Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yhteisiä teidän rahat ja laskut on suhteessa?

Vierailija
03.08.2026 |

Maksoin äsken omat, yhteiset ja työssäkäyvän vaimoni laskuja minun veronpalautuksista ja tukirahoista. Olen koko loppukuun ilman "omaa" rahaa mutta hyväksyn tilanteen.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut kaikki rahat ja laskut yhteisiä 35 vuotta. Kai puoliso palkkarahat ovat myös yhteisiä? Meillä maksetaan laskut aina sen tililtä, jolla sattuu olemaan rahaa.

Näissä keskusteluissa mua on aina kummastuttanut tää "se maksaa jolla sattuu olemaan rahaa"... että ihan sattumalta joillekin sitä siunaantuu ja joillekin ei? 

Tilipäivät eri aikaan ja myös laskuissa eräpäivä milloin sattuu.

Vierailija
22/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on provider man ja maksaa kaikki laskut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat on omat, koti on yhteinen, sijoitukset on omia, laskuja taas on yhteisiä (50-50), yhteisen lapsen ja kummankin omia.

25 vuotta näin ja ei se ny niin nökönuukaa ole, toiselle voi ostaa vaikka rengassarjan autoon jos se sopii aikatauluihin paremmin. Pitäis useammin ottaa puolisolta noita lapsen (aikuinen lukiolainen) kuluja, turhaan mä niistä enemmistöä maksan.

Käyttöoikeus toisen käyttötiliin on, mutta ei siihen asiasta sopimatta kajota.

Vierailija
24/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä makselen matkat, bensat, ruuat ja päivittästarvkkeet sun muuta, miehen tililtä menee lähes kaikki laskut. Mä tienaan 1/3-osaa siitä mitä mies.  Kaikki on yhteisiä, on vaan jäänyt noi ns. omat tilit, joille palkka tulee. Jos se mun tili tipahtaa liian pieneksi, niin siirrän miehen tililtä rahaa omalle tilille. Molemmat tilit on tai-tilejä, joten kaikki on yhteistä. Ollaan katsottu, etteikummankaan tili ole "nollilla". Lisäksi mies harrastaatuota sijoittamista, niin mun tili on tavallaan se varmuusvara, mitä ei niihin osakkeisiin aleta laittaa. Mutta joo en kyllä hyväksyis, että toinen maksaa oman tilinnsä tyhjäksi eikä toinen hyvitä sitä mitenkään, varsinkin jos ei ole molempien käytössä tilit.

Vierailija
25/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut kaikki rahat ja laskut yhteisiä 35 vuotta. Kai puoliso palkkarahat ovat myös yhteisiä? Meillä maksetaan laskut aina sen tililtä, jolla sattuu olemaan rahaa.

Meillä molemmilla "sattuu" aina olemaan tilillä rahaa. Satutaan sitten automaattisesti siirtämään laskuja varten yhteisellekin tilille 50-50 suhteessa.

Tuo sattuminen laskujen maksuhetkellä kuulostaa sille että toinen jemmaa omat rahansa ja sanoo sitten että maksa sä kun sulla näyttää olevan...

Vierailija
26/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sotä miettimään, kun avioliitossa ollaan eikä olemitään avioehtoa eikä ne tilitkään ole koskaan tyhjänä tai edes lähellä sitä. Normaali elo sujuu ajattelematta miltä tililtä mitäkin maksetaan.

Vierailija
27/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä mitenkään että miten sattuu olemaan tilillä rahaa kun lasku tulee.

Mitä jos ei satu olemaan kummallakaan?

Kyllä molemmat maksaa omat laskunsa ja yhteiset maksetaan tasan puoliksi. 

Ei tule yllättäviä laskuja silloin kun "ei satu olemaan tilillä rahaa". Tilillä on aina rahaa omiin laskuihin tai sitten niitä laskuja ei tehdä.

Ihmettelisin suuresti jos mies tulisi sanomaan että ei olekaan tilillä yhtäkkiä rahaa että voitko maksaa mun laskut 😅 ja sama toisinpäin. En ikinä kehtaisi vinkua rahaa johonkin omiin laskuihin.

Vierailija
28/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi maksetaan laskut. Molemmat maksaa vuokraa 240 euroa. Sähköä noin 20 euroa kk. Kotivakuutus vuodessa noin 60 euroa molemmat.

Vierailija
29/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhteinen tili 56 vuotta. Toimi todella hyvin, koskaan ei tarvinnut nipottaa toisen rahankäytöstä. Nyt kun olemme iältämme 80 ja kuoleman välissä, jaoimme rahat puoliksi, ettei toisen poistuessa tulisi mitään hankaluuksia. Toimii tämä näinkin. Palkkatulot ja eläkkeet ovat olleet suunnilleen samaa luokkaa.

Vierailija
30/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset laskut sekä menot ja sittemmin omat laskut ja menot. Vaimo saa nettona 6000€ ja minä 5000€. En koe, että paremmin tienaavan pitäisi enemmän maksaa. 

Vierailija
31/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset laskut sekä menot ja sittemmin omat laskut ja menot. Vaimo saa nettona 6000€ ja minä 5000€. En koe, että paremmin tienaavan pitäisi enemmän maksaa. 

Tuollaisilla tuloilla ei ole nöpön nuukaa kuka maksaa ja mitä, kun rahaa jää aina paljon tilille. 

Vierailija
32/32 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaimo tienaa nettona 2200€/kk ja minä 4000€/kk, ollaan sovittu että minä maksan yhteisistä kuluista enemmän, jotta hänellekin jää palkasta inhimillisesti käyttö rahaa humputteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän