Täysimettäjät: syötättekö samalla syötöllä molemmista rinnoista?
TÄYSIMETTÄJILLE KYSYMYS: imetättekö samalla syötöllä molemmista rinnoista?
Minä olen nimittäin pärjännyt tähän asti (vauva 3,5kk) syöttämällä vuorosyötöin kummastakin rinnasta ja usein tuntuukin ettei toinen rinta edes juurikaan täyty vielä heti seuraavaksi syötöksi uudelleen. Joskus jos on tuntunut, että vauva ei saanut tarpeekseen, olen tietysti toistakin rintaa tarjonnut. Silloin on kuitenkin yleensä käynyt niin, että joko vauva ei sittenkään halua enempää tai sitten jos haluaa niin ylensyö ja pulauttaa runsaasti perään (mitä ei muutoin tee kuin tosi harvoin). Syöttövälit on olleet oikeestaan viimeiset 3kk 3-4 h, samoin yöllä (joskus harvoin on mennyt 5h-6h). Mutta nyt viimeiset pari yötä vauva on syönyt kymmeneltä illalla ja herännyt vasta viiden maissa aamulla syömään ja tässä ajassa toinen rinta ehtii halkeamispisteeseen samoin kuin aamun ekaa syöttöä (klo 8-9) odotellessa sitten toinen rinta, josta on viimeksi syötetty silloin iltakymmeneltä.
Onko ainoa ratkaisu siis alkaa syöttää molemmista rinnoista samalla syötöllä ja vieläpä vaihtaa rintaa ennenkuin se on tyhjä, koska muuten toinen rinta ei kelpaa kun vauva tulee ekasta kylläiseksi?!? Tällöinhän vauva myös saisi kahdet etumaidot ja kummastakin rinnasta vähemmän rasvaista takamaitoa, jolla nälkä pysyisi loitolla kauemmin. Syöttövälit siis todennäköisesti lyhenisivät? Onko kokemuksia vastaavasta vaihdoksesta? Tuntuu jotenkin vaivattomammalta syöttää vain toisesta rinnasta kerrallaan varsinkin jos imettää julkisella paikalla niin ei tarvitse vaihtaa puolta välillä ja taas räveltää liivinsuojien ym kanssa, mutta nyt kun yöunet muuten pitenee niin unen laatu kärsii täysistä tisseistä :-)
äippä + tyttö 3,5 kk
Kommentit (11)
meidän 7,5 kk syö edelleen yöllä 2-3 h välein, eli sinuna nauttisin moista pitkistä väleistä ja siitä että maitoa tulee :)
luulen, että rinrtsi sopeutuvat noihin pidepiin syöttöväleihin, ja ilman että maitomäärä olennaisesti vähenee. voithan käydä yöllä lypsämässä maitoa päältä pois, se auttaa pahimaan räjähtämistunteeseen ainakin mulla.
muuten mulla on ollut hyvin samanlaista, olen aina syöttänyt vain yhdestä rinnasta ja jos on syönyt kummastakin on usein pulauttanut. meillä vaan ei käynyt niin päin, että olisi alkanut lyhentää syöttävälejään, vaan tihensi juuri tuossa 3,5 kk:n vaiheessa syömistään ja nyt jotenkin jäänyt päälle, pahana (?) tapana.
nauti öistä ja imetyksestä
a.
( lapsi siis nyt jo yli vuoden ), niin syötin yhdellä syötöllä vain toisen rinnan.
Minulla tuli maitoa tosi runsaasti ja ilmeisesti vauvalle riitti tuo yksi rinta kerrallaan hyvin, koska syöttövälit eivät kyllä tiheät olleet. Yötkin meni pienenä vauva yhdellä tai kahdella syötöllä.
Minullakin kyllä oli sitten toinen rinta tai molemmat esim. yön jälkeen tosi täydet, mutta ihmeesti sitä vaan silti pystyi nukkumaan. En kyllä mitenkään sen takia ruennut tekemään muutoksia vauvan syöttämiseen.
Minä tosin jouduin alkuun aina ensi lypsämään ennenkuin tarjosin rintaa vauvalle, koska minulla oli ns suihkutissit.
Jotenkin ne rinnat vain sitten tottui tähän syöttämistyyliin, että rinta kerrallaan. Ja itse tottui potkupallon kokoisiin rintoihin. :D Minulla oli pitkään noin, koska maitoa erittyi pitkään runsaasti. Nyt tilanne tietty jo eri, vaikka vielä imetän, koska poika jo yli vuoden, eikä imetyksiä tule kuin n. 3 vuorokaudessa.
Tuttua on minullekin tuo " rinnat kuin potkupallot" kun vauva muuttaa rytmiään ja alkaakin nukkua aikaisempaa pidempiä pätkiä. Itse olen aina käynyt lypsämässä pahinta kiristystä pois jos tuntuu, että tissit räjähtävät justiinsa. Itse olen aina syöttänyt yhdestä rinnasta/ateria. Tietenkin jos lapsi tuntuu jääneen nälkäiseksi, olen antanut toisesta lisää. Sinuna jatkaisin samaa linjaa kuin tähänkin asti ja nauttisin yön pitkistä syöttöväleistä.
Silloin kun vauva oli tuon ikäinen oli meillä syöttövälit kutakuinkin samat. Maitoa tuli hyvin, imetin minäkin toisesta rinnasta vain per syöttökerta. _Tosi_ harvoin molemmista. Yhtäkkiä kun vauva alkoi nukkumaan öitä paremmin oli sama tunne aamuisin että rinta räjähtää.. mutta hyvin äkkiä rinnat tottuivat siihen. Sinuna en alkaisi muuttamaan tyyliä.. rinnat tottuvat muutoksiin jonkin ajanpäästä. Hyviä imetyshetkiä :)
Kuten edellä moni sanonutkin Meillä kaksi ekaa söivät oikeastaan aina (paitsi harvemmin yöllä) molemmat rinnat. Tämä kolmonen on tyytynyt yleensä vain toiseen rintaan. Minäkin olen tehnyt niin, jos on tuntunut tosi pinkeältä, että olen lypsänyt enintä pingotusta pois. Toisinaan tosiaan (riippumatta oliko yö vai päivä) sitä kaikessa väsymyksessä tai touhussa imettää useamman kerran samasta rinnasta. Esikoisen kanssa oli enemmän sitä, että rintoja pingotti. Nyt kolmannen kassa harvemmin edes huomaa, että rinnat olisivat täynnä. Ja maitoa riittää. Eli hienosti on luonto meidät rakentanut :-P
Nauti pitkistä väleistä. Itse *joudun* tissittämään kahden tunnin välein ja väsymys on välillä aikamoinen... Uni on tärkeää äidillekin! Pidä siitä kiinni, jos voit :)
Esikoista syötin molemmista rinnoista samalla syötöllä, mutta tätä toista, pian 6-kuista, syötän vain yhdestä. Joskus harvoin tyttö on nukkunut 5 tuntia putkeen, jolloin mä olen herännyt ennen tyttöä siihen, että lakanat kastuu (en enää käytä liivejä öisin). Olen välillä lypsänyt enimpiä maitoja käsin suoraan pulloon, kiikuttanut jääkaappiin ja pakastanut sitten aamulla.
AP:n tilanteessa en lähtisi muuttamaan vielä systeemiä.
Ei sun tartte varmaan liian kauaa täydestä rinnasta kärsiä, vähitellen tottuvat syöttöväleihin. Itse syötin aluksi toisesta rinnasta, mutta isompana vauva alkoi tulla tosi kärsimättömäksi ja kun heruminen hidastuu toisesta alkaa huutamaan ja siirrän toiselle rinnalle jatkamaan(nyt 6,5kk). Mulla meni taas muutama päivä täysien rintojen kanssa kun vauvamme alkoi popsia innolla kiinteitä, mutta pian maidontulo taas tasaantui.
Tuntuu että nyt kun meneillään on 2.imetys jo, rinnat ovat jo " oppineet" . Ekan kanssa jouduin käyttämään liivinsuojia ties kuinka pitkään, tokan lapsen kanssa en käyttänyt kuin ekat kuukaudet.
Nauti pitkistä syöttöväleistä vaan, kyllä vauva tietää miten haluaa syödä.
ilmaisin itseäni ehkä aluksi epäselvästi, eli nimenomaan mielellään pitäisin tämän rinta/syöttö -rytmin enkä kikkailisi muuta. Kaipa tissit tähän tottuu - jos nyt edes vauvan pidemmät yöunipätkät ovat tulleet jäädäkseen! Yleensä on kyllä käynyt niin, että juuri kun luulen että olemme päässeet johonkin rytmiin, tulee jotain joka sotkee sen...
Neuvolassa vaan jaksavat joka käynnillä kysellä että vieläkö mennään täysimetyksellä ja sitten hämmästelevät kun kuulevat että vain yksi rinta kerrallaan menee. Siksi sain jo sen käsityksen että " kaikki" muut syöttävät molemmista rinnoista. Lopetan siis neuvolantädin liian tarkan kuuntelun ja tulkitsen vauvaa miten parhaiten taidan imetyksestä ja pitenevistä yöunista nauttien :-)
Syötän aina vaan yhdestä rinnasta ja tyttö (6vko) saa siitä ihan tarpeex. Mulla toi maidon tuotanto on aika runsas joten yksi rinta riittää per krt. Pumppaan pakkaseen n 200ml/vrk.
Tyttö nukkuu yöt hyvin, syö kerran tai kaks. Nukkuu n 5-7h pätkiä. Pvällä syö 2-4h välein.
t. jonzku80
Mä imetän noin 3 kertaa yössä ja usein käy niin että unenpöpperössä syötän kaikki syötöt samasta rinnasta, mutta koska vauva ei sen jälkeen tai aikana kitise niin oon olettanut että yhden rinnan maito sitten riittää. Päivällä sitten syödään enemmän sitä rintaa jota yöllä ei syöty. Ilmeisesti maidontuotanto on sopeutunut tähän rytmiin sillä rinnat ei käytännössä koskaan ole tuntuneet kipeän täysiltä. Päivälläkin syötän vaan yhden rinnan kerrallaan ja syöttövälit on 3-5h ympäri vuorokauden. joskus saattaa mennä illalla jopa 7h ennen ekaa yösyöttöä.
Pirriäinen + poju pian 3kk