Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiden plaseeraus epäonnistui täysin

Vierailija
03.08.2026 |

Onnittelumaljan jälkeen olin siirtymässä sisälle juhliin, kunnes tajusin pöytäkartasta ettei minua oltu plaseerattu mihinkään istumaan. Siinä nolona seisoin ovella muiden vieraiden valuessa sisälle ja mietin, mitä teen. Paikan työntekijä pelasti minut, kattoi erääseen pöytään ylimääräisen paikan ja menin sinne istumaan. Tunsin itseni tyhmäksi, kun en tajunnut hääparin kutsuun "jääthän myös vihkimisen jälkeen?" kyllä vastattuani kutsun koskevan vain onnittelumaljaa eikä itse juhlaa.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit polkenut jalkaa kynnyksellä ja huutanut missä mun paikka

Vierailija
22/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuletteko ajatelleeksi, että virheitä voi sattua. Jos kutsuun on pyydetty vastausta, on vastaus ehkä mennyt hukkaan ja siksi nimi puuttuu pöytäkartasta. Tai sen tekijälle on vaan sattunut moka.

Todella outo ajatus, että "vihkimisen jälkeen" ei tarkoittaisi myös juhlaa. Muuten pitäisi olla kahdenlaisia kutsuja: yksi vain vihkitilaisuuteen eli yleensä kirkkoon ja toinen, jossa kutsutaan myös sen jälkeen järjestettävään hääjuhlaan paikkaan X.

Tuollaiset kutsut on yleistyneet.

Olin häissä, joissa kutsussa luki "jääthän vihkimisen jälkeen nostamaan kanssamme onnittelumaljan" ja tulkitsin sen niin, että minua ei kutsuttu syömään. Olin aivan oikeassa, juhlaan lähti jatkamaan noin 20 perheenjäsentä.

On myös kutsuja, joissa vihkimisessä on läsnä perhe ja lähiystävät, mutta 50 kaveria kutsutaan jatkoille, joissa on nuorekkaampi juhlinta ja kunnon ruokailu.

Mitä ihmettä? Onko tuollaisia kutsuja oikeasti olemassa? Miksi ihmeessä kukaan menisi häihin joihin ei ole edes kutsuttu varttia pidemmäksi aikaa? :D Absurdi ajatus, mikähän ajatus tuossa on taustalla. En haluaisi ajatella että rahankeruu, mutta en keksi muutakaan syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vaan mielipiteeni tästä nykymallista: paska. Tuollaisesta hääkutsusta, jossa kutsutaan kirkkoon ja onnittelumaljojen juontiin, tulee vain paha mieli sille, joka sen saa. Tuntuu, että kaikki kaunis vanhan ajan mallit on unohdettu. Katsokaa vanhoja suomalaisia elokuvia ja häitä, naapuritkin tulivat, hevosella, talon pihaan, ja siellä tanssittiin, nuoret ja vanhat, haitarin säestyksellä. 

Eliitti tahtoo nuorekkaita kauniita kuvituskuvia Instagramiinsa. Tämä on narsistista ja ikävää ja epämiellyttävää aikaa, jos jatkoille kutsutaan vain nuoret ja kauniit ja - anteeksi - "lähimmät" ystävät.

Vierailija
24/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuletteko ajatelleeksi, että virheitä voi sattua. Jos kutsuun on pyydetty vastausta, on vastaus ehkä mennyt hukkaan ja siksi nimi puuttuu pöytäkartasta. Tai sen tekijälle on vaan sattunut moka.

Todella outo ajatus, että "vihkimisen jälkeen" ei tarkoittaisi myös juhlaa. Muuten pitäisi olla kahdenlaisia kutsuja: yksi vain vihkitilaisuuteen eli yleensä kirkkoon ja toinen, jossa kutsutaan myös sen jälkeen järjestettävään hääjuhlaan paikkaan X.

Olin häissä, joissa kutsussa luki "jääthän vihkimisen jälkeen nostamaan kanssamme onnittelumaljan" ja tulkitsin sen niin, että minua ei kutsuttu syömään. Olin aivan oikeassa, juhlaan lähti jatkamaan noin 20 perheenjäsentä.

On myös kutsuja, joissa vihkimisessä on läsnä perhe ja lähiystävät, mutta 50 kaveria kutsutaan jatkoille, joissa on nuorekkaampi juhlinta ja kunnon ruokailu.

Mitä ihmettä? Onko tuollaisia kutsuja oikeasti olemassa? Miksi ihmeessä kukaan menisi häihin joihin ei ole edes kutsuttu varttia pidemmäksi aikaa? :D Absurdi ajatus, mikähän ajatus tuossa on taustalla. En haluaisi ajatella että rahankeruu, mutta en keksi muutakaan syytä.

Tämä. Pitääkö 15min. vihkiminen ja tallinnan-kuoharilasillinen -tilaisuuteen viedä lahja? Kuka tällaisen kutsun saa? Ex-naapuri? Miksi?

Vierailija
25/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Pitääkö 15min. vihkiminen ja tallinnan-kuoharilasillinen -tilaisuuteen viedä lahja? Kuka tällaisen kutsun saa? Ex-naapuri? Miksi?

Ihan parasta laittautua nätiksi tilaisuutta varten ja lähteä sitten kotiin kun juhlat vasta alkavat. :D Ainakin itselleni se vihkimistilaisuus on usein suoraan sanottuna melko yhdentekevä, juhlat on se osuus mihin osallistun mielelläni. Miksi menisin todistamaan jotain umpitylsää ja aina samaa kaavaa noudattavaa kirkko- tai dvv-tilaisuutta, ellei sen jälkeen laiteta pöytää koreaksi?

Enpä ole hetkeen mitään hölmömpää lukenut.

Vierailija
26/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se maljannostotilaisuus kestää pitempään kuin vartin! 

Taustalla on eurooppalainen (?) tapa juhlistaa ensin vihkimistä isommalla porukalla, on pientä naposteltavaa ja cocktailkutsutyyppistä toimintaa, on puheet ja onnittelut. Siitä lähipiiri siirtyy jatkamaan.

Meilläkin ollaan siirtymässä "maalaishäistä" "kaupunkilaishäihin" eli enää ei ole nuorisoseurantalolla talkoilla sadoille lihakeittoa ja sahtia, nyt juhlitaan pienemmin.

Vierailija
27/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin häissä, joissa tuo 15 min oli todellisuudessa 90 min, mutta koska kaiketi isolle osalle tämä tapa ei ole tuttu, niin keksitte, että se olisi pelkkä maljannosto.

Tällaisen kutsun voi saada vaikka ystäväporukka, jolle on erikseen iltajuhla tai kaverit, joiden kanssa juhlitaan viikon kuluttua Barcelonassa.

Vierailija
28/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se maljannostotilaisuus kestää pitempään kuin vartin! 

Taustalla on eurooppalainen (?) tapa juhlistaa ensin vihkimistä isommalla porukalla, on pientä naposteltavaa ja cocktailkutsutyyppistä toimintaa, on puheet ja onnittelut. Siitä lähipiiri siirtyy jatkamaan.

Meilläkin ollaan siirtymässä "maalaishäistä" "kaupunkilaishäihin" eli enää ei ole nuorisoseurantalolla talkoilla sadoille lihakeittoa ja sahtia, nyt juhlitaan pienemmin.

Okei! En ole ikinä törmännyt moiseen, ja olen muutamat kaupunkilaishäät juhlinut. Yleensä se cocktailtilaisuus pidetään vieraille kun hääpari on kuvattavana.

En ikinä osallistuisi juhlaan josta minut passitetaan pois kun paras osuus alkaa.  Todella noloa.

Pienet häät on todellakin ok, mutta on älyttömän junttia jakaa juhlakansa niihin joiden kanssa halutaan juhlia, ja niihin joilta lähinnä halutaan se lahja(raha).

Vierailija
29/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plaseeraus ? Kirjoita suomenkieltä jos osaat.

Plaseeraus on ihan arkikielinen termi, jonka lukion käynyt kyllä tietää. Peruskoulupohjalta voi olla vieraampi.

"Mä olin ihan sit niinku daa, dinnerin  plaseeraus ei ollu wallah".

Kyllä kyllä, jatka samaan malliin.

Vierailija
30/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaseeraus ? Kirjoita suomenkieltä jos osaat.

Välimerkkien eteen ei tule välilyöntiä. Se on suomen kieli, ei suomenkieli. Jos-sanan eteen tulee pilkku.

Eli näin:

Plaseeraus? Kirjoita suomen kieltä, jos osaat.

Et vain osaa.

Vierailija
31/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vaan mielipiteeni tästä nykymallista: paska. Tuollaisesta hääkutsusta, jossa kutsutaan kirkkoon ja onnittelumaljojen juontiin, tulee vain paha mieli sille, joka sen saa. Tuntuu, että kaikki kaunis vanhan ajan mallit on unohdettu. Katsokaa vanhoja suomalaisia elokuvia ja häitä, naapuritkin tulivat, hevosella, talon pihaan, ja siellä tanssittiin, nuoret ja vanhat, haitarin säestyksellä. 

Eliitti tahtoo nuorekkaita kauniita kuvituskuvia Instagramiinsa. Tämä on narsistista ja ikävää ja epämiellyttävää aikaa, jos jatkoille kutsutaan vain nuoret ja kauniit ja - anteeksi - "lähimmät" ystävät.

Minusta yhä yleistyvä kaksien juhlien malli on parempi kuin se, että juhlissa on mukana porukkaa, joka tulee vain juomaan. Ne vanhojen kotimaisten elokuvien häät oli Niskavuoressa ja kartanoissa, rahvas kävi papinkansliassa sanomassa tahdon ja juhlaksi riitti kahvittelu, kun seuraavan kerran mentiin käymään kaupungissa. Ei ennenkään isot häät olleet valtavirtaa ja jos vihittiin kirkossa, se voitiin tehdä jumalanpalveluksen päätteeksi, mutta ei kirkkokansa lähtenyt häihin, ne oli perhepiirissä.

Vierailija
32/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt samalla tavalla. Tunsin itseni nobodyksi. 

Voe-voe kun on mualima niin viäryyvellä muotoonsa laetettu!

Vierailija
33/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut mitään selitystä?

Selitys on se, että nämä monessa ketjussa plaseerauksesta itkevät ovat henkiseltä tasoltaan Unelmahäät-sarjan porukkaa.

Vierailija
34/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö valittaa siitä, että hänellä ei ollut juhlapöytään plaseeraattu paikkaa hääjuhlaan, johon häntä ei ollut kutsuttu. 😄😆😂🤣

Vierailija
35/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö valittaa siitä, että hänellä ei ollut juhlapöytään plaseeraattu paikkaa hääjuhlaan, johon häntä ei ollut kutsuttu. 😄😆😂🤣

Oli kutsuttu. Tuossa oli vain käynyt tosi nolo kämmi juhlan järjestäjältä.

Vierailija
36/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö olemaan? Vai soitetaanko ambulanssi?

Vierailija
37/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pystytkö olemaan? Vai soitetaanko ambulanssi?"

Juu, ei mulla ole mitään hätää. Onko sulla?

Vierailija
38/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut häissä, jossa ei olisi kaikkia kutsuttu myös iltajuhlaan (mukaan lukien omani), mutta työkaverin tiedän pitäneen sellaiset häät, jossa sukulaiset kutsuttiin vihkimiseen ja ruokailuun ja ystävät paikalle vasta iltajuhliin, jonne sukulaiset eivät taas tulleet ollenkaan. Käsitin, että nämä järjestettiin eri paikoissa, jolloin suvusta pääsi ns.helposti eroon. Erikoinen ratkaisu mielestäni, mutta kai sillä säästettiin rahaa.

Vierailija
39/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänet oli kutsuttu nostamaan maljaa, mutta ei varsinaiseen hääjuhlaan.

Vierailija
40/93 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika miten teillä plaseeraushulluilla järkkyy maailma niin pienestä.

Pieni ihminen, pienet ongelmat.

Kuvitteellinen tarina jolla ap haluaa päteä, ei kannata kommentoida 

Ap haluaa päteä plaseeraus sanalla? 🤣

Ihan tavallinen sana se on  niin kuin siili tai kahvinkeitin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän