Mikä saa lapsen noin neljävuotiaan jättämään liharuuan syömättä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vähän kiinni siitä, koskeeko tuo jokaista liharuokaa ja varmistaako etukäteen, onko tässä lihaa. Meillä lapsi alkoi tehdä noin ja taustalla oli päiväkodin työkokeilija, joka ryhtyi manipuloimaan lapsia vegaaneiksi ja kertoi hirmutarinoita eläinten kärsimyksistä. Opin myös valehtelemaan, että ruuassa ei ole lihaa, vaikka oli. Mutta herkkujensyönti loppui samantien, kun kerroin, että niissä on hämähäkinjalkoja.
Olipa uskottava tarina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koostumusta veikkaan. Liikaa mausteita. Nakit ehkä kuitenkin maistuisi?
Minä lottoa että niin lapsella kuin aikuisilla on omat makumieltymykset. Ketään ei saa pakottaa syömään mistä ei pidä . Ne ravintoarvot voi korvata jollain mikä mahtuu. Ei sen kummempaa märehtimistä. 😝😝😝
Aikuinen on vastuussa lapsen ravitsemuksesta. Ja varsinkin pieni lapsi on vielä täynnä ennakkoluuloja ruoan suhteen. Makumieltymyksiäkään ei voi syntyä, jos ei edes tarvi kaikkea maistaa.
Lyhyesti: tahtipuikkoa nyt ei todellakaan ojenneta jollekin 4-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ystäväni tytär kieltäytyi 4-vuotiaana syömästä lihaa ja se lihan syömättömyys on pysynyt tähän päivään asti. "Lapsi" on nyt 28.
Minun tytär on ja oli samanlainen. Kunhan pitää huolta, että lapsi syö terveellisesti ja saa proteiinia, niin sehän on ihan ok. Kalaa olisi silti hyvä syödä välillä. Ei sitä punaista lihaa tarviikkaan mussuttaa jatkuvasti.
Minä inhosin liharuokia lapsesta lähtien. Makkaraa ja nakkeja en saanut alas millään. Välttelin niiden syömistä ja söin lihaa niin vähän kuin mahdollista oli. Kasvissyöjäksi aloin sitten, kun olin muuttanut omilleni.
Maku, koostumus, suutuntuma. Sen vuoksi itse lopetin lihansyönnin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kiinni siitä, koskeeko tuo jokaista liharuokaa ja varmistaako etukäteen, onko tässä lihaa. Meillä lapsi alkoi tehdä noin ja taustalla oli päiväkodin työkokeilija, joka ryhtyi manipuloimaan lapsia vegaaneiksi ja kertoi hirmutarinoita eläinten kärsimyksistä. Opin myös valehtelemaan, että ruuassa ei ole lihaa, vaikka oli. Mutta herkkujensyönti loppui samantien, kun kerroin, että niissä on hämähäkinjalkoja.
Sähän manipuloit lastas samalla tavalla, joten turha sitä päiväkodin tyyppiä on pelkästään syyttää manipuloijaksi :D
Minusta tuli aikuisena vegaani, kun lapsena pakotettiin syömään lihapalan jänteet ja läskit istuttamalla pöydässä tuntikausia, jolloin sitten lopulta söin jänteet ja läskit kylmänä kyynelillä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei sovi hänelle jostain syystä. Liha ei ole pakollista. Opettele vegaaniruokavalio.
Kyllä kasvavan lapsen pitäisi lihaa saada. Vegaanihommiin voi ryhtyä sitten aikuisena jos siltä tuntuu.
Hän muistaa välähdyksiä entisestä elämästään lehmänä eikä halua tuottaa kärsimystä eläimille tässä jälleensyntymässä.
Inhosin lapsena liharuokia. Sen lisäksi vihasin sitä, että minua pakotettiin syömään siitä huolimatta että olin kylläinen. Ihan terve ja normaalipainoinen aikuinen minustakin tuli. Kannattaisi kunnioittaa sitä lapsen kykyä säädellä omaa syömistään.