Saako ylioppilasjuhliin mennä " kuokkimaan" ?
Olemme ylioppilaan vanhempien kanssa tuttuja, mutta itse ylioppilasta en ole monta kertaa tavannut. Onko ylioppilasjuhliin tapana esittää kutsu jokaiselle vieraalle, vai ovatko ovet avoinna kaikille tutuille?
Olisi mukava tavata tuo perhe pitkästä aikaa, mutta viitsinkö mennä ovikelloa pimpottelemaan?
Kommentit (33)
kutsumatta. Ovat tulleet ovelle muka vain ruusuja tuomaan, mutta sitten kahville kutsusta jääneet.
Etiketin mukaanhan yo-juhlat ovat avoimet.
Olemme ylioppilaan vanhempien kanssa tuttuja, mutta itse ylioppilasta en ole monta kertaa tavannut. Onko ylioppilasjuhliin tapana esittää kutsu jokaiselle vieraalle, vai ovatko ovet avoinna kaikille tutuille? Olisi mukava tavata tuo perhe pitkästä aikaa, mutta viitsinkö mennä ovikelloa pimpottelemaan?
Käytöksen kultaisen kirjan mukaan ylioppilasjuhliin voi mennä kutsumatta, mutta tärkeimmät vieraat kutsutaan (ne, jotka todella halutaan paikalle).
Kyllä ihmettelen, miten tarjoiluissa varaudutaan kutsumattomiin vieraisiin? Onko niin, että kutsumattomat eivät syö??
Itse en kyllä kehtaisi mennä kutsumatta. Miellä on sukulaisiakin joskus pyydetty ilmoittamaan tulostaan, että on osattu pitopalvelulle kertoa, kuinka monelle ruokaa tarvitaan.
En ole koskaan kuullut yo-juhlista, jonne on lähetetty erikseen kutsu, ainakaan ystäville. Yleensähän on kyseessä vastaanotto, vieraat tulevat ja menevät, kiertävät useampia yo-juhlia.
Meidät on aina kutsuttu suullisesti vaikka bussissa tai kaupassa tavatessa, että "tulkaa kahden jälkeen/ ennen kuutta" tms.
syömään mene? Jos on vaikka neljät juhlat, niin max. yksissä syödään, muissa käydään vain onnittelemassa. Ja jos on vaikka yo:n vanhempien kaveri, niin osaa suhtautua siihen että ruoka on loppu.
Kun pääsin ylioppilaksi, vanhemmat sukulaiset kutsuttiin tiettyyn kellonaikaan ja kahviteltiin. Sen jälkeen ovet oli auki ystäville ja perhetutuille.
Olemme ylioppilaan vanhempien kanssa tuttuja, mutta itse ylioppilasta en ole monta kertaa tavannut. Onko ylioppilasjuhliin tapana esittää kutsu jokaiselle vieraalle, vai ovatko ovet avoinna kaikille tutuille? Olisi mukava tavata tuo perhe pitkästä aikaa, mutta viitsinkö mennä ovikelloa pimpottelemaan?
Käytöksen kultaisen kirjan mukaan ylioppilasjuhliin voi mennä kutsumatta, mutta tärkeimmät vieraat kutsutaan (ne, jotka todella halutaan paikalle).
Kyllä ihmettelen, miten tarjoiluissa varaudutaan kutsumattomiin vieraisiin? Onko niin, että kutsumattomat eivät syö??
Itse en kyllä kehtaisi mennä kutsumatta. Miellä on sukulaisiakin joskus pyydetty ilmoittamaan tulostaan, että on osattu pitopalvelulle kertoa, kuinka monelle ruokaa tarvitaan.
Meille tulossa tyttären ylppärit ja olemme tehneet listan ihmisistä, jotka ylioppilaamme kutsuu juhliin. Listalle tulee n. 70 ihmistä ja oletettavasti lähes kaikki tulevat.
Sellaiset isän ja äidin tuttavat (niitäkin parisenkymmentä), jotka ovat ottaneet asian puheeksi, olemme kutsuneet kl 16 jälkeen. Tuolloin muut ovat jo pääpiirteissään käyneet.
Outoa ajatella, että joku kenties epätoivottukin henkilö voi mennä pilaamaan juhlatunnelmaa. Niitäkin meidän sukulaispiiriimme kuuluu.... eikä ole kutsuttu.
raahata meluisan ja huonosti käyttäytyvän 6-henkisen perheemme kaikkiin sukulaisten ja tuttavien ylppäreihin ilman kutsua. Ja eikös se ruusu ja onnittelukortti kirjekuoressa riitä.
vieraita pilvin pimein: tuttavia, naapureita ja harrasteiden parista tulleita kavereita niiden sukulaisten lisäksi.
On noloa laittaa kutsut, ainakin siinä mielessä, että muilta juhlat olisivat suljettu. Kyllä sitä tarjottavaa ainakin meillä on ollut varattuna sen verran, ettei kenellekään ole tarvinnut tarjota eioota. Ja eipä sinne ylppäreihin kukaan tarjottavien perässä mene, kai?
Ja todellakin kortti ja/tai ruusu on ihan riittävä:)Minusta on vain kiva kun niin moni on muistanut ja riemuinnut valmistumista kanssamme.
Minä en aikoinani kutsunut ketään - noin 150 vierasta kävi. Sama juttu myöhemmin sisaruksilla. Hienoja juhlia olivat. En itsekään ole koskaan saanut kutsua ylppäreihin, kymmenissä on silti tullut käytyä, ja erittäin tervetulleena.
Neuvoni on, ettet mene. Meillä on tänä keväänä muksun yo-juhlat, ja voi miten paljon on saanut tehdä torjuntatyötä puskiessaan kaikenmaailman puolitutut pois ovilta kyselemästä.
Jos tuntuu, että itse ylioppilaalle olette merkityksettömiä, älkää menkö. Voittehan onnitella vanhempia myöhemmin kylänraitilla.
Tuttuus ei ole syy mennä toisen kotiin juhlapäivänä, varsinkaan kun ette ole sen nuoren ystäviä.
Ja sulla on etiketti pahasti hukassa yo-juhlien suhteen. Sääli sitä ylioppilasta jonka äiti on noin pihalla.
Meillä on ylppärijuhlat ja olemme laittaneet kutsut sukulaisille ja muulle lähipiirille vastauspyynnön kera ihan siksi, että osaisimme varautua suunnilleen tarjottavien kanssa tulevaan väkimäärään. Siitä huolimatta me varmasti kuin kaikki muutkin varautuvat hieman isompaan vierasmäärään, sillä perinteisesti yo-juhliin on voinut piipahtaa juhlittavaa moikkaamaan ilman kutsuakin.
Niin että ainakin meille olette tervetulleita yllärivierainakin.
Joskaan en tiedä kenenkään noudattaneen ko. tapaa. Paitsi jos lehdessä on ollut ns. avoin kutsu.
Itselläni ei olisi pokkaa. Jos haluaisin perhettä tavata, niin menisin joskus muulloin. Onnittelisin ylioppilasta vasta sitten jälkikäteen :)