Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiden plaseeraus epäonnistui täysin

Vierailija
03.08.2026 |

Onnittelumaljan jälkeen olin siirtymässä sisälle juhliin, kunnes tajusin pöytäkartasta ettei minua oltu plaseerattu mihinkään istumaan. Siinä nolona seisoin ovella muiden vieraiden valuessa sisälle ja mietin, mitä teen. Paikan työntekijä pelasti minut, kattoi erääseen pöytään ylimääräisen paikan ja menin sinne istumaan. Tunsin itseni tyhmäksi, kun en tajunnut hääparin kutsuun "jääthän myös vihkimisen jälkeen?" kyllä vastattuani kutsun koskevan vain onnittelumaljaa eikä itse juhlaa.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut häissä, jossa ei olisi kaikkia kutsuttu myös iltajuhlaan (mukaan lukien omani), mutta työkaverin tiedän pitäneen sellaiset häät, jossa sukulaiset kutsuttiin vihkimiseen ja ruokailuun ja ystävät paikalle vasta iltajuhliin, jonne sukulaiset eivät taas tulleet ollenkaan. Käsitin, että nämä järjestettiin eri paikoissa, jolloin suvusta pääsi ns.helposti eroon. Erikoinen ratkaisu mielestäni, mutta kai sillä säästettiin rahaa.

Olen tänä kesänä ollut kaksissa tuollasissa häissä, joissa vihkimisen jälkeinen ateria ja hääkakun leikkaaminen kahvitteluineen on ollut vain suvulle ja lähimmille ystäville, klo 18 oli kutsuttu kavereita (ystävät on juhlineen alusta yömyöhään). Todella kätevää ja mukavaa, ystävien ei tarvitse sietää vanhoja tätiä ja setiä höpöttämässä, viinaa saa ottaa alusta alkaen eikä kukaan pahastu, vaikka juhlijoilla on farkut. 

Ystäville sukulaiset on ikuinen paheksunnanaihe, joten kun on kahdet juhlat, ei tarvitse valittaa tylsyyttä.

Suomessa ensimmäisen avioliiton solmivien ihmisten keskimääräinen ikä on 32-35 v. Kuulostaa oudolta, jos tuon ikäisten ihmisen ystävät tylsistyvät juhlissa joissa on muitakin kuin hääparin ystäviä, tai joutuvat sietämään vanhoja tätejä ja setiä höpöttämässä.

Ymmärrän että tuollainen useamman sukupolven tilaisuus voi olla tervanjuontia jollekin nepsyhäiriöiselle esiteinille, mutta että keski-ikää lähestyville juhlavieraille? Omituinen ajatus.

Voi kuule, tuollaisen nykyisen 30v ikäisen henkinen ikä on siinä 15 tienoilla. Nykyhäissä saa todella kuunnella kolmekymppisten kauhistelevan köpöttäviä vanhuksia ja ihmettelevän, miksi kukaan ei hanki tuolle miehelle kuulolaitetta, miksi se huutaa jne.

Ja miksi ihmeessä tuo muumiomummo on plaseerattu pöytään, josta pääsee hääparin jälkeen hakemaan ruokaa, se mummo on niin hidas, että tässä menee sen takia ikuisuus.

Vierailija
82/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaseeraus on ihan ammattitermi eikä mitään hienostelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi kuule, tuollaisen nykyisen 30v ikäisen henkinen ikä on siinä 15 tienoilla. Nykyhäissä saa todella kuunnella kolmekymppisten kauhistelevan köpöttäviä vanhuksia ja ihmettelevän, miksi kukaan ei hanki tuolle miehelle kuulolaitetta, miksi se huutaa jne.

Ja miksi ihmeessä tuo muumiomummo on plaseerattu pöytään, josta pääsee hääparin jälkeen hakemaan ruokaa, se mummo on niin hidas, että tässä menee sen takia ikuisuus."

Okei. Onneksi en ole törmännyt tuollaisiin ihmisiin ikinä, en juhlissa enkä muualla. Ja olen samaa ikäluokkaa.

Vierailija
84/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsussa ei ole, että "tervetuloa vihkiäisiimme paikkaan X ja sen jälkeen hääjuhlaan paikkaan Y" , vaan pelkästään "tervetuloa vihkiäisiimme ja sen jälkeen nauttimaan onnittelumalja kanssamme", niin ei ole saanut kutsua paikkaan Y jatkamaan juhlaa.

Tuo ei liity mitenkään epäonnistuneeseen vieraiden sijoittamiseen pöytien ääreen.

En ole kuullutkaan tällaisesta tavasta ennen tätä. Oisin itsekin arvellut olevani kutsuttu hääjuhlaan, jos pyydetään jäämään. Onpa mennyt oudoksi.

Vierailija
85/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä ketju on hyvä muistutus siitä, miten turhia hääjuhlat ylipäätään ovat. Häät ovat hääparin lisäksi tärkeä asia vain kouralliselle lähimpiä perheenjäseniä tai pitkäaikaisimpia ystäviä. Vihkimiseen ja juhlintaan kannattaa kutsua korkeintaan tuo pieni porukka ja jättää rauhaan ne muut ihmiset, jotka tulisivat vain hyväntahtoisuuttaan ymmärtämättä että he ovat epämukava kuluerä. Maistraatti tarjoaa myös todistajat, joten siinä on myös vahva vaihtoehto.

Vierailija
86/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut häissä, jossa ei olisi kaikkia kutsuttu myös iltajuhlaan (mukaan lukien omani), mutta työkaverin tiedän pitäneen sellaiset häät, jossa sukulaiset kutsuttiin vihkimiseen ja ruokailuun ja ystävät paikalle vasta iltajuhliin, jonne sukulaiset eivät taas tulleet ollenkaan. Käsitin, että nämä järjestettiin eri paikoissa, jolloin suvusta pääsi ns.helposti eroon. Erikoinen ratkaisu mielestäni, mutta kai sillä säästettiin rahaa.

Olen tänä kesänä ollut kaksissa tuollasissa häissä, joissa vihkimisen jälkeinen ateria ja hääkakun leikkaaminen kahvitteluineen on ollut vain suvulle ja lähimmille ystäville, klo 18 oli kutsuttu kavereita (ystävät on juhlineen alusta yömyöhään). Todella kätevää ja mukavaa, ystävien ei tarvitse sietää vanhoja tätiä ja setiä höpöttämässä, viinaa saa ottaa alusta alkaen eikä kukaan pahastu, vaikka juhlijoilla on farkut. 

Ystäville sukulaiset on ikuinen paheksunnanaihe, joten kun on kahdet juhlat, ei tarvitse valittaa tylsyyttä.

Suomessa ensimmäisen avioliiton solmivien ihmisten keskimääräinen ikä on 32-35 v. Kuulostaa oudolta, jos tuon ikäisten ihmisen ystävät tylsistyvät juhlissa joissa on muitakin kuin hääparin ystäviä, tai joutuvat sietämään vanhoja tätejä ja setiä höpöttämässä.

Ymmärrän että tuollainen useamman sukupolven tilaisuus voi olla tervanjuontia jollekin nepsyhäiriöiselle esiteinille, mutta että keski-ikää lähestyville juhlavieraille? Omituinen ajatus.

Voi kuule, tuollaisen nykyisen 30v ikäisen henkinen ikä on siinä 15 tienoilla. Nykyhäissä saa todella kuunnella kolmekymppisten kauhistelevan köpöttäviä vanhuksia ja ihmettelevän, miksi kukaan ei hanki tuolle miehelle kuulolaitetta, miksi se huutaa jne.

Ja miksi ihmeessä tuo muumiomummo on plaseerattu pöytään, josta pääsee hääparin jälkeen hakemaan ruokaa, se mummo on niin hidas, että tässä menee sen takia ikuisuus.

Ei ole varmaan oltu omien mummojen ja pappojen kanssa tekemisissä niin maailmankuva vääristyy.

Vierailija
87/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsussa ei ole, että "tervetuloa vihkiäisiimme paikkaan X ja sen jälkeen hääjuhlaan paikkaan Y" , vaan pelkästään "tervetuloa vihkiäisiimme ja sen jälkeen nauttimaan onnittelumalja kanssamme", niin ei ole saanut kutsua paikkaan Y jatkamaan juhlaa.

Tuo ei liity mitenkään epäonnistuneeseen vieraiden sijoittamiseen pöytien ääreen.

En ole kuullutkaan tällaisesta tavasta ennen tätä. Oisin itsekin arvellut olevani kutsuttu hääjuhlaan, jos pyydetään jäämään. Onpa mennyt oudoksi.

Jep. Jos tämä on nykyajan normaali, niin osaanpa lukea itsekin tarkemmin seuraavan hääkutsun. Sikäli pidän tätä ilmiötä positiivisena, kuten lapsettomia häitäkin, että minulle kaikki sosiaalisesti hyväksytyt syyt jättäytyä pois ovat tervetulleita. Ja ehdottomasti pidän hyväksyttynä jättäytyä pois juhlista, jossa tarjolla on paikka kirkkoyleisönä mutta ei mitään muuta. 

Vierailija
88/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis voihan tuollaiset "kahden kerroksen" juhlat järjestää tyylikkäästi tai tökerösti. Minusta tökerö tapa on se, että juhlapaikan pihalta osa porukkaa lähtee kotiin ja toiset siirtyy ruokailemaan sisälle. Tällainen oli tulkintani mukaan alkuperäisessä viestissä kuvailtu tilanne. Toinen tapa olisi sellainen, että maljannostotilaisuuden (joka on vähän enemmän kuin se maljan nosto) jälkeen kaikki poistuvat paikalta ja osa porukasta on kutsuttu juhla-aterialle toisaalle. Varsinkin, jos se "osa" on luokkaa hääparin lapsuudenperheet ja pari lähintä ystävää, harva tuntenee jääneensä kakkosluokan kansalaiseksi. Toki, kun porukkaa tuollaiseen viime vuosikymmenten "valtavirtajuhlasta" eroavaan tilaisuuteen kutsuu, on syytä olla aika selväsanainen, jotta odotukset ovat oikeat.

Mulla tulee vähän mieleen hautajaiset. Niissähän se kirkollinen osuus on yleensä kaikille avoin, mutta muistotilaisuuteen, jos sellainen pidetään, kutsutaan vain lähimmät. Toki hautajaisiin osallistutaan aila eri lähtökohdista kuin häihin, mutta silti.

Vierailija
89/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plaseeraus ? Kirjoita suomenkieltä jos osaat.

Plaseeraus on ihan arkikielinen termi, jonka lukion käynyt kyllä tietää. Peruskoulupohjalta voi olla vieraampi.

Ei ole, itse keksitty sana jolla halutaan hienostella

Ruotsinkielinen sana placera tarkoittaa johonkin tiettyyn paikkaan asettamista suomeksi. 

Vierailija
90/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spaseerasin nervona plasea sihtaille - minua ei siis ollut plaseerattu mihinkään!! (sori)

Vierailija
91/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin häihin en menisi, enkä ainakaan ostaisi lahjaa. 

Vierailija
92/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on sanasta sanaan kopioinut minun viestini eräästä vanhasta hääketjusta. Viestini olen kirjoittanut vuosia sitten.

Minä olen tuo alkuperäisestä kokemuksesta kertonut. Hirveää lukea, että toinen laittaa viestini omanaan, vaikka tuo on ollut minun kokemukseni. Ja kyllä, oli nolo tilanne ja yhä muistelen tuota, että oli nihkeä kokemus. Monissa häissä olen ollut, mutta ikinä ei ole ollut noin epäselvää tai kutsuttu pelkälle onnittelumaljalle vihkimisen jälkeen.

Vierailija
93/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun pitää ihan sietää niitä vanhoja tätejä ja setiä höpöttämässä! Ja viinaakin saa ihan alusta asti!
Mikä estää hakemasta juotavaa baarista tai pyytämästä tarjoilijalta heti kättelyssä, jos ollaan esim. ravintolassa? Kukaan ei kai estä, kun olet ihmisiksi.

Hienovarainen vihjaus oletetusta käyttäytymismallista on tietysti se, että lonkerot yms. ilmiintyy esille vasta tanssin tmv. alkaessa.

Vanhoista sedistä ja tädeistä sen verran, että perinteikkään sanonnan mukaan vanhoissa naisissa asuu viisaus. Ja usko pois, sedillä ja tädeilläkin on elämä. Voivat jopa ottaa pari lasillista ja pitää hauskaa.

Olenpa joskus todistanut, miten mustapartaisella motoristiliivijengiläisellä ja kukkahattutädillä oli baaritiskillä äärimmäisen hauskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan