*~*TAMMITENAVAT*~* vko 21 to-pe
Kommentit (49)
Piitu: Kiitos kannustuksesta :) Tuntuupa hyvältä kuulla, ettei tuhruttelu ole merkki mistään kamalasta! Onpa mukavaa ja jännittävää, että sinulla on neuvola jo ensi viikolla. Uskaltaisikohan sitä jo itsekin varata kohta ajan...
Omaa napaa sen verran, että rinnat ovat tulleet tänään kipeiksi. Nälän tunteenkin olen huomannut useaan kertaan päivän aikana, joten ei auta muuta kuin syödä ;) Vatsaa on juilinut tasaiseen tahtiin viime viikonlopusta asti, jolloin testasin positiivisen testin.
Taustaa myöskin sen verran, että itse olen 25 ja mies 27. Olemme Keski-Suomesta ja ensimmäistä vauvaa malttamattomina odotamme.
Rizza ja helmiäinen 4+3
Rizza: miulla oli ekassa raskaudessa tuhruttelua monta viikkoa ja ongelmitta sujui loppuun asti se :)
tervetuloa uusille taas (sori huono nimimuistini, siksi vaan näin yleisesti " uusille" ..) teillekin tiedoksi myös yahoon lista jonne voi tulla turinoimaan: http://groups.yahoo.com/group/Tammitenavat08/
ON: kunnon oireita ei vieläkään. iltapäivisin pientä väsymystä ja välillä pientä etomista muttei mitään kunnollista.. :-/ ultraan vielä 10 päivää..
Huomenta vaan kaikille. Uskaltaudun nyt jo tälle puolelle siirtyä tuolta piinailijoista kun eilen sain sen verran selvän plussan testissä. En voi oikein vieläkään uskoa, että ekalla yrityskerralla tärppäsi!
Taustoja sen verran (en löytänyt pikaisella silmäilyllä mitään esittelypinoa?) että olen just 28 täyttänyt ja mies täytti just 34, Turun seudulla asustellaan ja toinen vaavi olisi tuloillaan. Esikoispoika syntyi 03/05. Laskettu aika olisi nyt tällä tulokkaalla 28.1.08.
Raskausoireista oli puhetta. Itsellä on lähinnä kuukautiskipuja lähentelevät vatsaoireet, mutta niin oli ekallakin kerralla, helpottivat kummasti, kun sai plussan testistä:) Rinnat on kasvaneet ekaa raskautta edeltäneisiin mittoihin ja ovat selvästi arat. Ihmeen vähän on pahaa oloa, ekassa raskaudessa oli ihan hirveän paha olo koko ajan alussa. En osaa vielä ajatella kumpi olisi, mutta esikoinen ilmoitti (2 vuotiaan selvänäköisyydellä) että hänelle tulee pikkusisko! Tyttö olisi ollut tilauksessa, jos nyt niin hölmösti voi ajatella. Silti mietin, että osaisinko sitä tyttöä edes hoitaa, kun nyt on niin poikaan tottunut.
Ai niin, äitiyspakkauksen otan ehdottomasti, oli niin kivan näköinen. Ja on sitten kakkosellekin jotain uusia vaatteita, ettei pelkästään joudu veljen vanhoilla pärjäilemään... Neuvola-ajan varasin jo (innokkaana) ja se on 13.6. Voi kun aika kuluisi nopeasti...
Ihanaa olla täällä odotuspuolella. Mukavaa, että näyttää meissä tammikuisissa olevan aktiivisia palstailijoita enemmänkin...
Popin_äiti rv 4+5
Kuvottaa,väsyttää,heikottaa...Ostin eilen mehukeittoa ja piimää juuri aamua ajatellen.Niitä särvinkin tossa ja odottelen josko alkais olo korjaantumaan.Mulla kyllä tuppaa hellittämään olo vasta iltaa kohti.
Edelliselle,että esittelypino on olemassa ja itsenikin sinne kirjasin,mutta lienee painunut jonnekin pohjemmalle.
G:Oletteko huomanneet että palelee/hikoiluttaa? Mua palelee alinomaa,mutta ennestään tiedän että seuraava vaihe on hikoilu-ja kesä tulossa!!!=) Edellisessä raskaudessa mies-reppana oli ihna huuli pyöreenä,kun mun oli saatava nukkua -20c pakkasella makuuhuoneen ikkuna auki.Mies aamuisin rohi kurkkuaan vilustumisen partaalla,mutta minä nukuin kuin tukki=)
Ja vielä toinen G2:Öklöttääkä hajut? Mitkä erityisesti? Mua kuvottaa avata jääkaapin ovi,kun sieltä tulvahtaa sekalaista ruuan hajua.Lihan haju on tosi yäk,samoin roskiksen. Mulla aina herkistyy hajuaisti äärimmilleen raskaana.
Minä ainakin huomasin jo ennen plussaamistani, että hikoilin jotenkin todella helposti, mutta samoin myös palelsi/paleltaa koko ajan.
Minulla on alkanut olemaan turvotus hieman ongelmana. Jospa se tästä vyötäröltä hieman tasoittuisi, niin ei tarvitsisi isompia housuja vielä sentään alkaa käyttämään. Rinnat ovat myöskin alkaneet nyt tulla kipeiksi. Tuhruttelu taisi onneksi jäädä eiliselle päivälle, vaikka se ei näköjään tarkoitakaan mitään vakavaa :)
Oletteko jo kaikki varanneet ensimmäistä neuvola-aikaa? Tuleeko mieskin jo mukaan?
Rizza ja helmiäinen 4+4
Huomenta,
sitä ensimmäistä neuvolakäyntiä odotetaan täälläkin, mun LA on 2.1.08
Mulla on kai rv 8+2, mutta epäilen olevani pidemmällä. Mulla oli minikuukautiset 1,5 vrk maaliskuussa. Saatoin siis jo silloin olla raskaana. Palelin monta viikkoa ihan hirveästi, ja väsytti niin vietävästi. Torkahdin kauhukseni työpöydän ääreen puoleksi tunniksi!
Ei kukaan herättäny, vaikka meillä on puolimaisemakonttori :)
Palelu vaihtui kamalaan kuumuteen. Mulla on töissä oma tuuletin tossa hyllynpäällä. Kotona olis saatava nukkua ikkuna auki, ja munkin mies on ihan ihmeissään. En odota hellekesää, en! Mielummin pysyttelis siinä +10 asteen korvilla...
Mun eka neuvola on VASTA 11.6. ja sen jälkeen ultra vasta varataan!
Tää on mun 3. raskaus.
Ensimmäinen lapsi syntyi keskosena hätäsektiolla, ja oli ensimmäiset 3 vuotta aina kipeä. Oli jatkuva korva- ja keuhkoputkentulehdus-kuumeilu kierre. Masennuin, kun sain nukuttua aivan liian vähän! Päätimme, ettemme ikinä hanki lisää lapsia, jos tästä tervejärkisenä selviämme.
Kuitenkin sain jo parin vuoden päästä suloisen pojan. Ikäeroa heille tuli 5,5v. Synnytys käynnistettiin rv 40, ja tapahtui alakautta. Kaikki oli helpompaa.
Sitten 31 vuotiaana ajattelin, että nyt on lapsiluku täynnä, on terve tyttö ja poika.
Elämästä ei koskaan tiedä. Mies löysi kapakasta tarjoilijan, eikä jaksanutkaan enää lapsia. Hän muuttui täysin toiseksi mieheksi!
Olen kertonut sen tarinan täällä aiemminkin, hän lähti jne.
Nyt kaikkien rankkojen vaiheiden jälkeen, uudessa ja tuhat kertaisesti paremmassa liitossani odotan kolmatta lasta! Joka on hartaasti toivottu!
Täällähän vilske on käynyt. En oo pariin päivään ehtiny sivuilla käydä ja uusia on tullut taas paljon. Onnea kaikille uusille ja tervetuloa seuraan!
Pikaisesti kukaisin loppuviikon pinon läpi ja huomasin, että Gallupit on uusiutunu.
Edellisiin Gallupeihin vastaisin, että: lopullista lapsilukua ei olla mietitty, katsellaan miten tämän ekan kanssa ensin sujuu. Sukupuolella ei ole merkitystä kumpikin on aivan yhtä rakastettu ja haluttu. Mielihaluista: jäätelö, appelsiinimehu, sitrushedelmät sekä epäterveellinen rasvainen ruoka. Ilman noita ei päivästä selviä ;)
Uusiin G kyselyihin: Isä odottaa kovasti pienokaista, mutta asia konkretisoituisi kummallekin paremmin jos näkisimme pienokaisen, eli ultraa odotellessa :) Mikäs se toinen G olikaan... joo inhokkihaju vai maku. Erityisesti minua etoo jääkaapin tuoksu, eilenkin desinfioin koko kaapin, mutta ei se auttanut :( Muita ei tule näin äkkiseltään mieleen. Joo ja pelelua on täälläkin liikkeellä ja sitten kun tekee jotain niin heti tulee kuuma.
Taisi tulla nyt vastattua muihinkin kuin mihin piti, mutta kerrankos tuo kirpaisee. Töihin pitäisi alkaa lähteä, mutta kun ei millään jaksaisi, motivaatiota ei oikein löydy, varsinkin kun vettä sataa kaatamalla.
Tuolla alkuviikon pinossa ihmeteltiin miten porukka on päässyt alkuraskauden ultraan? Liityn ihmettelijöiden joukkoon. Täällä keski-suomessa ei ainakaan meidän kaupungin läheisyydessä ole moista mahdollisuutta tarjolla :( Itse mielelläni menisin jo sen vuoksi, että saisa mielenrauhan. Ei tarvitsisi kokoajan arvuutella onko kaikki kunnossa. Tiedän, yksityiselle voi aina mennä, kohta taidan ottaa suunnan sinne. Harmittaa vaan kun koko ajan leikataan terveyspalveluja.
Joo, nyt loppui valitus. Hauskaa päivän jatkoa kaikille!
-huhtityttö- rv:6+6
Kylläpä on aktiivista porukkaa tammikuisissa! Mukava käydä lukemassa toisten kuulumisia ja tuntemuksia, ei voi vielä livenä kenenkään muun kuin miehen kanssa raskaudesta jutustella.
Aamun_kuiskaukselle ja muillekin vuodoista kärsiville kovasti jaksuhaleja ja tsempityksiä! bdbdb
Oliko se Pocahontas, joka odottaa kaksosia? Tuplaonnittelut täältäkin!
Vastailenpas minäkin näihin lukuisiin gallupeihin omasta puolestani:
LAPSILUKU: Meillä piti kaksi olla maksimi, mutta niin vain kuume vielä iski :) Kuopuksen synnyttyä sanoin kaikille, että se oli nämä uutiset meidän kohdalta sitten tässä eikä enempää tarvi odotella. Voi olla, että kuittailua kuuluu kunhan tästä tulokkaasta kerrotaan...
SUKUPUOLI: Me aiomme kysyä ultrassa sukupuolesta. Kaksi tyttöä ennestään ja mies ihan avoimesti on sanonut poikaa toivovansa. Ei tietenkään voi pettymyksestä puhua, vaikka tyttö tuliskin, mutta ne on nuo miehet tuollaisia :)
HAJUT/MAUT JA OIREET: En ole vielä huomannut kyllä mitään ällötyksiä hajuista tai muustakaan, ei tosin ole viikkojakaan vielä paljoa. Ainoita oireita ovat rintojen arkuus, etenkin sivuilta ja alamahan jomotukset. Ne eivät ole sellaista menkkajomotusta vaan enemmänkin kiristyksen tunnetta alamahassa sivulla. Mulla on tehty vatsanalueen leikkauksia useampiakin, joten liekö kiinnikekipuja?! En ole niistä huolestunut.
PALELU/HIKOILU: Minua palelee sairaasti!!! Kahden täkin alla nukun pyjama päällä. Ja kuitenkin noin 20 astetta sisällä lämmintä.
ÄITIYSPAKKAUS: Me aiotaan ottaa pakkaus ihan käytännön syistä. Ei nimittäin ole ensimmäistäkään vauvan vaatetta tai tarviketta tässä huushollissa! Lahjoitin kaikki pois, kun luulin, ettei niitä enää tarvita. Nytpä niitä saa ruveta taas uudelleen kokoilemaan.
Mistäs muusta täällä juteltiin... Niin, neuvolaan ajattelin tilata aikaa vasta myöhemmin. Tilasin ajan yksityiselle ultraan ja se on vasta kesäkuun 18.päivä. Mulla on aiemmin ollut kaksosraskauksia ja nyt haluan käydä aikaisessa vaiheessa tsekkaamassa tilanteen, kun testi näytti plussaa niin aikaisin ja oireitakin jo tässä vaiheessa on. Jos sitten varais neuvolaa, jos ultrassa on kaikki hyvin.
Mutta nyt ei auta kuin ruveta siivoamaan, kun on niin kaunis päivä ulkona. Saapahan sitten taas hetken olla siivouksen suhteen huolettomana.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tirrukka ja " nuppineulan pää" 4+1 (tuo ei ole mikään tekonimi, ei vaan muuta tullut mieleen :) )
Siis kävin lueskentemassa Kaksplussan sivuja ennen tänne kirjoittamista ja siellä oli Pocahontas saanut kuulla odottavansa kaksosia!
Siis sorge sekoiluni...
mie jo vähän ihmettelinkin että miten huonosti olen muka lukenut viestit kun en mitään kaksosuutista ollut bongannut.. :D
koitanpa saada näihin gallupeihin vastailtua
LAPSILUKU: tämä on siis kolmas mukeloinen ja saattaa olla viimeinen. ihan en kyllä varmaksi mene sanomaan ettei neljättä vielä mielittäisi joskus..
SUKUPUOLI: toivon tyttöä. ja aion kysyä ultrassa, kiva olisi tietää etukäteen.
HAJUT/MAUT: tänään ekaa kertaa huomasin että kaupassa lihaosastolla kävi oksettamaan. samoin kotona nakkikeittokattila haisi aivan kamalalle! mauista mikään ei varsinaisesti ellota mutta eipä oikein mitään tee mielikään. lähinnä omenat ja appelsiinit olisi sellaisia mitä voisin kuvitella syöväni, kaikki muut on jotenkin vaan.. vastenmielisiä.
PALELU/ HIKOILU: molempia esiintyy jo nyt. edellisillä kerroilla muistan alkuraskaudesta hirveän palelun mutta nyt tuntuu olevan vuorotellen ensin kylmä ja sitten kohta hiki. outoa..
ÄITIYSPAKKAUS: on miusta kivan näköinen mutta ei oteta kun kaikkea on muutenkin jo liikaa. ainoa mitä oikeasti tarvittaisiin on se pieni toppahaalari, mutta eiköhän sellaisenkin saa ostettua sillä rahamäärällä mitä pakkauksen sijaan tulee ;)
ainiin, alkuraskauden ultraan pääsee täällä kun maksaa eli yksityiselle olen menossa. eiköhän suurin osa muistakin täällä ultrassa käyneistä ole käynyt yksityisellä, vai? harvassa paikkaa tuo kuuluu yleiseen ohjelmaan (onko pääkaupunkiseudulla, kaverini jotain puhui siihen suuntaan??)
väsyttää, pitänee vetäytyä päiväunille kun esikko on mummolassa ja pikkuveli nukkuu..
Ihanaa kun muutkin nukkuu kahden peiton alla pyjamissa=) Mulla on oltava vielä villasukatkin.Mutta sitten herään valtavaan hikeen jossain vaiheessa ja potkin peitot ja riisun pyjamahousut=)
Esikoinen oli aika ihmeissään,kun taas tulee vauva.Halusin kertoa heti lapsille,että ymmärtävät äidin väsymyksen ja miksi syön eri ruokia kuin muut.Jos tulisi km tai muuta ikävää,sekin olisi lastenkin asia.
Salaatit,hedelmät,mehukeitot,piimä,viili...Siinä suosikit.Ja ne mansikat!Odotan,kun kesällä saa punaherukoita,lurps. Mitään rasvamättöjä ei ole vielä tehnyt mieli,ei haittais vaikkei alkais tehdäkään-tulis vähemmän kiloja.
Tervetulo toivotus ja onnittelut uusille! =)
Vuotoja oli ollut jollakin ja ne saattaa olla ihan harmittomiakin, niinkuin toiset täällä jo valistivatkin! Valitettavasti ne voivat myös kertoa alkaneesta km, mutta tämä on helppo sulkea pois seuraamalla betaHCG: kehittymistä ja tietty ultralla!
Vanhemmille lapsille kerromme vasta joskus likempänä rv20 niinkuin edelliselläkin kerralla, pojat kun ovat tietoisia kaikista keskenmenoistamme ja odottavat todella paljon Rasmukselle leikkikaveria, niin tahdomme olla selvillä vesillä ennen kertomista, säästyy lapset sitten suurelta pettymykseltä, jos meneekin kesken =/
Mulla kun on taaksepäin kallistunut kohtu, niin masu alkaa näkymään vasta juuri noilla viikoilla eli helppo pitää salassa ;)
Nyt laittaan piiperö päikkäreille, palaan myöhemmin!
-Allu jaJänis
pitkästä aikaa ehdin tänne lueskelemaan juttuja, kauheasti tullut uusia odottajia, hienoa!
Täällä kyseltiin oireista ja mulla ne on ollut ihan sairas palelu villasukat ja peitot eikä mitkään auta kun vaan tärisen. Lisäksi useimmat ruuat tekee pahaa, juomista mehu ja vesi menee muut yököttää. Tällä vkolla varsinainen yökkö olo vähän helpottanut mutta tänään tulikin sitten takasin. Rinnat on paisunu isoikis ja kipeiksi ja mahaastakin nippailee aina välillä... Ja maha on kasvanut jo ISOKSI.
Ja sitten vastaus siihen miltä tuntuisi jos kuulisi odottavansa kaksosia... meille nimittäin kävi niin että alkuraskauden ultrassa löydettiin kaksi sykkivää sydäntä. Ei siinä voinut kuin itkeä ja nauraa yhtä aikaa niin sekaisin sitä oli. Aikamoinen järkytys josta ollaan nyt koitettu toipua viikon verran. Eikä ainoastaan se että vauvoja on kaksi vaan suurempana huolena koen sen että odottaminen on paljon riskimpää, olen ymmärtänyt että täytyy seurata miten ne kehittyvät, onko omat pussit ja kalvot ja istukat jne. Odotan siis innolla ja vähän paniikissa neuvolaa josta toivon pääseväni seuraavaan ultraan. ensimmäinen oli siis yksityinen. Että sellaista oli kuulla asiasta. Muille emme ole mieheni kanssa vielä kaksosista kertoneet, odotellaan nyt vähän sitä seuraavaa ultraa. Ennestään meill on kohta 3-vuotias esikoinen.
viikonloppuja!
Oliivi ja maha 8+2 tai jotain sinnepäin
Aamun_kuiskaus, olen tänään moneen kertaan yrittänyt kirjoittaa palstalle, mutta jostain syystä tulee aina virheilmoitus...?
O.N BetaHCG oli eilen 1589 eli ihan hyvin on noussut, tuplaantumisaika n.40 tuntia. Käyn antamassa ma-ti vielä kolmannen näytteen, katsotaan sitten mitä se kertoo... Tuhruvuotoa tulee vieläkin, näköjään, ja masua jonkin verran kipristelee ja jomottelee =/
-Allu ja Jänis (rv4+)
No voi harmi! Toivotaan, että asia korjaantuu. Joskus nää yhteisöt temppuilee. Kannattaa tallentaa teksti, ettei tarvi samaa sataa kertaa kirjoittaa!
Hienoa,että arvot koholla!
Täällä päässä myöskin edelleen vuotoa,jo 13 päivä.. alkaa masentaan! Noista vuodoista kun ei tiedäkun vasta jälkikäteen, että oliko harmitomia vai jotain ihan muuta..
Onnea uusille plussanneille!
Mä oon ihan hurahtanut uuteen äippäpakkaukseen, niin ihku <3
-Aamun_kuiskaus ja papu rv 6+2
Onnea Oliiville tuplaraskaudesta!!!Mua kans jänskättää eka ultra,koska meidän molempien suvuissa on kaksosia.Tosin en ole edes neuvolaa varannu,koska menen vauvan kanssa neuvolaan tiistaina ja silloin voin samalla varata sen.Mun mummokin olis halunnu vain 3lasta,mutta tuli vielä kahdesti vahingossa raskaaksi ja molemmista kaksoset8-o
Mies oli aamulla tehnyt mulle mansikoista ja maustamattomasta jugurtista sekä raaásta kananmunasta smoothien,jäähdyttänyt sen pakkasessa ja toi sänkyyn,kun tuli vauvan kans herättelee-eipä ihanaa=)Viime raskaudessa se olikin raukka vähän sekasin,kun oli ihmeissään mun mielialan ailahteluista ja muista(isommat lapset on mun edellisestä liitosta).Ehkäpä miehetkin jalostuvat aikaa ja kokemusta myöten?Vai mitä ajattelette?
niin vaikea sanoa mitä mieltä oltaisiin. Vähän olen sitä jo miettinyt, kun äiti sanoi nähneensä unta, että meille tulee kaksoset. Toisaalta tässä iässä voisi olla kiva saada kaksi kerralla, olisi lapsiluku kerralla täynnä tai ainakin lähes täynnä... Joskin kahden lapsen kanssa eka vuosi varsinkin olisi aika menoa. Oliiville onnittelut uutisista!
Mies suhtautui raskauteen alkujärkytyksen laimennuttua hyvin. Nyt voi jo sanoa, että on jopa innoissaan asiasta. Meillehän tämä oli vähän yllätys, mietittiin että katsellaan loppu kesästä halutaanko edes lasta.
Inhokki hajuja/makuja ei juurikaan ole, pahaaoloa kun ei ainakaan vielä ole tullut. Toivotaan et näin jatkuu.
Palelua esiintyy satunnaisesti, vaikka olen normaalisti " lämminverinen" eli ei palella koskaan.
Kertokaa idiootille mitä tarkoittaa tuo betaHCG?
Pikkuinenko laittoi linkin laskuriin, jonka mukaan olen jo rv7+6(?) ja laskettu aika 6.1. Tulis jo maanantai niin pääsis neuvolaan ja varmistuis kaikki asiat...
Eipä sen kummempia. Maha on vaan niin turvoksissa, että eilen serkun 50:illä oli vaikeuksia pitää maha aisoissa...
Pore71
Tänään alko eka kerran huono olo. Lähdin äsken pihalta sisää ku alko tökkimää, muu poppoo jäi pelailee palloa=) Meidän pojalla on ollu nyt 10pv. kauhea nokkosihottuma, tänää taas käytii lääkäris mut ei mitää hyötyä ollu. Iltaa kohti se vaan pahenee ja raukan selkä on täynnä ikävää pahkuraa ja muukin vartalo ihottumassa. Ollaa annettu ataraxia ja suihkutettu illalla, sit novalania perusvoiteeksi. Toivon tod. et toi häviää pian!
Itselläni vihlonu masua välillä ja yöllä piti ottaa rennietä ku närästi, Rinnukset on arat ja jospa toi pahoinvointiki alkaa näyttäytyä=) vieläki pelottaa et meneekö kaikki hyvin. Meidän lapset ei vielä tiedä,sit kerron ku alkavat ihmetellä masun kasvua;) Neuvolaan pääsyä odotan kovasti 11.6 olis.
minä rv5+2