Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyinen häälahjalistameininki on järkyttävä!

Vierailija
24.05.2007 |

Tuosta aiemmasta häöäkeskustelusta tuli mieleen aloittaa uusi keskustelu aiheesta häälahjalista. Tuttavapariskunta menee jonkin ajan kuluttua naimisiin ja he ovat tehneet aika ison häälahjalistan. Yhdenkin lahjan arvo n. 160e.

Listalla pyydetään vierailta kalliita merkkitavaroita siten, että halvimpien lahjojen hinnaksi jää n. 50e. ??????Siis aivan järkyttynyt olen. Mitä tällainen meininki kertoo, joo, me järjestetään kallliit isot häät, vieraiden täytyy tuota kalliita merkkilahjoja. En voi ymmärtää, kuinka joku kehtaa pyytää tiettyjä lahjoja itselleen. Tätä lahjalista lukiessani on mennyt ihan maku koko häihin osallistuseen. Tekis mieli ilmoittaa etten pääse. Todella ala-arvoista anelua. Jos jotain lahjalistaa haluaa ylläpitää, niin laittaisivat ees kohtuuhintaisia tavaroita. Harva vieras pystyy noin isoja summia sijoittaan, en minä ainakaan, vaikka haluaisinkin. Joo, eihän se ole pakko ostaa listalta, mutta jos ostan jotain listan ulkopuolelta, kelpaako se heille sitten. Kyllä niin pistää ärsyttään että kuinka jotkut kehtaa. Mulle ei tulis mieleenkään täyttää mitään lahjalistaa.

Muutenkin nykyajan lahjameininki on ärsyttävää, ihmiset ostavat toisilleen vain koska ON PAKKO ostaa. Joulu on pahin tällainen juhla.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi osuva lahja, joten toivon että kun kutsu heidän syyshäihin tässä joskus käy on mukana jonkinlainen toivelista. Sitäpaitsi lahjalistoja on kiva lukea, näkee kertaheitolla mikä on parin, tai yleensä morsiamen maku, joskus niissä on aika karmeitakin tavaroita, kuten muumimukeja...

Ja mitä te viette häälahjaksi jos selviätte siitä alle 50 eurolla? muumimukit ja patakintaat?

Vierailija
2/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu on tullut kesähäihin ja mukana kortti sokoksen häälahjalistasta. Miten se toimii? Voinko mennä ihan mihin sokoksen vaan ja kysyä listaa? Siinä tiskilläkö sitten pähkään, että minkä noista minä ostaisin? Ja sittenkö se " varataan" , jonka itse aikoo ostaa. Eli tyyliin,näet, kuka on mitäkin ostanut? Tää on ihan uusi juttu mulle ja olen äimänkäkenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on tosi törkeetä edes olettaa että vieraat tuovat tosiaan vähintään sen hintasen lahjan mitä syövät häissä. Tällä periaatteella jos aatellaan tätä juttua, niin ihmettelen, ettei kutsusisa ole yleensä mitään pyyntöä esim. että vieraat ilmoittaa omasta erikoisruokavaliosta. Tuskin siellä siis on huomioitu erityisemmin esim. vegaanivieraita, mitähän he sitten syövät?

Tämä on nykyaikana ahdistavaa, ihmiset ovat tyytyväisiä vain kalliisiin merkkilahjoihin, siihen mitä nimenomaan itse haluavat. Ja se, että vieraan pitäisi omalla lahjallaa tavallaan maksaa häihin osallistuminen on pöyristyttävä ajatus. Eihän kenenkään ole pakko pitää suuria häitä. Ei todellakaan voi ajatella näin.

Vierailija
4/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla naimisissa, että ei ole itsellä ollut ajankohtaista pohtia koko asiaa, mutta jotenkin itsestäänselvänä pidän että kaikilla on lista josta valita.

Mistäs helkutista minä tiedän mitä hääpari tahtoisi lahjaksi?!

Paljon helpompaa itsensäkin kannalta kun voi vaan valita ja maksaa :)

Vierailija
5/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö alkaa jo kavereiltakin periä jotain pääsymaksua, kun kutsuu kotiinsa syömään tai olla nyreänä, jos tuovatkin vain halvinta viiniä. Itselleni ajatus rahankerjuusta häissä tai mistään lahjalistoista on ihan vieras. Ahnealta kuulostaa molemmat. Minusta on täysin sopimaton itse vaatia, mitä saa lahjaksi. Minusta pitäisi jättää vapaus häävieraille valita.

Vierailija
6/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo etiketin ohjeistus, että lahjan tulee vastata tarjoilujen kustannuksia, on hyvin vanha. Se on peräisin niiltä ajoilta, jolloin hääparilla ei ollut juurikaan yhteistä omaisuutta, kun ei asuttu yhdessä ja mentiin yleensä hyvin nuorina naimisiin.

Vierailija
7/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon pitäisi antaa hääparille lahjarahaa? Olen menossa häihin yksin, sinkku kun olen. En kehtaa 20 antaa, mutta 50 tuntuu aika paljolta, kun menee häävaatteisiin ja matkoihinkin kuitenkin. Vai pitäiskö mennä kimppaan toisten kanssa? Mutta henkilöiden lukumäärällä sit jaetaan summa ja se paljastaa. Noloa?

Vierailija
8/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene.

Vierailija
9/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhden vieraan tai pariskunnan pitäisi kaikki ostaa!

Vierailija
10/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jos maksat lahjasta 50 euroa niin pitää sillä saada ainakin kunnon tarjoilut.

Vierailija
11/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kiva saada mitään turhia tavaroita nurkkiin. Mutta mun luonto ei silti antais periksi pyytää mitään lahjoja, ei kertakaikkiaan. Kyllähän normaalisti ihmiset, jotka eivät osaa ostaa lahjaa (tai kysy siihen vinkkiä) tuovat nykypäivänä lahjakortin häihin.

Ja jos sen listan tekee, niin todellakin ne vois olla monen hintaisia. Ainakin varmistaisin sen, että halpoja on paljon. Ostakoon joku sitten vaikka kaksi eri juttua, mutta ei niin päin, että joku joutuu miettimään, ettei ole varaa ostaa mitään, mitä pyydetään. Sehän nimittäin on myös selvä, että jos lista on, niin eihän kukaan kuitenkaan kehtaa ostaa sen ulkopuolelta mitään.

Vierailija
12/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, voinhan mä ostaa ton yhden samppanjalasin, mutta tyhmältähän se näyttää, että meen sinne yhden lasin kanssa, kyllä tässä tapauksessa olisi fiksua viedä se 2kpl, joka sitten maksaa sen 50e.

Vierailija
13/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä jatkaa, että rahan toivominenkin on tietty ihan kohtuullista, jos se ei ole ainoa vaihtoehto, mutta tilinumero on mun mielestä aika mauton. Lahjakortti on juhlavampi, ja jopa setelit kortin välissä. Kyllä sen verran parin pitäisi itse viitsiä, että käyvät lahjakortit siirtämässä itse tilille.

Vierailija
14/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottunut ajatukseen, että laitetaan lista kutsun mukaan...Tosin, olin viime kesänä juhlissa. Kiireessä oli helppo valita listalta lahja ja lahjat olivatkin kohtuuhintaisia. Silti ajatus, että itse laittaisin liitteeksi lahjalistan, niin ei... Jotenkin järkyttävän nolo ajatuskin...

Vierailija
15/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte jonkun kalliin lahjan yhdessä esim 100¿ jaettuna kolmelle ei olekkaan enää paljon :)

Vierailija
16/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähimmille kavereille ja sukulaisille lahjat yleensä satasen kieppeillä, kaukaisemmille tommonen 50 euroa on sopiva lahjan hinta.

Vierailija
17/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä niitä lahjoja ole juuri varailtu, kävin just katsomassa ja lsita on ollut esillä jo aika kauan. Taiatavat muutkin vieraat ajatella samoin kuin minä, että turhan kallista.

Kyllä on noloa joo tuollaiset listat.

Vierailija
18/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hankkiudut johonkin kimppalahjaporukkaan.

Vierailija
19/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse silti ymmärrän täysin lahjalistan merkityksen, me emme laittaneet lahjalistaa ja jos nyt miettisin uudestaan niin meilläkin olisi ollut se! Saimme paljon kaikenmaailman kippoja ja kuppeja, joita meillä on entuudestaankin jo liiaksi ja nyt notkuu kaapit pullollaan. Eli aivan turhia lahjoja saimme, lahjat eivät olleen meille pääasia, ihanaa että ihmiset tulivat meidän kanssamme juhlimaa, mutta nyt ajatellen olisin vaikka mielummin ilman noita kuppeja kun ei kehtaisi roskiinkaan heittää vaikka mieli tekisi!

Vierailija
20/45 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän suvussa on sellainen meininki, että lahjat maksaa n. 10-30e. Ja siihen ollaan tyytyväisiä. Mulla on niin paljon muutakin rahanmenoo, ettei pysty vaikka haluaiskin viedä jotain kallista ja hienoo. Ilmeisesti toi 50e. on tälle parille niin pieni raha, etteivät osaa aatella, että jonkun rahapussista se syö jo aika ison osan.

AP taas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän