Saako ylioppilasjuhliin mennä " kuokkimaan" ?
Olemme ylioppilaan vanhempien kanssa tuttuja, mutta itse ylioppilasta en ole monta kertaa tavannut. Onko ylioppilasjuhliin tapana esittää kutsu jokaiselle vieraalle, vai ovatko ovet avoinna kaikille tutuille?
Olisi mukava tavata tuo perhe pitkästä aikaa, mutta viitsinkö mennä ovikelloa pimpottelemaan?
Kommentit (33)
ylppäreihin ei mitään kutsukortteja normaalisti jaella
Omissakin juhlissa kävi hurjasti vanhempien tuttuja. Kohteliasta on viedä vähintään kukkia mukanaan. Itsekin olen käynyt varmaan sadoissa juhlissa ja eipä ole missään vielä tarjottavat kesken loppuneet, vaikka olen usein ollut viimeisten vieraiden joukossa.
me lähetimme kutsut jotta ihmiset tiesivät milloin ja missä juhlat ovat, avoin ovi periaatteella, eli toiveena oli et kaikki ei tulis samaan kellonlyömään...
ja kyllä meille tuli naapureita ihan kutsumatta ja iloisia oltiin et tulivat, myös tytär oli iloinen siitä huomaavaisuudesta
eli menkää ehdottomasti
Tai sitten jossain maalla on eri tavat, naapurit tupee tupaan piipahtamaan muutenkin milloin vain. Mutta jos olette kaupunkilaisia, niin ei todellakaan voi.
Omat yo-juhlani olivat kotona ja kaikki vieraat erikseen kutsuttuja. Tarjoilut olivat sen mukaan, ei mitään ylimääräisiä, vaikka ei sentään liian naftisti ollutkaan. Sitä paitsi kutsutut tiesivät, milloin olen itse paikalla, milloin lähden yo-kuvaukseen ja milloin iltajuhlaan koulukavereiden kanssa. Kuokkijat eivät olisi ehkä edes tavanneet minua, juhlakalua.
Sama pätee omien lasten juhliin. Voi taivas, jos pitää varautua puolituttujen ja vähemmän tuttujen naapureiden vierailuun.
sinne nimenomaan kuuluu mennä noin vain.
Kaikki ovat siis tervetulleita. Omiin juhliini ei kutsuttu ketään, mutta kyllä siellä silti porukkaa kävi ja hauskaa oli. Eväitäkin riitti!
Älä näitä mamaoja usko, jotka ovt nirppiskamaa..
Meillä on tän keväänä yo-juhlat ja olisi kiva juttu, jos tulisi yllärivieratakin...
Lakkiaiset nimenomaan ovat avoin tilaisuus, sinne ei tarvita kutsua, kaikki saavat poiketa, myös naapurit ja vanhempien tutut. Toki läheisimmät kutsutaan, mutta mukaan vaan. Outo on, joka siitä loukkaantuu, että tulee lisää onnittelijoita!
OPiskelkaa juhlaetiketti, niin ei tartte tästäkän tapella, vastaus on yksiselitteinen.
vaan omat tuttuni olisi tulleet. He nimittäin pääsivät itse samaan aikaan ylioppilaiksi ja olivat omissa juhlissaan!!! Sukulaiset tulivat sitten seuraavana päivänä, asuvat monet kaukana, joten eivät päässeet omien lastensa koulujen takia vielä lauantaina tai ainakaan ajoissa lähtemään.
Joten naapurit, vanhempien läheiset perhetutut jne. olivat ihania vieraita. Kurja olisi ollut vain vanhempien kanssa lakkiaispäivä viettää! Jopa vanhempien työkavereita kävi, muutama mulle ihan vieras naama siis, toki puheiden tasolla kovastikin tuttu. He varmaan kirjoituksistani eniten tiesivätkin, koska vanhemmat oli niistä töissä puhuneet, samoin tulevaisuuden suunnnitelmistani.
Lakkiaiset on ns. piipahtelujuhla, eli ei siellä mitään katettua pöytää ole vaan seisova pöytä ja noloa olisi, että sitä ei tarpeen mukaan täytetttäisi lisää.
melko varmasti menee muidenkin vieraiden parissa. Eli tuskin montaa lausetta ehtisit kuitenkaan vaihtaa, ellei kyseessä ole ihan pienen piirin juhlat, ja silloin taas olisi vähän outoa mennä sinne mukaan.
Jos kuitenkin haluat, niin voithan tosiaan mennä sinne muka "ohikulkumatkalla" kukkia viemään, ja jos paikalla on vain kourallinen ihmisiä, niin perääntyä nopeasti sillä tekosyyllä, että olet joihinkin toisiin juhliin menossa. Jos taas paikalla on paljon porukkaa ja pyydetään jäämään, niin voit istahtaa hetkeksi.
Siis viittaan vastauksiin jossa tyrmätään ehdottomasti aikeesi mennä.
Juhlaetiketin mukaan ylioppilasjuhliin kutsuminen kutsukorteilla on täysin tarpeetonta; juhlat ovat avoimet ja kaikki onnittelijat ovat tervetulleita!
Luulisi, että ylioppilas ja hänen perheensä olisi ainakin etikettiin tutustuneet ja siten varautuneet yllätysvieraisiin, sanoi tämä av-raati mitä vaan.
Voithan toki tehdä sen niin, että menet viemään kukkia ja pienen muistamisen "ovelle", niin kyllä sinut varmasti juhlimaan pyydetään. Itse kuitenkin kannatan enemmän ihan reilusti juhlimaan menemistä.
PS. onko teitä isokin perhe menossa?
kutsuttakin. Lahjan kyllä veisin siinäkin tapauksessa enkä välttämättä jäisi kahvill ellei vilpittömästi kutsuta kahvipöytään.
toki kannattaa varmistaa, että nuori juhlii lainkaan. Sen sijaan monet järjestävät päivälliset sunnuntaina kaukana asuville sukulaisille jne., sinne ei ole sopivaa mennä ilman kutsua.
Mutta lauantaina kaikki ovat tervetulleita, ovet ovat avoinna eikä kutsua tarvita.
Neuvoni on, ettet mene. Meillä on tänä keväänä muksun yo-juhlat, ja voi miten paljon on saanut tehdä torjuntatyötä puskiessaan kaikenmaailman puolitutut pois ovilta kyselemästä. Jos tuntuu, että itse ylioppilaalle olette merkityksettömiä, älkää menkö. Voittehan onnitella vanhempia myöhemmin kylänraitilla. Tuttuus ei ole syy mennä toisen kotiin juhlapäivänä, varsinkaan kun ette ole sen nuoren ystäviä.
Meillä täysin päinvastoin eli olen jokaiselle kysyjälle sanonut, että tervetuloa klo 13.00 alkaen, silloin olemme päässeet koululta ja kuvasta kotiin asti. Tulossa on jopa puolitutun saksalainen vaihto-oppilas, jota en ole koskaan tavannut (eikä juhlittavakaan), mutta on vain hienoa, että mahdollisimman moni haluaa muistaa.
Tarjottavaa on varattu vähän yli sadalle. Muutama vuosi sitten veljeä kävi onnittelemassa 120 vierasta ja poika oli vain onnellinen, että niin moni halusi käynnillään ilahduttaa.
Menkää toki saatte ilmaista syötävää. Miten kivaa olisi lähteä käymään tuntemattomien häissäkin niinkuin siinä "kuokkavieraat" elokuvassa. Pitäisiköhän vaan alkaa metsästämään häitä, hautajaisia, ristiäisiä ja mennä jokaiseen mukaan. Saisi ainakin syödä ilmaiseksi kaikkea hyvää.
mutta ainahan voit täällä anoa av-raadilta lupaa, mutta pahastipa pelkään että se evätään sinulta tässä tapauksessa.
Ylioppilasjuhlat ovat nuoren ensimmäiset tai toiset omat isot juhlat - eivät vanhempien tuttavien pippalot. Nuori on todennäköisesti miettinyt ketä haluaa kutsua ja tarjottavaakin on varattu sen mukaan. En todellakaan kehtaisi mennä kuokkimaan.
Mitä jos paikalla onkin vain mummot ja kummit kahvilla? Siinä olisi sukulaisten tunnelma aika piloilla, jos sinne tulisi joku juhlakalulle ihan vieras ihminen paikalle.
Niinkö?
Täytyypä miettiä, uskaltautuisimmeko menemään.
Kiitos vastauksesta :)
Tiedän, että siinä kodissa pidetään suuria juhlia. Koti on iso ja vieraita paljon.
Niin...ehkäpä ylioppilaan mieltä juhlistaisi ylimääräinen seteli. Tosin ihan 200 euroa ei ole se summa minkä ajattelin viedä ;D
ap
Neuvoni on, ettet mene. Meillä on tänä keväänä muksun yo-juhlat, ja voi miten paljon on saanut tehdä torjuntatyötä puskiessaan kaikenmaailman puolitutut pois ovilta kyselemästä.
Jos tuntuu, että itse ylioppilaalle olette merkityksettömiä, älkää menkö. Voittehan onnitella vanhempia myöhemmin kylänraitilla.
Tuttuus ei ole syy mennä toisen kotiin juhlapäivänä, varsinkaan kun ette ole sen nuoren ystäviä.