, niin ei taida tulla bussi enää halvemmaksi? Ja kun samalla on ihan kiva käydä Ranualla, Oulussa, Iisalmessa ja Kuopiossa, niin eipä taida bussi taipua tähän tai ainakaan olla paljon halvempaa? Ja kun joka kaupungissa pitää käydä eri paikoissa, niin muutamia satasia menisi taksiin?
Ja on ihan kiva pysähtyä katsomaan poroja. Bussi ei pysähdy, jatkaa matkaa ja porot jää tien varteen odottamaan.
Ajan sähköautolla. Se on lähes ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, jos on liikkeessä yksin. Mutta kun minulla on viisi lasta, niin ei taida tulla bussi enää halvemmaksi? Ja kun samalla on ihan kiva käydä Ranualla, Oulussa, Iisalmessa ja Kuopiossa, niin eipä taida bussi taipua tähän tai ainakaan olla paljon halvempaa? Ja kun joka kaupungissa pitää käydä eri paikoissa, niin muutamia satasia menisi taksiin?
Ja on ihan kiva pysähtyä katsomaan poroja. Bussi ei pysähdy, jatkaa matkaa ja porot jää tien varteen odottamaan.
kyllä pysähtyy, jos porot on keskellä tietä. Eikä niitä saa mennä häiritsemään nousemalla autosta. Katsotaan vain auton sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu Ranualla niin omalla autolla voi ihan hyvin mennä. Keskustelu on nyt etelänvetelän näkökulmasta.
Mä ainakin menen omalla autolla Rovaniemelle mutta se auto on usein pakattu junan kyytiin. Sitten voi huristella omalla kulkupelillä ympäri Lappia. Harvalla on asiaa ainoastaan Rovaniemelle.
Vain maalaisjuntit puhuvat etelän vetelistä. Sivistyneet pohjoisen asukit eivät alennu moiseen haukkumiseen.
Ei pääse flixbussilla.
T. Muori Muoniosta.
Vierailija kirjoitti:
Oon aina niin niin paljon halunnut kokeilla junan makuuvaunua. Nyt pitäis vaan keksiä syy mennä Rovaniemelle 😏
Voisin myös tarjoutua kuskiksi vanhoille sukulaisille jotka tekee aina ruskamatkoja Lappiin mutta silloin en tietty pääse junaan...
Matkusta makuuvaunun yläkerran hytissä Rovaniemelle ja lähde sieltä jatkamaan matkaa sukulaisten kuskina.
Porojen näkeminen ei ole enää kovin kivaa, jos niitä näkee noin 300 Kemijärven ja Rovaniemen välillä tai jos tiellä makaa satapäinen lauma niin kuin joskus Kuusamossa. Eikä niistä yksikään hievahtanut mihinkään vaan autoilijat joko odottivat tai käyttivät jotain kiertotietä.
Lapissa, Rovaniemi mukaan lukien, julkista liikennettä on todella vähän tai ei ollenkaan.
Julkisilla pääsee kyllä Rovaniemellä tai vaikka Kilpisjärvelle, mutta siellä perillä onkin paljon hankalampaa ilman autoa.
Lapissa vaan on pakko olla auto, jos johonkin haluaa päästä, töissä käydä tai jotain harrastaa.
Välimatkat ovat pitkiä, mutta ei niitä ajatella samoin kuin etelässä. Kauppareissu voi olla 100km yhteen suuntaan tai työmatka, mutta ei siinä ole mitään ihmeellistä. 100km on vielä lyhyt matka.
Kuten Lapissa sanotaan, se olekko ko aijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina niin niin paljon halunnut kokeilla junan makuuvaunua. Nyt pitäis vaan keksiä syy mennä Rovaniemelle 😏
Voisin myös tarjoutua kuskiksi vanhoille sukulaisille jotka tekee aina ruskamatkoja Lappiin mutta silloin en tietty pääse junaan...
Matkusta makuuvaunun yläkerran hytissä Rovaniemelle ja lähde sieltä jatkamaan matkaa sukulaisten kuskina.
Porojen näkeminen ei ole enää kovin kivaa, jos niitä näkee noin 300 Kemijärven ja Rovaniemen välillä tai jos tiellä makaa satapäinen lauma niin kuin joskus Kuusamossa. Eikä niistä yksikään hievahtanut mihinkään vaan autoilijat joko odottivat tai käyttivät jotain kiertotietä.
Muistan, kun lähdettiin kesälomalla kiertämään autolla Lapit (eli Suomen, ruotsin ja norjan), niin suomen puolella seistiin sitten puoli tuntia tiellä, koska tiellä olevilla poroilla ei ollut minkäänlaista kiirettä siirtyä pois tieltä. yksi kävi siihen maatekin, pari söi jotain tien reunasta ja kävi välillä tiellä siten, että näytti siltä, että nonytnelähtee! mutta ei. Isä lopulta vähän käytti torvea, jonka suerauksena oli se, että tiellä maannut poro vain käänsi päätään hitaasti autoa kohti ja jatkoi makaamista. Sitten lopulta ne lähti, kun näytti siltä, että hyttyset alkoi vaivata poroja. Se oli vielä filmikamera-aikaa, joten isä sitten napsi filmirullallisen kuvia tientukkeista. En ole sen jälkeen kaivannut saada nähdä poroja tiellä.
Bussissa voi nousta jaoittelemaan silloin, kun bussi pysähtyy. Tai tehdä käytävällä pystyasennossa pientä jumppaa. Yllätävän moni ihminen sitä tekee, olen huomannut. Jo kolmen tunnin matkoilla.